Primoz Roglic kende de slotklim niet: “Ik ging af op mijn gevoel”

woensdag 28 oktober 2020 om 18:07
Primoz Roglic kende de slotklim niet: “Ik ging af op mijn gevoel”

foto: Cor Vos

Primož Roglič greep zijn kansen in de achtste etappe van de Vuelta a España met beide handen aan. De Sloveen versloeg op de Alto de Moncalvillo Richard Carapaz en pakte kostbare tijd terug in de strijd om de rode trui. Nochtans kende hij de slotklim niet, erkende hij.

“Het was een nogal saaie, trage start. Maar naar het einde toe ging het tempo omhoog en na de voorlaatste klim ging het supersnel en werd het zwaar”, vertelde Primož Roglič na de aankomst. “De laatste klim reed ik eigenlijk voor het eerst in mijn leven omhoog, dus ik kende hem alleen van het profielkaartje. Het was een zware klim. Om te bepalen wat een goed moment was om te gaan, moest ik meer afgaan op mijn gevoel dan op mijn volle verstand.”

Of het erg belangrijk voor hem was om te winnen nadat hij zondag de rode trui verloor, werd de kopman van Jumbo-Visma gevraagd. “Ik hou er altijd van om te winnen. Als er ook maar slechts een kleine kans is, ga ik er zeker voor. Het was sowieso erg zwaar vandaag, maar gelukkig had ik de benen. En ik ben ook blij dat ik de etappe gewonnen heb vandaag.”

Door zijn dertien seconden voorsprong aan de aankomst en de bonificaties naderde Roglič leider Richard Carapaz tot op dertien seconden in de strijd om het rood. “Daar ben ik ook erg blij mee. Het is mooi om wat tijd terug te kunnen pakken. Maar bovenal is het mooi om deze rit te winnen.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

xistnc 28 oktober 2020 om 18:13

Nooit meer verkennen, Primoz.

Frank V 28 oktober 2020 om 18:22

Idd! Leek aanvankelijk weer in sphinxestijl gewoon te volgen, ik zag de elleboogjes wat wijd en ik dacht: die kan niet beter dan die machtige Carapaz. Maar dan moetie op z'n kilometertellertje gekeken hebben: "Goh? Niet lang meer" en dan nog 2 serieuze rakketten afgeschoten.

pirazzi 28 oktober 2020 om 18:19

Goed dat zijn verstand nog vol is.

Jopster 28 oktober 2020 om 18:22

Stoppen met verkennen en fietscomputers en gewoon alles geven ;)

kelderfan 28 oktober 2020 om 18:42

Hij moet ook tijd goedmaken en dan is aanvallen de beste methode.
Roglic lijkt weer in goede vorm te zijn. Op de Alto de l’Angliru moet ’t gebeuren.

rahimns 28 oktober 2020 om 18:49

Hij hoeft natuurlijk niets… met de tijdrit in het vooruitzicht kan hij daar meer op vertrouwen dan zijn concurrenten. Deze overwinning geeft deze wel een mentale tik want die moeten juist nog meer tijd op hem pakken en die verliezen juist tijd vandaag.

Johnny7 28 oktober 2020 om 20:17

Volgens mij heeft Roglic een les geleerd in het recente verleden dat hij wanneer hij ook maar kan waar hij ook maar kan tijd moet pakken. Hoeveel tijdritten er nog aankomen en wie dan ook zijn tegenstander is. Met andere woorden, hij moet ALTIJD aanvallen als hij de benen heeft.

Rufusvb 28 oktober 2020 om 18:58

Lekker op je gevoel blijven koersen dan!

Gilberto 28 oktober 2020 om 19:40

Prima! Ik gun het hem vreselijk na al die kinderachtige lachers na de Tour

Wim Kruithof 29 oktober 2020 om 06:24

heel eens, zeker.

ps; Vuelta toch echt de enige grote ronde waar na acht etappes de volledige top 15 van het puntenklassement uit klimmers bestaat.

Michelangelo 28 oktober 2020 om 19:51

Blijft voor mij toch dé renner van dit seizoen.
De maatstaf als het om rondewerk gaat. En dit keer ook zelf vol mee in het offensief. Net zo mooi als de mano a mano tegen pogacar in die ene bergrit.

Gilberto 28 oktober 2020 om 19:54

Poeh, we zitten dan wel in een raar seizoen waarin het zonde is dat het EEn en ander is afgelast, maar jeezus joh, we leven toch wel in heerlijke wielertijden hoor

Tour de Flits 28 oktober 2020 om 20:33

Pure sportman, altijd willen winnen. Heerlijk

A.M.M. Jonkers 28 oktober 2020 om 21:51

Let op, een voorspelling:
Roglic wil Rood & Groen in Madrid…….en bergklassement, De Blauwe Bollen kan ook nog.
Alleen voor die witte trui is hij iets te oud……….

Headlines

Materiaalzone

Populair