Quinten Hermans wint vermakelijke Ardennenrit Baloise Belgium Tour

zaterdag 18 juni 2022 om 17:07
Quinten Hermans wint vermakelijke Ardennenrit Baloise Belgium Tour

foto: Cor Vos

Video

De lastige vierde etappe in de Baloise Belgium Tour is gewonnen door Quinten Hermans. De Belg was op de Mur de Durbuy de snelste van een sterke kopgroep, die al vroeg in de wedstrijd was ontstaan. Mauro Schmid is de nieuwe leider.

De verwachting was dat Baloise Belgium Tour zaterdag in een beslissende plooi zou vallen. Er stond namelijk een lastige Ardennenetappe op het programma. De renners werden gelijk na de start in Durbuy op een lokaal rondje gestuurd van 39,7 kilometer, met daarin liefst zes lastige hellingen. De Champs des Hêtres (2,1 km aan 2,7%) en Côte de Petit Somme (2,2 km aan 5,8%) bevonden zich redelijk vroeg in het rondje. Na tien kilometer relatieve rust, lag de Côte de Bende (2,6 km aan 4,3%) te wachten.

Maar de echte finale werd ingezet met het niet te onderschatten drieluik van de Côte de Hermanne (2,2 km aan 5,8%), Côte Grand Houmart (1 km aan 4,9%) en de Mur de Durbuy (1,2 km aan 6,2%), respectievelijk telkens op 11,5, 7,6 en een kilometer van de streep.

Veel renners wilden in de beginfase meezitten, waardoor het even duurde voordat er een vroege vlucht wegreed. Uiteindelijk slaagden vijf man er dan toch in om weg te komen. Tobias Lund Andersen (Team DSM), Dries De Bondt (Alpecin-Fenix), Tom Van Asbroeck (Israel-Premier Tech), Marco Tizza (Bingoal Pauwels Sauces WB) en Quentin Jauregui (B&B Hotels- KTM) kregen twee minuten voorsprong.

Vroeg koers
Op ruim tachtig kilometer van de streep werd de wedstrijd al opengebroken. Dat gebeurde vooral door Intermarché-Wanty-Gobert, gesteund door Lotto Soudal. Victor Campenaerts, Tim Wellens, Quinten Hermans, Lorenzo Rota, Mauro Schmid en Rasmus Tiller gaven er een klap op en reden weg uit het peloton. Klassementsleider Mads Pedersen had de slag gemist en zag Wellens al snel virtuele leider worden. De zes reden namelijk in één ruk naar de kopgroep. Eenmaal daar moesten de meeste vroege vluchters een voor een loslaten, maar De Bondt hield stand. Omdat Rasmus Tiller juist moest passen, hadden we zes koplopers.

Het verschil met de uitgedunde, achtervolgende groep schommelde een beetje. Onder andere door de inspanningen van Pedersen slonk het gat soms weer, maar op den duur groeide de achterstand van het peloton toch aanzienlijk. Toen de voorsprong van de zes anderhalve minuut betrof, werd duidelijk dat de winnaar – zowel die van de etappe als die van het eindklassement – vooraan zat. Een eenzame poging van Jasper Philipsen in de achtergrond en het werk van Uno-X aldaar kon aan dit feit niets veranderen.

De Bondt probeert het
Het was dus vooraan te doen. Allereerst in de gouden kilometer, waar Wellens enkele tellen verloor op Hermans, maar juist uitliep op Schmid. Laatstgenoemde stond nu virtueel op zes seconden van de leiding. Later, met nog zo’n vier kilometer te gaan, kwam er een demarrage van De Bondt. Campenaerts moest daardoor even passen, maar kon terugkomen toen De Bondt werd teruggepakt en het even stilviel.

De zes gingen op de Mur de Durbuy sprinten om de etappezege. In die sprint toonde Hermans zich de snelste. Hij verwees Schmid en Wellens naar plek twee en drie. Die laatste twee staan in dezelfde tijd in het algemeen klassement, maar Schmid mag morgen in de slotrit starten met de leiderstrui om zijn schouders. De honderdsten van een seconde in de tijdrit van gisteren gaven daarbij de doorslag.

Dit artikel delen:

49 Reacties

Wheely 18 juni 2022 om 17:15

En Wanty nog maar een keer! Niet slecht voor een crosser!

