Pim Ligthart geeft Team DSM ruime voldoende over 2022: “Ik zie niet in waarom niet”

donderdag 17 november 2022 om 13:15
Video

Team DSM maakte in 2022 niet het beste jaar door in haar geschiedenis. Het Nederlandse WorldTeam eindigde op de WorldTour-ranking als voorlaatste, alleen Astana Qazaqstan staat onder hen. Ploegleider Pim Ligthart vertelt voor de camera van WielerFlits over hun seizoen: “De écht grote vis ontbrak, maar we wonnen wel twee ritten in de grote rondes.”

Alberto Dainese was de snelste in een sprint tijdens de Giro d’Italia en Thymen Arensman zegevierde in de koninginnenrit van de Ronde van Spanje. Romain Bardet werd daarnaast zesde in de Tour de France. “Dat wat was een heel mooie”, memoreert de ex-prof. “Ik denk dat Romain – voordat hij ziek werd – ook meedeed voor het podium in de Giro. Of misschien wel meer.”

Met het vertrek van onder meer Arensman, Cees Bol en Søren Kragh Andersen, rust de druk in 2023 vrijwel volledig op de schouders van de Franse kopman. “Als ik puur kijk naar de karakters binnen de ploeg en ook de jonge jongens die erbij komen, komt dat totaal niet alleen op Romains schouders te liggen. Ik denk dat we dat heel goed kunnen verdelen”, vindt Ligthart.


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

43 Reacties

Jumbo 16 november 2022 om 12:54

Als je de lat maar laag genoeg legt, ben je met alles wel tevreden. Het standpunt van Lighthart past uitstekend bij de visie van de ploeg: elke gewonnen kruimel omarmen.
Lighthart haalt de paar schamele momenten naar voren dat het wel is gelukt. De honderden keren dat ze hopeloos hebben gefaald laat hij onbelicht.

DSM teert volledig op de overwinningen van twee seizoenen terug. Dat heeft ervoor dat ze niet zijn gedegradeerd en niets anders. Ik wens ze veel succes komend seizoen. Mijn verwachtingen staan gelijk aan nul.

3
Anton van Valouwe 17 november 2022 om 14:43

En "JUMBO/V" teert op het geld van ome Frits…

-1
Lars Maden 16 november 2022 om 13:11

Ik geef mezelf ook dit jaar weer een ruime voldoende.

2
Mwielerfan 16 november 2022 om 20:17

Ik vond mijn reacties in de grote rondes uitstekend, in de week rondes was ik wat afwezig maar daar lagen mijn doelen ook minder.

3
Wheely 16 november 2022 om 21:23

Over het hele seizoen genomen scoor ik een 8- volgens mijn modellen.
Als je enkel de chat tijdens de grote rondes neemt was het zelfs een dikke 9 geweest maar de chat telt dit jaar nog niet zo zwaar mee.

3
Panache 16 november 2022 om 16:05

Tja, lastig… Kon je écht meer verwachten? Ik denk het niet. Het is een jaar waarin iedereen (helaas op Cees Bol na) naar behoren heeft gepresteerd en dan mag een voldoende best (ruime voldoende is wat gul). Een en ander ligt ook aan het beschikbare budget natuurlijk. Indien het budget bij de beste 50% zit dan moet je ook gewoon in de middenmoot zitten qua prestaties om het naar verhouding (letterlijk naar waarde) te kunnen schatten.
Er is trouwens iets onderbelicht: team DSM zoekt niet de randen van het toelaatbare op (ik kan mij daarom ook niet voorstellen dat ze zich verlagen tot medisch valsspelen). Bij DSM dus geen ketonen en (aanname) ook geen geëxperimenteer met middeltjes die legaal zijn en een voor duursporters prettige bijwerking hebben. Gezondheid voor de sporter (ook na de carrière) is een van de kernwaarden van deze ploeg en ik heb zo’n vermoeden dat het aankoop/verkoopbeleid ook met die focus wordt uitgevoerd. Je vist daardoor als team automatisch in een kleinere vijver, een superman Lopez bijvoorbeeld, of eerder Hirschi, dat soort namen vallen bij voorbaat al af. Het team maakt het zichzelf zodoende lastiger, maar het levert wat mij betreft ook respect op zo topsport te willen bedrijven.

