Philippe Gilbert wint vierde monument met zege in Parijs-Roubaix

zondag 14 april 2019 om 17:12
Philippe Gilbert wint vierde monument met zege in Parijs-Roubaix

foto: Cor Vos

Philippe Gilbert heeft Parijs-Roubaix 2019 op zijn naam geschreven. De renner van Deceuninck-Quick-Step klopte op de piste van het Vélodrome André Pétrieux in Roubaix zijn medevluchter Nils Politt.

Razendsnelle openingsfase
Een peloton van 175 renners begon in Compiègne om half tien aan een tocht van 257 kilometer, waarvan 54,5 kilometer over kasseien. Ondanks de tegenwind was er met een gemiddelde van 44,5 km/u in de eerste twee uur sprake van een snelle openingsfase. Het duurde dan ook even voordat er een kopgroep erin slaagde om te ontsnappen.

Uiteindelijk wisten negen renners zich los te maken. Michael Van Staeyen (Roompot-Charles), Kris Boeckmans (Vital Concept-B&B Hotels), Kenneth Vanbilsen (Cofidis) Frederik Frison (Lotto Soudal), Frederik Backaert (Wanty-Gobert), Alexis Gougeard (AG2R La Mondiale), Jorge Arcas (Movistar), Damien Gaudin (Total Direct Energie) en Michael Schär (CCC) mochten als kopgroep de eerste kasseistrook van de dag aansnijden.

foto: Cor Vos

Kort erna wist een groep achtervolgers aan te sluiten met onder andere Matteo Trentin (Mitchelton-Scott), Yves Lampaert (Deceuninck-Quick Step), Nils Politt (Katusha-Alpecin), Stefan Küng (Groupama-FDJ) en Cees Bol (Sunweb). Tijdens de snelle opeenvolging van kasseistroken vielen er verschillende renners één voor één weg. De voorsprong van de leiders bleef onder een minuut. Jumbo-Visma, Team Sky en Bahrain-Merida hadden de slag gemist en bepaalden het tempo aan kop van het peloton. De kopgroep zou de finale niet halen en op 121 kilometer van het einde volgde er een hergroepering.

Valpartijen en lekke banden
Ook dit jaar bleek Parijs-Roubaix een nerveuze koers de nodige pech en valpartijen. Taco van der Hoorn kwam op een kasseistrook hard ten val. De renner van Jumbo-Visma kon zijn wedstrijd echter vervolgen. Iljo Keisse moest de wedstrijd verlaten nadat hij met hoge snelheid op een vluchtheuvel knalde. Peter Sagan en Alexander Kristoff verspilden de nodige energie toen zij te maken kregen met lekke banden.

Wout van Aert moest meermaals in de achtervolging – foto: Cor Vos

Pech voor Van Aert
Het peloton denderde in sneltreinvaart door naar het Bos van Wallers. Daar raakte Wout van Aert door materiaalproblemen achterop. Nadat hij de fiets van ploeggenoot Pascal Eenkhoorn overnam moest de kopman van Jumbo-Visma in de achtervoling. Op 85 kilometer van het einde wist hij weer aan te sluiten.

Toen Van Aert vervolgens van fiets wisselde, ging hij in een bocht onderuit. Van Aert ging samen met Benoot in de achtervolging, maar nadat Benoot botste met de teamauto van Jumbo-Visma moest hij zonder zijn landgenoot verder. Desalniettemin slaagde Van Aert erin om een gat van een minuut dicht te rijden en weer aan te sluiten in het peloton.

Gilbert in de aanval
Net na de bevoorrading ontstond er op het moment dat de wedstrijd bredere wegen opzocht een nieuwe kopgroep. De vooruit geschoven Wesley Kreder (Wanty-Gobert) kreeg gezelschap van Philippe Gilbert (Quick-Step Floors), Nils Politt (Katusha-Alpecin) en Rüdiger Selig (BORA-hansgrohe). Nadat Kreder moest afhaken, gingen de leiders met drie verder.

In de achtergrond ging een groepje met Peter Sagan, Sep Vanmarcke, Yves Lampaert en Van Aert in de tegenaanval. Selig moest aan kop van de wedstrijd afhaken. De achtervolgers haalden in Politt en vlak voor Mons-en-Pévèle werd Gilbert bijgehaald, waardoor een nieuwe kopgroep van zes ontstond. De zes reden al snel een voorsprong van een minuut bij elkaar en zouden deze vervolgens consolideren.

foto: Cor Vos

Van Aert haakt af
Met nog 23 kilometer te gaan werd de kopgroep na een versnelling van Gilbert uitgedund. Sagan en Politt konden volgen, maar nadat Van Aert plooide ontstond er een tactisch steekspel tussen de achtervolgers. Op Camphin-en-Pévèle wisten Lampaert en Vanmarcke weer aan te sluiten, maar Van Aert had zijn eerdere inspanningen moeten bekopen.

