Prudhomme over Tour de France 2021: “Vier tot vijf potentiële waaieretappes”

zondag 1 november 2020 om 08:41
Prudhomme over Tour de France 2021: “Vier tot vijf potentiële waaieretappes”

foto: Cor Vos

De Tour de France presenteert vanavond het parcours voor de editie van 2021, maar Tourbaas Christian Prudhomme licht alvast een tipje van de sluier op. “In de eerste tien dagen zijn er vier tot vijf potentiële waaieretappes. Dat zal voor onzekerheid en dus spanning zorgen in het peloton”, zo citeert Le Parisien.

De Tour de France gaat volgend jaar van start in Brest, dat staat vast na het terugtrekken van Kopenhagen. De Deense stad stond niet open om het Grand Départ een week eerder te organiseren. ASO wilde dat wel, omdat het zo een botsing op de kalender kan voorkomen met de Olympische Spelen 2021 in Tokio.

De eerste vier etappes zullen worden verreden op het grondgebied van de regio Bretagne. Prudhomme over een Tourstart in de wielergekke regio van Bernard Hinault: “We hebben ontzettend veel aanvragen binnengekregen, ondanks de coronacrisis. We blijven nu vier dagen in Bretagne, maar we hadden makkelijk twee weken in deze regio kunnen blijven.”

Klassieke openingsweek 
“Er zijn zo ontzettend veel burgemeesters die interesse hadden in een passage van de Tour de France door hun dorp of stad. Het is belangrijk om keuzes te maken en een balans te vinden. We trekken naar plekken met een Tourhistorie, maar ook naar nieuwe plaatsen. We zullen onder meer een bezoekje brengen aan Brest, Lorient, Landerneau, Pontivy en de Mûr de Bretagne.

Het organiserende ASO heeft voor volgend jaar een wat meer klassieke eerste week uitgetekend. “Dit jaar hadden we de gelegenheid om op dag twee al over de Col de Turini te trekken, maar in 2021 kiezen we voor een meer klassieke openingsweek. Toch zijn we erin geslaagd om enkele interessante hellingen in het parcours op te nemen”, aldus Prudhomme.

Kortere etappes
“We krijgen eerst twee etappes voor de puncheurs, gevolgd door twee sprintersritten.” De Tourorganisatie houdt in de eerste week ook rekening met waaiers. “We zullen veel met de wind spelen. We hebben de voorbije jaren gezien dat er verschillen ontstaan in waaierritten en dit zorgt voor spektakel.”

“Verder is het idee om de etappes in te korten tot 150 kilometer, waar we normaal kiezen voor ritten van 200 kilometer.” De Tour de France 2021 staat op de kalender van 26 juni tot 18 juli.

Lees ook: Parcours Tour de France 2021 uitgelekt

Dit artikel delen:

33 Reacties

Dr op en dr over 1 november 2020 om 08:58

Zonder wind gewoon een eerste oersaaie week dus. ;)

harryjohan71 1 november 2020 om 09:00

Waaieretappes zorgen voor verschillen. Het nadeel is alleen dat tegenwoordig te veel waarde wordt gehecht aan een top 20 klassering, waardoor veel renners in de top 20 al niet meer aanvallen. Bijvoorbeeld Kobe Goossens. De verslaggevers doen hier ook nog aan mee. Hetzelfde gevoel krijg ik bij sprintetappes. Liever een top 10 voor je sprinter dan in de aanval gaan.

SnellePelle 1 november 2020 om 09:08

edit wf: niet doen

harryjohan71 1 november 2020 om 09:24

De kritiek van velen is dat er niet aanvallend/attractief gekoerst wordt. Dit komt vooral omdat veel ploegen al tevreden zijn met een top 10 klassering en niet voor de winst gaan. Persoonlijk heb ik daar als JV fan in de GT geen problemen mee.

rosencrantz 1 november 2020 om 09:33

In de Tour en Giro waren er amper 15 die elke dag de moeite deden om een klassement te rijden.
Voor youngsters lijkt me logisch dat die eens willen kijken waar ze uitkomen na drie weken om te beslissen waar ze met hun carrière naar toe willen.

Abdoe 1 november 2020 om 09:07

Goede keuze om voor ritten van 150 km te gaan, dat is lang genoeg voor een etappekoers. Ook leuk dat er veel waaierkansen zijn, al kan dat ook tegen de spanningsboog werken als na de eerste week al drie kwart van de favorieten op hopeloze achterstand staat.

Voor de eerste etappe heb ik het liefst een 'ouderwetse' proloog. Dat maakt meteen een eerste klassement, wat zorgt voor ordening en (relatieve) rust in het peloton. En sowieso blijft dit een mooie manier om alle renners één voor één te introduceren. Ik ben ook wel fan van die 'puncheur'-aankomsten, maar dan liever vanaf etappe 2.

RodyTur10 1 november 2020 om 09:40

Helemaal gelijk over de proloog. Dat is een mooiere traditie dan de Champs-Elysées aankomst.

Wheely 1 november 2020 om 09:53

Snap ook niet waarom de proloog uit de mode is geraakt bij de parcoursbouwers in de Tour. Leuk onderdeel altijd.

SnellePelle 1 november 2020 om 09:10

Ritjes van 150km… De oudjes worden al weggereden door belofte renners, nu helemaal geen houden meer aan.

Romāns Vainšteins 1 november 2020 om 09:11

Ik hou van het Atlantisch Frankrijk, ze kunnen mij er niet genoeg rondrijden.

Uppsala 1 november 2020 om 09:13

Ik zie liever ritten van 250km. Wielrennen (en cker de tour) is een duursport.

