Vuelta-start 2020 dichtbij voor Utrecht na ‘ja’ vanuit provincie

Door Nick Doup, maandag 11 juni 2018 om 21:58

foto: Marcel Koch

De Provincie Utrecht heeft ingestemd met de miljoenenbijdrage aan het bid om de Vuelta a España naar Utrecht te halen. De kans is daardoor groot dat de Spaanse wielerronde in 2020 in Utrecht begint. Het gaat om een subsidie van 2,1 miljoen vanuit de provincie.


Diverse politieke partijen uit de Provinciale Staten zetten de afgelopen weken vraagtekens bij het miljoenenbedrag. De VVD wilde dat de gemeente Utrecht meer bij ging dragen en coalitiepartijen CDA en GroenLinks waren eveneens kritisch. Zij gaven tijdens de stemming toch groen licht, door de toezegging dat er meer aandacht gegeven zou worden aan onder andere fietsbeleid en duurzaamheid in de provincie. Een voorstel van de PvdA om het bedrag van 2,1 miljoen te verlagen naar 500.000 euro kreeg geen meerderheid.

Drie etappes
Het besluit om de Vuelta in 2020 naar de provincie te halen, wordt tijdens de start van de aankomende Vuelta gemaakt. Dat is op 25 augustus. De ploegenpresentatie en ploegentijdrit zouden in Utrecht zijn, gevolgd door een etappe vanuit Den Bosch naar de stad. De derde etappe zou een start en finish in Breda hebben. De totale kosten worden geschat op 15 miljoen euro.

De provincie Noord-Brabant en gemeenten Breda en Den Bosch hadden al hun (financiële) steun toegezegd. Ook het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zal ook nog een bijdrage leveren van 2,5 miljoen euro.

Primeur
De komst van de Vuelta naar Utrecht zou een primeur zijn voor de Domstad. Het zou de eerste stad ooit zijn die etappes van de drie grote rondes ontvangt. In 2010 finishte een etappe van de Giro d’Italia in Utrecht, waarna in 2015 het Grand Départ van de Tour de France neerstreek in het midden van het land.

17 Reacties

Sjoerd102 11 juni 2018 om 22:23

Foutje in het artikel:Het zou de eerste stad ooit zijn die etappes van de drie grote rondes ontvangt. Luik/Liegè heeft zowel de tour als de Vuelta als de Giro in zijn stad gehad

04398 11 juni 2018 om 22:41

Wat heeft het de vorige keren opgeleverd? Op prachtige beelden na denk ik dat het alleen maar miljoenen heeft gekost. Maar wel mooi natuurlijk weer een grote ronde in Nederland

Jelmer-038 11 juni 2018 om 22:46

Een finish op de cauberg zou toch net iets spectaculairder zijn…

Jungle Man 11 juni 2018 om 23:51

Ik blijf het nonsense vinden. Start van een grandtour binnen etappe afstand van het land zelf oké , maar zo ver weg hoeft van mij niet. BinckBank tour start toch ook niet in Spanje ????!!!!

rahimns 12 juni 2018 om 07:00

@Sjoerd102 wanneer dan… de Vuelta heeft zeker nog nooit een start gehad in Luik en ook de Giro niet. Wel in Seraing maar dat ligt onder Luik.

Spartacus 12 juni 2018 om 07:26

@Sjoerd102 en @rahimns:
Toen de Vuelta in Assen startte in 2009, eindigde de vierde etappe in Luik. En toen destijds de Giro in 2002 startte in Groningen, eindigde de tweede etappe in Ans, dus niet Luik zelf.
Het gaat ook niet perse om een start, want de Giro in 2010 eindigde in de tweede etappe in Utrecht; de start van de derde etappe de dag erna was wederom in Amsterdam.

Het gaat er dus om dat Utrecht start- of finishplaats is geweest in alle grote rondes, en dat is wel degelijk uniek.

@4398 Het heeft Utrecht denk ik wel degelijk wat opgebracht; ik merk dat er sinds de Tourstart veel meer toeristen naar Utrecht komen. Sindsdien zie ik op straat in het centrum veel meer toeristen die Italiaans, Frans, Duits, Engels, Spaans of Russisch spreken. Kan natuurlijk ook omdat Utrecht genoemd werd in de Lonely Planet in de top 10 van steden die je gezien moet hebben ;)

tvm 12 juni 2018 om 09:01

Schandalig dit.

TomDJ 12 juni 2018 om 09:31

Onzin, dat starten in een ander land.
Maar als het dan toch moet, dan maar in Nederland:-)

LucasR 12 juni 2018 om 09:55

@Spartacus: +1! Dat is inderdaad ook mijn theorie – dat er sinds de tourstart een serieuze opleving in het aantal toeristen is hier!

Col du Bramont 12 juni 2018 om 10:12

Mijn eerste reactie is “OK, weer een GT start in Nederland, de zoveelste, ik geloof het nu wel”.
Als Utrecht en andere lokale overheden en de centrale overheid hier 15 miljoen € in willen investeren staat ze dat vrij, de politieke steun lijkt er te zijn.
Het is een behoorlijk bedrag voor City en regio promotie, of het rendeert geen idee.

In veel steden zie je nu toch al meer toeristen, het gaat nu economisch beter, Holland promotie wordt toch al gedaan. Of er in geval van Utrecht een link is met de Tour start geen idee.

In Amsterdam zal in ieder geval geen GT meer worden georganiseerd, daar zijn nu al zoveel toeristen dat de grens eigenlijk is bereikt.

Schollekop 12 juni 2018 om 10:29

Eens met Jungleman. Ophouden met die onzin.

Koel 12 juni 2018 om 10:40

@Spartacus
En..? Zijn de belastingen omlaag gegaan? Hoop je op een even “leefbare” omgeving als in Amsterdam?

tvm 12 juni 2018 om 10:54

Het lijkt me inderdaad nogal te kort door de bocht om een toename van het aantal toeristen te linken aan de organisatie van de tour. Zijn er van jullie al mensen naar Dusseldorf gegaan afgelopen jaar? Wat een onzin!

En dan heb ik het nog niet eens over de hoeveelheid mensen die naar de Vuelta kijkt ten opzichte van de Tour.

Bertvd 12 juni 2018 om 11:10

Echt belachelijk dit. Utrecht heeft al grote (financiële) uitdagingen op de Uithof-lijn, die miljoenen uit de bocht is gevlogen.

Dit is het volgende prestige project dat door de burger/belastingbetaler gedicht mag worden.

Col du Bramont 12 juni 2018 om 12:30

Dit is het verhaal van Düsseldorf:
“Tour de France-Defizit liegt bei 7,8 Millionen Euro

Stadt und Deloitte legen Grand Départ-Bilanz vor: Das Defizit liegt bei 7,8 Millionen Euro. OB Geisel spricht von “gut investiertem Geld”.
http://www.wz.de/lokales/duesseldorf/specials/grand-depart-dusseldorf-2017/tour-de-france-defizit-liegt-bei-78-millionen-euro-1.2509835

Men ging daar van een budget uit dat veel te optimistisch was, maar goed of je nu vooraf al garant staat als overheid of achteraf bij gaat leggen, de rekening komt bij de overheid (dus de burger) te liggen.

Er zullen zeker langere termijn positieve effecten zijn maar die zijn lastig als baten van een investering uit te drukken.

Spartacus 12 juni 2018 om 18:30

@tvm
Ik zeg duidelijk dat ik het ‘denk’ en dat ik het ook niet kan hardmaken of het aan de Tourstart ligt. Vandaar dat ik ook Lonely planet noem. Dus om mij te beschuldigen van ‘kort door de bocht’ of ‘wat een onzin’ vind ik redelijk ongenuanceerd, om het zachtjes uit te drukken.

@koel
Ik zeg ook niet dat het Utrecht financieel iets opbrengt, ik zeg alleen dat ik meer toeristen zie. Beargumenteer svp je eigen bedenkingen en ga je suggestieve vragen niet aan mij stellen.

Newschooler 12 juni 2018 om 18:51

Wat een gezeik hier zeg. Ik woon in Utrecht en vind het fantastisch. Grand depart was echt een geweldig feestje en hele leuke impuls voor de stad en haar profiel naar buiten. Veel wielrenners ook in Utrecht. Mooie wieler evenementen met classico giro Utrecht en tour d’utrecht. Snap de toezegging ook van Groen Links met de kanttekening dat er meer aandacht voor de fiets als vervoersmiddel moet komen. Iets wat Utrecht nodig heeft want de binnenstad heeft meer fietsers en minder auto’s nodig.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.