BORA-hansgrohe kondigt vertrek Pascal Ackermann aan, ook Peter Sagan gaat weg

donderdag 29 juli 2021 om 10:58
BORA-hansgrohe kondigt vertrek Pascal Ackermann aan, ook Peter Sagan gaat weg

Ackermann - foto: Cor Vos

BORA-hansgrohe neemt aan het eind van het seizoen afscheid van sprinter Pascal Ackermann en drievoudig wereldkampioen Peter Sagan. Dat bevestigde het Duitse WorldTeam. Sagan is op weg naar TotalEnergies, bevestigden diverse bronnen onlangs al aan WielerFlits.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan Parijs-Roubaix en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Peter Sagan. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Ackermann trekt na vijf seizoenen de deur achter zich dicht bij BORA-hansgrohe. In die periode won de Duitse sprinter onder meer grote eendagskoersen als de Prudential RideLondon-Surrey Classic en Eschborn-Frankfurt en pakte hij de paarse puntentrui in de Giro d’Italia van 2019. “Ik ben heel dankbaar voor de tijd die ik bij de ploeg heb doorgebracht en dat men mij de ruimte gaf om mij te ontwikkelen tot sprintkopman”, vertelt de 27-jarige renner in een persbericht van het team.

“De carrière van een profrenner is echter eindigt en in die tijd wil ik graag meer ervaring opdoen en mijzelf steeds blijven ontwikkelen. Daarom heb ik besloten om een andere weg in te slaan, een beslissing die voor mij allesbehalve makkelijk was. Ik wil graag de hele ploeg bedanken, maar vooral mijn ploeggenoten die altijd in mij hebben geloofd. Ik wens jullie het allerbeste”, aldus de sprinter, die op weg is naar UAE Emirates. Zijn transfer moet nog officieel worden beklonken, maar dat mogen ploegen pas vanaf 1 augustus doen.

Sagan: ‘Beginnen aan een nieuw hoofdstuk in mijn carrière’
Ook voor Sagan heeft zijn avontuur bij BORA-hansgrohe vijf jaar geduurd. De Slowaak kwam in 2017 als wereldkampioen over van Tinkoff en behaalde mooie successen in zijn periode bij de Duitse ploeg. Zo werd hij in 2017 voor de derde keer wereldkampioen, won hij grote klassiekers zoals Parijs-Roubaix en Gent-Wevelgem en voegde hij nog twee groene truien uit de Tour de France toe aan zijn toch al indrukwekkende garderobe. Dit jaar veroverde hij voor het eerst in zijn carrière de puntentrui van de Giro d’Italia.

“Na lange en uitvoerige gesprekken met mijn eigen management en na onderling overleg met de ploeg, kwamen we echter tot de beslissing dat het het beste was dat ik mijn periode bij het team zou afsluiten en aan een nieuw hoofdstuk in mijn carrière zou beginnen. Verandering is onderdeel van het leven en van groei. Ik ben ervan overtuigd dat BORA-hansgrohe succesvol blijft, ik wens de ploeg het allerbeste toe voor de komende seizoenen”, licht de 31-jarige Slowaak zijn vertrek toe.

Sagan – foto: Cor Vos

Denk: ‘Tot het einde toe met Peter onderhandeld’
BORA-hansgrohe was met beide renners wel in onderhandeling voor een nieuw contract geweest, laat ploegmanager Ralph Denk weten. “Wat Peter betreft, hebben we tot het einde onderhandeld. Ik kan natuurlijk niet in details treden, maar beide partijen werkten constructief aan oplossingen en wilden allebei samen de toekomst in. Wij hebben ons echter ook ontwikkeld als ploeg en willen de ontwikkeling voortzetten. We namen al een aantal strategische beslissingen en uiteindelijk besloot Peter dat een andere optie beter aansluit op zijn ideeën.”