Spake Breekerd 1 november 2020 om 09:18

Ik ‘ zie’ ze liever niet, maar begrijp de insteek. Echter 3 weken lang, 6 dagen per week 150 tot 200 km vind ik nog steeds duursport. De kans dat er dan wandeletappes bij zitten wordt dan ook kleiner, wat de intensiteit alleen maar versterkt, lijkt mij.

Arie den Blanken 1 november 2020 om 09:23

Ritten van 250 km en volledig rechtstreeks op TV. Daar kan geen enkel pharmaceutisch slaapmiddel tegen op.

Veloburto 1 november 2020 om 15:57

300 km lang naar Jerome Cousin of een random renner van Wanty kijken en dan een stressvolle sprint. Lekker is dat

krypton 1 november 2020 om 09:22

Oftewel we zullen veel saaie sprintetappes gaan zien…

Polleke 1 november 2020 om 09:30

Het product Tour moeten ze evengoed verkocht krijgen…typische eerste week dus, dag in dag uit 3 kansloze Johny’s voorop, trekken, duwen, paar botbreukjes, boze Patrick….

josemanuelfuente 1 november 2020 om 09:34

150 km …., nog even en de rondes voor de mannen en vrouwen worden hetzelfde.;)

FDJ 1 november 2020 om 10:09

Kunnen ze mooi het prijzengeld gelijk trekken

Panache 1 november 2020 om 12:23

Vrouwen dan juist meer prijzengeld. Zij doen er een half uur langer over…
Prijzengeld gelijk trekken voor de Tour is niet zo’n probleem, omdat het echte geld via de eigen sponsoren gaat (die betalen een fictief bedrag per minuut per kijker).

worldtour 1 november 2020 om 09:35

Met de nadruk op potentieel he. Je bent afhankelijk van het weer op dat moment.
Wel mooi en geraffineerd gesproken van meneer prudhomme. Zichzelf een beetje indekken tegen oersaaie etappes.

ti-raleigh 1 november 2020 om 09:44

Korte etappes, bah. Een drogreden van jewelste om het wielrennen zogenaamd minder saai te maken.

Jungle Man 1 november 2020 om 10:37

Hoewel lange etappes wellicht saai kunnen zijn, horen ze m.i. wel degelijk bij een grand tour. Heroïek van de tour neemt af met korte ritjes. Vergelijk het maar eens met zo’n 100 jaar terug. Toen moest een ronde winnaar een enorme bikkel zijn. Ook de tdf die jan Janssen won was m.i. heftiger dan de tour van de huidige tijd.

klootje kriekeljon 1 november 2020 om 10:47

Zo ist maar net heren.

Maar ook dat altijd maar najagen van meer kijkers enz., waarom? Het is geen noodlijdende sport.
Je moet mensen die niet van wielrennen in zijn huidige vorm houden lekker links laten liggen. Die hebben we helemaal niet nodig. Voordat het straks alleen maar Hammer Series en dat soort gedrochten worden.

josemanuelfuente 1 november 2020 om 10:51

+1 klootje

Panache 1 november 2020 om 12:27

We hebben gelukkig drie grote ronden, die qua insteek mogen verschillen. De Tour is mainstream en moet ook leuk zijn voor Henk en Ingrid. De Giro is loodzwaar en vertegenwoordigt het romantische verleden van deze sport. De Vuelta is het restje einde seizoen. Punchy, veel klimmen, kennis maken met nieuwe talenten.

Sephiroth 1 november 2020 om 11:14

Doe nou waaier etappes aan het einde… En bergen begin en midden.. pfff dan krijg je ook meer noodzaak om vroeg aan te vallen en veel reden tot oorlog op het einde waar ook de vlakke knechten en sprinters een reden tot overleven hebben

ditisdavid 1 november 2020 om 11:38

“Als de klassiekers”
“Ritten van 150 kilometer”
Pick one. De kasseienrit van 2018 bewijst hoe dom dit idee is. Sprintetappes maakt het niet voor uit, of die 140 of 240 kilometer zijn, je kijkt toch alleen de laatste 10 kilometer tenzij er kans op waaiers is. Heuveletappes, en vroeg in de koers ook bergetappes, verkleint het eerder de verschillen. Daarnaast betekent een eerste week vol korte ritten dat vermoeidheid een kleinere rol speelt in de tweede en derde week, wat de kans op een plotselinge ommezwaai zoals dit jaar of, beter nog, zoals in de Giro van 2018, onwaarschijnlijk maakt. Omgaan met vermoeidheid is een van de belangrijkste zaken in een duursport en zeker in een grote ronde, daar wordt op deze manier dus afbreuk aan gedaan.

TLDR: kan niet wachten op het jaar dat Prudhomme stopt bij de ASO…

Lalsacien 1 november 2020 om 12:24

Net zoals gisteren in de Vuelta, de renners maken de koers hoe aantrekkelijk het parcours ook is.

ti-raleigh 1 november 2020 om 12:25

Het is de commercie, niet Prudhomme. Een volgende baas laat ook zijn oren hangen naar het grote geld.

Verweggistan 1 november 2020 om 11:47

Mooi eufemisme voor vlakke etappes. Of heeft hij Hans Klok geregeld?

Wheely 1 november 2020 om 12:14

“We zullen veel met de wind spelen” Dat belooft wel iets uit de hoge hoed…

Panache 1 november 2020 om 12:30

De helikopterpiloot uit de Giro is ingehuurd denk ik…

Wheely 1 november 2020 om 12:17

Wordt weer een mooie puzzel voor TJV. All in met de klassementsmannen of toch een combinatie met Van Aert en Groenewegen.

Headlines

Materiaalzone

Populair