0
xistnc 18 juni 2022 om 17:19

En wie is de nieuwe leider? Of duurt het rekenen weer eventjes.

0
Wheely 18 juni 2022 om 17:20

Ik gok Hermans.

0
JensVdB 18 juni 2022 om 17:22

Kan iemand uitleggen waarom Schmidt in dezelfde tijd als Hermans wordt gezet

0
zacht 18 juni 2022 om 17:25

Gat minder dan een seconde?

0
Verweggistan 18 juni 2022 om 17:26

Dan zat er minder dan een seconde tussen het achterwiel van Hermans en het voorwiel van Schmidt

0
Marcus Aurelius 18 juni 2022 om 19:47

Het verschil was handgestopt 1″25 honderdsten. Van voorwiel tot voorwiel. Maar eerlijk gezegd. Voor dit is die regel niet gemaakt. Die is gemaakt voor een peloton dat binnenkomt, waar niet iedereen de mogelijkheid heeft om gelijk over de meet gekomen. Schmid werd hier gewoon uit het wiel gereden. Ik zie dan ook geen enkele reden om niet de reële tijd te nemen.

0
Polleke 18 juni 2022 om 17:24

Serieus gekoerst, amai… en dan nog in dezelfde tijd staan of is de rekening nog niet opgemaakt ?

0
zacht 18 juni 2022 om 17:25

Dries de Bondt heeft zijn Oscar-nominatie binnen. Kenny Van Hummel kan zijn contract-verlenging op zijn buik schrijven. Morgen de gouden kilometer, daar zal Hermans zijn slag moeten slaan.

0
Kopinkas 18 juni 2022 om 17:32

Are you kidding me? ’t Is wel een rit naar Beringen, maar ’t is niet dat de gouden kilometer over een mijnterril gaat. Schmidt moet enkel nog uitkijken voor Wellens, maar heeft meer explosiviteit op het vlakke.

0
Jans Koerts 18 juni 2022 om 17:32

Hermans is Inmiddels een geweldige wegrennen

0
TheBigShow 18 juni 2022 om 17:32

Zwemmen kan ie ook

0
Wheely 18 juni 2022 om 17:51

Huilen is ze ook goed in.

0
Lalsacien 18 juni 2022 om 19:30

Leeft Margriet nog?

0
Wheely 18 juni 2022 om 20:05

Ik Nederland hebben we Sophie.

0
Limal 18 juni 2022 om 17:33

Heerlijk beeld, Hermans die na de ovenetappe het verfrissende zwembad induikt:
https://sporza.be/nl/2022/06/18/geen-koude-douche-wel-een-duik-in-het-zwembad-voor-ritwinnaar-quinten-hermans~1655567326265/

Dat is vanaf nu wel een zoutwaterbad…

0
Jean Dumas 18 juni 2022 om 17:36

Morgen houten poten. En een hele leuke Golden KM.

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 18:07

Met al die rappe mannen bij QS? Wellens weet wel beter (denk ik).

0
Kopinkas 18 juni 2022 om 17:36

Heerlijke rit.
Wellens heeft zich kranig verweerd, maar blijft waarschijnlijk met lege handen achter.
Lampaert onderstreept hier waarom hij niet naar de Tour moet. Als je in deze omstandigheden amper afstand kan nemen van slechtweerrenner Pedersen, die tientallen kilometers het achtervolgingswerk alleen heeft opgeknapt, alle gaten heeft moeten dichten, en dan op de slotklim toch nog bijna tot op het wiel van Lampaert geraakt, dan weet je het wel.
Schmidt: sluw, vinnig. Moest het opnemen tegen twee duo's en redt het.
Maar als Hermans zich niet al rechtzet voor de lijn om te beginnen vieren, is het verschil waarschijnlijk groter dan een seconde, en dan was Wellens alsnog leider.

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 17:47

Lotto Soudal heeft gewoon dom gereden. Ze hadden De Bondt gewoon moeten laten wegrijden en zeker de 2e keer niet door Campenaerts laten terughalen.

0
Alfons Haavers 18 juni 2022 om 17:47

Met wie ligt Lampaert eigenlijk in de balans voor een Tour-selectie? Vermoed dat het toch puur als knecht is dat hij wordt afgevaardigd? Lijkt me dat zijn huidig niveau dan toch aanvaardbaar genoeg is? Of hebben ze nog wat beters bij QS momenteel?

