Pogacar kan Vingegaard niet lossen op Alpe d’Huez: “Heb gisteren stom gekoerst”

donderdag 14 juli 2022 om 19:04
Video

Tadej Pogačar probeerde op Alpe d’Huez meerdere keren Jonas Vingegaard uit zijn wiel te rijden, maar de Sloveen kon de Deense geletruidrager niet lossen. Wel is de kopman van UAE Emirates geklommen naar de tweede plaats in het klassement. “Gisteren kraakte ik nog, dat was vandaag een ander verhaal”, zegt hij onder meer tegen WielerFlits.

“Ik was nog niet honderd procent hersteld vandaag”, blikt hij nog even terug op zijn lijdensweg in de bergrit naar de Col du Granon. Mentaal was hij daar wel van hersteld. “Ik had meer geloof in mijzelf en mijn demarrages. Het voelde goed, en ik ben blij met vandaag en mijn benen. Daarom kijk ik ook uit naar de komende dagen.”

Dat Pogačar nu moet aanvallen, is wel wat anders dan het verdedigen van een gele trui. “Het is niet helemaal nieuw voor mij. Toen ik jonger was, viel ik altijd aan in andere wedstrijden. Ook als klein kind reed ik achteraan en wilde ik steeds aanvallen. Ik vind dat leuk om te doen”, geeft de Sloveen aan.

Maar op Alpe d’Huez kraakte Vingegaard niet. De kopman van Jumbo-Visma zat strak op het wiel van Pogačar. “Hij rijdt indrukwekkend. Hij klimt heel goed en zijn ploeg is heel sterk. Maar de Tour is nog niet klaar, en we zullen blijven strijden tot het einde. Ik denk en hoop nog steeds dat ik de Tour kan winnen.”

In het flashinterview na de podiumceremonie blikte Pogačar ook nog even terug op gisteren. Hij is kritisch op zijn eigen manier van koersen. “Er waren te veel aanvallen en ik was stom daarna. Ik had het rustiger aan moeten doen op de Galibier (waar hij zelf ook aanviel, red.). Daar was ik heel goed, maar heb de prijs betaald op de Granon. Maar vandaag had ik mijn benen terug.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

20 Reacties

Jean Dumas 14 juli 2022 om 19:09

Staat wel tweede in het puntenklassement inmiddels. Zou een reden kunnen zijn dat hij sprint voor de punten.

0
aspiepatrick 14 juli 2022 om 19:48

Maar dan moet Wout eerst uitvallen want als hij gewoon naar Parijs rijdt kan die groene trui hem niet meer ontgaan.

Pogacar komt duidelijk tekort tijdens de paar sprintetappes tov Wout. De tussensprints kan hij ook niet meedoen omdat dat hem teveel energie kost.

De heuveletappes zijn ze aan elkaar gewaagd maar die leveren maar maximaal 30 punten op.

De bergetappes is waar Pogacar dan moet scoren, maar die 20 puntjes die daar op de streept te verdienen zijn pakt Wout elke dag ook bij een tussensprint.

Kortom er is niemand die Wout nog kan bedreigen als hij Parijs haalt.

0
Maenhout 14 juli 2022 om 19:14

Tijd voor een plan. Bergop kan Pogacar alleen bonificatieseconden winnen, op het vlakke heeft hij geen ploeg die het kan opnemen tegen het kwartet Van Aert/Laporte/Benoot/Van Hooydonck, en meer dan twee minuten goedmaken op Vingegard in de tijdrit is ook geen zekerheid.

0
Cap 14 juli 2022 om 20:45

Dat is dan toch een plan? Een aantal keer boni’s op de meet met nog wat sprokkelseconden in de Pyreneeën . Vervolgens knallen in de tijdrit en in 41 km nog eens anderhalve minuut vanaf rijden. Dan kom je aardig in de buurt?

0
Steve De Wolf 14 juli 2022 om 19:28

Wie bij UAE kan uitleggen waarom, ondanks het budget, de beste renner zowat de slechtse ploeg heeft? En daarmee doel ik ook op de nonchalence binnen de ploeg m.b.t. Corona.
Hirschi rijft ook een miljoenensalaris op. Hij reed niet slecht na zijn operatie. Heeft Corona er zo hard ingehakt? Wat doet Almeida: herstellen van zijn Girozege?
Man tegen man is het geen uitgemaakte zaak wie van beiden, Pogacar of Vingegaard, de sterkste is. Tel je de ploeg erbij, dan is het een “no brainer”.

