Quinten Hermans staaft progressie met straffe solo in Wereldbeker Fayetteville

woensdag 13 oktober 2021 om 21:57
Quinten Hermans staaft progressie met straffe solo in Wereldbeker Fayetteville

© Cor Vos

Niet Eli Iserbyt of Toon Aerts, maar Quinten Hermans zette de tweede wereldbekermanche van het veldritseizoen op zijn naam. Op het loodzware WK-parcours van Fayetteville maakte de kopman van het Tormans Team korte metten met de concurrentie. Bijna een minuut later klopte Eli Iserbyt zijn ploegmaat Michael Vanthourenhout voor plaats twee.

De beste start in het doorregende Centennial Park was voor Michael Vanthourenhout, voor Daan Soete en Quinten Hermans. Ook Eli Iserbyt startte voortvarend, net als Toon Aerts. Die vijf zorgen meteen voor een kleine afscheiding bij de eerste stroken bergop, maar op het eind van de openingsronde werd de groep voorin groter: Corné van Kessel, Pim Ronhaar en Toon Vandebosch maakten de aansluiting. Van de favorieten had alleen Lars van der Haar zijn start volledig gemist.

Toon Aerts voelde zich als een vis in het water op de zware modderstroken. In de tweede ronde voerde hij de forcing, Quinten Hermans pikte wel aan, terwijl ook Michael Vanthourenhout en Eli Iserbyt de schade probeerden te beperken. De rest haakte daar al definitief af.

Hermans neemt over
In de derde van zeven af te werken rondjes verdapperde Quinten Hermans, zondag nog slachtoffer van een val in Waterloo. Maar daar leek de Limburger geen last meer van te hebben. In een half rondje tijd sprokkelde hij een voorsprong van een twintigtal seconden. Aerts, Iserbyt en Vanthourenhout bundelden de krachten, maar verloren alleen maar terrein. Het peloton dat streed voor plaats vijf volgde toen al op een minuut.

De wedstrijd lag in een definitieve plooi. Het daaropvolgende kwartier bouwde Hermans zijn voorsprong alleen maar verder uit, zelfs tot driekwart minuut. Het enige vermeldenswaardige was nog een pechmoment voor Michael Vanthourenhout, die met een kapotte derailleur kampte. En de prestatie van belofte Pim Ronhaar, die plaats vijf leek op te eisen.

Hermans finishte finaal met een voorsprong van 37  seconden op Eli Iserbyt, die zich in de slotronde ontdeed van Michael Vanthourenhout. Toon Aerts zat door zijn beste krachten heen en moest vrede nemen met plaats vier. De jonge Pim Ronhaar maakte de top vijf vol. Eli Iserbyt blijft leider in de Wereldbeker.

Uitslag Fayetteville mannen

General classification

1
Quinten HERMANS0:54:55
2
Eli ISERBYT0:55:32
3
Michael VANTHOURENHOUT0:55:44
4
Toon AERTS0:56:16
5
Pim RONHAAR0:56:28
6
Jens ADAMS0:56:35
7
Niels VANDEPUTTE0:56:39
8
Gage HECHT0:56:39
9
Toon VANDEBOSCH0:56:49
10
Emiel VERSTRYNGE0:56:56

Dit artikel delen:

27 Reacties

Murcia 13 oktober 2021 om 22:01

Genoten van Hermans, wat een demonstratie van souplesse kracht en techniek!!
Babbelbelg had volkomen gelijk dat zijn wegseizoen heeft bijgedragen aan een completere crosser. Hoed af!!

Daarachter verdelen Iserbyt en Vanthourenhout de podiumplekken, had Aerts het zwaar en bewijst Ronhaar dat hoe jong hij ook is de zware crossen hem het beste liggen. Was vorig jaar in Dendermonde ook uitstekend.

Wheely 13 oktober 2021 om 22:04

Mogen het parcours voor het WK nog wel iets langer maken, hopelijk ligt het er dan ook nat bij.

Steven_E 14 oktober 2021 om 07:34

55 minuten voor een WB-cross, met toertjes van 8 minuten. Minstens 1, maar strikt genomen zelfs 2 rondes te weinig.

Dolfy 13 oktober 2021 om 22:08

Hermans duidelijk de beste vandaag. Iserbyt met een sterk slot, net als Vanthourenhout, Aerts zakte er helemaal door op het eind juist. Ronhaar de sterkste Nederlander vandaag en een uitstekende vijfde plaats. Ook sterke race van Hecht met een achtste plaats.

Medicijnman 14 oktober 2021 om 08:26

Fijn dat je het nog even samenvat!

Gr.R. 14 oktober 2021 om 11:26

@medicijnman: dat is voor de mensen die meteen naar de reacties gaan.

guyremgabdel 13 oktober 2021 om 22:20

Mooi. Je ziet hier duidelijk hoeveel progressie Quinten heeft gemaakt met de Giro te rijden. Een grote ronde maakt een renner weerbaarder en zet ahw je longen nog meer open.

