Primoz Roglic neemt (voorlopig) nog geen afscheid van Red Bull-BORA-hansgrohe
Teammanager Ralph Denk wacht een interessant 2026 als het gaat om leidinggeven aan zijn ploeg Red Bull-BORA-hansgrohe. Met de aanstaande komst van Remco Evenepoel en de lopende contracten van onder meer Jai Hindley, Daniel Felipe Martinez, Aleksandr Vlasov, Florian Lipowitz én Primož Roglič, zal hij het kopmanschap voor het rondewerk goed moeten verdelen.
De 35-jarige Sloveen viert in oktober zijn 36ste verjaardag en gaat normaal gesproken nog een jaar door. Zijn huidige contract loopt nog tot het einde van 2026. Aanvankelijk tekende Roglič voor twee jaar, toen hij eind 2023 de miljoenentransfer maakte van Jumbo-Visma naar BORA-hansgrohe. Of dat destijds bewust zo gecommuniceerd is of dat Roglič tussendoor (stilzwijgend) zijn contract heeft verlengd, is niet bekend. Bij de Duitse ploeg hebben ze ervoor gekozen om de lengte van contracten niet te communiceren. Roglič ligt tot eind 2026 vast.

Roglic won in 2023 nog de Giro d’Italia – foto: Cor Vos
Het verhaal van de Sloveen is bekend: na een zware val bij het schansspringen ontdekte hij de fiets. Via het kleine Adria Mobil kwam hij op latere leeftijd in beeld bij LottoNL-Jumbo. Voor die ploeg groeide Roglič uit tot een van de beste wielrenners van de wereld. Hij won vier keer de Vuelta a España, één keer de Giro d’Italia en zag in 2020 de eindzege in de Tour de France in de laatste tijdrit door zijn vingers glippen. Ook won hij Luik-Bastenaken-Luik en in totaal elf WorldTour-rittenkoersen. De Sloveen heeft tot op heden 91 profzeges op zijn palmares staan.
Laatste Tour?
Het lijkt erop dat de Ronde van Frankrijk het hiaat op zijn palmares blijft. In 2020 werd hij tweede in het eindklassement, nadat hij in de klimtijdrit naar Planches des Belles Filles bijna twee minuten verloor op zijn jongere landgenoot Tadej Pogačar. Die nam een dag voor de slotrit naar Parijs het geel over. Momenteel staat Roglič zevende in de Tour, op een kleine drie minuten van de derde plaats. Daarop staat nu zijn jongere ploeggenoot Florian Lipowitz, die overigens ook in het bezit is van een doorlopende verbintenis. De jongeling staat in 2026 dus ook onder contract bij de Duitsers.
Nu de deal met Evenepoel nagenoeg rond is, is het de vraag welke rol Roglič in het geheel gaat spelen. Voorafgaand aan deze Tour liet hij doorschemeren dat dit weleens zijn laatste Ronde van Frankrijk kan zijn. Heel ontspannen zei hij toen ietwat zweverig: “Iedere dag die voorbij gaat, ligt dichterbij de dag ervoor. Dus ja, elke Tour die ik rijd komt dichterbij mijn laatste deelname.” Wat dat betekent voor toekomstige deelname(s) aan de Ronde van Frankrijk, zal de tijd ons leren.
Een harder hoofd dan Primoz vindt je nergens.
Het zal een lange pijnlijke weg worden voordat hij goed bedoelde kritiek aan kan en met een meer ontspannen instelling kan koersen.
Roglic heeft dat van nature, of Remco dat zichzelf ooit eigen kan maken betwijfel ik.
Hou daar toch eens mee op.
Dan vind ik dat nog best meevallen als het daarbij zou blijven, zeker als je in het achterhoofd houdt wat een gevolg Sagan mocht meenemen.
Denk dat Red Bull ook wel de ambitie heeft om in alle grote rondes en monumenten mee te spelen, dus versterking lijkt me dan sowieso wel wenselijk, zeker omdat ik DFM, Hindley en Vlasov geen grote ronde (meer) zie winnen, en zelfs voor Roglic wordt het gezien zijn leeftijd stilaan een heel lastig verhaal denk ik, zeker als Pogacar en Vingegaard elk 2 GT's per jaar zouden gaan rijden en ze daaronder wel behoorlijk staan te drummen.
Misschien mikken ze met Roglic op podium in Vuelta, met Evenepoel in de Giro en met Lipowitz in de Tour, en rijden ze elk nog een 2de GT als rittenkaper bv.
En wat betreft de klassiekers zou hij een meer dan welkome versterking zijn lijkt me. Voor het seizoen dachten we allemaal dat Bora (mee) de klassiekers zou domineren met al hun versterkingen, maar NK's niet meegerekend hebben ze welgeteld 6x een top5 gereden in ééndagskoersen, en dat was dan nog in de kleinere wedstrijden. 72ste in de Amstel, 43e in Waalse Pijl, 19de in Milaan-San Remo, ... lijken me nu niet meteen de uitslagen waar ze op mikten.
Het is jammer voor het wielrennen op zich dat de kloof tussen de topploegen en de rest nóg groter wordt, maar als ze het budget hebben om hem te halen zouden ze wel gek zijn om hem te laten liggen. Meerdere kaarten hebben om te spelen is altijd beter dan maar 1 troef in handen hebben, zeker in een blessuregevoelige sport als wielrennen.
Anders ga je naar de Tour met een renner waarvan de kans groot is dat een drama op gaat voeren en je vervolgens in de laatste week een renner minder hebt omdat die al het onrecht dat hem overkomen is even niet naast zich neer kan zetten in belang van de ploeg.
Kwestie van anticiperen op het feit dat VLAB of Red Bull-Bora met meerdere pionnen schaakt.