Ook Ackermann had een nieuw aanbod van de ploeg op zak, maar besloot uiteindelijk een andere weg in te slaan. Ploegmanager Denk: “Hij werd prof bij onze ploeg en ik denk dat we veel hebben bijgedragen aan zijn ontwikkeling tot een van de beste sprinters van het peloton. We hadden graag met hem verder gewerkt, maar hij vond dat het tijd was voor iets nieuws. Een verandering van spijs kan soms goed uitpakken, dat begrijp ik wel, maar ik had hem liever ook de komende jaren bij ons gezien.”

Volgens Denk heeft zijn ploeg enkele uitdagende jaren voor de boeg. “We zijn constant aan het evalueren, want stilstand betekent achteruitgang. We hebben vorig jaar om verschillende redenen niet al onze doelen bereikt, maar onze lat ligt dan ook heel hoog. Daarom zijn we al begonnen om ons naar de toekomst toe te reorganiseren. Daarover wordt de komende weken meer bekend.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

bswinkelss 29 juli 2021 om 11:21

Total energies zal 1 aug. dan wel de komst van sagan bekend maken. Is eigenlijk al bekend waar ackermann heen gaat? UAE of misschien Qhubeka-Nesthash zou wellicht een goede optie voor hem zijn

MichielH 29 juli 2021 om 12:01

Of je leest het artikel

bswinkelss 29 juli 2021 om 13:09

@michiel: toen ik de reactie plaatste stond dit nog niet in het artikel …

jvh93 29 juli 2021 om 11:22

wel mooi om te zien hoe Bora de afgelopen jaren gegroeid is in he peloton. Eigenlijk begonnen als pure sprintersploeg, maar nu toch behoorlijk de transitie aan het maken naar een klassementsploeg

worldtour 29 juli 2021 om 12:12

idd hun aankopen laten zien dat ze werken aan een klassementsploeg.

Kopinkas 29 juli 2021 om 11:25

Na die winst in Parijs-Roubaix 2018 nooit meer een podiumplaats behaald in een monument (en zijn laatste winst in Gent-Wevelgem dateert ook al van 2018…)
Na zijn winst in de Ronde 2016 er slechts één keer nog top 10 gehaald…(ok, er was die regenjas het jaar daarop).
Enkel zijn drie opeenvolgende 4de plaatsen in MSR – resultaten die je op pure klasse kan behalen – krikken de balans nog wat op.
Zonder die drie opeenvolgende wereldtitels (waarbij hij slechts één keer de beste man in koers was) zou zijn klassiek palmares er uiteindelijk al te mager uitzien…

Romāns Vainšteins 29 juli 2021 om 11:31

Mijn oom is zonder een bepaald iets ook wat meer tante dan oom.

Alfons Haavers 29 juli 2021 om 11:35

Hij lijkt een beetje de omgekeerde beweging gemaakt te hebben. Meestal gaat het van sterke sprinter naar classicus. Hij was al vrij snel in zijn carrière beide, maar lijkt nu enkel nog in te zetten op de sprints.

31 nog altijd maar, dus qua leeftijd is hij nog niet versleten. Van jongs af aan wel veel gekoerst natuurlijk, en misschien ook het heilige vuur een klein beetje kwijt.

Heeft dan ook al een fantastische carrière achter de rug, alleen in de monumenten is het inderdaad nog wat mager voor een renner van zijn statuur. MSR en nog 1 keer Vlaanderen of Roubaix zou het wel af maken.

Pietgat 29 juli 2021 om 11:36

Er bestaat geen enkele renner waarvan je het palmares op deze manier niet de grond in kan boren…

NiM 29 juli 2021 om 11:53

Ik verwacht wel nog eens nummertje van Sagan. Heb het idee dat hij beter wordt van te koersen en zich vorig jaar in de lockdown niet kon opladen om te trainen. Dit jaar dan besmet geraakt met COVID in het voorjaar, benieuwd waar hij uitkomt met een sterke winter.

AOVV 29 juli 2021 om 12:25

Dit jaar toch gewonnen in Catalonië, Romandië en de Giro. In de Tour niet present gegeven in het openingsweekend, en daarna in die valpartij met Ewan betrokken. Denk dat de schade toch aanzienlijk was, zo’n Sagan geeft niet lichtzinnig op in de Tour. En die ritzege vorig jaar in de Giro was bepaald fantastisch. Een staaltje van zijn kunnen, het geeft aan dat ie het nog steeds in zich heeft.

Wat ik vooral hoop, is dat ie weer wat bevrijder gaat koersen. Niet enkel focussen op sprints, want in een massasprint behoort hij niet tot de allersnelsten. Ik hoop hem nog eens terug te zien in de klassiekers, en mits wat andere training, ook in de zwaardere wedstrijden. Hij lijkt me elk jaar steviger en steviger (ik bedoel dan qua spiermassa), wat het moeilijker maakt om ook bergop ver te raken.

Kopinkas 29 juli 2021 om 14:55

@pietgat
Een kritische kanttekening is toch niet hetzelfde als iemand de grond in boren?
Bij de steile opkomst van Sagan had toch niemand verwacht dat hij op winst in twee monumenten zou stranden?
Daarmee doet hij even goed als Alexander Kristoff, toch een beperktere renner?
Als je hun klassiekerpalmares voor de monumenten naast elkaar legt, dan haalt Kristoff 15x top 10 (op 30), waaronder 11x top 5 in een monument (MSR, RvV, P-R, ze vissen in dezelfde vijver) en Sagan 16x top 10 (op 31), waaronder 13x top 5.
Cancellara was op slechts 35 monument-deelnames 20x top 10, waaronder maar liefst 17x top 5, en won er maar liefst zeven.
Ook Boonen won er zeven, maar had daarvoor wel 42 monument-deelnames nodig, waarbij hij eveneens 20x top 10 haalde, waaronder 16x top 5. Net als bij Sagan blinkt MSR uit door afwezigheid op zijn palmares, maar won hij ook 3x Gent-Wevelgem.
Bij de opkomst van Sagan hadden weinigen verwacht dat hij onder de 5 monumenten zou afklokken. Als je wereldtitels als monument rekent, dan komt hij uit op 5, en gaat Boonen naar 8, blijft Cancellara op 7 of gaat hij naar 11 als je de wereldtitels tijdrijden even hoog aanslaat!
Philippe Gilbert haalde ook 20x top 10 – waaronder 'slechts' 12x top 5, maar dan wel alle vijf de monumenten, al had hij daarvoor maar liefst 59 deelnames nodig. Van zijn 5 monumenten kan je er 6 maken als je zijn wereldtitel meerekent.
Ik heb de grootste waardering voor Sagan, maar nog eens winst in een monument zie ik niet zo gauw meer gebeuren. Hij mag mijn ongelijk bewijzen in Roubaix (of een record vierde wereldtitel halen in Leuven).

Jean Dumas 29 juli 2021 om 11:31

Aparte volgorde wel, die kop.

Shinzawai 29 juli 2021 om 11:49

Ik zou een transfer van Ackermann naar Emirates een beetje vreemd vinden, aangezien hij juist heel graag de Tour wil rijden. Israel of Bahrain ligt dan meer voor de hand.

Rickerdiaz 29 juli 2021 om 11:52

Groenewegen kom er maar in?

Dario Koelkast 29 juli 2021 om 12:09

naast Bennett?

KnightBiker 29 juli 2021 om 12:23

Groenewegen ligt nog een paar jaar vast volgens mij…

Murcia 29 juli 2021 om 14:20

Toen hij kwam was Sagan gewoon Bora, veel groter dan het team. Inmiddels is juist de ploeg gegroeid en Sagan een veel minder prominente figuur binnen het peloton. De resultaten zijn aan slijtage onderhevig al pakt hij nog steeds wel mooie zeges mee. Denk heeft de inschatting gemaakt dat hij van de groep Sagan binnen Bora af moet om de ploeg verder te laten groeien.

Headlines

Materiaalzone

Populair