Plannen voor gemixt WK ploegentijdrit liggen er nog altijd

zaterdag 22 september 2018 om 10:42
Plannen voor gemixt WK ploegentijdrit liggen er nog altijd

foto: Sirotti

Het WK ploegentijdrit wordt morgen weliswaar voor het laatst met merkenteams verreden, maar er wordt al enige tijd nagedacht over een nieuw concept waarmee mogelijk in 2019 al wordt gestart tijdens het WK in Groot-Brittannië. De plannen voor een gemixt WK ploegentijdrit liggen er namelijk nog steeds, meldt DirectVelo.

De teams zouden moeten bestaan uit zes renners: drie mannen en drie vrouwen, die worden geselecteerd aan de hand van de startlijst van de individuele tijdrit. Ook wordt gedacht aan een mix van categorieën, bijvoorbeeld een combinatie van elite-renners met beloften of junioren. In de nieuwe opzet leggen eerst de drie mannen een deel van het parcours af, om vervolgens afgelost te worden door de drie vrouwen uit het team.

Internationale wielerunie UCI bespreekt de plannen tijdens het jaarlijkse congres, dat plaats vindt tijdens het WK wielrennen in Innsbruck. Tot nu toe was mountainbike de enige discipline in de wielersport waaraan mannen en vrouwen tegelijk deelnemen. Ook in het baanwielrennen zijn er tests geweest met gemixte onderdelen.

WK ploegentijdrit
Het WK ploegentijdrit maakt sinds 2012 onderdeel uit van het WK wielrennen. De afgelopen jaren slonk de interesse in de discipline, mede vanwege de hoge kosten die de teams zelf moeten dragen. Afgelopen jaar deden er slechts elf WorldTour-teams mee aan de ploegentijdrit in het Noorse Bergen. Het jaar ervoor in Doha waren dat slechts acht teams. De wereldtitel ging in 2017 bij zowel de mannen als de vrouwen naar Sunweb.

Dit artikel delen:

20 Reacties

FBahamontes 22 september 2018 om 10:47

Doe maar niet, gemixte onderdelen slaan helemaal nergens op.

Al zou het wel een zekere gouden medaille voor Nederland opleveren, want hoe veel landen hebben nou zowel bij de mannen als bij de vrouwen 3 goede tijdrijders? Die zijn op 1 hand te tellen.

AWestie 22 september 2018 om 10:48

Nationale teams: doen. De meerwaarde van gemixte teams zie ik alleen niet zo, maar ik laat mij graag verrassen.

Sunrider 22 september 2018 om 11:00

Alhoewel anders van opzet, bij het skieen is het een spectaculair onderdeel. 4x een ronde van 10-15 km met wissels uiteraard, als poging tot vernieuwing zie ik het als een leuk probeersel.

BW52 22 september 2018 om 11:14

lijkt me een leuk idee

koos1 22 september 2018 om 11:38

Zoals al eerder gezegd, maken met deze mix formule maar heel weinig landen een kans. Landenteam voor Mannen en bij de Vrouwen is dan mooier, maar ook lastig met de verschillende ploegen.

Enige voordeel als het plan doorgaat is dat het eerste WK Goud 2019 voor Nederland dan met grote kans al binnen is. Met Dumoulin, Van Emden, Kelderman, Van der Breggen, Van Vleuten, Van Dijk is er (zonder pech) geen ander land dat in de buurt zal komen.

Abdoe 22 september 2018 om 11:47

Landenteams zijn moeilijk te organiseren. TTT's vergen nogal wat qua voorbereiding. Hoe kan je tijdens het seizoen voldoende tijd vrijmaken om met de landenteams te trainen? De merkenteams zullen niet staan te juichen als hun renners daar veel tijd insteken, zeker als het gaat om renners die op dit onderdeel niet direct voor een medaille in aanmerking komen.

josi 22 september 2018 om 12:05

Lijkt me nogal een gekunsteld idee, waar ik het nut niet echt van inzie. Waarom een WK houden voor een onderdeel dat tijdens reguliere wedstrijden gedurende de rest van het seizoen nooit op het programma staat?

Polleke 22 september 2018 om 12:12

Hoe genant zal het beeld zijn als 3 mannen steeds op 3 vrouwen moeten wachten… zou nu echt niemand in die vergaderingen inzien dat je daarmee de wielersport, en vooral de dames, volledig te kakken zet….

Polleke 22 september 2018 om 12:33

Sorry, niet goed gelezen… gaan gescheiden de weg op…

xistnc 22 september 2018 om 12:35

Estafette lijkt me een betere omschrijving.

west 22 september 2018 om 12:36

Meest nikszeggende regenboogtrui ooit.