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 18:17

@harryjohan71: Dan had De Bondt nog een mannetje extra moeten meekrijgen, bv. Campenaerts zelf. Anders stond Schmid nu zelfs twee seconden voor. Achteraf gesproken, trouwens. De renners weten niet hoe de wedstrijd een kwartier later zal eindigen, alleen dat Hermans de grootste winstkansen heeft.

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 18:42

@Maarten_85 Het vele kopwerk van Campenaerts was nergens voor nodig. Het was wel duidelijk dat Wellens niet de sterkste was. Oftewel laat de andere renners maar wegrijden. Campenaerts bracht Schmid en Hermans in een zetel naar de laatste klim.

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 19:05

Dan heb je het over de kilometers voor de slotfase. Daar kan ik je ergens wel in volgen. Wellens zag er inderdaad niet meer helemaal fris uit. Maar de achtervolgers zijn een paar keer wel nog vrij dicht gekomen vooraleer het gat naar een paar minuten groeide.

0
Deel Koeper 18 juni 2022 om 20:29

Campenaerts staat nu 5e, Wellens 2e. Dat zijn 235 UCI punten. Deze ochtend stonden ze nog op 140. Leek me duidelijk waarom Campenaerts bleef rijden.

0
Barry Batsbak 18 juni 2022 om 17:54

Lekker voor Hermans. Leuke rijder, hoge gunfactor.

0
Wheely 18 juni 2022 om 18:01

Ik kan hem ook wel smaken. Mooie winnaar.

0
Vierkante Wielen 18 juni 2022 om 17:59

Mooie koers gezien met verdiende winnaar. 84km van de meet er al aan beginnen is ook wel ballen tonen, Rota als superknecht vandaag.

Respect voor Pedersen maar die is toch wel heel diep en ver gegaan vandaag. 25km op kop sleuren om het gat te verkleinen in je eentje en dan steeds maar aanklampen op zo’n zwaar verzet. Ik denk eerlijk gezegd dat ie dit gaat bekopen in de eerste week van de TdF al hoop ik voor hem dat ie hierdoor juist wat extra’s kan.

0
Gibo 18 juni 2022 om 22:19

Over 14 dagen zal hij wel hersteld zijn van deze inspanning zeker?

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 18:01

Vijf honderdsten, een combinatie van pech en domheid, typisch voor de Lotto. Heeft Wellens nu serieus uitgebold in de laatste zeven meter? Ongelofelijk…

Ik hoop trouwens dat de organisatie haar conclusies trekt en vanaf nu altijd haar koninginnenrit op dit parcours legt, dat we de zaterdag nooit meer een draak van een rit krijgen zoals vorig jaar.

0
AWestie 18 juni 2022 om 18:02

Als Hermans na de finish had feestgevierd had hij dichter bij Tim en Mauro gestaan, nu kon die laatste in dezelfde seconde komen.

0
Wheely 18 juni 2022 om 18:06

Beter nog niet juichen is de les van de laatste weken inderdaad.

0
Marcus Aurelius 18 juni 2022 om 18:36

De chronometer er eens bijgenomen en geconstateerd dat er een verschil is van 1"25 honderdsten tussen Hermans en Schmid. Hoe kan die dan in dezelfde tijd gezet worden !!?? Of hermans naar Quickstep ? :-)

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 18:40

Voor eendagswedstrijden worden in de kleine wedstrijden onredelijk veel UCI-punten uitgedeeld, maar het omgekeerde is het geval voor meerdaagse rittenkoersen. De winnaar van de Baloise Belgium Tour krijgt minder punten dan de vijfde in de Ronde van Zwitserland. Dat is óók onredelijk. Minder dan de derde, tot daar, prima zelfs. Maar minder dan de vijfde is een scheefgetrokken waardeverhouding. De Lie behaalt per gewonnen sprint in een eendagskoers slechts 75 punten minder dan de winnaar van de BB Tour en evenveel als de derde man op het podium.

