Pogacar na nieuwe ritzege in de Pyreneeën: “De Tour is nu voor 50 procent binnen”

donderdag 15 juli 2021 om 17:59
Pogacar na nieuwe ritzege in de Pyreneeën: “De Tour is nu voor 50 procent binnen”

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar liet vandaag nog maar eens zien wie de baas is in de Tour de France. De Sloveense geletruidrager wist een dag na zijn zege op de Col du Portet ook te winnen in Luz Ardiden. De eindzege kan hem nu bijna niet meer ontgaan. “Dit is echt ongelofelijk. Ik ben echt heel erg blij met deze zege.”

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De renner van UAE Emirates liet op de slotklim naar Luz Ardiden zijn ploeggenoot Rafal Majka het tempo bepalen en had in de laatste kilometer aan twee versnellingen genoeg om zijn laatste tegenstrevers, Jonas Vingegaard en Richard Carapaz, uit het wiel te rijden. “Ik voelde me vandaag goed, maar het was wel een superzware dag”, vertelde Pogačar na afloop in het flashinterview.

“Op de Tourmalet werd al een strak tempo gereden. Ik moest gewoon alles vergeten en de focus behouden. Op de slotklim heb ik echt alles gegeven. Ik kon echt niet harder.” In het algemeen klassement hoeft Pogačar niemand meer te vrezen. Vingegaard, de voorlopige nummer twee in de stand, volgt op bijna zes minuten van de Sloveen.

Toch vroeg de interviewer zich af of we nog een apotheose kunnen verwachten in de tijdrit op de voorlaatste dag. “Of ik bang moet zijn voor Vingegaard? Waarom zou ik bang moeten zijn? De Tour is nu voor vijftig procent binnen. In een tijdrit kun je inderdaad zes minuten verliezen, maar daar ga ik niet vanuit”, reageerde de gele man met een glimlach.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Xevar 15 juli 2021 om 18:04
Quote:
Op de slotklim heb ik echt alles gegeven. Ik kon echt niet harder.

Lol, wie denk je hiermee voor gek te houden Tadej?

Het record van Merckx staat op 11 grote ronde zeges, op hoeveel zou Pogi uitkomen? Stuk of 20? Het enige wat hem kan tegenhouden zijn zware blessures.

0
Peet Gute 15 juli 2021 om 18:08

dat werd twee jaar terug gezegd toen Bernal won, maar dit is wel de tweede zege van Pogi op rij en toch op een vrijindrukwekkende manier maar naar het schijnt is er nog jong wielergeweld op komst en wij maar genieten :)

0
S'mon 15 juli 2021 om 18:08

Geen idee, in deze nieuwe tijden pieken renners toch naar 1 specifieke ronde. Het valt vooral af te wachten of hij elk jaar enkel de Tour rijdt, of ook de Vuelta (en hoe zijn vorm dan is).
En hij kan altijd minder worden doorheen de jaren.

@Peet Gutte
Het enige probleem is dat dat jong geweld (bv. Ayuso) naar ploegen met veel geld gaan, en dan kom je toch uit bij maar 2 ploegen (UAE, INEOS). Dan kunnen we enkel hopen dat de jonge talentvolle renners niet voor het geld kiezen, óf dat er meerdere ploegen met een budget van 50 miljoen komen.

0
Xevar 15 juli 2021 om 18:12

Bernal is steengoed, maar die heeft nog nooit iets laten zien wat ook maar in de buurt komt van wat Pogacar dit hele seizoen al laat zien.

In principe rijdt Pogacar straks ook de Vuelta. En die gaat hij ook gewoon winnen, tenzij hij heel bewust niet voor het klassement gaat. Maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen

0
Romāns Vainšteins 15 juli 2021 om 18:12

ik denk 6 waarvan 3 tours, die laatste pas over een flink aantal jaar en mét rossige baard.

En nu nog de vuelta rijden geloof ik geen barst van zowel als dat ik het niet gezond zou vinden. Ik gok OS en daarna nog eendaagsen in najaar waarvan hij Lombardije gaat proberen te winnen.

0
Peet Gute 15 juli 2021 om 18:13

Pogi kan blijkbaar bijna alles als de beste, maar wiskunde is toch niet zijn sterkste kant.

0
Alfons Haavers 15 juli 2021 om 18:17

Zelfs wonderkinderen als Pogi of MvdP hebben hun limieten hoor. Volgend jaar kan Roglic zomaar net iets beter zijn of Pogi er op zijn beurt eens bij liggen en hop weer een jaartje weg. Ik zie Pogacar dus zeker ook nog grote rondes niet winnen.

Wat wel spreekt voor zijn grootsheid is dat hij het met zijn explosiviteit ook in eendagskoersen kan. Dat deden Contador, Froome en Armstrong 2.0 niet. Nibali en Evans wel maar die hadden noch in het rondewerk noch in eendagswedstrijden de dominantie die ik in Pogi wel zie. Dan moeten we eigenlijk al terug tot Hinault?