Op Carrefour de l’Arbre versnelde Gilbert opnieuw, maar hij slaagde er niet in om weg te geraken. Lampaert kraakte, maar wist even later aan te sluiten. Op een versnelling van Politt op de strook van Gruson kwam een reactie van Gilbert. Sagan leidde de achtervolging, maar de twee vooraan zouden op de piste in Roubaix om de zege gaan strijden. In de achtergrond werd Sagan zelfs achtergelaten door Lampaert, die naar een derde plek toe zou rijden.

Politt en Gilbert – Foto: Cor Vos

Vierde monument voor Gilbert
Op de piste in Roubaix bleef Gilbert in het wiel van Politt. Gilbert ging als eerste aan en Politt kwam er niet meer overheen. Op 36-jarige leeftijd voegde Gilbert daardoor wederom en monument toe aan zijn palmares. Enkel Milaan-San Remo ontbreekt nog op zijn erelijst.

Lampaert legde beslag op de derde plek en was de tweede renner van Deceuninck-Quick Step op het podium. Voor manager Patrick Lefevere was het zijn dertiende zege in de Helleklassieker.

Dit artikel delen:

106 Reacties

Laatste man 14 april 2019 om 17:14

Prachtkoers. WvA teveel pech. Politt waanzig. Gilberts verrassend sterk, zeker na vorige week.

Haanaf 14 april 2019 om 17:15

Gilbert heeft vorige week kilometers gemaakt met het oog op vandaag

sven241 14 april 2019 om 17:15

België toch nog een overwinning. Gilbert heel sterk en Politt ook een berenkoers.
Iedereen stikkapot.

lemmens 14 april 2019 om 17:16

5de monument!

xistnc 14 april 2019 om 17:17

Doe mij die ziekte van Gilbert :o

Boeiende koers gezien. Beetje anticlimax toch wel, misschien ook omdat ik geen fan ben van Gilbert.

Mooie 7e plek voor de sterke Teunissen, die de hele koers met de handrem heeft moeten rijden.

Tinus1984 14 april 2019 om 17:19

Toch wel beetje met je eens. Vind het zelf ook wel beetje een vraagteken altijd hoe een renner die een week geleden ziek is, een week later zn hoog niveau kan halen. Misschien kan dat wel gewoon hoor maar toch denk ik altijd van waar haal je het vandaan

leegloper 14 april 2019 om 17:24

Hangt toch heel erg van het type ziekte af? En bij topvorm hoort soms een korte ziekte.

LutsenkoFan 14 april 2019 om 17:29

Rust doet wonderen, en laten we eerlijk zijn. Dit is Parijs Roubaix en vandaag werd er wel heel hard gekoerst wat in het voordeel is van Gilbert en anderen sterke taaie renners.
Zie ook zijn overwinning in de Ronde van Vlaanderen waar heel de dag werd gekoerst.

Tinus1984 14 april 2019 om 17:35

@leeglopen en @lutsenkofan dank jullie wel. Had ook wel zn vermoeden zelf. Maar toch blijf je weleens twijfelen he haha

FDJ 14 april 2019 om 17:56

Ziek worden en topvorm liggen akelig dicht bij elkaar omdat een renner in topvorm ook op de uitersten van zijn fysiek zit.

Dus zo heel gek is dit niet.

Mwielerfan 14 april 2019 om 23:39

Bovendien noemt men het ziek maar hij rijdt wel 220km in peloton van wereld niveau mee. Dus dat ziek is wat anders dan ik ziek zou noemen

ditisdavid 14 april 2019 om 17:17

Toch op het juiste moment gepiekt. Grote klasse, en een mooie editie gezien met nog van voor de kasseien koers.

Jopie 14 april 2019 om 17:17

Grootste eendagsrenner van de moderne tijd.

dikkechaap 14 april 2019 om 17:20

*van 2011.