KnightBiker 22 september 2018 om 13:03

Ik vind Het een goed idee, De formule waar mee dit gaat daar moet nog wat over gestegeld worden, diegene die over De kosten zeiken hebben Het mis: deze renners rijden alle Ook De individueele nummers en zodoende is Het materiaal er al.
Tevens, voor veel renners is mee doen aan Het WK tijdrijden het enige wat ze kunnen bereiken: Met deze formule is er voor een hoop tijdrijders een extra kans op een medaile waardoor De investering van Het naar een WK gaan voor een tijdrit een stuk schappelijker wordt: 2 kansen op succes In plaats van 1.
Kortom dit model is een beetje uit praktische overwegingen geboren, Maar een stuk kosten vriendelijker dan een WK tijdrijden voor merken teams: waarvan een deel van de deelnemers niet In De weg of individueele tijdrit uitkomen.

(Dat nederland de komende jaren voordeel heeft is mooi Maar wie zecht dat dat over 8 jaar nog zo is? Kortom Ik heb er geen probleem mee: moeten De andere landen Maar meer investeren in dames wielrennen)

chasse patat 22 september 2018 om 13:14

Niet van te voren afschieten! Alle experimenten zijn het waard om een aantal jaren uit te proberen. Het geeft in ieder geval het WK weer een hele andere smoel met Olympische mogelijkheden. Bovendien kan het een stimulans zijn voor een aantal landen om het vrouwenwielrennen verder te ontwikkelen.

Romāns Vainšteins 22 september 2018 om 14:57

Sowieso zou ik als organisatie meteen invoeren dat de Landen TTT’s op de gewone fiets afgewerkt dienen te worden, bespaar je een hele berg gezeik mee tov logistiek. Daarnaast lijkt de mix onhaalbaar omdat bijv een Slovenie / Slowakije best een goede TTT – equipe van 3-4 kerels kan sturen maar, gok ik zo, het al een heidens karwei wordt ook 3-4 competitieve dames mee te nemen > zoals eerder al gesteld blijf je met heel erg weinig pretendenten over. Ook is het gekunsteld en is er bovendien geen enige belemmering om zowel de mannen als vrouwen deze discipline te laten afhaspelen. Kan gewoon op 1 dag eerst de meiden dan de jongens.

Mwielerfan 23 september 2018 om 00:31

Toch goed als landen waar vrouwen topsport nauwelijks ondersteund wordt afgestraft worden? Moeten die landen maar programma’s opzetten die beide sexen ondersteuning bieden

KnightBiker 23 september 2018 om 11:13

WK tijdrijden voor TTT op een normale fiets? Voor de huidige set up Met merken teams scheelt Het wellicht.
Voor de nieuwe set up: de renners rijden De individueele nummers al, dus geen reden om niet je TT fiets te gebruiken.
Bovendien: De fabrikanten willen wel hun fietsen kunnen tonen.

Mwielerfan 23 september 2018 om 00:33

Bizar dat dit dan voor 2019 al ingevoerd zou kunnen worden. Eerst een zinnige visie ontwikkelen en landen en teams tijd geven om voor te bereiden. Die ad hoc besluiten zonder draagvlak maken de sport kapot

KnightBiker 23 september 2018 om 10:57

Kom op zeg, dit gaat om 1dag koers en er is 1jaar om er op voor te bereiden: je zecht dit om iets te zeggen te hebben en niet omdat je argument hout snijdt.
(Er zijn zat andere UCI beslissingen waar je vraag teken bij mag zetten Maar deze niet, vergeet daarbij niet dat het WK TTT tijdrijden voor veel merken teams een investering is waar ze veel voor betalen zonder er iets voor terug te kunnen verwachten want kansloos.)

Viktrodriguez 23 september 2018 om 00:34

Zelfs al scheid je de mannen van de vrouwen is het een weinig aantrekkelijk onderdeel door het gebrek aan belang qua TTT's in het seizoen op niveau en de wisselende samenstellingen van wedstrijdselecties. Er komt veel werk bij kijken, maar de voordelen zijn te marginaal voor zelfs maar een WK-titel. Bij een gemengde versie, zeker met landenteams, wordt het nog moeilijker iets voor elkaar te boksen. Geen idee verder hoe zo'n estafette er moet uitzien

Overigens zie ik ze eerder de reguliere wegwedstrijd veranderen in een koers met commerciële ploegen dan dat er een landenwedstrijd van de TTT, gemengd of niet, wordt gemaakt.

KnightBiker 23 september 2018 om 11:06

Daarom juist terug naar landen teams voor de TTT, minder renners en de individueele renners zijn er al: weg kostenpost voor De team TTT voor merken teams. En voor de renners die er wel zijn een 2e kans op een medaile: er handig als je als subtop tijdrijder in een goed landen team zit: Meer kans om iets te halen uit De investering van Het naar een WK tijdrijden gaan.

Headlines

Materiaalzone

Populair