Powless verlaat Jumbo-Visma voor EF Education First

vrijdag 13 september 2019 om 20:25
Powless verlaat Jumbo-Visma voor EF Education First

foto: Cor Vos

Neilson Powless (23) vertrekt bij Jumbo-Visma. De Amerikaanse klimmer tekent een contract bij EF Education First. Powless maakte in 2018 zijn profdebuut bij de Nederlandse WorldTour-formatie, maar trekt na twee seizoenen dus de deur achter zich dicht.


De klimmer rijdt momenteel in de Vuelta a España en is daarin een belangrijke helper voor kopman Primoz Roglic. Het is voor Powless de eerste grote ronde uit zijn carrière. Een profzege heeft de Amerikaan niet achter zijn naam staan. Eind juni stond Powless wel op het podium na het nationaal kampioenschap tijdrijden (tweede) en de wegrit (derde). Begin dit seizoen werd hij zevende in de Ronde van de Algarve.

Powless reed voor zijn komst naar Jumbo-Visma twee jaar in dienst van Axeon Hagens Berman.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Nul verstand 13 september 2019 om 20:26

Dit is wel jammer..

Powless heeft zich deze Vuelta toch mooi laten zien. Extra stap naar volgend jaar had dat kunnen zijn.

Marik 13 september 2019 om 20:31

Die zag ik niet aankomen, inderdaad jammer.

horsm 13 september 2019 om 20:31

Jammer!

Onie 13 september 2019 om 20:32

Jammer. Heeft zich inderdaad goed ontwikkeld en is deze Vuelta sterk bezig. Hopelijk voor Powless kan hij stappen blijven maken, dat lukt zeker niet iedereen bij EF.

xistnc 13 september 2019 om 20:34

Zat er aan te komen. Het ontbreekt EF volledig aan USA-sterkhouders.

horsm 13 september 2019 om 20:54

Vaughters hengelt idd al langer naar hem, toch? En voor Powless wel een logische stap. Klassementskopman zal hij niet snel worden bij TJV.

Turtlehead 13 september 2019 om 20:34

Jammer zeg ik nu, want de hele Vuelta erg sterk voor zo’n jonge gozer.
Ook vandaag in alle hectiek laatste man voor Roglic.
Maar drie weken geleden had ik gezegd ‘strik erom en doei’, want bitter weinig laten zien en gefaald op momenten dat het had gemoeten/gekund (ToC bijv.).
Hopelijk gaat het hem goed in een Amerikaanse ploeg.

SolitaryShell 13 september 2019 om 20:36

Jammer, maar geen heel erg groot gemis.

lander luypaert 13 september 2019 om 20:37

Zeer mooie transfer voor EF! Zou hij er kopman worden?

Rico. 13 september 2019 om 20:39

Uiteraard, ligt mijlenver voor op Uran, Carthy, DFM en Higuita…

tendam 13 september 2019 om 21:11

Vaughters ziet er hun rondekopman van de toekomst in, samen met Higuita en Martinez. Nou komt wat Vaughters zegt doorgaans niet uit, maar misschien kan hij het niveau van Tejay gaan aantikken? Beetje zelfde type renner.

Spartacus 13 september 2019 om 20:39

Nu Powless naar EF gaat, hebben we waarschijnlijk het beste van hem nu in de Vuelta gezien en haalt hij dat niveau niet meer.

xistnc 13 september 2019 om 20:46

Tot begin dit jaar zou ik dat ook gedacht hebben, maar dit seizoen doet EF weer af en toe meer dan leuk mee. Al zou ik er nou niet onmiddellijk een hele kast vol met kleding van kopen ;)

Spartacus 13 september 2019 om 20:53

@xistnc Rapha kleding is mooi maar veel te duur

ZK 13 september 2019 om 20:39

Jammer, daar gaat een betrouwbare knecht. Wellicht wil hij iets meer voor eigen kansen kunnen gaan. Giro zou hij wellicht met vrije rol kunnen rijden bij EF? En dan knechten in de Tour?

