Hoofdsponsor Quick-Step Floors doet een stap terug bij de gelijknamige formatie; het zou verder gaan als subsponsor. Ploegbaas Patrick Lefevere is inmiddels op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Zelfs een ploeg die de ene na de andere overwinning binnenhaalt, is dus niet zeker van een financieel gezonde toekomst.
“Quick-Step zal volgend jaar nog wel op onze wielertrui staan, maar niet meer zo groot”, vertelt Lefevere tegen het AD. Desondanks is de toekomst van de ploeg verzekerd, onder meer door de komst van subsponsor Maes. “De nieuwe sponsor mag zich melden, graag vandaag al, maar desnoods rijden we een jaar met onze eigen bijnaam The Wolfpack groot op onze trui”, relativeert de 63-jarige Vlaming.
Julian Alaphilippe
De ploeg van onder andere Niki Terpstra, Fabio Jakobsen en Philippe Gilbert is de meest succesvolle ploeg ter wereld. Nog nooit behaalde een team in juli al zoveel overwinningen. Toch is het volgens Lefevere veel lastiger dan iedereen denkt om een hoofdsponsor te vinden. “Ik blijf hopen, misschien kan Julian Alaphilippe deuren openen op de Franse markt. Hij heeft het meeste charisma van alle Fransen. Hij heeft humor, hij is goedlachs en hij is een voorbeeld voor de jeugd dat je het ook kan maken als je uit een eenvoudige familie komt.”
34 Reacties
Pittig nieuws zo tijdens de Tour De France.
Mogen we in Nederland maar wat blij zijn met de commitment van Jumbo en Sunweb.
Carrefour, Danone, AXA etc. grote Franse multinationals die hier wellicht in zullen stappen?
Carrefour heeft juist de sponsoring van de Tour gestopt. Oa omdat het bedrijf er financieel niet rooskleurig voorstaat.
Het grote verhaal van het wielrennen natuurlijk. Je zag het eerder bij Sunweb. Wel succesvol, maar voortdurend vertrekkende hoofdsponsors. Kan mij geen andere sport bedenken waar zoiets gebeurt.
Gelukkig durft Jumbo wel het avontuur voor langere tijd aan te gaan.
Dyllanw
Mogen we in Nederland maar wat blij zijn met de commitment van Jumbo en Sunweb.
Sunweb is volgens de papieren een Duitse ploeg, heeft een Duitse licentie. Voor velen is het een Nederlandse ploeg maar toen het wereldkampioenschap ploegentijdrit werd gewonnen klonk het Duits volkslied en werd de Duitse vlag gehesen.
Apart toch dat de sponsors niet in de rij staan voor deze ploeg, veel internationale uitstraling. Wellicht is dat het ook enigszins. Dat je ze niet echt kunt koppelen aan een bepaald land waar ze veel uitstraling hebben voor een sponsor?
@UrbanSteel, Klopt op papier. Maar als je ziet welke renners ze ook alweer voor volgend jaar gecontracteerd hebben, blijft het gewoon Nederlands.
Carrefour-QuickStep klinkt wel leuk
@molovin
Zolang er een Duitse vlag achter Sunweb staat is het geen Nederlandse ploeg, het hele kader en voor mijn part enkel Nederlandse renners, het blijft een Duitse ploeg.
@UrbanSteel, zoals gezegd in naam. Want tijdens koers koop je daar weinig voor, en ook qua beleving van volgers.
@Urbansteel
En toch ben ik als Nederlander blij met de commitment van Sunweb. Welk vlaggetje daar bij hoort zal me worst wezen.
Zo zie je maar dat de wielersport nog altijd een probleem heeft. Als zelfs de meest succesvolle ploeg zo afhankelijk is van of er weer een sponsor extra bij instapt.. Gelukkig wel zo succesvol dat het wel goed zal komen.
Mogen we inderdaad blij zijn met twee Nederlandse ploegen. Zei ik twee? In combinatie met Nederlandse… oh jee…. maar gelukkig:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Team_Sunweb
"Team Sunweb is een Nederlandse wielerploeg die sinds 2015 koerst met een Duitse licentie." Wat UrbanSteel ook vol passie vindt, Wikipedia vindt iets anders. En ik ook
Een wielerploeg is meer dan een licentie.
Sunweb is net zo Nederlands als Dimension data. Ook daar Nederlandse invloeden (wagenpark staat bv ook op Nederlands kenteken) maar rijdt toch met een zuid Afrikaanse licentie
Sunweb is net zo Nederlands als Dimension data.
Sure! Nederlandse invloeden vallen totaal niet te onderscheiden van elkaar, wegen allemaal even zwaar mee en worden irrelevant door een buitenlandse licentie..
@molovin
Het kost enorm veel geld een ploeg te sponsoren. En hebben ze een slecht jaar dan zie je ze amper, dus veel minder ROI. Dat is heel anders met bijv. een voetbalteam waar een hoofdsponsor misschien 10-20% van de inkomsten genereert en ze niet zo afhankelijk zijn van resultaten.
Op zich, is het goed dat Quickstep juist nu een stap terug doet. In tijden van een gezonde economie en de exposure die the wolf pack genereert lijkt het me een fluitje van een cent om een nieuwe hoofdsponsor te vinden. Een wisseling van de wacht kan je eigenlijk niet idealer plannen. Ik benader dit vooral positief. Quickstep gaat al lang mee en zal toch ook een keer een punt bereiken dat de exposure geen nieuwe klandizie meer genereert. Er zullen genoeg bedrijven willen instappen.
Bwa BMC en EF DRAPAC hadden ook de allergrootste moeite.
Voor hen die het beter denken te weten.
UCI ranking website van de UCI zelf
Edit 18:05 uur, klik op de teamranking.
Nog eentje dan;
Das Team Sunweb ist ein deutsches Radsportteam mit Sitz im niederländischen Deventer, das als UCI WorldTeam lizenziert ist.
Dat hijsen van de Duitse vlag was een pijnlijke bewustwording.
Die vinden wel een nieuwe sponsor. Het zal mij niet verbazen als die er al niet is.
Zal sponsoring van een wielerploeg duurder zijn dan sponsoring van een voetbalploeg?
Door het schimmige gedoe rond de sky ploeg begrijp ik dat sponsoren niet staan te dringen
@Jungle Man
Door het schimmige gedoe rond de ploeg QS zijn de sponsors huiverig. Ze staan bovenaan in de team ranking en hebben meer overwinningen dan het door U zo belachelijk makend SKY.
Typische Lefevere opmerking “je kan het ook maken als je uit een eenvoudige familie komt” ach gut, en mensen die uit een rijkere omgeving komen slagen allemaal ??? Juist uit een “eenvoudige” omgeving komen vaak mensen met karakter, drive en doorzettingsvermogen,de juiste kenmerken voor een renner. Een “verkooppraatje” om zijn Franse “waar” aan te prijzen. Mij maakt het niet uit wat of wie de hoofdsponsor wordt, ik heb zelf in al die jaren nog geen plank van ze gekocht.
@urban: wat bewijs je dan? Dat ze een Duitse licentie hebben wisten we toch al? En goh, in Duitsland zijn ze toch weer zo ver dat het een Duitse ploeg mag heten ja?
Administratief geneuzel, niks meer dan een papiertje met handtekening. Nederlandse kopman. Nederlandse baas. Nederlandse sponsor (gezeteld in Zwitserland, oh ironie), Duitse licentie.
Ik kijk graag naar de renners. Zap jij morgen maar licenties.
Lijkt me wel iets hebben dat de hoofdsponsor niet meer de naamgever is maar het team “the wolfpack” heet. Weet een stapje in het nieuwe wielrennen.