Primoz Roglic heeft de vijfde etappe van Tirreno-Adriatico gewonnen. De renner van Jumbo-Visma was de beste op de lastige slotklim, die was ingekort door de harde wind. Giulio Ciccone en Tar Geoghegan Hart mochten mee op het podium. Roglic is dankzij zijn overwinning ook de nieuwe leider in het algemeen klassement.
De slechte weersomstandigheden in Europa gooiden ook in Tirreno-Adriatico roet in het eten. In tegenstelling tot Parijs-Nice, kon er wel gereden worden in Italië. Dat de vijfde etappe moest ingekort worden, was echter onvermijdbaar. Door de aanpassing moesten de renners de slotklim, naar Sassotetto, niet tot de top beklimmen. De finish lag 2,4 kilometer lager.
Weinig ruimte voor sterke kopgroep
Onderweg reed er een sterke vroege vlucht weg. Davide Ballerini (Soudal Quick-Step), Zdenek Stybar (Jayco AlUla), Anthony Perez (Cofidis), Erik Fetter (EOLO-Kometa), Florian Stork (Team DSM) en Simon Guglielmi (Arkéa Samsic) zorgden voor een zeskoppige kopgroep. In de heuvelachtige rit konden de renners niet al te ver wegrijden.

Stybar aan kop van de vroege vlucht – foto: Cor Vos
Toen in de laatste 50 kilometer INEOS Grenadiers zich op kop zette, smolt de voorsprong van de vluchters als sneeuw voor de zon. Uiteindelijk werden de laatste overgebleven aanvallers, Ballerini, Stork en Perez, gegrepen op goed 30 kilometer van de streep.
Wind speelt een rol
In de afdaling naar de slotklim begon de wind flink op te spelen. Een aantal renners moesten flink in de remmen of moesten alle zeilen bijzetten om niet tegen de grond te gaan. De wind zou zeker niet minder hard worden, want enkele voorspellingen verwachtten rukwinden tot 60km/u in de laatste kilometers. De klim naar Sassotetto was 10,7 kilometer lang en kende een gemiddeld stijgingspercentage van 7,3%.

INEOS Grenadiers rekent de vroege vlucht in, Movistar neemt over – foto: Cor Vos
Caruso opent de debatten
Movistar had klaarblijkelijk vertrouwen in Enric Mas. De Spaanse ploeg bepaalde namelijk de kilometers voor de slotklim het tempo. Wout van Aert had al even voor de laatste beklimming het peloton laten lopen. Mathieu van der Poel reed wel nog in het peloton tijdens de eerste kilometers bergop. Door de stevige tegenwind gebeurde er zo goed als niks in die eerste kilometers.
Op een kleine zes kilometer van de streep was het zover. Davide Formolo zette zich op kop en gooide het tempo meteen flink de lucht in. Meerdere renners, waaronder Van der Poel en Julian Alaphilippe, moesten al snel lossen. Niet lang daarna durfde Damiano Caruso het als eerste aan, aanvallen ondanks de intense wind. De Italiaan van Bahrain Victorious sloeg een mooi gaatje, al wad dat vooral een gevolg van gebrek aan initiatief in het peloton.
Mas dicht het gat
Bij het ingaan van de laatste twee kilometer had de Italiaan een kleine 20 seconden voorsprong. Het was wachten op een poging van een klassementsman, want geen enkele ploeg zette zich op kop in de achtervolging. Mas was de renner die uiteindelijk dan toch initiatief nam. De Spanjaard reed het gat naar Caruso in no time dicht.
Een grote groep kon daardoor sprinten om de zege in de laatste honderden meters. Wilco Kelderman trok de sprint aan voor zijn Sloveense ploegmaat Primoz Roglic, die op het perfecte moment aan zijn sprint begon. Roglic won op die manier de vijfde rit op sterke wijze. Giulio Ciccone en Tao Geoghegan Hart werden tweede en derde. Roglic is dankzij zijn overwinning ook de nieuwe leider in het algemeen klassement.

Vreugde achteraf bij Kelderman en Roglic – foto: Cor Vos
62 Reacties
Van Aert morgen weer in zijn beste rol, die van knecht. Heb mezelf alvast een minnetje gegeven om jullie te helpen haha.
Met zo’n goede knecht als Kelderman is Van Aert niet eens nodig.
Geweldige regie. Tot 400 meter van de finish nog shots van de achterkant van het peleton, gelosten, helicoper beelden van de omgeving. Ik mis nog een beetje beelden van dieren en gebouwen op 200 meter van de finish, misschien wat wapperende vlaggen, het was een goede dag voor vlaggen, en close-ups van dwarrelende bladeren.
Als Italianen toch net zo goed koersen in beeld konden brengen als ze kunnen koken.
Ik ga er van uit dat de heli met deze wind niet te dicht bij de berg kon vliegen en daarom geen heli beelden van het peloton.
Sloveens wielrennen kon wel weer eens een succesje gebruiken.
Weer Primoz!!!!!wat een timimg heeft deze man. Goed om.te zien na al die tegenslag.
Precies genoeg meters op kop rijden. Die man snapt het spelletje wel.
