Peter Sagan roept rennersvakbond op tot actie vanwege hitte

woensdag 24 juli 2019 om 09:27
Peter Sagan roept rennersvakbond op tot actie vanwege hitte

Het Tourpeloton zucht momenteel onder een hittegolf. De renners rijden deze week in Zuid-Frankrijk de etappes onder temperaturen van ver boven de dertig graden. Peter Sagan roept de rennersvakbond CPA op om actie te ondernemen.


De Slowaak had het dinsdag op weg naar Nîmes net als zijn collega’s zwaar te verduren. “Ik nam de ene na de andere bidon. Het was gekkenwerk”, aldus Sagan tegen Cyclingnews. “Het was OK omdat het een vlakke rit was, maar wanneer we met dit weer richting de bergen gaan, dan gaat het enorm zwaar worden”, aldus Sagan.

Hij hoopt op actie vanuit de vakbond. “Ik denk dat de CPA iets moet doen. Ik weet niet waarom we ze betalen wanneer ze ons niet beschermen”, stelt hij.

Binnen de wielersport geldt sinds enkele jaren het Extreme Weather Protocol. Wanneer er extreme weersomstandigheden worden afgegeven, kan er door een werkgroep bestaande uit afgevaardigden namens de renners, ploegen en organisatoren besloten worden om de wedstrijd in te korten. Eerder dit jaar werd bijvoorbeeld een etappe in de Tour de San Juan aangepast vanwege de hitte. Tijdens de Tour is oud-renner Pascal Chanteur als voorzitter van de Franse rennersvereniging de afgevaardigde van de CPA.

Dit artikel delen:

70 Reacties

Hollow Knight 24 juli 2019 om 09:37

Ik geef Sagan gelijk, in deze temperaturen is het niet verantwoordt om zware inspanningen te doen, of je nu een professionele atleet bent of niet.

Utrecht19 24 juli 2019 om 09:38

Bobby Traksel vertelde hier tijdens de rit het een en ander over. Dat protocol schijnt al lastig zat te zijn omdat elke renner hitte anders ervaart. Een Pinot zou denk ik eerder klagen over hitte dan een Bernal denk ik. Voorop moet staan dat het niet levensbedreigend is.

ivo001 24 juli 2019 om 09:38

Denk dat dit inderdaad wel in aanmerking komt voor Extreme temperatures.

Maar misschien dat het op 2000m hoogte een stuk koeler is in de bergen?

Fast Freddy 24 juli 2019 om 10:22

Da's een feit. Warmte gaat op de Galibier, Iseran en ValTho geen groot probleem zijn.

josemanuelfuente 24 juli 2019 om 10:56

Thorens zaterdag 14 graden en regen

Bazzz 24 juli 2019 om 09:39

Dat zou Alaphillipe wel erg in de kaart spelen.
Ik hoop het toch niet, echter moet het wel verantwoord zijn

stalle 24 juli 2019 om 09:45

Laat de ploegdokters initiatief nemen.

skylimit 24 juli 2019 om 10:05

Nee, aub, de ploegdokters “rommelen” al genoeg.
Ingrijpen door de tourorganisatie lijkt mij onwenselijk gezien je dan het sportieve aspekt zo vlak voor het einde van de Tour willekeurig gaat beinvloeden.
De weersomstandigheden zijn voor iedereen gelijk en daar moet je je dan als (buiten)-sporter maar op instellen. Als het dagen achtereen hondenweer (alleen maar regen) is, lijkt mij ook niet gezond, maar dan hoor je ook niemand over een extreem weerprotocol.
Vandaag kunnen de renners er trouwens zelf een wandeletappe van maken, maar ja dan zitten ze nog langer op de fiets in de hitte.

Geit in mijn Kelderman 24 juli 2019 om 09:49

Kan me juist voorstellen dat het in zo’n vlakke etappe in het dal het ’t verschrikkelijkst is. Als je op hoogte zit valt het vaak wel mee met 6 tot 12 graden koeler en vaak een stevige bries in de bergdalen.

koos verrek 24 juli 2019 om 09:54

Ritten inkorten

dumoman 24 juli 2019 om 13:17

Sportief gezien doet dit de das om van de Tour, de laatste 3 begetappes zijn dusdanig beslissend dat inkorten het grote voordeel aan Alaphilippe geeft, wat dan natuurlijk wel weer in het voordeel van “De Fransen” is, moeilijke beslissing….

Grobbel 24 juli 2019 om 09:55

Vroeger starten zal vast ook niet kunnen vanwege de TV-uitzendingen.

Wheely 24 juli 2019 om 10:18

Ja en dan is de finale juist tijdens het heetste moment vd dag. De enige optie is de aanloop inkorten en later beginnen.

Jowinho 24 juli 2019 om 10:39

Er zijn ook gewoon startcontracten met de steden. Dus inkorten lukt ook niet.

l1e9o4 24 juli 2019 om 10:42

@Wheely, dat is dus niet waar. Stef Clement maakte die fout gisteren ook al. Juist nu rijden ze op het heetst van de dag, namelijk tussen 13:00 en 18:00. In de zomer wordt de hoogste temperatuur vaak pas na 17:00 uur bereikt. Vroeger starten en dan bijvoorbeeld rijden van 08:00 tot 13:00 zou qua temperatuur een hele hoop schelen. Uiteraard brengt een vervroegde start wel allerlei commerciële en organisatorische problemen met zich mee.

Tijmuh 24 juli 2019 om 16:57

Klopt, dat is een veelgemaakte fout. Het heetste moment van de dag is tussen 16:00-18:00. Om 13:00 is het vaak nog een graad of twee koeler.

koos verrek 24 juli 2019 om 09:57

ga trouwes alleen maar erger worden, k las ergens dat de noordpool in brand sta

Olly 24 juli 2019 om 09:58

Ik vindt het een gezeur van jewelste. In het verleden werden er etappes van 280KM gereden met deze temperaturen. Het is heus niet voor het eerst dat dit gebeurd. Als je dit in gang wil zetten, dan moet je hier van tevoren afspraken over maken, en niet tijdens de (etappe)koers zelf. Ik kan overigens wel begrijpen dat het de prestatie niet ten goede komt.
Kom er maar in

Hollow Knight 24 juli 2019 om 10:29

In het verleden moest je 12 uur per dag werken in een fabriek in helse omstandigheden aan een schamel loon zonder wetgeving om arbeiders te beschermen. Wil jij terugkeren naar die tijd?

Olly 24 juli 2019 om 10:38

De tijd waar jij over praat had etappes van meer dan 400 KM, wel bij de les blijven he :-)

Merlinappa 24 juli 2019 om 11:36

In die tijd dachten ze ook dat het slim was om zo min mogelijk te drinken tijdens de koers.. :’)

Sauerpraum 24 juli 2019 om 12:55

Ik ben het met je eens dat ze dit niet tijdens de ronde opeens moeten gaan beslissen. Inderdaad een protocol opstellen. Bv. meer dan 3 dagen boven 35 graden is inkorten/vroeger of later starten/indoorbaan opzoeken etc

Kelder is de Man 24 juli 2019 om 13:39

Indoorbaan lol.

Dumoulinke 24 juli 2019 om 10:00

Inkorten van de etappes is wel zo menselijk. Tegelijkertijd is het doodzonde voor de ongekende spanning in het algemeen klassement. Alaphilippe zal er optimaal van profiteren als ritten worden ingekort. Maar ja, een mensenleven is natuurlijk belangrijker dan een klassement.

Jammer dat het niet mogelijk is de Tour een dag of drie te verzetten tot direct na de temperatuursextremen.

ChassePatat77 24 juli 2019 om 10:27

Ik zou dan eerder gaan voor etappes van +/-16u tot +/-21u
Maar ja… dat lukt organisatorisch natuurlijk niet en qua TV zal dat ook al niet evident zijn

Peter Lippens 24 juli 2019 om 11:17

Sommigen verkijken toch echt op het verloop van de temperatuurcurve, ’s avonds daalt de temperatuur erg langzaam, de warmste periode van de dag valt tussen 14 en 20 uur en daarna daalt de temperatuur langzaam tot zonsopkomst volgende dag. Beter is in de (vroege) voormiddag te starten en aan te komen voor 14 uur.

Simon1 24 juli 2019 om 10:00

Kom op Gianni, laat het maar zien..

Lionel Gesink 24 juli 2019 om 10:03

Degene die er het meeste baat bij hebben zijn Alaphilippe en Pinot dus reken er maar op dat ze graag inkorten. Ze wachten alleen nog even op een aantal niet Fransen die er om vragen zodat het chauvinisme niet te erg op valt.

Covadonga 24 juli 2019 om 10:18

Verkeerde plek post

Peter Lippens 24 juli 2019 om 11:17

wat een bekrompen chauvinistisch antwoord en dan de Fransosen chauvinisme verwijten.

wielerman 24 juli 2019 om 10:06

Vroege starten!

Scotty 24 juli 2019 om 10:09

Euh, als ik naar het weerbericht in Gap of Briancon dan valt dat toch reuze mee?

Ja in Nimes was het warm, maar ook niet extreem.

Olly 24 juli 2019 om 10:19

Gap en Briancon liggen ook behoorlijk hoog. Als ik mijzelf niet vergis, dan is Briancon de hoogste stad van europa.
FF gechecked, maar Davos ligt hoger. Het is wel de hoogste stad van Frankrijk.

TrEb 24 juli 2019 om 10:12

In de giro werden toch ook ritten op het laatste moment ingekort vanwege het weer. Als het daar kan, kan het ook in de Tour. De temperaturen van 30 graden en hoger is allemaal in de schaduw gemeten en zoals ik gister de koers zag werd er veel in de zon gefietst.

Inkorten en later starten zou ik zeggen. Heb je gelijk beeld vanaf het begin in de etappe's en zijn de wielrenners niet aan het koersen rond het middaguur.

Covadonga 24 juli 2019 om 10:22

Rond het middaguur is het nog niet zo heet. De hitte is het ergste vanaf een uur of twee tot een uur of vijf. Later starten is dan ook geen goed idee. Eerder starten is voor de renners zeker ok, maar commercieel is dat dan weer minder interessant.

goldfinger 24 juli 2019 om 10:12

Inderdaad, zoek Valloire op donderdag maar even op en je ziet 28°. Dat lijkt me toch de temperaturen van elk jaar?

Ik vind ook niet dat ze aan de bak moeten in extreme weersomstandigheden, maar de extreme omstandigheden elders aangrijpen om ritten in te korten terwijl die in temperaturen van elk jaar gereden zouden worden, dat vind ik wel wat belachelijk.

Nu, als er al een kind van de rekening kan zijn, zal het enkel wel de rit van donderdag zijn, zeker? Vrijdag en (zeker) zaterdag gaat het sowieso naar beneden met de hittegolf.

Los daarvan hoeft inkorten niet per sé slecht te zijn bij elke rit: sneller spektakel en sneller de noodzaak om harde koers te maken?

bartp25 24 juli 2019 om 10:21

Buiten het feit dat ik het zou begrijpen hoop ik het niet. Ik denk dat het in het voordeel is van Kruijswijk deze omstandigheden en ingrijpen zou teveel in het voordeel zijn van Pinot en Alaphilippe.

josemanuelfuente 24 juli 2019 om 10:27

Morgen volgens de voorspellingen niet boven de 30 graden, geen probleem dus

katerkop 24 juli 2019 om 10:34

kom op zeg: jaarlijks halen we toch vergelijkbare temperaturen en spreken we van Franse bakoven. Bij Vuelta is het jaarlijks (zeker 2018) nog warmer. Parcours Zeker niet aanpassen zou vorm van competitievervalsing zijn.

wiebipedia 24 juli 2019 om 10:39

Ik lees dus net een heel artikel waarin wordt uitgezet waarom sporten in extreme hitte niet slecht is, mits goed begeleid.

xistnc 24 juli 2019 om 11:29

Goeie link ook.

roeleur 24 juli 2019 om 10:42

Donderdag klimt het peloton meteen naar boven de 1000 mtr. In Cervières bv. op 1640 mtr. word het in de middag 23 graden met lichte regen. Vrijdag in Sardières op 1505 mtr. 24 graden licht bewolkt en regenbui. In Tignes 18 graden en bewolkt. Goed te doen lijkt me. Wou dat ik er zat…

krypton 24 juli 2019 om 10:49

In de bergen is het veel minder warm dus lijkt me helemaal niet nodig. Misschien dat ze Parijs kunnen inkorten als het nog zo warm is. Dat champagne drinken op de fiets hoef ik niet te zien…

josemanuelfuente 24 juli 2019 om 10:58

Ook niet als het Jumbo met de champagne is …

LightPhoenix 24 juli 2019 om 10:51

Volgens Luke Rowe, had Ineos gisteren 180 bidons met 8 renners opgemaakt. De etappe duurde 4 uur, dan hebben ze in die 4 uur 22,5 bidon per persoon naar binnen gewerkt. Als een bidon een halve liter is, dan betekend dat 11,25 liter per renner gedurende de etappe van 4 uur.

Stoempen 24 juli 2019 om 10:57

Met name ineos liet ook gewoon water op de grond lopen, zoals in de filmpjes met Poels en Rowe. Daarnaast zal een deel zijn om over het hoofd te spuiten en wordt een bidon niet helemaal leeg gemaakt voor weggegooid naar het publiek. 7 liter vocht lijkt me een betere schatting.

ChassePatat77 24 juli 2019 om 10:57

Velen gaan wel over het hoofd en niet in de mond…

josemanuelfuente 24 juli 2019 om 10:59

Bij Poels door het hoofd!!!

Groningen 24 juli 2019 om 10:55

Dank aan alle die de moeite genomen hebben de verwachte temperaturen op te zoeken!
Het lijkt er dus vooral op dat het gisteren eigenlijk te warm was, maar het de komende dagen OK zal zijn. Gelukkig maar, ik verheug me namelijk op een paar mooie etappes!

  • 1
  • 2