Voor wie nu trouwens de behoefte voelt om het deelnemersveld van beide wedstrijden met elkaar te gaan vergelijken en te concluderen dat de vijfde van de RvZ beter bergop rijdt dan de winnaar van de BB Tour: de RvZ is voor klimmers, de BB Tour voor klassieke renners, vooral degenen die gespecialiseerd zijn in de Ardennenklassiekers. Dat zegt op zich niets over de intrinsieke kwaliteit van beide rennerstypes. Veel kopmannen uit de RvZ zijn als de dood voor de hectische omstandigheden die de bochtige Vlaamse parcoursen met hun helse kasseistroken en hun smalle bochtige betonbaantjes met bitumineuze voegvullingsmassa tientallen kilometers aan een stuk teweegbrengen.

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 19:12

@Maarten_85 Het zijn WT ploegen. Oftewel de punten moeten gehaald worden in de WT. Het kwaliteitsverschil van de WT en andere rondes is gigantisch. In Baloise Belgium Tour reden 4 Belgische ploegen in de kopgroep. Oftewel voor de Belgische ploegen is dit veel belangrijker als voor de andere ploegen. De 3 topploegen in de ranking op dit moment zijn niet eens in Baloise Belgium Tour.jDe helft van de WT ploegen is maar aanwezig

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 19:14

@Maarten_85 moet Pogacar ook veel meer punten krijgen voor zijn trainingswedstrijdje in Slovenië?

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 19:37

Of de punten enkel in WT-wedstrijden behaald zouden mogen worden, is een andere discussie. Dat is nu niet het geval en dat vind ik niet meer dan terecht. Maar dan moeten ze ook een goede verhouding zoeken tussen beide. Zoals ik hiervoor zei, vind ik dat die juiste verhouding er op dit moment zowel voor de eendagswedstrijden als voor de rittenkoersen niet is.

Ik vind het onderscheid dat gemaakt wordt tussen WT en PC sowieso al vaak bij de haren gegrepen. Er zijn genoeg WT-ploegen die ondermaats presteren en omgekeerd ook procontinentale ploegen die een deel van het WT-peloton in zijn hemd zetten. Er rijden een paar van de beste renners ter wereld bij procontinentale ploegen en dat zal niet veranderen wanneer Alpecin en Arkéa eind dit jaar gaan promoveren. De kwaliteit van de renners is weliswaar hoger in de WT-wedstrijden, maar ook niet zóveel hoger dat je de eerste vijf los met een hogere score moet belonen. Ik nodig de vijfde van een 2.UWT-wedstrijd uit om een 2.Pro-wedstrijd van hetzelfde type te winnen. Als je vijfde bent geworden, dan sta je gewoon tussen “de rest” van de top tien. Dat kan je behalen door er van voren bij te blijven en niet te veel tijd te verliezen op de toppers, en het precieze plekje is dan ook weer niet zó belangrijk.

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 19:44

Daar noem je nu wel het meest extreme geval. Die klucht in Slovenië is de meest voorspelbare wedstrijd van het jaar. Heb je wel eens de rest van de top tien bekeken na Pogacar en Majka? Slaat werkelijk nergens op. Zo jammer dat die wedstrijd op tv wordt uitgezonden en de RvZ niet. Geen idee in hoeverre Eurosport daar zelf over kan beslissen nadat het contract is getekend. Ze hebben de rechten voor beide wedstrijden. Echt bizar dat ze dan kiezen voor wat inderdaad een traingsuitje is, als ze die ook voor de abonnees zouden kunnen reserveren en een interessante wedstrijd aan de televisiekijkers kunnen presenteren.

0
Marcus Aurelius 18 juni 2022 om 20:00

Op een gegeven moment zijn de eendagsritten gerehabiliteerd. De ploegen uit de lage landen namen het niet langer dat sprinkhanen van over de wereld de ganse UCI ranking overnamen. Gasten waar men hier zelfs nooit van gehoord had, maar met top tien plaatsen in rondjes die enkel gereden worden door onze renners om zich voor te bereiden. Je kan moeilijk appelen met peren vergelijken, maar je moet een soort evenwicht bewaren zodat de betere landelijke renners ook gehonoreerd worden in die klassementen. Denk wel dat het gelukt is, als je ziet dat Pogacar en Van Aert tot de laatste dag geduelleerd hebben voor de eindwinst verleden jaar, met toch een grotendeels apart programma.