2
Mwielerfan 16 november 2022 om 20:23

Hirschi viel natuurlijk niet bij voorbaat af. Ruim voldoende vind ik realistisch als het om grote rondes gaat, over het hele jaar vind ik het getuigen van een irreëel zelfbeeld

0
Limal 16 november 2022 om 21:46

@Panache, een half jaar of misschien wel een jaar geleden bracht je ook eens aan dat je betwijfelde dat ze bij DSM met TUE’s zouden rijden, maar toen vond ik een interview waarin één van hun renners terloops aangaf beter te kunnen presteren via gebruik van een astmapuffer. Ik denk niet dat je dat antwoord toen gezien hebt (makkelijk om reacties te missen op dit forum, zonder reactie-meldingen) en helaas vind ik het interview nu niet meer terug + weet ik ook niet meer om welke renner het ging – je gaat me dus op mijn woord moeten geloven. Niet dat het gebruik van een astmapuffer op zich zo wereldschokkend is, en DSM zoekt waarschijnlijk minder dan anderen de grijze zone op, maar heiliger dan de paus zijn ze wellicht ook niet.

Bovenstaande als toevoeging, want zelfs al ben ik vaak kritisch over de werkwijze van Spekenbrink ben ik het grotendeels eens met wat je hier zegt.

1
Panache 16 november 2022 om 22:23

Van die puffers ben ik (ook?) geen fan Limal. Ik ben van mening dat je moet accepteren dat het lichaam grenzen aangeeft en zie liever niet dat medicijnen of erger wat extra hemoglobine die grenzen farmacologisch oprekken. En als jij het zegt dan zal het vast zo zijn (of je verwart per ongeluk een herinnering, maar dan ook écht per ongeluk). We hebben wel eens wat discussies gehad maar je plaatst m.i. veel zinvolle en onderbouwde bijdragen en dat maakt deze site zo leuk om dagelijks te bezoeken.

1
Lo squalo del lago di confine 16 november 2022 om 23:04

Een andere vraag is, moet je überhaupt als sporter of als ploeg topsport op het aller-allerhoogste willen bedrijven als je niet bereid bent om binnen de lijntjes tot het uiterste te gaan? Hoor je met zo’n insteek niet thuis bij de Novo Nordisken, Topsport Vlaanderens en Beat Cyclings van deze wereld?

0
Panache 17 november 2022 om 19:43

Dank voor het opsporen en plaatsen van de link Anton.

0
Limal 17 november 2022 om 22:12

Bedankt Anton, dat was inderdaad het artikel waarnaar ik refereerde (van niet eens een half jaar geleden – zo 'goed' is mijn geheugen dus…).

De manier waarop Tusveld het daar verwoordt vond ik vreemd klinken – alsof ze alle renners testen zonder en met puffer om te kijken wie er profijt uit haalt, zonder dat er een symptomatische aanleiding (bij inspanning op training of in wedstrijden) toe was. Misschien dat het foutief zo overkomt in het artikel, en moest het toch effectief zo gebeuren dan zal het wel bij vele ploegen het geval zijn. Wat ik zeker fout zou vinden.

Zoals Lo squalo aankaart is het in elk geval een moeilijk vraagstuk, hoe ver je gaat in de medische 'ondersteuning'. Ik herinner mij bvb. ook een interview waarin een voetballer zei dat hij als jeugdspeler groeihormonen toegediend kreeg via de clubarts omdat hij anders te klein zou blijven om ooit profspeler te worden. Zulke zaken zitten wat mij betreft te diep in de donkergrijze zone, maar waar trek je de grens?