Matxin 13 september 2019 om 20:42

Dit kon je eigenlijk 2 jaar geleden al zijn aankomen. Jammer, maar ook geen heel groot gemis verder.

Jumbo-Visma heeft nu 22 renners onder contract voor volgend jaar, inclusief Harper die nog niet officieel bekend is gemaakt. Nog 5 renners met een aflopend contract: Martens, Wynants, Leezer, Lindeman en De Tier. Daarvan zullen er ook wel 1 of 2 vertrekken dus er moeten sowieso nog wel een paar nieuwe namen bij. Benieuwd waar ze mee gaan komen.

koos verrek 13 september 2019 om 20:44

Wil meer dan knechten, ergens begrijpelijk

Canabliz 13 september 2019 om 20:55

Sorry hoor, maar dit is absoluut geen gemis ondanks zijn degelijke (niets extreems en zeker niet zo goed als Kuss, die ook nog eens een etappe meepakt) optreden nu in de vuelta.

2 jaar niks laten zien en nu aan eind contract wel opeens zich uit elkaar trekken voor een nieuw contract – ik vindt het niks.

Met De Plus, Kuss, Gesink, Tolhoek en Bennett (en ook wel Martin, v Aert en Bouwman) en een paar youngsters heeft de ploeg voldoende ondersteuning bergop voor Kruijswijk, Dumoulin, en Rogla, die ook elkaar nog kunnen ondersteunen.

jv88 13 september 2019 om 20:56

Meer kansen meer geld? Bij EF worden er niet heel veel beter.

kelderfan 13 september 2019 om 21:02

Ik vind ’t echt jammer. Die Powless doet ’t steeds beter, maar met de komst van Dumoulin wordt ’t erg lastig voor de jonge talenten om door te stoten.

Wielerfan1987 13 september 2019 om 21:06

Zonde, net nu het eruit begint te komen.

Die extra stap zal hij na deze Vuelta wel gaan maken, alleen helaas bij een andere ploeg.

Abraham Olano 13 september 2019 om 21:10

Balen zeg! Eerder vandaag al Martin kwijt en nu ook nog Powless. Blijft weinig over!

xistnc 13 september 2019 om 21:32

Hij start morgen al in het roze? :o

Tinus1984 13 september 2019 om 21:34

Huh. Waar doel jij dan op

luckyloek 13 september 2019 om 22:29

Kuss was gisteren ook al kwijt las ik…

Komi 13 september 2019 om 21:10

Jammer, ontwikkelde zich sterk het laatste half jaar. Had voordat die bij jumbo kwam al bijna getekend bij ef, maar toen kwamen de sponsor problemen van ef.
Hopelijk blijft hij daar groeien, maar ik zie hem niet de klassement renner worden die hij bij zijn entree werd voorspeld.

Verweggistan 13 september 2019 om 21:12

Het zat er aan te komen omdat die contractverlenging maar niet kwam. Nadat hij in de vueltaselectie was opgenomen dacht ik eigenlijk dat de contractverlenging rond zou zijn.

fietsvriend 13 september 2019 om 21:13

Beetje 13 in een dozijn renner. Doet het goed in deze Vuelta, maar ook te vervangen.

fullgasss 13 september 2019 om 21:32

Graag Wout Poels wat een TGV trein krijgen we dan

Baukema Tomoulin 13 september 2019 om 21:46

Renner die prima bergop kan en een goeie tijdrit heeft. Als die nog enkele stappen maakt kan hij prima als kopman in meedere week rondjes uitgespeeld worden en top 10 plekken in het algemeen klassement binnen hengelen.

jessevdalen 13 september 2019 om 21:55

Aderlating voor de ploeg

ghostwriter 13 september 2019 om 22:05

Grapje toch zeker?

Peter Lippens 14 september 2019 om 19:08

Was te verwachten, zat TGV niet op zijn plaats, kreeg nauwelijks kansen, hopelijk vergaat het hem volgend jaar beter. Volg hem eigenlijk al minstens 4 jaar. geen supertalent maar er zit veel meer in van wat hij nu heeft kunnen laten zien.