Primoz Roglic verlengt contract bij Jumbo-Visma tot en met 2023

dinsdag 10 september 2019 om 14:49
Primoz Roglic verlengt contract bij Jumbo-Visma tot en met 2023

foto: Cor Vos

Primož Roglič heeft aan alle onzekerheid een einde gemaakt: de Sloveense ronderenner heeft zijn contract bij Jumbo-Visma namelijk verlengd. De 29-jarige Roglič – die op weg lijkt naar de eindzege in de Vuelta a España – tekent bij tot en met 2023, zo laat de Nederlandse ploeg weten.


Tijdens de Ronde van Frankrijk wist De Telegraaf al te melden dat Roglič en Jumbo-Visma een mondeling akkoord hadden bereikt voor een contractverlening van drie seizoenen, maar dat was nog voor het aantrekken van Tom Dumoulin. De laatste tijd waren er dan ook geruchten over een mogelijke overstap naar UAE Emirates.

De Sloveen blijft echter gewoon koersen voor de ploeg van manager Richard Plugge. De klimmer annex tijdrijder tekende aan het einde van 2015 een contract bij de Nederlandse formatie, na enkele seizoenen bij het bescheiden Adria Mobil. Roglič wist vervolgens uit te groeien tot een van de beste ronderenners ter wereld.

Stormachtige ontwikkeling 
In 2016 liet Roglič al zien uitstekend te kunnen tijdrijden, met onder meer een verrassende tijdritzege in de Giro d’Italia. Het jaar daarop won hij de Volta ao Algarve en reed hij korte eindklasseringen in de Rondes- van het Baskenland en Romandië. Vorig seizoen won hij zelfs die laatste rittenkoersen en werd hij vierde in de Tour de France.

Dit jaar maakte Roglič indruk in het voorjaar met zeges in de UAE Tour, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Romandië. Zo begon hij als absolute topfavoriet aan de Giro d’Italia, maar hij moest na drie weken koers genoegen nemen met de derde plaats. In de Vuelta a España lijkt Roglič wel op weg naar de eindzege, al moet hij nog enkele etappes overleven.

Dit artikel delen:

89 Reacties

Ward 10 september 2019 om 16:27

Leuk nieuws voor TJV. Wel groot contrast tussen de hoerasfeer hier en de reacties wanneer Ineos bijvoorbeeld de komst van Carapaz aankondigde…

RJV 10 september 2019 om 17:49

Zij houden een toprenner binnenboord terwijl Ineos weer eens een ronderenner extra naar binnen harkt. Nogal een verschil. Daarnaast heeft de hegemonie van Sky/Ineos lang genoeg geduurd en is het mooi dat er nu misschien eindelijk meer strijd komt.
TJV verdiend een dikke pluim voor de manier waarop zij van een totaal kansloos team zijn uitgegroeid tot een van de toppers.

Floris 10 september 2019 om 16:29

Beste nieuws van het jaar rondom de ploeg (?) . Ik neem aan dat er uitvoerig is gesproken over de hiërarchie binnen de selectie en de programmering voor volgend jaar, dus hij zal vermoedelijk ook weten waar hij aan toe is. Ik geniet van zijn prestaties deze Vuelta en zijn voorjaar spreekt voor zich, maar gezien het feit dat Dumoulin Nederlander is, verwacht ik toch dat hij (Dumoulin dus) de eerste kopman voor de Tour is.

Even opsommen wat we aan klimmers in huis hebben voor volgend jaar: Dumoulin, Roglic, Kruijswijk, Bennett, Gesink, De Plus, Kuss, Tolhoek en Powless. Wat voor Tourploeg zou dat zijn (onafhankelijk van wie je niet meeneemt) ? :D

deluxe 10 september 2019 om 23:01

Vingegaard, Foss, Harper, de Tier(?)

Wat een weelde

Dumoulist 10 september 2019 om 16:44

Heeft Jumbo nou zo'n fors budget of zijn er binnen de ploeg gewoon veel onderbetaalde renners door o.a. goed scout werk?

Naast Roglic zullen ook de Plus, Teunissen, Martin, Kuss en Vingegaard nog een sterk verbeterd contract willen zien gok ik.

sooike 10 september 2019 om 16:57

Mijnheer Frits krijgt altijd zijn zin !

peervaneynthoven 11 september 2019 om 15:47

Er is maar één echte “Mijnheer Frits”!

Johnny7 10 september 2019 om 17:24

Goed nieuws, Roglic en Dumoulin moeten volgend jaar knechten voor Kruijswijk, de absolute kopman.

Wielerliefhebber 10 september 2019 om 19:33

Erg blij mee. Je ziet in de vuelta dat de volledige steun van het team hem ook zelfvertrouwen geeft. Wat mij betreft volgend jaar in de tour de ploeg ook volledig bouwen rond hem en Dumoulin. Je spreekt uit dat je de tour wil winnen, dan moet je wat mij betreft ook je volledige team rond de kopman(nen) bouwen en geen sprinter meenemen.

Selectie voor de tour wat mij betreft: Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, Bennett, De Plus, Gesink, Van Aert, Martin.

TijmenCamps 10 september 2019 om 19:50

Laat WvA maar sprinten dan. Die harkt er nog wel één/twee binnen.

Wielerliefhebber 10 september 2019 om 19:58

Ja precies tijmen. Die kan mooi voor eigen kans gaan in een aantal ritten en heeft geen steun nodig.

west 10 september 2019 om 20:08

Gesink is niet meer van het niveau van die andere jongens. Die moet lekker gaan wegkapiteinen in de Giro en/of Vuelta en een van die jonge jongens mee naar de Tour.

snoek1974 10 september 2019 om 19:56

De vraag is wel hoe de verdeling zal zijn voor komend seizoen

Groenewegen de Giro of gaan we voor 5 klimmers , 2 diesels en Groenewegen in de tour

Gaat Roglic zich misschien wel richten op wat klassiekers en etappes winst in de ronde .

Of gaan we elke ronde een andere kopman hebben.

Ook Kuss en Tolhoek zijn veel belovende renners

Floris 10 september 2019 om 20:08

Da's waar West, maar Plugge zei in een recent interview https://www.indeleiderstrui.nl/algemeen-nieuws/248131/plugge-wil-meer-hebben-nog-steeds-geen-grote-ronde-of-monument-gewonnen dat hij nog lang niet tevreden is en trok daarin de vergelijking met Ineos en Deceunick. Nu heeft het daar concreet over het winnen van een grote ronde (wat Roglic nu zeer waarschijnlijk aan het doen is), maar gezien de komst van Dumoulin en de verlenging van Roglic vermoed ik dat ze ook in de Tour competitief willen zijn.

Covadonga 10 september 2019 om 20:18

Huh wielerfits, de beste renners moesten toch worden verdeeld over verschillende teams???

ghostwriter 10 september 2019 om 21:38

Inderdaad, maximaal twee wereldtop klassementsrenners per ploeg lijkt me ideaal en Jumbo-Visma heeft er straks twee (Roglic en Dumoulin). Ineos heeft er volgend jaar vier.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.