Peloton maakt zich zorgen om coronavirus: “Het komt echt dichtbij”

vrijdag 28 februari 2020 om 08:49
Peloton maakt zich zorgen om coronavirus: “Het komt echt dichtbij”

foto: Cor Vos (archief)

In het wielerpeloton heerst er onrust over het coronavirus, zeker nu de UAE Tour is stopgezet vanwege de besmetting van twee stafleden van een deelnemende wielerploeg. “Het virus leeft wel in het peloton. Het komt plots wel erg dichtbij”, zo vertelt Tiesj Benoot in gesprek met Sporza.

De renner van Team Sunweb zat gisteren nog op het Spaanse eiland Tenerife, waar het coronavirus inmiddels ook een groot probleem is. Uit voorzorg hebben de Spaanse autoriteiten een hotel in het plaatsje Adeje, met de naam H10 Costa Adeje Palace, afgesloten van de buitenwereld vanwege de uitbraak van het virus.

Dit betekent dat 23 Nederlanders en 110 Belgen op dit moment in quarantaine zitten. “Ik kon gelukkig weer snel terugkeren naar huis”, aldus Benoot, die zich op Tenerife aan het voorbereiden was op onder meer Strade Bianche en Tirreno-Adriatico. Het is echter de vraag of deze wedstrijden wel doorgaan, gezien de snelle verspreiding van het virus in Italië.

Gevolgen voor de Italiaanse wedstrijden 
“Het is afwachten wat we gaan doen mochten deze koersen niet doorgaan. De ploeg is in elk geval bezig met mogelijke scenario’s voor het geval we de programma’s moeten wijzigen.” Ook een landgenoot van Benoot, Yves Lampaert, is bezig met het coronavirus en de mogelijke gevolgen voor de wielersport. “Mocht Tirreno-Adriatico worden afgelast, dan is dat een flinke streep door de rekening.”

“Je kunt daar als voorjaarsrenner namelijk nog enkele procentjes verbeteren. Gelukkig is het nog niet zover. Mocht het echter wel gebeuren, dan heeft dat invloed op de selecties voor Parijs-Nice. Niemand geeft graag zijn plaatsje af.” Zijn ploeggenoot Zdeněk Štybar benadrukt eveneens het belang van Tirreno-Adriatico. “Het zou een redelijk groot probleem zijn mochten we niet in Italië kunnen koersen.”

Matthews: “Ik draag handschoenen en een mondkapje”
“Het is natuurlijk belangrijker dat het virus zo snel mogelijk weg is”, benadrukt de Tsjech. “Ik volg het wel op de voet. Het is een spijtige zaak en er heerst wat paniek.” Lampaert: “Er zijn binnen het team nog geen maatregelen getroffen betreffende het coronavirus. Het is nog niet echt serieus opgenomen. Laat ons eerst gezond blijven en niet te veel denken aan het virus.”

Deceuninck-Quick-Step heeft nog geen maatregelen getroffen met betrekking tot het coronavirus, maar Michael Matthews (Team Sunweb) laat niets aan het toeval over. “Ik draag nu altijd handschoenen en een mondkapje als ik reis. Ik hoop zo het coronavirus niet te krijgen, maar ook om het niet door te geven aan anderen. Je weet soms niet dat je het hebt.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

TomDJ 28 februari 2020 om 09:06

Terechte zorgen.
Wielrennen is bij uitstek een sport om de ziekte op te lopen en/of te verspreiden.

Peter Lippens 28 februari 2020 om 10:00

was ook mijn gedacht

limburgia 28 februari 2020 om 11:10

En voetbal dan ?

JayJay 28 februari 2020 om 09:07

Gaat helemaal in de soep draaien… Geen MSR, TA, EK voetbal, OS pffff stel je voor!

molovin 28 februari 2020 om 09:10

Wat een overtrokken gedoe om dit virus zeg, het griepvirus wat ieder jaar terugkomt is meestal erger en daar hoor je nooit iemand over icm afgelastingen.

rahimns 28 februari 2020 om 09:18

Alle experts weten inderdaad niet waar ze mee bezig zijn… dom van hun

molovin 28 februari 2020 om 09:24

@rahimns, Als je naar ze luistert hoor je dat we ons vooral niet meer zorgen moeten maken dan nodig is. Maar daar hebben beleidsmakers en media natuurlijk (logisch wellicht) geen bericht aan.

Peter Lippens 28 februari 2020 om 09:59

maar voor dat griepvirus kan je laten inenten en voor dit nieuwe virus duurt het minstens nog maanden en mogelijk zelfs meer dan een jaar voordat een anti middel is gevonden, zet eens die oogkleppen af zonder te panikeren

molovin 28 februari 2020 om 10:27

@Peter Lippens, Dus als je alle heisa overtrokken vindt over dit virus heb je oogkleppen op? Overigens bestaat er geen inenting voor het influenza virus maar enkel vaccinatie. En dan nog kun je ziek worden.

Bouvage 28 februari 2020 om 11:04

Er zijn momenteel dik 36000 mensen genezen en 2859 mensen overleden aan het coronavirus. Dat betekent dat 7% sterft, maar gelukkig daalt dit cijfer.

Het aantal besmettingen nemen geeft geen representatief cijfer, want van die groep gaan nog mensen overlijden. De impact is dus weldegelijk groot.

Daarbij verspreid het zich relatief snel. Dus de voorzorgsmaatregelen zijn wat mij betreft zeer terecht. Ik vind zelfs dat we er extreem relaxed mee omgaan.

Binda 28 februari 2020 om 11:06

@Molovin. er is geen verschil tussen inenting en vaccinatie, inenting en immunisatie. Met het griepvaccin bedoelen we dus actieve immunisatie waarbij het lichaam als reactie op ingebracht virusantigen antistoffen en geheugenafweercellen gaat maken. Maar je zou dit ook actieve vccinatie of gewoon inenting kunnen noemen.
er bestaat dus zowel inenting als vaccinatie tegen de griep. Al is het vaccin niet superefficient door de hoge mutatiesnelheid van het virus.

Mountainking 28 februari 2020 om 09:22

Afgelastingen zouden een flinke aderlass zijn voor het wielrennen.

leegloper 28 februari 2020 om 09:41

Achteraf toch verstandig van Jumbo om hun Tourkopmannen te sparen. Risico’s evalueren.

Jan Blokland 28 februari 2020 om 09:51

Je kunt het natuurlijk allemaal wel overtrokken vinden. Maar stel, ik zeg nadrukkelijk stel, dat er wel een overlijdens geval komt. Wie krijgt dan de schuldvraag. Ik weet dat die kans klein is, maar toch.

molovin 28 februari 2020 om 09:55

@Jan Blokland; Bedoel je als iemand uit het peleton of de karavaan eromheen overlijdt ten gevolge van dit virus?

guyremgabdel 28 februari 2020 om 10:13

@molovin Staat het ergens in de sterren geschreven dat renners en ploegpersoneel virusvrij zullen blijven ? Of bepaalde maatregelen overdreven blijken te zijn zullen we pas achteraf weten maar elke besmetting die kon vermeden worden is er één te veel.

Matxin 28 februari 2020 om 10:19

@Jan Blokland; Niemand..? Waarom moet er altijd een schuldige zijn? Er zijn nou eenmaal ziektes en virussen in de wereld en daar gaan nou eenmaal mensen dood aan. Dat is kut, maar dat is hoe de wereld in elkaar zit.

Preventie is natuurlijk hartstikke goed en logisch, maar iedereen is nu compleet aan het doorslaan.

molovin 28 februari 2020 om 10:22

@guyremgabdel, nee maar waar stel of suggereer ik dat? Ik vraag hem Jan Blokland enkel wat hij bedoelt met zijn vraag.

guyremgabdel 28 februari 2020 om 10:50

Molovin In een eerdere reactie op dit artikel vindt je het een overdreven gedoe. Op dit moment weet men al zeker dat het virus zeer besmettelijk is. Maar men kan nog altijd niet 100% sluitend verklaren hoe men het oploopt . Dus waakzaamheid lijkt me geboden.

