Patrick Lefevere: “Coronacrisis kostte ons nu al 500.000 euro”

woensdag 25 maart 2020 om 20:55
Patrick Lefevere: “Coronacrisis kostte ons nu al 500.000 euro”

Patrick Lefevere - foto: Cor Vos

Patrick Lefevere verwacht niet dat de wielerteams dit seizoen nog drie grote rondes van drie weken gaan rijden. De teammanager van Deceuninck-Quick Step vertelde dat in een gesprek met HLN over de gevolgen van de coronacrisis.

Zijn ploeg heeft het financieel zwaar te verduren. “We besparen natuurlijk op bepaalde vlakken. Diesel, hotels,… Anderzijds zijn er amper inkomsten”, stelt hij vast. “Het kostte ons nu al 500.000 euro”, geeft hij toe.

Lefevere steunt het idee van Brian Cookson om alle drie de grote rondes met een week in te korten. “Waarom moeten die drie rondes nog drie weken zijn?”, vraagt hij zich af. Daarnaast heeft hij nog enkele ideeën voor de herinrichting van de kalender. “Kunnen we misschien de Waalse klassiekers programmeren in de week voor het WK, nu de Olympische Spelen toch afgelast zijn? Voor jongens die het WK niet rijden, zouden we de Vlaamse klassiekers misschien na het WK kunnen afwerken.”

Over het mogelijke doorgaan van de Tour de France is hij sceptisch. “Ik zie het zwart in. Ik ben een optimist, maar ik weet niet of ze het kunnen verantwoorden om de Ronde van Frankrijk te rijden. Wat met het publiek? Wie mag er binnen in Frankrijk en wie niet?”, vraagt hij zich af. “Ik kan me niet voorstellen dat iemand begin juli met een toverstokje zwaait en de coronacrisis plots opgelost is. Laat ons dus verstandig zijn.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Piet Lut 25 maart 2020 om 21:38

Het kost iedereen geld. Denk dat bv WF zelf ook behoorlijke achteruit gang heeft qua reclame inkomsten en veel minder bezoekers dan normaal rond deze tijd

Derierre de la course 25 maart 2020 om 22:22

Ik denk dat het wat betreft bezoekers wel mee zal vallen. Reclames wel nu mensen toch minder kunnen kopen (winkels zijn niet open) en willen kopen (mensen wachten af).

Derierre de la course 25 maart 2020 om 22:22

@redactie, geven jullie bezoekersaantallen vrij?

Martin van den Bosch 25 maart 2020 om 22:31
Quote:
Ik denk dat het wat betreft bezoekers wel mee zal vallen

Valt vies tegen kan ik je zeggen…
We voelen het zeker. Geen half miljoen verlies, maar dit jaar rijden we achteruit in plaats van vooruit.
Afgelopen week 115.000 unieke bezoekers tov 141.000 vorig jaar. Paginaweergaven -52% tov 2019. Maar goed, het is nu eenmaal niet anders. Net als iedereen moeten we er doorheen en hopen we wanneer het mogelijk is weer op een gezonden manier het normale leven te kunnen hervatten.

Rawolf 25 maart 2020 om 22:35

115000 is meer dan ik had verwacht, hoeveel daarvan komen uit nederland?

Martin van den Bosch 25 maart 2020 om 22:39
Quote:
115000 is meer dan ik had verwacht, hoeveel daarvan komen uit nederland?

79% (België 16%)

Romāns Vainšteins 26 maart 2020 om 07:49

Mogen wel wat meer Belgen bij, en 5% anoniemen of zo?

Verweggistan 26 maart 2020 om 08:09

Spammers denk ik ;)

Martin van den Bosch 26 maart 2020 om 08:20
Quote:
5% anoniemen of zo?

Voornamelijk andere landen, van 0,14% is de herkomst niet bekend

Koers 26 maart 2020 om 08:21

Percentage belgische bezoekers valt mij tegen, volgens mij is er niet echt een vlaams alternatief dat echt veel artikelen brengt. Tijd dat van aert de winter in gaat met wielerflits op de kledij

Mystery Rider 26 maart 2020 om 09:59

groetjes van een dagelijkse Belgische bezoeker met IP adres in de Verenigde Arabische Emiraten :)

Krul 26 maart 2020 om 11:04

groetjes van een dagelijkse Nederlandse bezoeker woonachtig in het buitenland

vanSpringel 26 maart 2020 om 11:24

Zoveel mogelijk blijven ‘klikken’.

jappe666 26 maart 2020 om 17:09

Ik denk dat Sporza en vooral ook de Vlaamse kranten heel veel aandacht besteden aan het wielrennen, wat het relatief lage percentage Belgen kan verklaren.

$kedel 25 maart 2020 om 22:09

Als je bij elke scheet in de financieele problemen komt is het wellicht handiger om eens verhaal te halen bij de boekhouding.
Dit verhaal steekt hij minstens 3x per jaar af is mijn indruk.

Krul 26 maart 2020 om 11:05

Allemaal onderdeel alvast voor de contract besprekingen voor later dit jaar.

GekkeHenkie 25 maart 2020 om 23:05

Ik denk dat Deceuninck-Quickstep met al die prestatiecontracten het van de worldtour teams het minst slecht heeft.

john 26 maart 2020 om 07:20

Als hij failliet zou gaan is deze ellende toch nog ergens goed voor

Mechanieker 26 maart 2020 om 07:51

En jij bezoekt deze site omdat je een wielerliefhebber bent??

Polleke 26 maart 2020 om 10:08

Voornamelijk startgeld, exposure is nu ook nihil net in de periode die er voor hen toe doet….

Polleke 26 maart 2020 om 10:09

Sorry… was reactie op Kevin…die van John zijn geen woorden voor…

Kevin Lowagie 26 maart 2020 om 09:15

Waar haalt zo een ploeg dan ruim 500 000 euro aan inkomsten? Zeker als je weet dat je bespaard op hotels en logistiek. Lijkt me even interessant om dat uit te diepen bij gebrek aan echt koersnieuws.

Polleke 26 maart 2020 om 10:07

Voornamelijk startgeld, exposure is nu ook nihil net in de periode die er voor hen toe doet….

Krul 26 maart 2020 om 11:11

En naast ’t startgeld is er ook nog prijzengeld.

Winnaar Ronde v Vlaanderen krijgt 20.000 euro. Parijs Roubaix 30.000 euro. Nummers 2 krijgen vaak nog steeds 10.000 euro en nummer 3 krijgt 5.000 euro.

Van Avermaet won vier van de tien klassiekers waarin hij startte in 2017, en met de ereplaatsen erbij fietste hij 97.465 euro bij elkaar.

Veloburto 26 maart 2020 om 11:00

Ik werk bij een trainingsbureau dat ipv 800000 omzet in Q1 nu af gaat sluiten met 400000.