RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg
foto: Sirotti
vrijdag 25 november 2016 om 19:21

RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg

Wedstrijdorganisatoren RCS Sport, Flanders Classics en ASO verkleinen vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden. Deze maatregel is een langgekoesterde wens van wielrenners om de veiligheid in het peloton te vergroten en van organisatoren in de hoop op een minder voorspelbaar wedstrijdbeeld.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.

Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.

De Franse wedstrijdorganisator ASO is vooral bekend van de Tour de France. Naast deze belangrijkste wedstrijd van de kalender organiseren zij ook koersen als Parijs-Nice, het Criterium du Dauphiné, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs-Roubaix en hebben ze een groot belang in Unipublic, dat de Vuelta a Espana runt. RCS Sport is met name bekend van de Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Lombardije. Het Belgische Flanders Classics is de drijvende kracht achter onder meer de voorjaarswedstrijden Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Scheldeprijs.

[poll id=”365″]

RIDE Magazine
67 Reacties
Sorteer op:
25 november 2016 20:45
@SS

Ik begrijp je standpunt, maar denk dat je de impact ervan schromelijk overschat. Stel dat deze regel níet was doorgevoerd, welke ploeg had dan mét een topsprinter en mét een topklassementsman aan de start gekomen van de Tour? Degenkolb en Contador bij Trek? Dan houdt het wel op. Lijkt me heel sterk dat ze hun plannen hierdoor zomaar even gaan omgooien. Gewoon (jonge) knecht minder, klaar.

Vooral de jeugd zal hier de dupe van zijn.
25 november 2016 20:46
Het zou me toch wel wat verbazen als deze maatregel niet genomen is om meer ploegen een koers in te persen met een argument van het type 'ja, maar er zijn nu wel 4 renners minder dan voorheen'. De koers wordt er leuker op doch ONveiliger dan, met nog meer teams.
25 november 2016 20:48
Quote:
Een uitvaller en je houdt er nog twee over waar sky nog 5

Hier zit dus het verschil (heel zwart-wit gezien); die ene aanvaller staat nu tegenover 5 renners, waar het er voorheen 6 van dezelfde ploeg waren. De hoeveelheid eigen ploeggenoten in het wiel van die controlerende ploeg is minder relevant, dan de hoeveelheid controlerende renners op kop van het peloton. Daar zit dus de winst voor de aanvallers.
25 november 2016 20:54
Dit gaat, mijns inzien, zowel voor de veiligheid als voor de spanning niet helpen.
Valpartijen blijf je toch wel houden. Wil je minder zware valpartijen, kijk dan liever naar externe factoren zoals motards, paaltjes midden op de weg, publiek, etc.
En wil je minder dominante ploegen? Stel dan een salarisplafond in. Zowel een plafond per renner als een plafond voor het totaal salaris dat een ploeg mag uitgeven. Alleen dan krijg je een verdeling van de toppers (zowel kopmannen als knechten) en alleen dan krijg je een meer koers. Zonder plafond worden de nu al rijke en sterke ploegen nog sterker.
25 november 2016 21:00
Een stapje in de goede richting.
Als er nog 1 renner minder zou mogen worden opgesteld, zouden er 2 extra ploegen mee kunnen dien en hierdoor aan reclame kunnen doen voor hun sponsoren.
Ik denk dat er hierdoor in de training meer aandacht aan tijdrijden zal moeten worden besteed.
25 november 2016 21:04
Volgens mij is het probleem de laatste tijd vooral het aantal motoren, niet het aantal renners. Gaat daar nog wat aan gebeuren?
25 november 2016 21:06
@vlek
De meeste aanvallen zijn vaak onschuldig, gevaarlijke aanvallers worden direct in de kiem gesmoord en zelfs als eenling kon Poels die taak menig keer aan. Als aso echt voor veiligheid gaat waren die schijfremmen allang op de schop. Commerce viert weer hoogtij waarschijnlijk.
25 november 2016 21:12
Slecht nieuws, slechte timing. Op dit moment zitten alle ploegen vol, voor renners betekent dit dus dat er overal eentje minder kan starten en er dus vaker renners thuisblijven en zitten. Ploegen zulllen in 2018 genoegen nemen met 24/25 renners en dus zal het aantal werkloze renners weer stijgen. En de veiligheid moet gewoon worden aangepast door minder motoren en vooral minder fotografen in koers. Er lopen er veel te veel rond bij de finish en er zitten er veel te veel achterop een motor in een koers.
25 november 2016 21:14
Jonathan Vaughters zegt dit:
Quote:
I don't disagree with the concept of smaller teams. But letting us know AFTER our planning and rosters are well in motion...Not considerate!