Één bedenking ivm inspanningsastma die ik me ook al gemaakt heb is de causale link die algemeen gelegd wordt tussen luchtvervuiling en de stijging van het aantal astmalijders. In een peloton zit je dan ook nogeens vaak in de uitlaatgassen van volgauto's en moto's te rijden – misschien is het deels daaraan te wijten dat zoveel renners een zekere mate van ademhalingsmoeilijkheden ontwikkelen? En als dat zo is, is het courante gebruik van puffers dan meer te rechtvaardigen?

Wel 50 tinten grijs…

0
Romāns Vainšteins 17 november 2022 om 23:28

Koers zsm volledig elektrisch maken qua karavaan = zo gedaan op wat ‘echte’ politiemotoren na. Is het dat niet al grotendeels?

0
Limal 18 november 2022 om 09:42

Geen idee Romans. Sowieso een goed plan, waarbij ik (mezelf) wel moet opmerken dat een groot deel van het uitgestoten fijnstof afkomstig is van slijtage van banden en asfalt…

0
De Poezelige Poeksel uit Poekistan 16 november 2022 om 12:18

Ik heb het vermoeden dat Ligthart best wel weet waarom niet. Maar als je puur naar de grote rondes kijkt heeft hij wel een punt.

1
Jumbo 16 november 2022 om 13:28

Probleem is dat hij helemaal geen punt heeft!

Elke grote ronde telt 21 etappes. Er staan op een haartje na even zoveel ploegen aan het vertrek. Dat betekent dat een ploeg gemiddeld 1 etappe per ronde moet winnen. Win je met andere woorden 3 etappes in 3 grote rondes dan voldoe je aan het gemiddelde. DSM heeft er 2 gewonnen. Dat is dus beneden gemiddeld en volstrekt niet goed.

Over Bardet: deze renner werd al eens 2e en 3e in de Tour. Waarom zouden we dan tevreden moeten zijn met nu een 6e plek? Kijk, ik wil niet lullig doen, natuurlijk is hij ziek geweest, maar blijft een feit dat als een renner die eerder twee keer podium reed nu 6e werd we niet bepaald hoeven te jubelen op zijn Ligtharts.

-4
De Poezelige Poeksel uit Poekistan 16 november 2022 om 13:39

Doe ook nog even het gemiddelde berekenen voor het AK en vergeet dan de zesde plek van Arensman niet!

0
Mwielerfan 16 november 2022 om 20:12

Het is echter nooit zo dat de etappes gelijk verdeeld zijn. Meestal winnen ongeveer 10 ploegen 1 of meer etappes, en zijn er nog 3 a 4 ploegen die een top 10 notering of de bergtrui pakken en zo een prijs winnen soort van. Sprinttrui en. Ploegen klassement gaan eigenlijk altijd naar teams die toch al etappes winnen respectievelijk in de top 10 zitten met 1 of 2 renners. Bij elkaar zijn er dan dus vaak 1/3de oid ploegen die niks hebben na een grote ronde. Dat dat een keer gebeurd per jaar is niet problematisch, als het de tour is al wel sneller. Echter hadden ze daar top 10. Dus voor een kleine ploeg echt prima in de grote rondes, de rest van het jaar alleen wel wt onwaardig

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 16 november 2022 om 20:44

Bij een scheve verdeling pak je de mediaan niet het gemiddelde

2
Romāns Vainšteins 16 november 2022 om 20:58

Ik hou niet van dat rekengedoe en zeg op intuïtie dat ze een best aardig seizoen gereden hebben: ik begrijp dat 6,5 gevoel wel.

1
peterwinnen 17 november 2022 om 10:27

Bij DSM zal best veel fout gaan, zoals hier altijd wordt onderstreept, maar ik kijk er vrij simpel naar: de renners die weg gaan worden elders bijna nooit beter. En ja, daar zijn best wat uitzonderingen op, maar toch.