Roglic is zo nu en dan een brokkenpiloot maar hij is ook echt gemaakt van ijzer. Uit de docu op prime blijkt hij ook echt een teamplayer. Wat hij met zijn kwetsuren heeft laten zien in de tour was echt fenomenaal. Dat te bedenken dat hij door een deel hier op het forum nog voor egoïst werd uitgemaakt door af te stappen.
Van de renners in het huidige peloton ook het grootste palmares na Pogi.
palmares van froome is toch iets indrukwekkender
Oh ja die was ik al helemaal vergeten….
Zo knap van Roglic, eerste koers na een blessure en er weer gewoon staan. Verder koers wel redelijk lamgelegd door de harde wind.
Ben ik te negatief als ik zeg dat Arensman bij DSM beter rondreed dan bij Ineos so far?
Zal het gemist hebben, maar heeft Arensman eerder zo’n voorjaar gereden?
Niet zijn aankomst, las ik gisteren.
Werd vorig jaar nog zesde in T-A en derde in de Tour of Alps in het voorjaar. Is inderdaad niet zo heel sterk op korte steile aankomsten, maar dit zou hem prima moeten liggen als diesel.
Het kan best dat zijn voorbereiding op de Giro dit jaar heel anders aangepakt wordt dan bij DSM vorig jaar. Ik zou dus nog even wachten met het maken van de rekening.
Ben ook nog niet onder de indruk van Arensman, maar het is idd nog te vroeg om de rekening op te maken.
Zakelijke zege van Roglic. Soort tegenhanger van pogacar op deze manier. Toch knap en goed om te zien dat hij zo sterk is. Niet veel “actie” op de slotklim wellicht, maar ik vond dit sprinten in de wind toch ook vermakelijk en bijzonder knap hoe Roglic steeds de perfecte plaatsing heeft!
Vond hem eigenlijk niet heel goed geplaatst, maar hij heeft gewoon zo’n sterk eindschot. En het ziet er ook nog eens makkelijk uit vergeleken met Ciccone en Hart die alle kanten op vliegen.
De tegen wind maakte plaatsing in de sprint waarschijnlijk iets makkelijker.
De finish lag 2,4 kilometer lager.
Nou, zo hoog is de Sassotetto ook weer niet.
Kelderman geen top 10 helaas
Hij reed uiteindelijk wel op een belangrijk moment het gaatje weer dicht. Prima werk.
Wel enorm goed team werk van Kelderman, dat belooft voor de Giro met de Roglic Kelderman tandem.
Gaatje half dicht gereden op 63×11.
Hij reed het dicht, niet normaal hoe. Rijden bij Jumbo doet wonderen. Ik ga er maar eens mijn boodschappen doen …
Roglic wint de 5e etappe en is leider in het algemeen-, berg- en puntenklassement. Dat is knap. Tegenvallend natuurlijk is dat Jumbo niet leidt in het ploegen- en jongerenklassement. Die pannenkoeken laten ze over voor anderen.
Easy peasy Primoz squeezy!
Met afstand de beste sprinter die er nog bijzat. Wel een beetje spijtig dat er door de tegenwind niet aangevallen werd door de favorieten. Of “niet aangevallen kon worden”, want het was figuurlijke zelfmoord om op kop te rijden. Zo wordt de heuvelrit van morgen wel nog wat interessanter.
Gemiste kans voor de concurrentie, Roglic zat echt niet op zijn gemak die klim, veel te ver van achter en heeft alle mazzel van de wereld dat ze vooraan inhouden en Kelderman het gat nog dicht. Maar dat hij dit al kan belooft wat voor de Giro, hopen op een prachtig duel tussen Evenepoel en Roglic.
Was niet echt sprake van inhouden. Zodra je op kop kwam, werd je terug geblazen.
Roglic juist uiterst uitgekookt. Met een teamgenoot die de gaatjes dichtrijdt zit je daar achter perfect en met die tegenwind ben je in no time aan de voorkant van de groep als het nodig is.
Het leek mij toch van niet beter kunnen, als je Kelderman daar hebt voor de gaatjes kun je toch kortbij hem gaan zitten? Zat nu vrij ver, maar goed ontzettend knap en gegund na een moeilijke periode. Benieuwd of hij het morgen gaat volhouden, maar vond Kelderman ook zeer sterk uitzien en de ploeg van TJV is gemaakt voor een etappe zoals die van morgen.
Was inderdaad niet des Primoz om zo lang in de buik van de kopgroep te zitten. Met die bakken wind was het wel de meest verstandige positie. Iedereen die zich in de laatste 2 kilometer op kop zette zag er na 10 seconden als een spook uit en kon je doorstrepen voor de zege. Niet zozeer een gemiste kans voor de concurrentie want met deze weersomstandigheden kun je niet van kansen spreken.
Inderdaad een gemiste kans. ze rijden met zijn allen naar de slachtbank. Of zullen ze echt gedacht hebben te kunnen winnen in een sprint? Ik snap er soms echt niets van, maar ik fiets dan ook niet.
Morgen kijk ik op Sporza. WvA gaat knechten voor Roglic. Altijd leuk.
