Peter Van den Abeele (deel II): “In 2020 zullen damescrossen langer duren”

Door , dinsdag 27 november 2018 om 18:28

©Photopress.be

Peter Van den Abeele, Deputy Sports Directeur, Head of Off-Road bij de UCI, heeft het in deel II van zijn interview met WielerFlits over het damesveldrijden. “We streven naar een volledige gelijkheid tussen heren en dames. Op het WK 2020 in Dübendorf (Zwitserland, red) krijgen de dames junioren voor het eerst een WK. En in het seizoen 2020-2021 starten we ook in de Wereldbeker met een extra categorie. En dat zal ook zijn impact hebben op de duur van de wedstrijden van de elitedames.”


Wat we missen bij de heren, hebben we dit seizoen bij de dames in overschot: spanning en verschillende winnaars. Het is ook de Internationale WielerUnie niet ontgaan. “En, niet onbelangrijk, een aantal verschillende nationaliteiten”, voegt Van den Abeele er graag aan toe. “Geen toeval, want we hebben de voorbije jaren ingezet op de evolutie van het damesveldrijden. Het is ook de enige discipline in het wielrennen die nog achterop hinkt. Kijk naar het mountainbiken. Daar werden de mannen en de vrouwen bij de opstart van de sport meteen gelijkwaardig bevonden.”

Eigen WK voor dames junioren
In het veldrijden is het een geleidelijk proces. “Maar het schiet nu wel op. En maar goed ook! De dames hebben daar recht op. Ik weet dat er nog gediscussieerd wordt over een verschil in commerciële waarde tussen het heren- en het damesveldrijden, maar dat vind ik behoorlijk minachtend. Dat verschil wordt trouwens steeds kleiner, ook omdat de dameswedstrijden nu toch al even rechtstreeks op het scherm te zien zijn. Ik besef ook dat het financieel niet gemakkelijk is voor de organisatoren. Anderzijds mogen die blij zijn dat de evolutie geleidelijk aan gaat. Vanaf volgend seizoen bijvoorbeeld moet de top drie van de dames in eindklassementen van regelmatigheidscriteria evenveel verdienen als de heren. Dat had de UCI ook kunnen opleggen voor de top tien. We zijn dus mild.”

Op het WK 2020 in het Zwitserse Dübendorf krijgen voor het eerst ook de dames junioren hun eigen WK. “Pas in het jaar 2000 kregen de dames hun eigen WK, in Sint-Michielsgestel. Het duurde tot 2016 (Heusden-Zolder, red) vooraleer ook de dames U23 hun wereldkampioenschap mochten rijden. Volgend seizoen zal er voor het eerst in de geschiedenis van het veldrijden een volledig evenwicht zijn en hebben alle categorieën hun eigen WK.”

Van minstens 40 naar minstens 50 minuten in 2020
De volgende stap zet de UCI in het seizoen 2020-21. Dan zal er ook in de Wereldbeker een extra dameswedstrijd zijn en mogen de meisjes junioren apart crossen. “En zo komen we ook bij de duur van dameswedstrijden”, verrast Van den Abeele. “Er is daar de laatste weken wat discussie over opgelaaid, zowel bij enkele rensters zelf als bij de fans. Hoe lang moet een damescross in de Wereldbeker duren? Reglementair tussen de 40 en de 50 minuten. Maar waar niet bij stil wordt gestaan door de elite dames, is dat momenteel ook junioren meedoen in die WB-manches. Meisjes van amper zestien. Logisch dus dat we niet de limiet gaan opzoeken van de vijftig minuten. De junioren heren rijden ook minder lang dan de profs.”

“Maar die invoering van wereldbekerproeven voor dames junioren kan ook daar verandering in brengen”, gaat Van den Abeele voort. “Dan kunnen we de duurtijd van een dames elite Wereldbeker optrekken en gaan we naar nog meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Maar dat is een stappenplan en mag niet te veel geforceerd worden. We moeten ook de nationale federaties de tijd geven om zich voor te bereiden op die vernieuwingen. Die zijn ondertussen op de hoogte en stomen zich nu stilaan klaar voor de wijzigingen. Maar we hebben dat wat tijd moeten geven. Nederland heeft in het dameswielrennen altijd al een voortrekkersrol gespeeld en is daar al langer klaar voor. Dat zagen we ook aan de resultaten op het meest recente Europees kampioenschap. Hopelijk maken de andere landen straks een inhaalbeweging.”

Dit artikel delen:

7 Reacties

vanSpringel 27 november 2018 om 19:34

Heerlijk ! Kan niet wachten.

Brabander 27 november 2018 om 20:32

Prima ontwikkeling, goed verhaal inderdaad

petoi 27 november 2018 om 21:29

Volledige gelijkheid heeft hij het over en hij neemt 1 stap in de aankomende 5 jaar van 100 die er nog moeten komen.
Die junior competitie moet er asap komen en niet pas over 3-4 jaar.
De elite vrouwen kunnen 50 minuten echt wel aan en als ze junioren willen beschermen dan laat je die toch een ronde (of 2) minder rijden zolang er nog geen eigen competitie is?

Maar nee mogelijk, misschien kan het dan wel eens zo zijn dat de UCI wel eens over hun hart strijkt en de vrouwen eens voor volwaardig ziet oh nee wacht 5/6de want dan mogen ze nog steeds geen uur rijden. ALS he ALS.

Mwielerfan 27 november 2018 om 23:50

Wel erg negatief bekeken zeg

Leukefans 28 november 2018 om 08:32

Wat ik wel mis is de verklaring waarom de sport bij de dames dan op sommige gebieden wat achterop hinkt, maar op vlak van internationalisering en verbreding van de top lichtjaren voorstaat ten opzichte van de mannen, want dat vraag ik me wel af.

tendam 28 november 2018 om 09:28

@leukefans
Dat komt waarschijnlijk vooral omdat België in het algemeen qua dameswielrennen nogal achterloopt.

dikkechaap 28 november 2018 om 14:24

“Vanaf volgend seizoen bijvoorbeeld moet de top drie van de dames in eindklassementen van regelmatigheidscriteria evenveel verdienen als de heren. Dat had de UCI ook kunnen opleggen voor de top tien. We zijn dus mild.”

Wat een akelige uitspraken zeg. Totaal losgezongen van de realiteit waarin organisatoren moeite hebben om uit de kosten te komen.

Van bovenaf opgelegde gelijkheid van uitkomst. Waar hebben we dat eerder gezien?

Hoe sympathiek het ook klinkt, uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers. (behalve de bobo’s natuurlijk, die baden in hun eigen morele gelijk).

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.