Dat was ook mijn eerste gedachte.
25 november 2016 21:18
Dus Sagan heeft nu 6 ploeggenoten meer dan de afgelopen jaren?
25 november 2016 21:23
Slechte timing en wil je de grote rondes echt weer spectaculair maken dan 6 renners per ploeg zoals in de oude dagen :)
25 november 2016 21:28
Quote:
De meeste aanvallen zijn vaak onschuldig

Klopt helemaal, mede daarom dus deze maatregel.
25 november 2016 21:36
Team Sky is niet de enige ploeg die een koers controleert. Vroeger was dat van bepaalde ploegen ook al het geval en Team Sky kan het zich permiteren om een koers te controleren. Is dat leuk voor de wielerliefhebber nee maar voor de ploegleiders die de koers controleert wel.
25 november 2016 21:46
Vind het op zich een goede ontwikkeling, maar het moment vind ik nogal vreemd. Ik kan me voorstellen dat je als ploeg die net z'n selectie rond heeft en heeft afgesteld op 9 man per koers hier niet blij mee bent.
25 november 2016 22:09
Zet geen zoden aan de dijk. Voor meer veiligheid zal je het peloton moeten halveren, nu heb je enkel 20 tot 24 renners minder die achteraan het peloton in de veiligheid meepeddelen. Bijkomend effect is dat jonge talenten minder snel meemogen in de grote koersen en ervaring opdoen. Zinloze symboolpolitiek en slecht voor de ontwikkeling van de sport.
25 november 2016 22:16
Een slechte ontwikkeling nog wel...

Ja, betreft de jeugd heb je een punt (hoewel langs de andere kant de WT kalender is uitgebreid en ze dus in andere koersen wel degelijk kansen gaan krijgen, én op hoger niveau ook dan pakweg een Critérium International), maar dan negeer je wel compleet de voordelen ervan.
25 november 2016 22:29
Vermindering van het aantal (!) teams, en dus minder treintjes, zou heel wat meer helpen.
Daarnaast al ruim voor de streep de tijd opnemen, zodat klassementsrenners en hun treintjes de sprint aan de spintploegen kunnen overlaten.
25 november 2016 22:33
Ik negeer de voordelen omdat die er niet zijn. Het maakt niks uit voor veiligheid of je met 200 of 180 man over die wegen rijdt. Zoals hierboven ook al genoemd is spelen andere factoren, dan de kwantiteit van de renners, een veel grotere rol in ernstige valpartijen. Ze zullen nog steeds met evenveel renners en knechten bij de eerste 30 willen zitten in de laatste kilometers voor een massasprint en muuraankomst. De ploegleiders & motors zullen nog steeds 100 keer moeten toeteren om het peloton te passeren aangezien geen renner meer een centimeter wil weggeven. Dus ja, slechte ontwikkeling.

Edit: eens met Ideefiks. Minder kopmannen is minder valpartijen. Maar het zal me niet verbazen als ze volgend jaar juist meer wildcards weggeven onder het mom dat het minder renners zijn. Dat lijkt mij juist meer gevaar... maargoed, we gaan het zien
25 november 2016 22:47
Jij praat enkel over veiligheid, terwijl er meerdere andere argumenten zijn aangehaald waarom dit wel positief is. Veiliger wordt het inderdaad volgens mij ook niet. Als je daar iets aan wil doen, moeten het aantal moto's verminderd worden.

Neem bijvoorbeeld de heuvelklassiekers. Die zijn werkelijk waar verschrikkelijk om naar te kijken. Hoe kan je het géén voordeel vinden dat de ploegen die alles willen samen houden, een man minder hebben om dit te doen? Dit zal alleen maar meer aanvallen uitlokken. Meer mannen die geloven in hun kans.
25 november 2016 23:10
Voor de veiligheid zou je de tijd van sprintetappes op 3 km voor de finish moeten opnemen
25 november 2016 23:49
Dit helpt een beetje met spannende koers en beetje minder veiligheid.

Met meer wt wedstrijden komen renners wel aan hun koersdagen
26 november 2016 01:37
Het moment van beslissen c.q. ingaan van deze maatregel is voor de ploegen ongelukkig, zij zouden met minstens 2 renners minder toekunnen. Voor de renners wordt de spoeling na aankomend seizoen weer dunner. De verleiding voor organisatoren om toch extra wildcards uit te delen lijkt (op den duur) groot niettegenstaande de insteek om het aantal ploegen gelijk te houden.
De koers zal uitwijzen wat voor gevolg deze maatregel zal hebben, nu is het wachten op de UCI voor wat betreft maatregelen om het aantal motoren in de koers te verkleinen en andere veiligheid bedreigende verschijnselen te beperken.
26 november 2016 02:06
Nu de rest nog verminderen, zoals minder niet-noodzakelijke (pers)motoren en minder krankzinnige finales in koersen, waarin een sprint de verwachting is.
26 november 2016 02:55
In plaats van 8 nu 7 renners voor Froome...zal niets uitmaken! Voor ploegen die gokken op én sprinter én klassement,zal het wel meer puzzelen worden.
26 november 2016 07:36
Veiligheid is non-argument. Wel blij met 7 renners in de eendaagswedstrijden. Over het algemeen zal dit het koersverloop spannender maken, mooier nog is 6 renners. Aantal renners in de grote rondes maakt me niet uit. Een klassement zorgt sowieso voor meer berekend wielrennen.

Reacties zijn gesloten.