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 20:34

@Maarten_85 voor de rondes heb ik een prima voorbeeld: Evenepoel. Alleen heeft Evenepoel er moeite mee om 5e in een WT ronde te worden. Evenepoel toont wel aan dat het niveau in de WT rondes veel hoger is dan in andere rondes

0
Deel Koeper 18 juni 2022 om 20:41

Als je alleen maar WT-punten haalt in WT-wedstrijden, schaf het degraderen/promoveren dan gewoon af, want dan wordt dat zinloos. En dat eigenlijk alleen maar door de naamgeving. Noem die eerste 18 ploegen dan de eerste klasse van de World Tour en noem de pro-continentale ploegen de tweede klasse van de World Tour en dat is ook weer opgelost. Hetzelfde met wedstrijden.

Het is volstrekt logisch dat je op een lager niveau ook punten kan halen, anders krijg je een gesloten systeem waarbij het verschil tussen top en basis alleen maar groter wordt. In het voetbal wordt die Superleague terecht uitgekotst, maar in het wielrennen is het een natte droom?

Maar goed, die WT-punten op het lagere niveau zorgen vooral voor leukere wedstrijden, meer attractieve koersen op TV, een hoger niveau voor die koersen, meer aandacht voor die organisatoren, WT en PCT ploegen die vaker tegen elkaar koersen… allemaal dingen waar de echte wielerliefhebber van walgt.

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 21:14

@Deelkoeper Ik zeg niet dat er in andere wedstrijden dan WT geen punten gehaald mogen worden. Ik geef alleen aan dat ik het logisch vind dat er een groot verschil zit in de punten die gehaald kunnen worden in de WT dan in de andere wedstrijden. Het verschil is nu zeker niet te groot omdat de ploegen om punten te scoren de kleine wedstrijden rijden. Reden: de toppers van die ploegen redden het niet in de WT. De volledige top 5 in Baloise zie ik geen top 5 rijden in een WT ronde.

0
Maarten_85 18 juni 2022 om 21:16

Ik vind Evenepoel eerlijk gezegd geen prima voorbeeld. Weten we nu eigenlijk al wat hij waard is in elk type wedstrijden? Bovendien is hij momenteel aan rusten toe. Voor iemand van zijn leeftijd heeft hij dit seizoen wel al redelijk veel wedstrijddagen gehad. Dat kan zeker meespelen in een rittenkoers als de RvZ. Dan is er ook nog eens die val waar hij misschien, wie weet, eindelijk van hersteld is. Evenepoel is één van de renners die ik momenteel het minst goed kan inschatten. Misschien lukt dat binnen een paar maanden beter, misschien volgend seizoen, maar ik zou hem nu in elk geval nog niet gebruiken om een stelling te bewijzen.

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 21:36

@Maarten_85 Evenepoel wint elke kleine ronde, maar komt te kort dit jaar in Tirreno, Baskenland en Zwitserland. De wedstrijden waar hij naar toe gewerkt heeft. Tenzij jij natuurlijk van mening bent dat voor Evenepoel de kleine rondes belangrijker zijn de WT rondes.

0
Napoleon 18 juni 2022 om 22:47

Die punten zijn al jaren hetzelfde, en tot voor kort hoorde je daar bijna niemand over. En nu klopt er opeens niets meer van?

0
Deel Koeper 18 juni 2022 om 23:28
Quote:
De volledige top 5 in Baloise zie ik geen top 5 rijden in een WT ronde.

Tim Wellens heeft 4 keer een rondje gewonnen dat in de WT zat.

0
harryjohan71 18 juni 2022 om 23:44

@Deel koeper jij weet ook zelf wel dat de huidige Wellens niet het niveau heeft van 5 of meer jaren geleden. Wellens is stil blijven staan dan wel zijn concurrenten zijn sterker geworden. Ik zie de huidige Wellens echt geen top in een WT ronde rijden. Ik denk jijzelf ook niet

0
Deel Koeper 19 juni 2022 om 12:44

De huidige Wellens eindigde vorig jaar 7e in de Tirreno, de zwaarste (korte) etappewedstrijd van de laatste jaren.

0
Mystery Rider 19 juni 2022 om 04:58

Mooi van Quinten, na Styby, Boom, Van Aert, MVDP en Merlier de volgende crosser die een topper kan worden op de weg !

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone