Philippe Gilbert noemt zege in Vuelta-waaierrit historisch: “Heel speciaal”

Door , woensdag 11 september 2019 om 16:46
Philippe Gilbert noemt zege in Vuelta-waaierrit historisch: “Heel speciaal”

foto: Cor Vos

Philippe Gilbert heeft in Guadalajara zijn tweede ritzege in de Vuelta a España 2019 geboekt. De 37-jarige Belg van Deceuninck-Quick-Step trakteerde de wielerfans samen met zijn ploeggenoten op een dag vol spektakel. In extremis counterde hij topsprinter Sam Bennett en werkte Phil de harde arbeid van zijn ploeg vakkundig af. “Nooit meegemaakt”, jubelt hij.


“Deze overwinning is heel speciaal, echt historisch”, gaat Gilbert – die komende winter overstapt naar Lotto Soudal – nog een stapje verder. “Dat komt door de manier waarop we reden. Het was een gekkenhuis vanaf het startschot. Er zaten mannen mee die meedoen voor het algemeen klassement, zoals Nairo Quintana en onze eigen James Knox. Dat was goed. En zeven van de acht jongens uit onze ploeg waren mee. We hebben echt fantastisch goed gereden met elkaar. Dat was mooi om te zien.”

In den beginne was de kopgroep liefst 49 renners groot, ondanks dat er ontzettend hard gereden werd. “We hebben veel renners gelost”, vertelt Gilbert. “Onderweg verloren we ook een aantal jongens van onszelf. Maar het was echt bizar: soms reden we zelfs op het vlakke 75 kilometer per uur. We reden zó snel. Gemiddeld had ik volgens mij 110 RPM op mijn powermeter staan en gemiddeld 54 kilometer per uur. In heel mijn carrière heb ik dit nog nooit gedaan. En dat na zeventien jaar.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

fietsvriend 11 september 2019 om 16:58

Schitterend, idd historische etappe

miguelon 11 september 2019 om 17:03

Dit was fantastisch ploegwerk. Deceuninck Quickstep heeft TJV gewoon weggeblazen en opgegeten.

Klaas Foppen 11 september 2019 om 20:06

Wat ben jij een zielig mannetje zeg. Het is duidelijk dat slechts de kruimels voor Quickstep zijn en daar zijn ze blij mee want meer is er niet te behalen voor ze.

Gebruikersnaam 11 september 2019 om 20:17

Kruimels? Er zijn ploegen die wielrennen meer vinden dan enkel eindklassementen in grote rondes.

Klaas Foppen 11 september 2019 om 20:24

Maar denk dat iedere ploeg die kan kiezen voor het eindklassement en een paar etappes of voor een paar etappes alleen, toch echt voor het eerste kiezen :-)

miguelon 11 september 2019 om 23:06

@ Klaas, heel leuk om de frustratie in je reactie te ontwaren, jongen.

mus van de maasstad 11 september 2019 om 23:13

Leuk. Tjv staat met de rode trui. Die hebben dcq iets meer weg geblazen deze ronde

Klaas Foppen 12 september 2019 om 09:10

@miguelon welke frustratie jochie? die druipt van jou reactie af. ik gun Quickstep met alle liefde succes. Maar jij laat duidelijk merken zonder enige reden een afkeer te hebben aan TJV. Ik heb heerlijk genoten van de etappe van gister en TJV heeft de slag overleefd. en in teamverband zijn die helaas voor jou een stuk beter dan Quickstep. Kijk bijvoorbeeld maar naar Quickstep in de tour maar ook in de Giro.

miguelon 12 september 2019 om 17:14

Neen, Klaasje, in deze rit heeft DQS TJV weggeblazen en opgegeten, punt. ‘k zie niet in wat de Tour of de Giro daarmee te maken heeft

Romāns Vainšteins 11 september 2019 om 17:09

Geef die man een regenboogtrui, al gaat het ten koste van een halve landgenoot.

Zowat de enige renner waarvan je een poster zou willen aanschaffen dit.

Joachim Agostinho 11 september 2019 om 17:33

Volledig mee eens, echt wielrenner met een keiharde kop!

Gilberto 11 september 2019 om 22:29

Tuurlijk wil ik als Nederlander van der Poel zien winnen, maar zou er echt iemand zijn die het Gilbert niet zou gunnen? Ken het me niet voorstellen. Wat een geweldenaar

Deel Koeper 11 september 2019 om 17:10

Al 20 jaar de beste waaierploeg. Ze kunnen er niet zo heel vaak mee uitpakken, maar het is altijd memorabel.

sooike 11 september 2019 om 17:15

Prachtige prestatie van Gilbert en zijn ploeg. Bijna voltallig aanwezig in die grote kopgroep. Heb je goed gekeken Addy ? Wat heb jij geluk gehad. Materiaalpech had Roglic vandaag zo maar de rode trui kunnen kosten !

Myp 11 september 2019 om 17:21

Sooike, die is wel heel makkelijk. Jumbo heeft met de ploeg de eerste 100km volle bak op kop gereden, dat kost een aantal renners. Zeker de eerste helft van de etappe werd Jumbo niet geholpen door andere ploegen.

SOPJE 11 september 2019 om 17:23

Mareriaalpech kan je elke dag de rode trui kosten.

Peter Lippens 11 september 2019 om 17:26

maar Sooike heeft in deze wel gelijk, Roglic zat geisoleerd en er werd volop gekoerst en dan is het bijna onmogelijk om op zijn eentje terug te keren, het kon zomaar gebeurd zijn

assen 11 september 2019 om 19:14

Sooike heeft zeker gelijk. Dom gereden van TJV. Ze hadden niet vol op kop moeten rijden, dan had Astana eerder bijgeschakeld en had TJV nog iemand over gehad in de finale

mus van de maasstad 11 september 2019 om 23:14

Waarom addy en niet nierman?

simplex 11 september 2019 om 23:48

O.a. in reactie op mus van de maasstad : “Waarom addy en niet nierman?”
In het algemeen wordt hier dagelijks en nog vaker maanden soms jarenlang alleen elkaar nagepraat.
Het gaat om een vrij duidelijk onderscheid alias the good, the bad and the ugly
The Good: Niermann, MvdP, Plugge, Groenewegen, Roglic +26 etc. soms ook wel van andere ploegen/nationaliteiten
The Bad: Addy Engels, Spekenbrink, Verhoeven, Lefevere, en de vele oudere ploegdoktoren
The Ugly: Dan Martin? renners met weinig uitstraling e.d. en dan ook die bepaalde World Tour ploegen zoals DDT en Vaughters zijn steeds van naam wisselende ploeg.
Vrijwel alle “kenners” herhalen hier vrijwel dagelijks dat dit soort ploegen renners slechter maakt en niet WT waardig zouden zijn.
Bij veranderingen in punten!! prestaties zouden er na een half/heel seizoen een kleine kentering kunnen plaatsvinden? , ja zelfs hier!

Jean Dumas 12 september 2019 om 09:14

De fout was dat ze erbij hadden moeten zitten. Wat had TJV anders kunnen doen toen de groep was vertrokken? Wachten op Astana had de kopgroep zo vier minuten extra opgeleverd.

Ab Normaal 11 september 2019 om 17:16

En Gilbert bewijst toch maar weer eens wat een ontzettende klasbak hij is.
Wordt wel eens lacherig over hem gedaan maar wat een erelijst heeft hij.

Peter Lippens 11 september 2019 om 17:28

Mee eens, duurde wel vrij lang eer hij echt top was, dacht op zijn 25/26 jaar maar sindsdien staat hij er bijna elk jaar, in het begin vooral in de Ardeense klassiekers, de laatste jaren ook in de kasseiklassiekers en tussendoor een ritje in een grote ronde. Misschien geen intrinsiek toptalent maar wel een echte kampioen tout court.