1
Thoin 16 november 2022 om 12:20

Goh ja, de grote rondes waren een succes. Bardet en Arensman waren goed in de Giro, pech voor Bardet met die ziekte. Dainese wint een rit. Bardet rijdt top 10 in de Tour en Arensman wint in de Vuelta.

Buiten die drie grote rondes was het huilen met de pet op. Leknessund en Denz winnen in Zwitserland en dan heb je het volgens mij gehad…

Zonder SKA en Arensman en weer een hele lading jonkies lijkt 2023 niet veel beter te worden tenzij Van Uden een De Lie'tje kan doen. Was vorig jaar wel veruit de snelste U23 renner.

0
Groetjesaandevoetjes 16 november 2022 om 13:27

Elk jaar gaat het zo bij DSM, maar toch blijkt dat het jaar er op weer enkele jonkies de stap hebben gemaakt.

2
Anton van Valouwe 16 november 2022 om 14:37

Volgens mij heeft Leknessund het wel "aardig" gedaan in de Arctic Race of Norway… Welsford won een ritje in Turkije en werd na een sprintzege in de Vierdaagse van Duinkerke gediskwalificeerd.

-1
Thoin 16 november 2022 om 15:21

Klopt inderdaad maar dat zijn natuurlijk niet de koersen die je seizoen doen slagen. Die diskwalificatie in Duinkerke was toen ook terecht btw.

1
Anton van Valouwe 16 november 2022 om 15:55

Klopt, maar overwinningen die je seizoen niet doen slagen, worden wel geteld…
v.w.b. Welsford eens, erger nog, na dit incident werd het helemaal niets meer met hem.
En v.w.b. SKA, renners die lijdzaam verzet plegen en weinig tot niets presteren, kun je missen als kiespijn!

-1
Mwielerfan 16 november 2022 om 20:15

Overwinningen op pct niveau of. 1 precies waar het team thuis hoort. Daar past de opleiding filosofie en het niet ondersteunen van winnaars ook bij, en het rigide vast houden aan je plan vanwege dat dat voor de toekomst goed zou werken, ten koste van een strategie die gericht is op nu winnen. Dat laatste, of iig dit seizoen zvm of zo groot mogelijke wedstrijden winnen, zou de focus van elk top team moeten zijn

-2
Rawolf Rawolf 16 november 2022 om 14:06

Dat met vertrek SKA, Bol en Arensman alles nu op Bardet komt is wel een domme uitspraak, geheel in lijn met de wijze waarop Wielerflits alles omtrent DSM rapporteert tegenwoordig.

SKA en Bol hebben afgelopen jaar zo goed als niks bijgedragen.

Met Dainese, Leknessund en Onley staan vervangers klaar. Alleen zoals altijd bij DSM is het de vraag of die behouden kunnen worden na volgend jaar, of t jaar daarna. Nog steeds, jaar achter jaar is er meer dan voldoende kwaliteit in de selectie.

Naast die 3 namen en Bardet heb je ook nog een Brenner, Eekhoff, Vermaerke, Bevin ,van Uden, Poole etc

0
Thoin 16 november 2022 om 14:16

Bevin was ik in mijn eerdere post inderdaad vergeten. Zou wel eens kunnen lukken bij DSM.

0
Youri IJnsen 16 november 2022 om 16:04

Wat een domme reactie. Romain Bardet is nog de enige kopman van de ploeg, al de rest (ook de jongens die je noemt) moet dat nog bewijzen. Zo dom was die vraag niet. En wat je daarna beweert is helemaal flauwekul.

-3
Seppie 16 november 2022 om 18:24

@youri, wat een vreemde reactie van jou. Je lezers zijn wel je klanten een minder geïrriteerde reactie lijkt mij logischer.

