Plan ploeg Pozzato en Cassani nog niet in de ijskast
Nick Doup
zaterdag 19 oktober 2024 om 07:34

Plan ploeg Pozzato en Cassani nog niet in de ijskast

Filippo Pozzato heeft nog altijd plannen om een eigen wielerploeg op te richten. Vorig jaar gaf de oud-wielrenner aan dat hij samen met voormalig bondscoach Davide Cassani werkt aan de opbouw van een Italiaanse profploeg, maar dat is nog altijd niet van de grond gekomen. Ondanks de moeizame zoektocht naar sponsoren wil Pozzato het plan niet in de ijskast zetten.

“Al twee of drie jaren vraag ik rond bij grote bedrijven om mee te helpen bij het opzetten van een nieuwe ploeg, maar dat is niet simpel”, zucht Pozzato. “Wielrennen op het hoogste niveau is momenteel heel duur. Dan vraag je om een budget van 30 of 40 miljoen euro, waarmee je zekerheid kan hebben voor een periode van vijf of zes jaar. Maar dat is voor die bedrijven te veel geld.”

De voormalig Italiaans kampioen en klassiekerspecialist zit naar eigen zeggen regelmatig met potentiële sponsoren om tafel. “Inmiddels heb ik zes of zeven keer met een bedrijf gezeten. Dan zijn ze wel enthousiast, maar uiteindelijk kiest hij toch voor een flinke investering in een andere sport”, geeft hij een recent voorbeeld. “Maar het is niet onmogelijk, we blijven ervoor gaan.”

Een nieuwe ploeg voor 2025 heeft Pozzato al uit zijn hoofd gezet, maar dat betekent niet dat hij stilzit met Cassani. “We kunnen het nog wel proberen voor 2026. Als we dat willen doen, moet je komend jaar mei al werken aan de structuur van een nieuwe ploeg. Daarna gaat het echt niet meer lukken”, zet de Italiaan zichzelf een deadline.

Crisis in Italië?
“Het grote probleem binnen het wielrennen in Italië is en blijven de politieke spelletjes binnen de federatie”, is Pozzato resoluut als we hem vragen naar het crisis-vraagstuk dat speelt in de landelijke sportmedia. Onder meer Ivan Basso luidde de noodklok dat het niet goed gaat met het wielrennen in Italië. Echte toppers ontbreken, er is sinds Lampre-Merida geen WorldTeam en de drie ProTeams hebben het ook financieel lastig.

“De mentaliteit is ook een van de problemen”, vertelt hij. “Die is niet internationaal en niet modern gericht. De aanpak is echt Italiaans, en daar houd ik niet van bij wielerploegen. Het gaat nog zoals het 20 jaar geleden ging. Dat is een van de vijf grootste problemen waarom we geen Italiaans team in de WorldTour hebben, naast de financiële problemen door grotere budgetten.”

RIDE Magazine
4 Reacties
18-10-2024 09:25
Toch mooi wat Pozzato probeert te doen voor de sport, voor Italie en voor de Veneto regio in het bijzonder. Het gaat inderdaad helemaal niet goed met het italiaanse wielrennen. Ik mis echt de tijd met vier (!) italiaanse ploegen op het hoogste niveau. Die omwenteling naar nu blijft ongelooflijk en heel jammer. Ik hoop echt voor hem dat hij dit een nieuw draai weet te geven.
18-10-2024 11:18
Triest dat het wielrennen zoveel last heeft om sponsoren te vinden. 30 a 40 miljoen om een team met omkadering 5 jaar in het peloton te helpen is blijkbaar al te veel. Toegegeven: het is natuurlijk veel geld, maar als je ziet dat dat soort bedragen wel voor één voetballer (nog niet eens een echte topper) worden neergelegd gaat er toch iets niet goed....
    18-10-2024 18:12
    Zo werkt commercie nou eenmaal. Wielrennen heeft geen verdienmodel dus je pompt gewoon geld weg in principe als sponsor/eigenaar van een ploeg. Bij voetbal heb je nog een heel verdienmodel. Die bedragen slaan tegenwoordig nergens op, maar kennelijk kan 't uit.
18-10-2024 11:21
Team UAE is toch nog steeds een in Italië gevestigde WT ploeg? En Bahrein-Victorious is dan weliswaar in Slovenië gevestigd, maar dat ligt naast Italië, ze investeren flink in de gerenomeerde opleidingsploeg Team Cycling Friuli en hebben bovendien een grote Italiaanse kern.

Wat mij betreft is er geen enkele crisis in Italië. Op ieder niveau is het wielrennen nog vertegenwoordigd. Echter staat er soms alleen een ander vlaggetje voor..

Misschien dus ook wel logisch dat het lastig is om nog grote sponsoren te vinden. Er zijn al best veel ploegen in Italië.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine