fbpx

Ploegleider Portal over revalidatie Froome: “Zware opdracht”

donderdag 12 december 2019 om 14:54
Ploegleider Portal over revalidatie Froome: “Zware opdracht”

foto: Cor Vos (archief)

Nicolas Portal – een van de ploegleiders van Team Ineos – hoopt dat Chris Froome volledig zal herstellen van zijn zware valpartij in het Critérium du Dauphiné. “Ik ken Chris, hij wil ontzettend graag zijn vijfde Tour winnen. Ik denk ook dat hij kan herstellen, maar het zal moeilijk worden om weer volledig op niveau te komen”, zo vertelt Portal in gesprek met Cyclism’Actu.

Het verhaal van Froome is bekend: de Britse ronderenner kwam tijdens de verkenning van de Dauphiné-tijdrit op hoge snelheid ten val, waardoor hij zijn rechterdijbeen, heup, elleboog en meerdere ribben brak. De viervoudig Tourwinnaar moest vervolgens lange tijd revalideren, maar inmiddels zit de coureur van Team Ineos weer op de fiets.

Zo reed Froome met enkele ploeggenoten al de tijdrit van het Saitama Criterium. “Chris wil volgend jaar echt geschiedenis schrijven met een vijfde Tourzege. Hij heeft nog altijd de leeftijd om het te doen, maar het zal wel moeilijk worden”, beseft Portal. “Het was echt een zware crash. Het is al een hele prestatie dat hij überhaupt weer fietst.”

“Ik geloof in zijn herstel, maar het is de vraag of hij ook weer volledig kan terugkeren op zijn oude niveau. Het is een zware opdracht, maar we zullen hem 100% steunen in zijn missie”, aldus Portal. Zijn werkgever Team Ineos heeft ook volgend jaar weer de beschikking over meerdere kopmannen, met Tourwinnaar Egan Bernal, Geraint Thomas en nieuwkomer Richard Carapaz.

Jong en oud 
En dan hebben we het nog niet eens gehad over Pavel Sivakov, Iván Sosa en Tao Geoghegan Hart, enkele jonge ronderenners binnen de ploeg. “We hebben echte winnaars met Froome, Thomas en Bernal, maar we moeten ook denken aan de toekomst. De concurrentie wordt steeds sterker en we weten niet hoe lang Froome en Thomas nog kunnen schitteren op topniveau.”

Team Ineos heeft kortom meerdere kapiteins op één schip, maar Portal is niet bang voor muiterij. “Het is niet de eerste keer dat we veel talent aan boord hebben. We praten constant met elkaar en dat gaat allemaal goed. Het is juist mooi om een mix te hebben van gearriveerde renners en jong talent. We kijken uit naar de prestaties van renners als Sosa, Sivakov en ook Filippo Ganna.”

Froome, Hart en Sivakov – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

16 Reacties

Charlie33 12 december 2019 om 14:57

Ik denk dat het verlies van meesterknecht Poels nog veel zwaarder zal vallen.

Emergo 12 december 2019 om 16:21

Denk het niet

Scott Sunderland 12 december 2019 om 17:12

Ik ook niet hoor. Poels was goed als knecht, hoewel voor mijn gevoel iets minder indrukwekkend dan in het verleden. Maar niet onmisbaar en vervangbaar.

aardappeljager 12 december 2019 om 14:59

Met Bernal ook goede kans op 5 tourzeges

Scibby 12 december 2019 om 16:09

Ik ken Chris Froome niet maar weet ook dat hij heel graag zijn 5de tour wil winnen.

Kevin Lowagie 12 december 2019 om 16:15

Bernal lijkt me de allersterkste, maar een seizoen zit vol verrassingen!

Franco Ballerini 12 december 2019 om 16:37

Ik hoop dat hij sterk terugkomt. Sympathiek vond ik hem altijd wel, maar een fan was ik niet, tot zijn kunststukje op de Col de Finestre. Dat was weergaloos.

Scott Sunderland 12 december 2019 om 17:22

Ik had / heb ook geen hekel aan Froome. Een hardwerkende en super gemotiveerde sportman die erg ambitieus is. Ik ben geen supporter. En ook niet van Sky / INEOS. Maar de enorme antipathie die je veel hoort deel ik niet.

Romāns Vainšteins 12 december 2019 om 18:10

Ik wel, vind het naast een leijke coureur ook nog een een glijer pur sang voor de camera, en dat nog helemaal los van de ploeg.

Panache 12 december 2019 om 20:29

Net Marco Borsato: sommigen geloven hem, sommigen niet.

Samlambeej 12 december 2019 om 21:32

@Romans Vainsteins
IJskoud kunnen liegen is volgens mij wel een vereiste vooraleer je aan de hele lab-kabelderijen kan. Ik kreeg op een bepaald moment bijna echt medelijden met 'm. Wanneer is die fameuze inspanningsastma van hem geconstateerd? Daar kun je nog over discussiëren. Maar toen zijn verdediging in die dubbel toegestane dosis-affaire neerkwam op: "Froomey is een nierpatiënt", toen zakte mijn broek werkelijk helemaal af.

De nieren zijn nl. essentieel in de productie van epo. En nierpatiënten winnen geen bloedhete Vuelta.

Scott Sunderland 12 december 2019 om 22:20

Ik denk dat Froome nog beter kan zingen dan Borsato. Maar dat is geen prestatie. En hoewel de teksten van Brailsford niet best zijn, zijn ze nog altijd een stuk beter dan die van John Ewbank.

Samlambeej 12 december 2019 om 17:02

Zou die nu wel recht op z’n fiets zitten?

Scott Sunderland 12 december 2019 om 17:19

Een Tour op een goede manier uitrijden zou ik al een overwinning vinden na die doodsmak. Maar voor iemand als Froome kan dat niet voldoende zijn qua ambitie. Ik zie hem niet meer winnen. Ook geen podium.

Bernal is de nieuwe baas. Thomas blijft een rare vogel, die kan in topvorm het Bernal heel misschien nog lastig maken. Carapaz moet nog laten zien dat hij ook een Tour kan winnen. Of opnieuw een Giro. Bevestiging vereist.

Hollow Knight 12 december 2019 om 18:01

Hij gaat weer domineren vrees ik.

Edit: Niet doen

west 13 december 2019 om 09:53

Lekker boeiend. Hij krijgt toch geen visum voor de Tour.