1
Alfred Issendorf 16 november 2022 om 19:28

@brokkenpiloot Vanmarcke: ik kan de reacties van Youri wel waarderen. Maar tegenwoordig verwacht iedereen klaarblijkelijk dat we elkaar constant naar de mond praten.

-2
Rawolf Rawolf 16 november 2022 om 19:43

zeker Dainese en Leknessund zijn toch wel kopmannen, eerste wint dit jaar Girorit en de 2e Ronde van Noorwegen en rit in zwitserland. Die gaan normaal nog een klein stapje zetten en volgend jaar bijna uitsluitend als kopman uitgespeeld worden. Dainese in de voetstappen van Bol en Leknessund in de voetstappen van Arensman. De vertrekkers die zogenaamd niet opgevangen zouden kunnen worden.

Ik denk zelfs dat Bol naar Dainese al een upgrade is eigenlijk.

1
Mwielerfan 16 november 2022 om 20:20

Dainese en lekknessund zijn natuurlijk bij lange na niet van het kaliber ska, die klassiekers wint en tour etappes, meervoud. Onley, wie? Dit zijn prima renners om een eens in de twee jaar in super vorm zijnde ska te ondersteunen, maar om over te nemen is wel heel positief. Zelfs over jumbo zijn de verwachtingen vooraf niet zo optimistisch ingestoken

-1
Youri IJnsen 17 november 2022 om 09:24

@Seppie
Het is prima als mensen framen (domme uitspraak, geheel in lijn met de wijze waarop Wielerflits alles omtrent DSM rapporteert tegenwoordig). Maar niet als het incorrect is. Dan kun je van mij een fel antwoord terugverwachten. Iets met wie de bal kaatst…

Als iemand tegen de bakker zegt dat het een domme uitspraak is dat je alleen nog maar tarwebrood kan maken met uitsluitend tarwe en meel, dan gaat de bakker daar ook niet mee akkoord. Bovendien moet je nog voor dat brood betalen ook, als klant. Hier krijg je het gratis en voor niets ;-)

0
Anton van Valouwe 17 november 2022 om 09:44

Wanneer heeft SKA voor het laatst iets behoorlijks gepresteerd? En als" wielerfan" zou je toch moeten weten dat Onley en Leknessund klimmertjes zijn en dat kun je van SKA niet beweren….

0
Rawolf Rawolf 17 november 2022 om 13:50

@mwielerfan, de enige klassieker die SKA ooit won is Parijs Tours 2018… verder nooit een eendagswedstrijd gewonnen

0
zietemgaan 16 november 2022 om 18:32

Al dat pr gewauwel in het tussen seizoen is echt tenenkrullend, bij elke ploeg overigens

0
Mwielerfan 16 november 2022 om 20:23

En dan nog die reacties daarop…

1
Lo squalo del lago di confine 16 november 2022 om 13:58

Als je alle voorjaarsklassiekers van de omloop tot de Waalse Klassiekers en je thuiswedstrijd de Amstel, P-N en de Tirreno, alle eenweekse rondjes in Spanje, de classica San Sebastian en het volledige najaar tot en met Parijs Tours niet meerekent kom ik gemiddeld ook op een voldoende uit ja.

-1
Jean Dumas 17 november 2022 om 10:24

OK, dus je moet het hebben van een lucky shot van Dainese en een exploot van het megatalent Arensman?

-1
Fast Freddy 17 november 2022 om 13:04

Gebrek aan ambitie leidt uiteindelijk tot het einde van de ploeg.
Eerste stap is dat DSM zonder toppers en resultaten de WT licentie verliest, de lijn naar beneden is al ingezet. Tweede stap is dat er minder talenten richting een pro-conti DSM trekken. Derde stap is dat er door minder aansprekende wedstrijden en nog minder resultaten sponsoren afhaken en niet te vervangen zijn. Stap vier is einde oefening.

-1

Headlines

Populair

Materiaalzone