0
Murcia 14 juli 2022 om 19:38

Gedeeltelijk pure pech, Bjerg en Hirschi beiden gevallen dacht ik in Denemarken en natuurlijk de Covid uitsluiting van Bennett en Staeke Langen. Zijn zij dan zo slecht bezig in het voorkomen van besmettingen? Dat weet ik echt niet. Wel zie je dat de dure aankopen lang niet allemaal renderen, Hirschi haalt al twee jaar niet het DSM niveau en eerder viel een Trentin of een Gaviria ook tegen. Daar staat dan weer het goede rijden van een Covi en talent Ayuso tegenover. Maar de bovengenoemde Bjerg vind ik ook een goed voorbeeld, wereld tijdrijder bij de beloften en nu een anonieme knecht terwijl een op papier mindere Van Hooydonck via CCC bij TJV op de Croix de Fer aan het stampen is. Dan is er iets niet goed gegaan.

0
Monsieur Bendy 14 juli 2022 om 19:54

Ik denk dat ze bij TJV voor de winst rijden, zowel voor die van zichzelf als die van elkaar. Bij UAE rijden ze puur voor de centen.

0
Mwielerfan 14 juli 2022 om 21:01

Hirschi heeft één heel goed jaar gehad, gaviria anderhalf, Trentin was nooit hele jaar goed en bij quickstep knecht in de klassiekers. Bjerg was jong heel goed maar dat zie je wel vaker dat het vooral een voorsprong is tov leeftijdscategorie, en dus minder groeimarge. Ik vind majka, Bennet, soler rijden op een niveau dat je andere jaren ook ziet. Bennett macnulty en soler zijn niet op hun best en misschien ligt dat aan de ploeg want dat zou je nu wel willen. Ze zijn echter niet collectief slechter dan ze afgelopen ook wel eens bij andere ploegen zijn geweest

0
Panache 15 juli 2022 om 08:27

Pogacar won nog geen twee jaar geleden onverwachts al de Tour. Kijk eens naar de selectie toen. Er is zowel in ’21 als ’22 versterkt, maar het is niet zo dat je door wat sterke renners aan te trekken automatisch hét topteam bent. Daar is meer voor nodig, ook binnen de omkadering, de ervaring, het samenspel. Ineos zal momenteel gewoon nog een betere omgeving zijn voor een klassementsrenner dan UAE nu is, ondanks Pogacar. Ze hebben gelukkig nog wat jaren ontwikkeling nodig. Dat is fijn, want de sterkste renner bij de sterkste ploeg met de meest professionele omkadering brengt ons terug naar de jaren Indurain, Armstrong, Froome.

0
Johnnie Doe 15 juli 2022 om 09:45

Nonchalence mbt Corona? Dat moet je uitleggen, wat doet Jumbo dan beter? Werkelijk, ze zijn allemaal als de dood voor een pos. test. Niet om het virus maar omdat ze uit de tour worden gezet. En alle weten je hebt er geen vat op. Dat mondkapje is show, en iedereen weet dat, das duidelijk te zien. Zelfs de ASO is bang voor pos. tests (test gedrag) omdat het de competitie vervalst (schaadt). Het beste was niet testen, en bij ziekte de tour verlaten. Maar dat kan dan weer niet (publieke opinie cq regels overheid). Wat mij betreft kijk ik naar 1 grote Cornona test-maatregelen show. Nogal lachwekkend in mijn ogen. De renners zijn er ook wel klaar mee (Bauke) maar vele durven zich niet te uiten.

0
Shinzawai 15 juli 2022 om 10:42

Hij heeft niet de slechtste ploeg, maar UAE heeft zowel strategisch als tactisch enkele cruciale fouten gemaakt. In tegenstelling tot Jumbo hadden ze bijvoorbeeld geen extra renners op de Tour voorbereid, waardoor Hirschi nu in slechte vorm moest komen opdraven. Tijdens een pandemie is dat niet echt slim.

Ook in de koers zelf heeft de ploeg flink wat fouten gemaakt: wanneer je al niet top bent als ploeg, moet je de gele trui natuurlijk zo snel mogelijk afstaan, maar ze hebben er alles aan gedaan om deze te behouden. Als gevolg daarvan heeft Pogacar ook veel tijd moeten investeren in podiumceremonies. Dezelfde Pogacar die ook nog eens met zijn krachten aan het smijten was tijdens heuvel- en kasseienetappes. Idem op de Galibier, ze pakken dat echt niet handig aan.

Daar komt dan nog bij dat de ploeg ook niet in staat lijkt om renners naar een hoger niveau te tillen. Met een bak geld halen ze wel toptalenten binnen, maar ik zie vooralsnog geen ontwikkelingen zoals bij Jumbo, waarbij renners echt sterker worden en boven zichzelf uitstijgen.

0
Pietspeed 14 juli 2022 om 19:37

Mooie woorden, maar gaat hem vrees ik niet worden voor hem dit jaar. Vingegaard is toch echt erg sterk blijkbaar. Of TJV als sterkste collectief het verschil maakt is maar de vraag. Uiteindelijk hoeft Pogacar alleen maar te volgen zo totdat hij in het wiel van Vingegaard komt. Dan man tegen man. Vingegaard moet ‘gewoon’ een slechte dag hebben en dat zou kunnen.

0
Eddy 14 juli 2022 om 19:39

Ik vond het wel mooi dat hij op de Galibier ook Vingegaard isoleerde. Please don’t change Pogi…

0
Chippen 14 juli 2022 om 20:43

viel op hoe hij de hele dag obsessief zat te eten, denk dat ze wel sterke vermoedens hebben wat gisteren een oorzaak was

0
Panache 15 juli 2022 om 08:30

5,3 watt per kilo met hongerklop zou een wereldprestatie zijn op die hoogte, na alles wat vooraf ging.

0
Romāns Vainšteins 14 juli 2022 om 21:38

Pogi zal het moeten hebben van een meesterlijke putsch in een onoverzichtelijke koerssituatie. Ik zou hem zijnde elke avond een passionele regendans te doen voor het slapen gaan. Dit jaar is het nauwlijks iets, alleen de proloog geloof ik.

0
Kopinkas 15 juli 2022 om 01:05

Regenweer als troef voor Pogacar? Tegen een Deen, met een stel Belgen en een Nederlander in steun zie ik het voordeel niet,
In de Ronde van Slovenië gingen Pogacar en Majka met een slakkengang bergaf op gladde wegen…

0
Panache 15 juli 2022 om 08:35

Vingegaard heeft nog niet getoond dat hij 3 weken lang foutloos kan rijden, dag in dag uit zijn niveau haalt en goed om kan gaan met de stress. De tweede plek vorig jaar geeft een berg vertrouwen, maar reken maar dat ze peentjes zweten bij TJV. Vorige week was de algemene indruk 90% kans dat Pogacar de Tour wint en nu is dat omgedraaid naar 90% kans dat Vingegaard de Tour wint. Met alles wat er nog aan komt zou ik er nu niet veel geld op in durven te zetten. Ook zonder slechte dag van Vingegaard kan hij gewoon 2x 40 seconden verliezen bergop, heb je misschien boni's in het spel en zit het richting de slottijdrit wederom binnen de minuut. De uitgangssituatie is fantastisch, maar Parijs is nog ver.

0
kleomantre 15 juli 2022 om 08:38

@Kopinkas ik snap wel dat je iets wil zeggen over de ingebrachte regen daar het natuurlijk geen goed vooruitzicht is dat je daar op zou moeten hopen. Maar verder sla je de plank goed mis. De door jou aangehaalde wedstrijd is een matig bezette en kleine voorbereidingskoers waar je het niet nodig hebt om je voorsprong ye maximaliseren. Wanneer het wel moest was Pogacar al twee keer meesterlijk in de regen. Vorig jaar pakte hij minuten op elke concurrent in slecht weer. Daarnaast deed ie eerder iets vergelijkbaars in de Tirreno in een doorweekte etappe. Hij moest toen nog de concurrentie kraken, Van Aert int bijzonder, en reed op Van Aert na (45 sec ofzo) alles op 2 tot 4 minuten in wat was het 20 tot 25 km heuvelen.

0
Baukema Tomoulin 15 juli 2022 om 09:44

Vanaf gisteren zal elke dag de vlucht van de dag het halen. Tjv gaat 0.0 kans bieden aan Pogi voor een rit winnen + bonis. Pogi heeft de ploeg niet om het te controleren en TJV is sterk genoeg om in het eerste uur in ieder geval alle renners die binnen 10 minuten van Vinnie staan te controleren, de rest kan op etappe jacht. UAE moet al hopen op gedeelde belangen met minstens 1 ploeg erbij om de vlucht te controleren (wie dan?) en dan kan pogi de rit winnen + bonis pakken.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone