Publiek ‘gewoon’ welkom op WK wielrennen in Vlaanderen, mondkapje niet verplicht

maandag 13 september 2021 om 17:38
Publiek ‘gewoon’ welkom op WK wielrennen in Vlaanderen, mondkapje niet verplicht

foto: Cor Vos (archief)

Het WK wielrennen in Vlaanderen zal weer aanvoelen als een waar volksfeest. De Belgische coronaregels staan het toe om massaal publiek toe te laten langs de parcoursen van de tijdritten (Knokke-Heist, Brugge) en de wegwedstrijden (Antwerpen, Leuven). Mondmaskers zijn daarbij niet verplicht.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Op een persconferentie maakte de organisatie bekend dat langs het parcours en in de fanzones geen maatregelen gelden. Toch doet Tomas Van den Spiegel een beroep op de toeschouwers: “Een mondmasker zal, aangezien het om openbare ruimte in openlucht gaat, niet verplicht zijn. Maar wij roepen de fans op om hun gezond verstand te gebruiken. Kan je niet genoeg afstand bewaren, draag dan een mondmasker. Dat raden wij absoluut aan.”

Rondom het WK tijdrijden zijn er fanzones in Knokke (Albertstrand) en Brugge (’t Zand). Tijdens het WK op de weg worden dan weer speciale fanzones ingericht in Antwerpen (Groenplaats), Leuven (Ladeuzeplein, Middenberm-park) en op de Smeysberg. De organisatie verwacht dat op zondag 26 september tienduizenden mensen de koers bij de mannen langs het parcours komen kijken.

Ook zijn er VIP-dorpen tijdens het wereldkampioenschap. Hier zal gewerkt worden met toegang via een Covid Safe Ticket, voor mensen die een vaccinatie- of herstelcertificaat of een negatieve PCR- of antigeentest kunnen voorleggen.

Dit artikel delen:

19 Reacties

bidon colle 13 september 2021 om 18:12

Hier kan de Nederlandse politiek ivm evenementen nog iets van opsteken en duidelijke lessen trekken over ons klein Belgenlandje hoe de coronamaatregelen worden aangepakt en er opnieuw massa evenementen worden plaats gevonden!!!

reusjen 13 september 2021 om 18:53

Zit weinig verschil in toch? We hebben net een evenement met tienduizenden bezoekers achter de rug.

Michiel 13 september 2021 om 19:02

Nederland maakt onderscheid tussen sport en festivals/evenementen. Insteek is de R waarde. Wanneer beide los mogen gaan is dat teveel vh goede voor de rrrr. Daar kan je van alles van vinden, maar de vergelijking die de protesteerders telkens maken (en hun afkeer vd Formule 1) komt nogal ongeinformeerd over

reusjen 13 september 2021 om 19:25

Dat is de vraag. Je kunt niet bij voorbaat zeggen dat het niet beide kan. Ik ben heel benieuwd wat de F1 in zandvoort met de besmettingscijfers en in het verlengde het R-getal hebben gedaan. Dat weten we over een aantal weken. Als de impact gering is dan kan dat veel betekenen voor bijvoorbeeld festivals, mits de politiek ervoor open staat.

bidon colle 13 september 2021 om 19:32

@Michiel: Daar moet ik als Belg toch serieus mijn lach voor inhouden.

FDJ 13 september 2021 om 19:37

In Nederland mag vanaf 25 september ook alles weer. Zelfs de 1.5 meter wordt losgelaten. Wat ik persoonlijk onverstandig vind, maar wie ben ik.

Groetjesaandevoetjes 13 september 2021 om 19:41

@Michiel – maar dan is het nog steeds willekeur dat de formule 1 wel mag en festivals niet? De unmute us protesten zijn niet gericht tegen de formule 1, maar tegen de willekeur van het kabinet om festivals te verbieden en de formule 1 wel toe te staan. Jouw reactie komt nogal ongeinformeerd over door te zeggen dat de unmute us protesteerders een afkeer hebben tegen de formule 1.

Michiel 13 september 2021 om 20:01

groetjesaandevoetjes. Willekeur? Nah, eerder een keuze vd beleidsmakers ivm het idee dat beide (sport én evenementen/festivals) tegelijk los laten gaan besmettingstechnisch onverantwoord zou zijn tov ziekenhuisopnames.

Naast de Formule1 draait het betaalde voetbal bv ook alweer enige weken op 2/3 bezettingscapaciteit. Volgens mij zijn de besmettingscijfers daar te verwaarlozen.

Ik vind dat de protesteerders ook net doen alsof het leven in Nederland verschrikkelijk is zo zonder festivals. Volgens mij kunnen we nagenoeg alles weer, op wat procentjes na

Verder wat Reusjen zegt.

Lalsacien 13 september 2021 om 21:14

@bidon collé Nederland neemt al een voorbeeld aan België. De formatie is nog steeds niet rond.

Jaepa 13 september 2021 om 20:02

Groot gelijk. Die mondmaskers zijn de grootste onzin ooit geweest, al helemaal in de buitenlucht. Daarnaast is iedereen die dat wil gevaccineerd. Het is over, we moeten alleen nog stoppen met dat rare veiligheidstheater op sommige plekken; daar reken ik ook het vaccinatiepaspoort toe. En die raad om toch een masker te dragen als je geen afstand kunt bewaren ook. Als je nog bang bent, blijf dan gewoon weg.

Michiel 13 september 2021 om 20:31

Op Urk zullen ze t zeker wel met je eens zijn.

FDJ 13 september 2021 om 22:34

FFP2 mondkapjes zijn gewoon bewezen effectief. Het enige dat niet helpt is dat Van Dissel de publieke opinie negatief beïnvloedt heeft hierin.

Dr op en dr over 13 september 2021 om 20:37

Kan wederom niet wachten.

We hebben net de start van een rit in de Benelux Tour hier bij ons in het dorp gehad. En nu hebben we wederom alle wereldtoppers die hier vlakbij een week lang voor het mooiste wielertruitje zullen gaan strijden.

Weer of geen weer, we zullen iedere race langs het parkoers staan iig. De voorpret is nu al gigantisch, en de biertjes vloeien al rijkelijk tijdens het maken van de spandoeken.

Knokke-Heist, Antwerpen, Brugge, Leuven, HERE WE COME !!!! :)

Etika 13 september 2021 om 21:19

Top. De eerste weersvoorspellingen zien er alvast goed uit. Heel de week 18 à 20 graden. Kans op plaatselijk buitje maar meestal droog en een zacht windje.

Taliesin 13 september 2021 om 23:21

Ik wil wel gaan kijken op de zondag, maar wat bedoelen ze met die fanzones? Toch niet dat dat de enige plaatsen zijn langs hat parcours waar je mag gaan staan toch?

Den Izzy 13 september 2021 om 23:26

Je mag (bijna) overal gaan staan.
In de fanzones is er meer entertainment, groot scherm, spijs en drank…

Maartensmits 14 september 2021 om 00:32

Wat is Wimvl toch een geluksvogel

wimvl 14 september 2021 om 07:23

Inderdaad Maartensmits.

wimvl 14 september 2021 om 07:37

En ze passeren bijna aan onze deur

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair