Pieter Weening in selectie Trek-Segafredo voor Giro d’Italia

donderdag 25 juni 2020 om 17:06
Pieter Weening in selectie Trek-Segafredo voor Giro d’Italia

Weening droeg in 2011 vier dagen het roze - foto: Cor Vos

Pieter Weening mag zich opmaken voor een terugkeer in de Giro d’Italia. Zijn ploegleider Steven de Jongh verklapte aan Eurosport dat de kersverse aanwinst dit jaar opgesteld wordt in La Corsa Rosa.

“Pieter gaat naar de Giro en zal voornamelijk een Italiaans programma afwerken”, aldus de Jongh. “Nu alle ploegen zo’n volle agenda hebben, is het fijn dat we hem erbij hebben”, legt hij uit.

De 39-jarige Weening begon zonder team aan het nieuwe seizoen, maar maakte recent alsnog de overstap naar Trek-Segafredo. De ervaren Fries reed vijf keer eerder de Giro, voor het laatst in 2015. In 2011 won hij een rit en droeg hij vier dagen de roze trui. Ook in 2014 wist hij een etappe te winnen. De Giro d’Italia 2020 gaat van start op 3 oktober. Bij Trek-Segafredo wordt Vincenzo Nibali als kopman uitgespeeld.

Trek-Segafredo maakt zich ondertussen klaar voor de herstart van het wielerseizoen. “Half juli vertrekken we op hoogtestage. De renners die de Giro doen, doen dat in Italië. Wij gaan met de renners die voor de Tour in aanmerking komen naar Frankrijk”, legt De Jongh uit. Hij is tevreden over de vorm van zijn kopmannen. “Richie Porte had het in het begin van de lockdown heel lastig, maar de laatste weken is hij heel goed bezig. Van Bauke weten we dat hij super professioneel is. Hij staat er ook gewoon goed voor.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

NumberSeventeen 25 juni 2020 om 17:11

Nuttige man om mee te nemen.

harryjohan71 25 juni 2020 om 17:17

Top dat Weening de Giro rijdt. Hopelijk zien we hem veel op kop sleuren.

hartstikkebedankt 25 juni 2020 om 17:18

Toch mooi voor Weening om na 5 jaar nog een GT mee te maken en ook één waarin hij al 2 ritten heeft gewonnen. Spreekt ook vertrouwen uit om hem in het team te zetten dat Nibali moet ondersteunen. Dat is verder overigens ook niet echt vetpot. Ik neem aan dat hij Ciccone, Brambilla, Eg en Elissonde meekrijgt?

Rawolf 25 juni 2020 om 17:55

Ciccone zou zijn vaste adjudant worden, wss ook Conci en A Nibali

VerstandOpNul 26 juni 2020 om 10:06

Ik denk dat Nibali sowieso geen echte rol van betekenis meer gaat spelen.. Dus hopelijk kunnen ze ook een beetje vrijbuiten met dit team..

HoofdIsVrij 26 juni 2020 om 10:20

Goh, rijdt Elissonde nu voor TREK? Daar had ik helemaal overheen gekeken (pun intended).

LB108 25 juni 2020 om 17:19

Toch eerst nog eens zien tot wat hij nog in staat is. Het WT niveau als ool zijn leeftijd zijn er op vooruit gegaan

Krul 26 juni 2020 om 00:59

Ik verwacht geen top prestatie, maar een renner als Weening is nog steeds uitermatig handig met zijn ervaring in een grote ronde dit drukke najaar. Men moet niet vergeten dat je alleen al 16 renners nodig hebt voor Giro / Vuelta (en dan overlapt ook Parijs Roubaix nog in hetzelfde weekend).

Groningen 26 juni 2020 om 07:17

We hoeven geen overwinningen te verwachten (hopen doe ik stiekem wel), maar op het WK heeft hij toch wel laten zien erg taai te zijn, die heeft echt wel zijn waarde in een team

Olly 25 juni 2020 om 17:21

Dit is geweldig nieuws. IMO 1 van de leukste berichten van afgelopen jaar, wat gun ik het deze man.

girardengo 25 juni 2020 om 17:47

Goed nieuws voor de wielrenner van het jaar 2005! Geen grote ronde gewonnen zoals ooit voorspeld (wel kleinere zoals Noorwegen en Polen), maar een mooie lange carrière.

Titaantje 25 juni 2020 om 17:54

Spreekt van vertruwen dat hij in de ploeg mee gaat van een potentieel winnaar, want Trek zal de Giro toch wel aanvangen om te winnen. Ik verwacht ook Ciccone, Brambilla en Eg in die ploeg. Gezien de matige bezetting in de Giro is dat voldoende ondersteuning, maar een concurrent kopman ga je er niet mee slopen.

Rawolf 25 juni 2020 om 19:02

Als Ciccone weer een stap heeft gezet zou ik die woorden snel intrekken.

wiebipedia 25 juni 2020 om 23:54

Ik heb bij Ciccione toch een beetje hetzelfde gevoel als Lilian Calmejane. Vrees dat het er sporadisch maar gaat uitkomen

girardengo 26 juni 2020 om 00:23

Ik sla Ciccone hoger aan dan Calmejane.

Romāns Vainšteins 26 juni 2020 om 08:40

Wow, Ciccone en Calmejane in een vergelijking.

Rawolf 26 juni 2020 om 11:01

De overeenkomsten met Calmejane ontgaan mij volledig

wiebipedia 26 juni 2020 om 11:07

Twee renners kan je als type toch überhaupt moeilijk vergelijken. De vergelijking die ik trek is meer gericht op ontwikkeling en groei. Calmejane heeft gewoon een paar schitterende overwinningen en koersen gereden, maar nog niet bevestigd. Ciccione heb ik het gevoel bij dat die dezelfde kant op gaat.

Romāns Vainšteins 25 juni 2020 om 19:02

Puur persoonlijk had ik hem wel graag naar de vuelta zien gaan om daar op een rit te jagen, hij zou niet misstaan in het rijtje alle 3. Sportief gezien spreekt er natuurlijk wel meer uit om met Nibali mee te gaan maar het zal veel op kop opgesoupeerd worden dan.

tvm 25 juni 2020 om 19:39

@rv, een rit winnen in een grote ronde gaat hem normaliter niet meer lukken. Met alle respect voor de kwaliteiten en vooral ijver van Pieter. Hij reed nog bijzonder sterk op het WK in dienst van vd Poel.

Romāns Vainšteins 25 juni 2020 om 19:46

Met heel veel geluk en wijsheid had ik het hem nog wel zien proberen, ik heb er genoeg oude rotten eenzelfde kunstje zien flikken.

Kelder is de Man 25 juni 2020 om 19:54

tvm.. Waarom niet. Weening is een leep mannetje en in de juiste ontsnapping kan dat zomaar gebeuren.

horsm 25 juni 2020 om 19:56

Leuk, hoor. Ook echt een liefhebber.

RiGHT 26 juni 2020 om 01:24

Mooi nieuws. Ben benieuwd of we hem nog in een mooie ontsnapping mogen gaan zien

chasse patat 26 juni 2020 om 10:58

Pieter lijkt mij meer de vooruitgeschoven man die een Nibali of een Ciccone kan opvangen die ontsnapt is. Vanuit die rol kan hij ook maar zo een etappe meepikken als er veel naar Nibali wordt gekeken door de klassementsrenners.