Ik herhaal maar even de woorden van gisteren. Als JV Pogacar wil kaken zullen ze toch Roglic mee moeten nemen naar de Tour.
Zal best wel gebeuren. Sowieso zal er een heel sterk team staan. Vergeet niet dat Wout al voor 2 telt.
Maar hoe ga je Primoz overhalen? Kan niet anders dan met gedeeld kopmanschap. Met Primoz als knecht maak je Poga niet bang. Hij moet kort in het klassement staan om van meerwaarde voor JV te zijn. JV heeft genoeg gegadigden om alleen sleurwerk voor Vingegaard te verrichten.
Volgens mij had ook Kelderman goede kansen vandaag. Hij was ook echter sterk. Hellas was hij alleen lead out for Roglic. Nog even wachten tot zijn 1e overwinning na de terugkeer naar Jumbo Visma.
Wat een bizarre sprint, bergop met harde wind tegen. Perfect uitgevoerd door Kelderman en Roglic.
Wie was ook weer één van de twee kopmannen van Jumbo hier? Diegene die we voor het eerst zagen toen hij moest lossen, terwijl pak ‘m beet Pidcock nog in de groep zat?
Hou ons niet langer in spanning…
Misschien is zijn vormpiek al voorbij..
Is zijn naam Benooit?
Dat met Benoot is toch wel voorbij.
Patrick L wil nooit minder betalen..
Deze man, wat een baas.
Ik weet niet of JV morgen blij zullen zijn met de leiderstrui. Het is een hele lastige rit om het te controleren. Ze hebben twee man in het klassement en Van Aert zal waarschijnlijk de rit van morgen aangekruist hebben als hij tenminste niet te veel last van zijn bibs heeft.
Ritzege van WvA is ondergeschikt aan eindwinst, dat lijkt me duidelijk en kan me niet voorstellen dat WvA daar een probleem mee heeft. Hij is hier om vorm aan te scherpen en dat kan ook prima als knecht morgen.
van aert moet vooral doen wat belangrijk is voor zijn vormpeil.
een ritzege voor van aert is minder belangrijk dan een eindzege voor roglic, maar een tirreno voor roglic is het dan weer niet waard om de monumenten van wva te hypothekeren door hier te vroeg veel te diep te gaan.
van aert durft in zijn enthousiasme soms zijn lange-termijn planning volledig overboord te gooien om het zich dan later te beklagen
WvA in de ontsnapping mee. Mocht ie dat niet redden dan nog een beurt voor Roglic opzetten.
Rémy Rochas heeft bijna 20 minuten verloren nadat hij zowat letterlijk van de weg af waaide.
Ciccone gelukkig niks overgehouden aan zijn aanrijding gisteren. Was wel heel zuur geweest.
Hij had last van zijn knie. Lekker geloofwaardig. Wielrenners kunnen goed jokken.
Van der Poel staat al een stuk verder dan een aantal concurrenten in de klassiekers: 56e op 8.36, tegen Ganna 83e op 18.29, Van Baarle 87e op 19.30 en Van Aert 91e op 19.48. Veelbelovend (om in de stijl van sommige commentaren te blijven)!
Renners die vandaag in dienst hebben gereden van andere afrekenen omdat ze achter iemand eindigen die geen vinger heeft uitgestoken. Beetje vreemde conclusie
@bartp25
Kennelijk is de ironie niet overgekomen…
Wat rijdt Roglic toch zen en berekenend als het allemaal niet persé hoeft.
Het valt me na gisteren opnieuw op dat Bahamontes geen reactie schrijft na succes van TJV. Wanneer Roglic morgen de leiderstrui verliest, dan zullen we hem vast weer zien.
Lekker weer! Vandaag weer pannenkoeken om op te warmen.
Vervelende koers, mede verzorgt door een volle bak wind op de eindklim. Hele knappe zege voor Roglic met wie je nu moet gaan proberen te winnen natuurlijk. Van kampioen uitsturen Kelderman gaat het echt niet komen ben ik bang. Goed mogelijk dat hij de opdracht had het bijeen te houden maar hij zat 2, 3 x ideaal voor een aanval en had daarmee het masterplan spurt winnen niet hoeven te verpesten.
Jammer dat Mas niet door kon
Als je denkt dat Wilco in die laatste meters kon aanvallen met die wind dan heb je er weinig van begrepen.
Met die tegenwind draagt een aanval niet ver, dit was tactisch het beste plan: Kelderman dicht de gaten, Roglic doet het sprintje.
Eerder op de klim, toen Caruso er nog voor zat.
En ja het werkte. Maar als geprefereerde kopman moet je zelf ook eens het initiatief nemen om jezelf in die positie te zetten. Nu is hij het helemaal kwijt aan Roglic. Met eens doortrekken ipv uitsturen had hij nog eens kunnen proberen.
En hij kon met dezelfde wind wel het gat dichten.
Commentaar dacht dat Caruso het zou halen, de renners in kwestie wisten met die tegenwind wel beter, kilometers weg rijden was kansloos, zie dat die 20 seconden in minder dan 500 meter werden dichtgereden door de groep.