Primoz Roglic verlengt contract bij Jumbo-Visma tot en met 2023
Primož Roglič heeft aan alle onzekerheid een einde gemaakt: de Sloveense ronderenner heeft zijn contract bij Jumbo-Visma namelijk verlengd. De 29-jarige Roglič – die op weg lijkt naar de eindzege in de Vuelta a España – tekent bij tot en met 2023, zo laat de Nederlandse ploeg weten.
Tijdens de Ronde van Frankrijk wist De Telegraaf al te melden dat Roglič en Jumbo-Visma een mondeling akkoord hadden bereikt voor een contractverlening van drie seizoenen, maar dat was nog voor het aantrekken van Tom Dumoulin. De laatste tijd waren er dan ook geruchten over een mogelijke overstap naar UAE Emirates.
De Sloveen blijft echter gewoon koersen voor de ploeg van manager Richard Plugge. De klimmer annex tijdrijder tekende aan het einde van 2015 een contract bij de Nederlandse formatie, na enkele seizoenen bij het bescheiden Adria Mobil. Roglič wist vervolgens uit te groeien tot een van de beste ronderenners ter wereld.
Stormachtige ontwikkeling
In 2016 liet Roglič al zien uitstekend te kunnen tijdrijden, met onder meer een verrassende tijdritzege in de Giro d’Italia. Het jaar daarop won hij de Volta ao Algarve en reed hij korte eindklasseringen in de Rondes- van het Baskenland en Romandië. Vorig seizoen won hij zelfs die laatste rittenkoersen en werd hij vierde in de Tour de France.
Dit jaar maakte Roglič indruk in het voorjaar met zeges in de UAE Tour, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Romandië. Zo begon hij als absolute topfavoriet aan de Giro d’Italia, maar hij moest na drie weken koers genoegen nemen met de derde plaats. In de Vuelta a España lijkt Roglič wel op weg naar de eindzege, al moet hij nog enkele etappes overleven.
Ik hoop echt dat Kruijswijk door zijn podium van dit jaar beseft dat dat zijn max in de tour wordt en dat 'n grote ronde winst in giro of vuelta nog realistisch is. Zet daar Kuss, Tolhoek en Gesink naast en dan heeft die een prima ondersteuning.
Nou mss als er bij een ander team met een grote zak geld gezwaaid wordt. Maar sportief gezien zie ik het niet.
Edit: En hier was het al
https://twitter.com/JumboVismaRoad/status/1171402819716468736?s=19
Dat heeft Plugge zelf gezegd.
Volgens Plugge zijn er veel wielerploegen met meer budget.
In Trouw: "Wij zijn nog steeds een van de kleinste ploegen qua budget."
Een 10 voor het filmpje!
Wanneer ze alle kleppers in de Tour spelen en toch Groenewegen niet thuis laten: Roglic - Dumoulin - Kruijswijk - Gesink - de Plus - Groenewegen - van Aert - Martin. Dan moet TJV níet de koers willen dragen in de sprintritten, maar wordt Groenewegen deftig afgezet door Martin & van Aert.
Dumoulin hoeft dan maar 1 ronde te rijden en kan dan misschien eens wat klassiekers doen. Ergens vorig jaar zei Dumoulin nog dat 2 rondes wel veel van hem eiste (qua opoffering denk ik dan). Des te vreemder dat dat traject dit jaar weer is ingezet, zou me niks verbazen dat dit tot frictie heeft geleid bij Sunweb toen het niet goed liep. Of misschien al alvorens het niet goed liep.
Eigenlijk zijn zowel Roglic (punch) als Dumoulin (inhoud) prima geschikt om bij toerbeurt ook eens mee te doen bij bepaalde klassiekers. Voor Dumoulin lijkt me dat wel een mooi alternatief want denk niet dat hij ala Roglic even wat rondjes van een week op z'n palmares bijschrijft. Roglic heeft veel van die rondjes al gehad en daar zou een type als De Plus in kunnen schuiven als Roglic toevallig andere uitdagingen zoekt. Of juist in bepaalde rondes Van Aert en Teunissen als kopman gebruiken zoals met Trentin gebeurt en Kruijswijk daar laten opwarmen voor een ronde. Die haalt dan nog wel zonder support een 5de to 10de plek binnen.
Verwacht een Tour ploeg als iets van: Dumoulin, Roglic, De Plus, Kruijswijk, Gesink, Van Aert (mits goed hersteld), Martin en Groenewegen. Dumoulin en Roglic delen het kopmanschap.
Kruijswijk als kopman naar de Giro met o.a. Bennett en Kuss. Roglic als kopman naar de Vuelta met een sterke klimmersploeg met o.a. De Plus, Bennett, Kuss. Dumoulin lekker zijn programma laten opstellen met het oog op het WK, Teunissen kan voor zijn eigen kans gaan in de Giro en/of Vuelta
TJV is verworden tot een sterk blok en een geduchte concurrent van Ineos. Over de 3 grandtours doen ze het zelfs beter dan Ineos. Zeer knap.
Wel interessant om de missie van TLT/TJV van bij de oprichting er nog eens naast te leggen.