0
Newschooler 15 juli 2021 om 21:58

Het enige is wada

0
Rita de Doelder 15 juli 2021 om 18:29

Het wordt steeds meer een arrogant ventje wordt misselijk van hem met zijn
heimelijke lachje.
als het echt iemand is gund hij andere renners ook wat.

0
Rickerdiaz 15 juli 2021 om 18:44

Dat van een ander gunnen vind ik echt onzin in dezen. Je gaat de etappe het bergklassement hier toch niet even weggeven…

0
La Bicicleta 15 juli 2021 om 18:47

Hoeft dat dan in topsport? Hij gunT de kijker en wielervolger in alle geval een sterk staaltje wielrennen. Het begint storend te worden dat vanaf er een jong talent veelwinnaar wordt, die door enkelingen per definitie als arrogant wordt bestempeld. Het is een jongen van 22, laat hem maar gewoon genieten en winnen.

0
Pathieu van der Moel 15 juli 2021 om 18:57

Wat een onzin. Ik zou ook lachen als iemand mij vroeg of ik nog bang moet zijn voor iemand die 6 minuten achter ligt…

0
super 15 juli 2021 om 19:46

Nieuwe regel om de tour te winnen:
1) je mag niet lachen
2) je moet een etappe “weggeven”

Het is geen fietstochtje van een vriendenclubje.

0
oscarito1908 15 juli 2021 om 20:40

Nee je moet een ander niets gunnen als je veel werk verzet hebt.

0
jv88 15 juli 2021 om 23:24

Ik houd helemaal niet van gunnen. Dat vi d ik pas arrogant en kleinerend.

0
joep b 16 juli 2021 om 01:37

Wat n onzin rita..krijg je nog n rotweekend

0
Joost Mehrtens 16 juli 2021 om 10:22

Grappig, ik begin hem juist eerder meer te mogen in vergelijking met vorig jaar.
Lijkt een beetje een rustige jongen in interviews maar een beest op de fiets.
Maar goed ik hou dan ook wel van een killers/winnersmentaliteit.

0
Michelangelo 15 juli 2021 om 18:45

Dit was gewoon twee vingers in de neus. Iedere kenner kon dat zien.

Verreweg de sterkste van de TdF. Op geen enkel moment in moeilijkheden geweest, en ik denk dat hij ook vandaag 2 minuten weg had kunnen rijden als hij dat echt gewild had.

Maar het is voor hem veel beter om het zo te doen. Verschillen zijn klein, dus prestaties zijn niet verdacht. Dit in tegenstelling tot die bergrit waar hij de boel op minuten reed. Hier krijgt hij geen lastige vragen over… of in ieder geval een stuk minder.

Geel, wit, bollen, 3 etappes. En de voorsprong die hij heeft is gewoon meer dan genoeg om op het gemakje naar Parijs te bollen.

0
Scibby 15 juli 2021 om 21:44

Verschillen klein? 6 min op de nummer 2 16 op de nummer 10.

0
Derierre de la course 15 juli 2021 om 22:17

Ja maar hadden er ook 10 of 12 kunnen zijn als ik de laatste 2 dagen zo zie. En zaterdag komt er nog 1 bij.

0
Dolledriesoldebroek 15 juli 2021 om 18:59

Hij was dus de enige die voor deze twee etappes nog niet in de gaten had dat het al voor 80% binnen was….

0
Wildebert 15 juli 2021 om 20:27

50% hematocrietwaarde. Had Ricco een attest voor. Liep sportief niet goed af. Pogi bedoelt die 50% anders, maar in deze context (halverwege de overwinning) klopt die 50% natuurlijk voor geen kant. Slip of the tongue?

0
Noordbiker 15 juli 2021 om 23:36

Die andere 50% is dat de gendarmerie ook zomaar hun hotel kunnen binnen vallen.

0
vroege vlucht 16 juli 2021 om 00:05

Prachtige coureur. Net als Van der Poel en Van Aert wielrenners van uitzonderlijke klasse.

0
Romāns Vainšteins 16 juli 2021 om 00:07

Goed om te zien dat de dope-grappen steeds meer anoniem doodvallen tussen de normale bijdrages.

0
Jean Dumas 16 juli 2021 om 00:15

Hij rijdt beredeneerd in de laatste twee ritten. Aanvallen zonder concurrenten los te rijden, en dan de sprint met gemak.

0
Joost Mehrtens 16 juli 2021 om 10:25

Het was ook wel een rare vraag,
Als je 6 minuten in de tijdrit verliest kan je er ook 8 verliezen en dan val je buiten de tijdslimiet en haal je Parijs niet.

De interviewer had dus ook kunnen vragen of hij bang was om Parijs niet te halen.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone