Patrick Lefevere: “Zonder Tour kan het hele wielersportmodel in elkaar klappen”

zaterdag 21 maart 2020 om 10:44
Patrick Lefevere: “Zonder Tour kan het hele wielersportmodel in elkaar klappen”

foto: Cor Vos

Teammanager Patrick Lefevere van Deceuninck-Quick Step maakt zich zorgen om zijn renners en stafleden vanwege het coronavirus. Maar volgens hem staat ook de toekomst van de wielersport op de helling als de Tour de France niet doorgaat.

Lefevere zag zijn renners in de eerste maanden van het seizoen naar vijftien zeges rijden, tot de hele karavaan tot stilstand kwam door het coronavirus. “Wat ik lees, maakt me ongerust”, schrijft de teammanager in zijn column in Het Nieuwsblad. “Elke dag ben ik bang dat een renner of iemand uit de staf me belt om te zeggen dat ze ziek geworden zijn. Met Davide Bramati en Davide Ballerini hebben we twee mensen die in Bergamo wonen, de zwaarst getroffen stad in Europa.”

“Ik besef dat wielrennen in dat grote verhaal maar een voetnoot is, maar ik ben manager van een wielerteam en dus maak ik mij ook zorgen”, vervolgt Lefevere, die ook het verontrustende nieuws over bezuinigingen in het bedrijfsleven leest. “Alle bedrijven die exporteren, zien hun omzet terugvallen. En dan wordt er al snel bespaard op de marketing. Het zou naïef zijn te denken dat de economische impact van de coronacrisis zich niet vertaalt naar het wielrennen.”

‘De belangrijkste etalage valt weg’
Dat hij geen enkel signaal heeft dat zijn sponsors compensatie zouden willen voor de gemiste koersen, gaat hij verder. “Maar het voorjaar, de belangrijkste etalage voor mijn ploeg, valt compleet weg. Bij Quick Step hebben we zeker historisch krediet opgebouwd, maar Deceuninck sponsort pas voor het tweede jaar. Daarin hebben we tot nu toe drieëntachtig koersen gewonnen, dus ik hoop dat ze daar ook aan zullen denken.”

Maar wat als straks ook de Tour de France zou wegvallen? “Dan spreken we over een totale ramp, maar het zou ronduit dom zijn om daar geen rekening mee te houden. Mijn stelregel is om altijd uit te gaan van een best case en een worst case. In het eerste geval koersen we weer in juni, in het slechtste geval zit het seizoen erop. Ik zal wel een pessimist zijn, maar wie had drie weken geleden durven voorspellen dat half Europa ineens huisarrest zou hebben?”

Model van het wielrennen
Voor de goodwill van de sponsors zou wel of geen Tour een groot verschil kunnen maken, denkt Lefevere. “En dan hou ik mijn hart vast. Organisator ASO kan tegen een stootje, de ploegen niet. Als er geen Tour de France is, kan het hele model van het wielrennen in elkaar klappen.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Bikeage 21 maart 2020 om 11:05

Daar heeft die boef wel een punt. Zeker zijn ploeg die elk jaar lijkt te hannesen om een sponsor aan zich te binden. Alhoewel ik me altijd afvraag of dat niet gewoon een spelletje poker met zijn renners is van Don Lefevere,

Polleke 21 maart 2020 om 11:06

Hopelijk heeft hij deze keer ongelijk…

Scott Sunderland 21 maart 2020 om 11:09

Het wordt interessant of de Tour doorgaat of niet. Nu alle klassiekers en de Giro van de baan zijn, komt die grote afspraak in zicht. Het zal lastig worden. Het is een internationaal evenement waar veel mensen bij betrokken zijn met de nodige voorbereiding vooraf. Dubieus. Alles hangt af van of het virus snel gaat stoppen. Voorlopig nog niet. Ik gok op 30 % dat het doorgaat en 70 % niet.

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 11:11

Dan klapt het maar lekker in elkaar. Het huidige concept is toch zo verrot als ik weet niet wat.

Coureurs en teams die voor een habbekrats races komen rijden, terwijl organisators (lees ASO en RCS) miljoenen aan sponsorgeld, geld voor uitzendrechten en andere inkomsten opstrijken.

Tijd dat het hele systeem binnen de wielrennerij eens op de schop gaat. Dus laat maar lekker ontploffen die boel.

ProfrondeZevenbergen 21 maart 2020 om 11:23

Jammer dat jij staat te juichen, terwijl (in dit geval) duizenden mensen moeten vrezen voor hun toekomst. Ik vind je opmerking ronduit beschamend.

Greg4ever 21 maart 2020 om 11:38

De manier waarop hij t formuleert is wat cru… eens… maar hij heeft wel een punt. Het huidige model voor t professionele wielrennen is niet duurzaam.

BEAT en Cycle Capital willen dat ook anders doen. Wie weet krijgt dat nu meer kans…

En dat Corona leidt tot een economische ramp… daar ontkomt t wielrennen waarschijnlijk ook niet aan… helaas!

kleomantre 21 maart 2020 om 11:43

Ik vind het ronduit beschamend als een op zich niet meteen verkeerde observatie, weliswaar wat boud gebracht, zo'n weerwoord krijgt.

Soms is het helemaal niet verkeerd dat de boel instort als de fundering rot is. Er is genoeg voer om kanttekeningen te zetten bij hoe de wielerwereld momenteel georganiseerd is.

Daarnaast hoeven we nou niet meteen zielig doen voor een hoop mensen in deze sport. Zat wielrenners die een zeer dikke boterham verdienen die kunnen wel een stootje hebben, ploegleiders die dat ook doen of in hun sportcarrière al hebben gedaan, mecaniciens die altijd zo als fietsenmaker aan de slag kunnen, verzorgers en begeleidend personeel dat de kwalificaties heeft om elders onderdak te vinden.

ProfrondeZevenbergen 21 maart 2020 om 12:00

Dat het huidige model verbetering behoeft, zal ik niet ontkennen. Los van de manier waarop het gezegd wordt, vind ik het virus gebruiken om een wielermodel om zeep te helpen niet sjiek. Ik denk i.t.t. kleomantre dan ook ook niet dat, als het op zijn gat gaat, ze allemaal zo maar ander werk vinden. Maar dat zal voor wat meer mensen gaan gelden, vrees ik.

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 12:51

Beste mijnheer Profrondezevenbergen,

Ik heb het hier enkel en alleen over het huidige wielersysteem dat verrot is. Dus laat insinuaties over wat ik wel of niet denk achterwegen AUB. (Tenzij je in staat bent gedachten te lezen uiteraard.)

Ik heb het hele woord virus nergens gebruikt in mijn vorige antwoord, dus bijzonder knap dat jij kan concluderen dat ik het daarover heb.

Het enige wat ik in mijn vorige bericht heb gezegd is dat het huidige systeem al jaren verrot is, en daar is niets nieuws aan. Of ben je misschien vergeten hoe UCI en ASO enkele jaren geleden nog rollebollend over straat gingen ?

Persoonlijk ben ik al meer dan tien jaar van mening dat er meer geld naar de ploegen en renners moet, en dat organisatoren zoals RCS en ASO veel teveel geld achterover drukken voor eigen gewin.

Dat ik dit hier neerplemp op mijn gebruikelijke nogal botte manier, tsja dat is aan ieder voor zich hoe je dat wilt interpreteren. Zachte heelmeesters maken diepe wonden heb ik nu eenmaal geleerd.

Ter verdere uitleg zal ik er dan als uitzondering voor die ene keer bij vermelden dat je de manier waarop ik mij formuleer in 99% van de gevallen met een korrel zout moet nemen. (Dit om verdere verkeerde opvattingen in de toekomst te voorkomen.)

Tevens heb je het over de jobs van duizenden mensen die op de schop komen. Dit is wel het laatste wat ik zou willen uiteraard. Al ben ik wel van mening dat de vele nu onderbetaalde medewerkers en vrijwilligers in de wielersport beter verdienen.

Daarom dus ook mijn mededeling dat ik er persoonlijk geen seconde van zou wakker liggen als het huidige systeem volledig in elkaar klapt.

Het kan zijn dat jij de heren en dames groot verdieners bij de ASO graag nog rijker ziet worden, terwijl bijvoorbeeld de winst van een bollentrui in de Giro of Vuelta je nog geen drieduizend Euro oplevert. Maar ik zie het persoonlijk liever andersom.

Het verleden heeft al heel duidelijk aangewezen dat een organisatie als de ASO, (die overigens ook in de organisatie van atletiek, golf, paardensport en motor en autosport en tal van andere festiviteiten zitten.), geenszins van plan is ook maar een cent meer te betalen.

Dus dan is de enige manier die blijkbaar wel werkt, door het te laten klappen.

Ik hoop dat ik uw vragen verder tot tevredenheid heb kunnen beantwoorden, en hoop dat je het in het vervolg nalaat voor anderen te denken.

Bij voorbaat dank !

ProfrondeZevenbergen 21 maart 2020 om 13:23

Geachte mevrouw Dr op,

Het artikel gaat over de gevolgen van het virus voor de wielerwereld. En u gebruikt in dit kader het woord “ontploffen”. 1+1=2 (meestal).

Dr op en dr over 21 maart 2020 om 13:57

@ProfrondevanZevenbergen … > Meestal inderdaad. ;-)

Misschien had ik er expliciet bij moeten vermelden dat dit losstaat van het bovenstaande artikel. Dus daar heb je een punt.

Panache 21 maart 2020 om 13:59

ASO verdient ietsje te veel, de rest verdient ietsje te weinig. Wauw: vlijmscherpe analyse.

Lalsacien 21 maart 2020 om 14:49

A.S.O. is een grote organisatie die veel organiseert. Dat ze zakkenvullers zijn vind ik niet zo voor de hand liggend. Zij hebben veel macht. Wellicht dat dat hun arrogantie kenmerkt. Maar zij geven veel terug aan de sport.
Maar dat heeft Ajax ook ten opzichte van Cambuur bijvoorbeeld.

Jacco van Stierop 21 maart 2020 om 16:12

Het huidige financieringsmodel voor wielerploegen is en blijft zo, het willen veranderen ontaardt altijd in opportunistisch geneuzel.
Waarom er meer geld naar ploegen zou moeten is mij een raadsel.

ProfrondeZevenbergen 21 maart 2020 om 16:52

@Dr op en dr over
Prima. Blijkbaar kwam het op mij anders over dan je bedoelde. Dat zal vast ook aan mij liggen.

Glorious 21 maart 2020 om 11:23

Jumbo heeft meer omzet dan ooit, mijn ploeg mijn belang.
UCI moet veel meer doen voor de ploegen en altijd open zijn en er voor de ploegen zijn.
Maar Lefevere blijft een boef.

harryjohan71 21 maart 2020 om 11:27

Nu maakt hij zich wel zorgen. Eerst was er volgens zijn ploegarts weinig aan de hand en hadden andere ploegartsen niet om afgelasting van wedstrijden mogen vragen. Parijs – Nice kon ook gewoon doorgaan en andere ploegen hadden een dubbele agenda.

FDJ 21 maart 2020 om 15:19

Voorlopig heeft Parijs Nice in het peloton nog geen Coronagevallen opgeleverd. Dus het gelijk van de organisatie om door te laten gaan met hun maatregelen. Nu is dat voor Parijs Nice eenvoudiger te realiseren dan bij de Tour.

harryjohan71 21 maart 2020 om 17:32

Het valt niet uit te sluiten dat door Paris – Nice het aantal besmettingen in Frankrijk en de rest van de wereld is toegenomen. Colombia wil dit in ieder geval voorkomen en heeft Nairo Quintana en Hiquita in quarantaine gezet. De maatregelen die in Paris-Nice genomen zijn staan in schril contrast met de maatregelen die nu als noodzakelijk worden gezien in Europa en Frankrijk. Als ASO weet wat ze nu weten was volgens mij Paris-Nice nooit doorgegaan.

Laatste man 21 maart 2020 om 12:19

Anderhalve week geleden was er volgen Patrick Trump en zijn welbekende ploegartsen nog niks aan de hand..

Polleke 21 maart 2020 om 12:27

Dat dacht toen ongeveer iedereen Nostradamus…

Scott Sunderland 21 maart 2020 om 12:28

Anderhalve week geleden dacht iedereen zo’n beetje dat het misschien wel enigzins zou meevallen.

S. Morgenstern 21 maart 2020 om 12:31

Genoeg ploegen die er voor kozen om niet te rijden, omdat het al duidelijk was dat het eigenlijk onverantwoord was. Ploegen die toen van ome Patrick moesten lezen dat enkele van hun wellicht niet de ware motieven communiceerden.

Laatste man 22 maart 2020 om 11:10

Ik zal qua werk al 8 weken in het Coronavirus, dus ik dacht er wellicht wat anders over. Echter stoort het mij vooral dat Levefre vorige keer zo uithaalde naar andere ploegen.

Wheely 21 maart 2020 om 12:55

Het hele leven ligt op zijn gat, niet enkel de Tour of het wielrennen! Stel er is een scenario waarin we pas volgend jaar weer alles oppakken dan wordt ook het wielrennen weer in gang geschoten. Beetje positief blijven.

Greg4ever 21 maart 2020 om 13:18

Positief en realistisch.

Het wielrennen gaat zeker weer herbeginnen als alles achter de rug is.

Het virus en ons aangepaste gedrag leidt in de tussentijd wel tot een economische ramp. Veel bedrijven moeten op zn minst de broekriem stevig aantrekken (of erger).

Bij drastische bezuinigingen op korte termijn wordt meestal t sponsorgeld als eerste weggesneden. Kan ethisch ook niet anders als eigen medewerkers ontslaan het alternatief is. Dus eerst maar eens kijken welke ploegen / sponsoren volgend jaar nog bestaan.

Dat bedoel ik dus met een niet duurzaam model. Ds ploegen zijn teveel afhankelijk van sponsoren. De andere grote inkomende geldstromen komen met name bij de grote organisatoren terecht.

vincenzo 21 maart 2020 om 13:49

Het profwielrennen zal er in 2021 anders uitzien. En 2021 wordt een jaar van herstel. Er blijven nog wel wat sponsoren over en er zullen gaandeweg vast weer nieuwe sponsoren opstaan. Maar het profpeloton zal volgend jaar een stuk kleiner zijn en sommige kopmannen zullen gaan knechten. Nu vragen vele wielrenners en posters op dit forum zich nog af of de wedstrijden in mei, juni, september of januari weer zullen aanvangen. Binnenkort zal hier voorbij gaan komen welke renners buiten de boot zullen/gaan vallen en welke renners (tegen een veel lager salaris) hun baan (bij welke ploeg dan ook) behouden. Veel ander wielernieuws zal er ook niet te bespreken zijn.

$kedel 21 maart 2020 om 14:27

Parijs is nog ver.. Tegen de tijd dat het juli is dan is de moed wel weer verzameld.

jooprioolpijp 21 maart 2020 om 14:57

Uitspraak in de categorie 'Big tears mean nothing' (https://www.youtube.com/watch?v=NF5wOzSbIbQ). In plaats van in elkaar klappen is het veel waarschijnlijker dat 'het systeem' na een slecht jaar (of 2) gewoon weer doorgaat waar het gebleven was. Want wie gaan dat in elkaar klappen overleven? Precies, de UCI, de ASO etc. Dus wie gaat er iets veranderen aan de randvoorwaarden van profploegen? Niemand. En mensen als Lefevere gaan daar gewoon weer aan meedoen.
Ik zie -in mijn glazen rioolpijp- wel mogelijke systeemveranderingen t.g.v. deze crisis in de bredere maatschappij, maar hoe de COVID19 pandemie het beroerde financieringsmodel van profploegen gaat verbeteren ontgaat mij.

Fred Postma 21 maart 2020 om 15:47

De tour moet doorgaan. Zonder toeschouwers, geen dorp geen sponsors en pers. Behalve aso en de Franse tv en de ordekrachten . Speciale gevorderde en alleen voor renners beschikbare ontsmette hotels.
Macron c ' est a vouz!!!

T-Rex 22 maart 2020 om 08:14

Hier valt nog wat te leren wat dat betreft “De Tour wacht op niemand” he wacht of toch?

stalle 22 maart 2020 om 11:08

Vous.