Natte spons 28 februari 2020 om 10:46

Hmm……. Benoot zat op Tenerife en kon net een dag voordat het eiland afgesloten werd weg van het eiland. Het lijkt me verstandig om niet te dicht bij Benoot te gaan staan/rijden als hij begint te hoesten, of niezen.

Maarten H 28 februari 2020 om 11:36

@Marik Ik heb niet echt een mening in deze discussie, maar je argumenten kracht bijzetten door een linkedin blog geschreven door een homeopaat en schrijver over spiritualiteit… dat is natuurlijk niet echt overtuigend

GekkeHenkie 28 februari 2020 om 11:39

Dat iemand een lang verhaal schrijft met allerlei omwegen om zijn mening te geven en een boek te promoten, betekent niet dat hij gelijk heeft. Verder staan er heel veel vragen in zonder antwoorden, waarbij de vraag vooral is waarom er zo weinig onderzoek wordt gedaan naar het immuunsysteem. Google Scholar geeft slechts 2.97 miljoen hits als je zoekt op immuunsysteem, terwijl voorde zoekterm virus zelf al meer dan 4 miljoen artikelen zijn. Dus meer onderzoek lijkt me zeker noodzakelijk, maar lijkt het mij vooral wenselijk ombeide kanten te blijven onderzoeken.

Samlambeej 28 februari 2020 om 12:16

Tenerife wordt als case zeer interessant om het nut van de 2 weken quarantaine te beoordelen.

Ik denk alvast van wel. Immers laat je de toeristen het vrijelijk verspreiden dan kom je op een eiland al gauw in de problemen met tekort aan personeel en middelen om patiënten te verzorgen.

rahimns 28 februari 2020 om 13:59

@Marik wat Thijs zegt is niet vanuit een anti-Belgie of anti-Evenepoel gevoel… misschien ook even het stuk lezen ipv alleen de kop van het artikel.

Samlambeej 28 februari 2020 om 14:02

Eerste 2 duiden op de context van Thijs.
Volgende 2 zijn het er mee eens.
Reageerder 5 en 6 zeggen dat Remco toch zal blijven winnen.
Wat verder zie ik pas een paar reactie'tjes in dezelfde smaakloze stijl dit artikel gepubliceerd is. Weinig interessants aan.
Dit heeft mi ook niks te maken met Groenewegen of Naesen, waar effectief een incident aan ten grondslag lag. Maar zoals jezelf hebt gezien in de laatste 10 DG artikels zijn
'De Belgen van Wielerkrant.be' dat allang vergeten.

Marik 28 februari 2020 om 14:19

@rahimns het gaat om de vele ant-Nederland reacties onder het artikel.
@Samlambeej als je dit nu nog bagatelliseert dan heb je echt je oogkleppen op. Je kunt het toch onmogelijk met me oneens zijn dat veel reacties van zeer laag niveau zijn? Dat soort reacties lees ik op Wielerflits echt zelden, over welke groep dan ook.

Romāns Vainšteins 28 februari 2020 om 14:26

Check anders deze schokkende link, zoiets zie ik hier nooit !

http://www.1001moppen.be/hollanders.php

Marik 28 februari 2020 om 14:29

Ah daar is spuit 11 weer. Is geen wielerforum kerel. Maar goed om te weten dat ook jij graag bagatelliseert. Als jullie volgende keer een Belgische renner te vuur en te zwaard verdedigen dan is dat het een zeer grote korrel zout te nemen.

Samlambeej 28 februari 2020 om 14:42

@Marik
prima

Romāns Vainšteins 28 februari 2020 om 14:47

Sorry, my bad, ik ga zo op zoek naar een domme link van een of ander wielerforum waar Belgen en Nederlanders elkaar onheus behandelen om niet teveel offtopic te gaan.