Quintenri 11 september 2019 om 17:49

Gilbert GEEN intrinsiek toptalent??
Heb jij onder een steen geleefd ofzo? :p

djerkson 11 september 2019 om 18:17

Gilbert is een absoluut toptalent man, als neoprof reed hij in Milaan-San Remo al mee voor de prijzen en als youngster kon hij al de Omloop winnen. Een ritje tussendoor? Het zijn er al 11 intussen. Id PCS all time ranking staat hij niet voor niets zo hoog.

kielabokki 11 september 2019 om 18:32

De man die een hele natuurlijke groeicurve doormaakte tot dat jaar bij Lotto. Toch heb je er weinig moeite mee, bij dit soort renners.

Phil is de ultieme superprof. Wat een monument van een renner. Supersympathiek ook. Er hing hier al jaren een poster RV. ;-)

poeskescherens 11 september 2019 om 18:35

doen toch weinig mensen lacherig over hem denk ik. misschien dat er zijn die vinden dat hij al had moeten stoppen. net als Valverde

Ervaren kijker 11 september 2019 om 19:28

Zo'n onzin is het nu ook weer niet wat Peter Lippens zegt. In de gezamenlijke tijd van Lotto kwam een Van Avermaet keer op keer beter uit alle testen dan Gilbert. Er komt echter meer (oa. attesten voor cortisonen ;-)) bij kijken om topper te worden en blijven, want Gilbert heeft een veel mooiere erelijst dan een Van Avermaet.

Gebruikersnaam 11 september 2019 om 20:18

Niemand had betere testen dan Francis De Greef, dat zegt niet zoveel.

hartstikkebedankt 11 september 2019 om 17:31

Na 2016 dachten de meesten denk ik wel dat het aflopende zaak was maar deze man blijft een klasbak. Vorig jaar maar 1 overwinning maar dit jaar de kroon P-R en alweer 2 etappes deze Vuelta, groots.

Fassa Bortolo 11 september 2019 om 17:42

“Gemiddeld had ik volgens mij 110 RPM op mijn powermeter staan en gemiddeld 54 kilometer per uur.”

Hij zei dat zijn grootste verzet 54×11 was en dat hij daarmee 110 RPM draaide. En zoiets lees je niet af op je powermeter.

ponniebuik 11 september 2019 om 17:55

110 Rpm lees je wel af op je Pm

Fassa Bortolo 11 september 2019 om 18:25

Je powermeter zit in je crank/pedaal/overige. De data lees je af op je fietscomputer.

Derierre de la course 11 september 2019 om 21:07

Flauw, het enige wat je afleest op je powermeter is welke kant het baterijklepje open draait.
Hij gebruikt het woord powermeter voor zijn fietscomputer.

SteelHorseCowboy 11 september 2019 om 23:05

Als je gemiddeld 110 rpm rijdt op 54×11 zou je gemiddeld ruim boven de 70 km/u moeten rijden. Hij zal dus wel niet de hele tijd op die versnelling gereden hebben.

WernerFranke 11 september 2019 om 23:46

Gilbert doet geen foute uitspraken, WF doet foute vertalingen.

Fietsman 11 september 2019 om 23:07

Je hebt altijd een paar hele speciale etappes/koersen in een seizoen en dit was d’r 1 van. Dit ga je niet meer snel vergeten, stukje wielerhistorie. Onze kleinkinderen gaan ons later vragen over hoe Van der Poel de Amstel Gold Race Won, hoe Evenepoel zijn eerste WT zege pakte, waar Bernal de tour won en ook hoe Roglic bijna zijn eerste grote ronde overwinning verloor op een vlakke etappe.

Domestique 12 september 2019 om 00:13

11 GT-ritten winnen als niet-sprinter of -tijdrijder… Enkel weggelegd voor de allergrootsten?

Jean Dumas 12 september 2019 om 09:09

In het uur dat Movistar beide groepen opblies (de helling waar Jakobsen loste en Roglic geïsoleerd werd) werd een gemiddelde van 54,5 km/u gereden. We zullen hier nog lang over napraten, ook na zondag.

Samlambeej 12 september 2019 om 11:45

Strafste stoot van 2019. Samen met San Sébastian en de globale prestatie van Pogacar. De masterclass van DQS en het in de tang nemen van Bennett in de laatste km. Meesterlijk, niks dan bewondering.

Een totaal ander gevoel dan die mottokoers in Limburg. Ook al was dat van wellicht de sterkste man van 2019.