Rabobank en Rabo-Liv kosten sponsor 2,5 miljoen

Rabobank en Rabo-Liv kosten sponsor 2,5 miljoen

Foto: Sirotti

donderdag 14 januari 2016 om 08:55

De Rabobank neemt na dit jaar afscheid van de gelijknamige vrouwenploeg en het beloftenteam van de KNWU. Beide teams zijn naarstig op zoek naar een nieuwe geldschieter en hebben nu een ‘te koop’-bordje in de tuin gezet: twee tot twee en een half miljoen euro.

Vrouwenploeg alleen: 1,5 miljoen
Voor beide ploegen geldt dat ze tot de beste ter wereld behoren in hun tak van sport. Toch hoeven ze niet onder dezelfde noemer door te gaan, laat teammanager Eric van den Boom weten aan het Algemeen Dagblad. “Heb je het alleen over de vrouwenformatie, dan praat je over een jaarbudget van anderhalf miljoen. Met de opleidingsploeg erbij is dat twee á twee en een half miljoen.” Ploegleider Richard Groenendaal verwacht in ieder geval zijn selectie te moeten inkrimpen van twintig naar veertien tot twaalf renners. “De luxe van Rabobank vinden we écht niet meer.”

Vos stapt in bij nieuwe Olympische cyclus
Bij de vrouwenploeg staan toprensters als Marianne Vos, Anna van der Breggen en Pauline Ferrand-Prévot onder contract. Vos hoopt dat een nieuwe sponsor zich snel aandient. Volgens de drievoudig wereldkampioene is dat nodig, omdat rensters anders straks om zich heen gaan kijken en de ploeg mogelijk uit elkaar valt. Over interesse hebben de renster namelijk niet te klagen, daar Rabobank-Liv een van de beste vrouwenteams ter wereld is. De regerend Olympische kampioen op de weg koestert echter de hoop dat het niet zo ver komt: “Stapt er een sponsor in voor een compleet nieuwe Olympische cyclus, dan ga ik mee.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

rahimns 14 januari 2016 om 09:30

Het zou eigenlijk toch zonde zijn als beide projecten tot een einde zouden komen. Ik hoop dat er 1 of meerdere sponsoren opstaan zodat deze 2 ploegen kunnen doorgaan.

billi 14 januari 2016 om 09:32

Toch wel redelijke budgetten, maar wel begrijpelijk.
Rabo-Liv is een van de top vrouwen ploegen met ook wel aansprekende namen, denk dat Wiggle wel in de buurt komt qua budget.

edit: hoop ook dat beide spoedig een geschikte sponsor vinden.

Netraam 14 januari 2016 om 09:38

Dat is peanuts, 1,5 miljoen voor 1 van de beste vrouwenploegen ter wereld. Als je ziet wat ploegen met 7x dat budget presteren bij de mannen (kijk bv maar naar Cofidis dat 9,5 miljoen per jaar betaald)

Wielerfan1987 14 januari 2016 om 10:13

Voor de beloften vind ik het een nog laag budget, een gouden kans voor een sponsor.

Die jongens rijdens sommige seizoenen zelfs koersen die gewoon zendtijd krijgen in diverse europese landen, en die exposure krijgt een sponsor dan voor slechts een miljoen per jaar!

CrazyVonkyStyl3 14 januari 2016 om 10:29

Welke exposure? Wanneer ziet de gemiddelde televisie-/sportkijker een shirtje van Rabobank voorbijkomen?

Wielerfan1987 14 januari 2016 om 11:36

In Nederland misschien niet nee ;-)

CrazyVonkyStyl3 14 januari 2016 om 11:42

Zou dat in andere landen anders zijn denk je? Ik vraag me eigenlijk wel af hoe groot het vrouwenwielrennen buiten Nederland is? En hoe het met het uitzenden van wedstrijden zit. Op de Belgische zenders komt het ook niet al te vaak voorbij.

billi 14 januari 2016 om 11:46

@CrazyVonkyStyl3, nu is er een wedstrijd in San Luis, Argentinie, en daar zijn ook live beelden van te zien :)

petoi 14 januari 2016 om 12:13

@CrazyVonkStyle 1,1 miljoen kijkers in GBR voor de womenstour op een zender waar normaal voor dat tijdstip (22:30-23:00) ongeveer 400.000 mensen naar keken. Vrouwenwielrennen is qua marktwaarde in landen als Amerika, USA en De UK zeer interessant.

@billi Wiggle heeft naar schattingen een budget van circa 2 miljoen. Ben vergeten if dat in Ponden of Euro's is. Grote kans dat PFP daar ook heen gaat als er een sponsor komt met een kleiner budget (of zelfs en niet groter budget)

Bonifazio 14 januari 2016 om 16:06

Het is wel een groeiende sport en een interessant team qua namen. Het vrouwenwielrennen heeft mij persoonlijk echter nooit kunnen bekoren en ik erger me ook altijd aan hoe ze mee willen liften op het mannenwielrennen. Als ze gewoon hun eigen koersen en sponsoren hebben, is ze al het succes gegund.

Headlines

Materiaalzone

Populair