Samlambeej 28 februari 2020 om 15:24

@Marik
Wil je aantonen dat het algemene niveau op wielerflits hoger is dan op wielerkrant.be? Prima. Misschien ben ik daarom wel hier en niet daar.

Onze discussie ging dat jij het had over "de in Vlaanderen verguisde Groenewegen". Een veralgemening waar een paard de hik van krijgt en waar ik het niet mee eens was.
Ik praat in levensecht Vlaanderen met wielerfans, over wielrennen. Ik heb nooit wat gemerkt van een breed gedragen animositeit jegens Groenewegen.

Jij haalde toen Wielerkrant.be aan. Ik ging eens kijken, maar vond er niks van terug. Jij ook niet, maar het was wel jij die Wielerkrant.be aanhaalde. Wat doe jij daar eigenlijk?

De laatste Zonneveld-over-Evenepoel-link die je deelde is toch reden genoeg om van zo'n
plat commercieel clickbaiterige website weg te blijven? Die heb je .be .nl .com .tk en .org hoor.

Marik 28 februari 2020 om 16:17

Het enige wat ik wilde aanhalen is dat er in België een veel grotere antipathie jegens NL is dan andersom. Nederlanders zijn heus chauvinistisch, maar in België is dat veel groter. En de afkeer jegens NL lijkt wel calimero gedrag te zijn. En dat het structureel verdedigen van Belgische renners ook op Wielerflits gebeurt. Ook dat heeft de schijn van Calimero gedrag.
Gewoon zodat we elkaar begrijpen ;)

Samlambeej 28 februari 2020 om 16:30

Nee we begrijpen elkaar niet.
Dat is een welles-nietes spelletje waar we nooit uitkomen . In België zal men net het tegenovergestelde vertellen. Met Oranje-gekte als voorbeeld van groot chauvinisme.
Calimerogedrag wordt gebruikt in de context van Brabanders/Limburgers tegenover "die van boven de grote rivieren".
Belgen weten geeneens wat je ermee bedoelt. Dat wij ooit tot de Nederlanden behoorden daar denkt geen Belg nog aan. Wij zien jullie niet als 'de grote broer'. Stereotyp: "Die Keezen me undren groten bek." "Flappen er alles uit."
Terwijl ik het alleen maar leuk vind dat jullie over alles een mening willen formuleren.
Zo ben ik ook namelijk.

klootje kriekeljon 28 februari 2020 om 16:55

Neuh allemaal platte generalisatie. Vlamingen zetten zich niet af tegen al hun buren. Ligt aan al die buren.

Marik 28 februari 2020 om 19:33

Haha Klootje XD

xistnc 28 februari 2020 om 12:23

De zoekterm ‘and’ levert zelfs 25+ miljard resultaten. Kun je daar ook iets uit afleiden?

Marik 28 februari 2020 om 12:27

Het geeft in ieder geval weer een ander beeld weer over deze “crisis.” Verder is iedereen uiteraard vrij om een eigen mening te vormen of een bron wel-of niet interessant is.

Wellens Nietens 28 februari 2020 om 12:43

Haha moeilijk kiezen wat meer onzin is: de mening van een homeopaat over een echte ziekte, of het aantal hits op google scholar om te bepalen of er genoeg onderzoek wordt gedaan naar het immuunsysteem…

kleomantre 28 februari 2020 om 13:14

Het is eigenlijk toch beschamend hoe dit tot zware maatregelen leidt en allerlei andere lang gekende algemene veiligheidsrisico’s maar heel mondjesmaat enige beweging bij beleidsvoerders teweeg brengt.

Denk daarbij aan zware industrie nabij woongebieden (met ook impact op grondwater), gif in de landbouw, fijnstof door uitstoot industrie en vervoersmiddelen, sigaretten die je overal kan verkrijgen, (vuur)wapens en die lijst kan nog veel langer worden.

guyremgabdel 28 februari 2020 om 13:27

Gelijk heb je, maar van dit virus sterven mensen binnen een paar weken terwijl van de zaken die jij opnoemt het jaren duurt en dus minder spectaculair is voor de pers.