Mwielerfan 14 april 2019 om 23:43

Buiten 2011 toch ook omloop lombardije tour en amstel meerdere keren gewonnen. En wk Vlaanderen giro etappe 1x. Zou nog steeds vrijwel iedereen voor tekenen van huidige peloton

mark vv 14 april 2019 om 17:17

Prachtig gereden van Gilbert. Dik verdiend. Lotto visma ploegleiders weer op amateur niveau om van Aert tot drie keer toe alleen de gaten te laten dicht rijden, terwijl Wijnands tot drie keer toe achter in het groepje hangt doelloos. Wijnands en Theunissen hadden hem gewoon moeten halen. Hij was toch de kopman?

dikkechaap 14 april 2019 om 17:18

Als je dit echt denkt heb je er weinig kaas van gegeten. Juist heel verstandig gedaan van Jumbo.

martini151 14 april 2019 om 17:20

Helaas teveel moeten geven. Al denk ik dat met Wynants hij ook niet had gewonnen. Wat ik wel denk is dat Teunissen beter met de 6 mee had kunnen zijn. Die leek enorm sterk vandaag!

Mooiste koers dit voorjaar. Heel sterke Gilbert. Iedereen steenkapot. Geweldig!

xistnc 14 april 2019 om 17:23

Adje en Gert-Jan glimmen van trots.

Voorgeborchte 14 april 2019 om 17:24

Helemaal akkoord, ik snap er ook niets van dat ze hun kopman zo snel in de steek lieten.

Nelson 14 april 2019 om 17:30

Idd

kelderfan 14 april 2019 om 17:39

Die Wout Van Aert kwam wel heel snel terug na pech en lekke band. Als Wynants had gewacht, had hij Van Aert toch niet kunnen bijbenen. Eenkhoorn heeft zijn fiets afgestaan aan Wout; dus die kon ook niet meer helpen. Jammer dat Jansen ziek is geworden, want die werd nu toch wel heel erg gemist.

Jeff 14 april 2019 om 17:48

Wijnants had toch gewoon moeten wachten na het bos? Wout gewoon rustig in het wiel en klaar. Dan is hij misschien ook minder gestresseerd wanneer hij aan zn 2e achtervolging moet beginnen.

Dikke fout van Jumbo wat mij betreft.

Aan Danny Van Poppel had het team vandaag opnieuw niets.

dikkechaap 14 april 2019 om 18:55

@jeff
Wout heeft het grootste deel tussen de auto’s gezeten. Net zoals in Vlaanderen er geen mannetjes terugzakten voor VdP, zakten er nu geen mannetje terug voor V Aert. Je hebt veel meer aan iemand in de voorste groep.

mark vv 14 april 2019 om 19:11

@dikkeschaap zo te horen heb je nooit gekoerst, laat staan op een fiets gezeten. Veel tussen de auto's gezeten? Heb je eigenlijk wel gekeken.. p.s Van der Poel hoeven ze niet na te doen is van net wat ander kaliber.

Jeff 14 april 2019 om 19:14

@dikkechaap

Van Aert heeft na het bos helemaal niet tussen de auto’s gehangen. En wat heeft hij nu aan Wynants gehad? Drie keer niks.

dikkechaap 14 april 2019 om 17:18

Zonde, gunde het Politt.

titanio82 14 april 2019 om 17:31

Ik ook……

dikkechaap 14 april 2019 om 18:56

Politt heeft nog niet echt door hoe sterk hij is volgens mij. Ook vroeg in de koers (voor het bos) al veel te veel kopwerk gedaan.

Djoop 15 april 2019 om 06:13

Desondanks knap voorspeld!

quickstep 14 april 2019 om 17:18

schrijf hem nooit af! heel de week al gezegd gilbert wint roubaix en het nog doen ook echt genieten. mijn held!!!!!

de nieuweMerckx 14 april 2019 om 17:19

Oef, overhypte kermiskoersen voorbij, tijd voor het échte wielrennen nu.

LutsenkoFan 14 april 2019 om 17:27

Veel plezier met de laatste beklimming van de Mur van Huy en wachten op de Saint-Nicholas.

HennieK 14 april 2019 om 17:48

*Kuch

Mwielerfan 14 april 2019 om 23:49

Zogenaamd zijn de ardennen beter bezet omdat het dichter bij klassementen rijden ligt. En er staan zelfs wat middelmatige klassements renners aan de start en wat oude zoals nibali die vroeger klassementen wonnen. Vooral wereldtop omdat Valverde start dus eigenlijk

Javier 14 april 2019 om 17:19

Wat een fantastische koers, en wat een prachtige winnaar. Geweldig! Gilbert = legend. Het is hem zeer gegund. Op naar MsR 2020!

Fuubs 14 april 2019 om 17:20

Ik heb weer genoten vandaag. Bedankt weer WF en wfers in het volgtopic.

