Provincie Utrecht tast in de buidel voor Vuelta-start in 2022

maandag 21 december 2020 om 10:03
Provincie Utrecht tast in de buidel voor Vuelta-start in 2022

foto: Cor Vos (archief)

De provincie Utrecht staat achter het plan om de start van de Vuelta a España in 2022 alsnog in Utrecht plaats te laten vinden. Het provinciebestuur trekt drie ton extra uit om de komst van de Spaanse wielerronde mogelijk te maken.

De Ronde van Spanje had dit jaar in Nederland van start moeten gaan, maar de coronacrisis stak daar een stokje voor. Cor Jansen, initiatiefnemer om de start van de Spaanse wielerronde naar Utrecht te halen, liet eerder al weten dat hij het project graag zou uitstellen naar 2022. Het Utrechtse provinciebestuur steunt hem hierin en zegt drie ton toe, zo meldt het AD. De provincie wil de Vuelta naar Utrecht te halen om door corona getroffen sectoren als toerisme, cultuur en horeca een handje te helpen.

Dit bedrag is afkomstig uit een reservepot voor de gevolgen van de coronacrisis. De betrokken overheidsorganisaties (gemeente Utrecht, ’s Hertogenbosch, Breda en de provincie Noord-Brabant) hebben ook al extra geld toegezegd, waardoor er zicht is op ruim 1,5 miljoen euro. 2.1 miljoen euro zou nodig zijn om de Vuelta definitief binnen te kunnen halen. De Provinciale Staten moet zich overigens nog uitspreken over de extra financiering.

Wedstrijddirecteur Javier Guillén gaf eerder dit jaar al aan dat het vertrek uit Nederland een prioriteit is voor organisator Unipublic. “We hebben zoveel enthousiasme en een zeer hoge mate van betrokkenheid gezien. Het is een plezier om samen te werken. Het minste wat we kunnen doen, is de mogelijkheid onderzoeken om in de nabije toekomst uit Nederland te vertrekken en we vertrouwen erop dat we dat zo snel mogelijk zullen kunnen doen.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

Cyclinglife 21 december 2020 om 10:22

De vuelta organisatie zal gezien corona de reden is van het niet doorgaan dit jaar, Utrecht toch wel voor laten op andere bieders voor 2022. Althans dat lijkt mij aannemelijk.

SnellePelle 21 december 2020 om 12:06

In welke taal en fysieke toestand heb jij deze reactie geschreven??

Zjoske 21 december 2020 om 16:40

Is gewoon goed Nederlands. Al had en een komma gemoeten tussen “zal” en “gezien”.
Dan krijg je hetzelfde als wanneer (gezien corona de reden is van het niet doorgaan dit jaar) tussen haakjes had gestaan.

Geit in mijn Kelderman 21 december 2020 om 11:20

Ik zou al die rondestarts in NL echt moeiteloos inruilen voor een nieuwe parel van een koers in Nederland. Een toffe waaier klassieker door het Groene Hart of de Zeelandbrug, ronde door de Achterhoek/Twente, de VAM heuvel of Veenendaal Veenendaal in ere herstellen. Die paar dagen wielervreugde voor de kleinste grote ronde valt wmb in het niet bij een NL koers.

Arie den Blanken 21 december 2020 om 12:26

Helemaal mee eens, aan al die geldverslindende grote ronde starts heeft het wielrennen in ons land bijna niets.

platteprijs 21 december 2020 om 12:38

+2

Derierre de la course 21 december 2020 om 16:02

Sluit ik me helemaal bij aan.
Buiten dat zou ik liever hebben dat ze ook een wedstrijd op continentaal niveau en bijbehorende dames, junioren en jeugd op (een deel van) hetzelfde parcours mee uit onderhandelen.
Ik vind dat je met dit soort publieke investeringen minimaal de breedtesport een podium dient te bieden.

re-cycle 21 december 2020 om 12:25

Volgens mij is het nu niet de tijd om de reservepot al te gaan aanspreken. Lijkt mij dat die in het kader van corona op verantwoorde wijze besteed moet worden. Lijkt me zo niet te gebeuren. Ik zou zeggen zoek een andere financiering, al zullen de ondernemers niet staan te trappelen.

Murcia 21 december 2020 om 13:45

Het probleem is voor mij niet de reservepot, maar het eeuwig rooskleurig begroten van de overheid bij dit soort evenementen. De burgers krijgen dan van de Burgemeester en Wethouder te horen dat de bijdrage zo klein is in vergelijking met de verwachte opbrengsten in toerisme en dergelijke om na het evenement te moeten lezen in de krant dat er weer geld bij moet door zogenaamde onverwachte tegenvallers.

Headlines

Materiaalzone

Populair