Reiger 13 oktober 2021 om 22:32

Wat gaat er dan wel niet gebeuren als Mathieu de Tour gaat uitrijden?

Pizzi 13 oktober 2021 om 22:58

@Reiger: dan wint ‘ie nog steeds de crossen waarin ‘ie start ;)

Maillot à Pois 13 oktober 2021 om 22:41

Mooi voor Hermans!
Ook goed voor de sport dat er eens een Amerikaan de top-10 haalt.

O59 13 oktober 2021 om 23:08

Mooi van Quinten. Ook een aantal jongeren in de top 10

Barry Batsbak 13 oktober 2021 om 23:21

Mooie verfrissende winnaar. Hij was het hele wegseizoen al lekker bezig. Als dit de oogst is en hij kan deze progressie doortrekken de komende maanden dan mogen we in onze handen wrijven en gaat Iserbyt het niet kado krijgen. Leuk.

notriple 14 oktober 2021 om 07:32

Wel knappe zege, maar ik had liever gezien dat Ronhaar of Kamp had gewonnen.

Steven_E 14 oktober 2021 om 07:33

Ik had liever Remco Evenepoel zien winnen

Marik 14 oktober 2021 om 08:58

Nu ik er op geattendeerd ben gaat het me opvallen ja. Bijzondere manier van jezelf manifesteren. Ik mik toch duidelijk op die triple, maar ik mis alle drie de pijlen. Wat is dan het resultaat? Juist.

Mystery Rider 14 oktober 2021 om 11:17

Oei, Lars niet in de top 10 geraakt, dus ook meteen geen fan meer? Jammer…

Mystery Rider 14 oktober 2021 om 11:21

Ik had nochtans ook graag Gosse Van Der Meer zien winnen :)

Marik 14 oktober 2021 om 09:02

Ik zat gisteravond per toeval een stukje te kijken naar deze cross. Ik merkte dat ik duidelijk de vergelijk maak met het marathonschaatsen in Nederland. Het is een sport waarbij 90% van de deelnemers uit 1 nationaliteit bestaat en in dat land is de sport heel groot. Soms komt er een andere nationaliteit voorbij die alles even door elkaar schudt. (denk aan Cedric Michaud bij het schaatsen bijv.)
Het grote verschil is dat het Marathonschaatsen geen officiële internationale kampioenschappen heeft. Wel maken ze, net als de cross, indrukwekkende buitenlandse tripjes.

supersiem 14 oktober 2021 om 09:13

Wat is nu precies je punt?

Steven_E 14 oktober 2021 om 09:38

Ik denk dat ie vindt dat veldrijden Olympisch moet worden

Barry Batsbak 14 oktober 2021 om 10:38

Meh, marathonschaatsen is Nederland niet groot. Langebaanschaatsen is in Nederland groot, daar komt iedere juichcape-bezitter en zijn moeder op af inclusief Kleintje Pils. Bij marathon komt hoofdzakelijk wat entourage en familie kijken en verder een handvol neutrale toeschouwers (onder andere ik, als het in Deventer is…). De buitenlandse trips maken ze ook alleen maar omdat we geografisch gehandicapt zijn met ons zeeklimaat. Als het IJsselmeer, Veluwemeer, Weerribben elk jaar stijf dichtgevroren zouden zijn met 20cm pikzwart ijs zonder belletjes zou het op de Weissensee uitgestorven zijn qua marathonschaatsers.

Bovenstaande is trouwens een mening he… geen exacte wetenschap.

Marik 14 oktober 2021 om 13:36

@supersiem, niet echt een punt. Ik ventileerde mijn gedachten in het openbaar, dat is het meer.

De Cabybara van de Conradkade 14 oktober 2021 om 09:37

Wat vinden mensen van het tijdstip?

Bij een Tour of California vond ik het late tijdstip erg fijn. Bij deze crosses past het bij mij steeds niet helemaal.

xistnc 14 oktober 2021 om 09:59

Dan kijk je de cross toch op het tijdstip van California? Tussendoor wel even zorgen dat je niet de uitslag alvast opvangt.

Aart van Woud 14 oktober 2021 om 09:51

Ik heb het helaas niet kunnen zien, maar als ik dit zo lees en de foto’s zie heb ik toch wel een mooie cross gemist!

notriple 14 oktober 2021 om 11:45

Veldrijden en Marathonschaatsen hebben een ding gemeen. Ook al hebben beide diciplines een klein wereldje, het is beide een topsport

Marik 14 oktober 2021 om 13:37

Dat ben ik dan weer voor de volle 100% met je eens. Wel allebei nichesporten.