Tuubke 14 april 2019 om 17:20

Jammer dat Teunissen niet mee kon toen het groepje Gilbert wegreed. Hij heeft niet zo’n inhaalrace hoeven doen als Van Aert en was dus nog frisser. Nu zat hij gevangen.

Samlambeej 14 april 2019 om 17:20

Wat zou de odd op een top 10 van Siskevicius geweest zijn?

Man met de hamer 14 april 2019 om 17:21

Mooie koers gezien. Ik had liever een van de andere koplopers zien winnen, maar ja, zo gaan die dingen.

titanio82 14 april 2019 om 17:32

Jij moet wel een vriend van Van Aert zijn …..

Jeff 14 april 2019 om 17:49

Er zaten nog andere mensen dan Van Aert in de kopgroep hoor titaantje, vriend van mathieu.

Tinus1984 14 april 2019 om 17:21

Wat ik me af vraag he, mag politt ook vol in de ankers gaan als hij voor Gilbert rijd op de piste bovenin zodat Gilbert bijna ten val komt??? Of is dat niet geoorloofd??

HennieK 14 april 2019 om 17:50

Bij zo’n botsing vallen beide renners vaak, dus dan heb je niks. Las van het feit dat hij dan nergens nog ooit enig respect krijgt.

EmPeHa 14 april 2019 om 17:21

Vanmarcke niet voor Sagan?

Kruisberg 14 april 2019 om 17:21

Teleurstellende koers met een ‘verkeerde winnaar’

Martino87 14 april 2019 om 17:24

Mee eens, heb eigenlijk weinig strijd gezien tussen de toppers.

lemmens 14 april 2019 om 17:24

Lol

Bertvd 14 april 2019 om 17:29

Prachtige race gezien, met prachtige winnaar

Laatste man 14 april 2019 om 17:22

Na de bezemwagen en nu 9e. Koekkoek!

the student 14 april 2019 om 17:55

Ah joh, dat is de beste motivatie

Kpenty 14 april 2019 om 17:22

Jaaa Gilbert!! Even een jaartje vol op explosiviteit trainen. Misschien een wintertje in het veld strijden tegen Mathieu en Wout?? #StriveForFive

Jacco van Stierop 14 april 2019 om 17:23

Schitterend! Het is Gilbert van harte gegund. Prachtige renner en hij heeft er hard voor gewerkt en maakte een sterke, gedreven indruk. Heel mooi!

sven241 14 april 2019 om 17:24

Siskevicius top 10 wauw

LutsenkoFan 14 april 2019 om 17:26

Haha ja, schitterend. Reed ook al sterk rond hoor dit seizoen en gezien zijn lichaamsbouw was deze prestatie wel in zicht.
Mooi verhaal.

LutsenkoFan 14 april 2019 om 17:25

Al sinds de E3 heb ik Politt als dark horse aangegeven voor Parijs Roubaix vanwege zijn enorme motor. Duitsland begint langzaam aan weer op elk front mee te doen.

Maar wat een koers zeg, ik kan geen kilometer bedenken waar het stil is gevallen en dat met de wind op de kop voor meer dan 250 kilometer lang. Het is geen schande dat Van Aert, Sagan en de andere geklopten eraf werden gereden.

Dit was de koers voor de taaiste en dat bleek vandaag Gilbert te zijn. Net als in de Ronde van Vlaanderen doet hij het hier ook van ver.

Van Avermaet die schijnbaar baat heeft bij een zware slopende koers heeft ons toch op geen moment kunnen overtuigen dat er iets in zat vandaag.

Haanaf 14 april 2019 om 17:38

Je zou bijna denken dat Katusha nog maar twee wielrenners heeft. Haller en Politt. ;-)

Mwielerfan 14 april 2019 om 23:52

Inderdaad als je zag hoe goed hij over de heuvels kwam, met dat gewicht. Hoe snel is ie dan op het vlakken.

ghostwriter 14 april 2019 om 17:26

Jammer dat Van Aert zo veel energie heeft moeten verspelen door zijn pech en valpartij. Die jongen heeft direct in zijn eerste jaar in de WorldTour aangetoond bij de absolute wereldtop te horen.

Mwielerfan 14 april 2019 om 23:53

Hij zat er ook al koer achter en reed vorig voorjaar veel wt koersen

Wielrennertje 14 april 2019 om 17:32

Lampaert ook een erg sterke koers gereden vanaf het begin van de wedstrijd al. Jammer dat hij in het nauw zat in het einde, had hier ook zeker kunnen winnen.

  • 1
  • 2