Patrick Lefevere ziet niets in ‘wisselidee’ Unzué: “Bullshit, ik kijk al uit naar de VAR”
woensdag 7 februari 2024 om 08:52

Patrick Lefevere ziet niets in ‘wisselidee’ Unzué: “Bullshit, ik kijk al uit naar de VAR”

Eusebio Unzué, sinds jaar en dag teammanager van Movistar, heeft in gesprek met L’Équipe het idee geopperd om een wisselsysteem in te voeren in het wielrennen. De Spanjaard wil de koers zo een wat meer menselijk gezicht geven. Zijn collega-teambaas Patrick Lefevere is duidelijk geen voorstander.

Als het aan Unzué ligt, moeten ploegen in de toekomst een renner kunnen vervangen als deze in de eerste week van een grote ronde noodgedwongen af moet stappen. “Alle ploegen bereiden zich voor met tien à elf renners. Op het laatste moment laten we er dus altijd twee of drie thuis. Heb je dan geen recht op een oplossing, als er iemand uitvalt? Natuurlijk mag je niet wisselen voor technische of tactische redenen.”

“Maar in het voetbal was wisselen jarenlang ook niet toegestaan… Waarom niet proberen, testen? Laten we een stap vooruit zetten en kijken hoe het iedereen bevalt. We hebben verandering nodig.” Wielrennen is “de meest onbeweeglijke sport die er bestaat”, aldus Unzué. “We blijven dingen doen zoals veertig jaar geleden, toen ik begon. Maak de regels eens wat menselijker. Wees niet zo grof, zo overdreven onmenselijk.”

“We gaan er toch geen watjes van maken?”
Patrick Lefevere is niet akkoord en legt in gesprek met Het Laatste Nieuws uit waarom. “Ik ken Unzué al lang. Hij meent het goed, maar hij is soms te lief. In dit geval ben ik het niet met hem eens. Met deze regel veeg je de hele historiek van de grote rondes weg. Het is net de uitdaging om drie weken vol te houden. Tour, Giro en Vuelta duren 21 dagen, geen 17 of 15. Ik denk ook menselijk, maar we gaan er toch geen watjes van maken?”

“Helaas horen vallen en ziek worden erbij”, is de Belgische teambaas van mening. “Een groot deel van het succes van je team zit hem in de veerkracht, in het kunnen overschakelen naar een plan B. Dat zijn de momenten waarop de grote kampioenen opstaan, terugslaan na een tegenslag – dat is wat de mensen willen zien. Koers is boksen: het is niet omdat je op een bepaald moment in de touwen hangt, dat je de kamp verliest.”

Misbruik
Volgens Lefevere is het ook onmogelijk om een waterdicht systeem te creëren. “Koers is geen voetbal. Wie gaat bepalen wanneer een blessure of ziekte echt is? Ik kijk al uit naar de VAR. Die zal absoluut onpartijdig zijn en ongetwijfeld uit Franse dokters bestaan… Nee, hier gaan we een punthoofd van krijgen. Ik ga dit niet tegenhouden, maar ik ga het ook niet steunen. Het zal voor het wielrennen na Lefevere zijn.”

UAE-manager: “Idee is op zich heel goed”

Joxean Fernández Matxin, de sportief manager van UAE Emirates, schiet het idee van Unzué niet bij voorbaat af. “Het is wel gecompliceerd. Wie gaat evalueren of een crash groot genoeg is? Hoe ernstig moet een blessure zijn? Moet je je knieschijf breken of volstaat pijn in je knie? En wat met vermoeidheid? Na twee weken koersen lijkt uitputting heel erg op ziek zijn.”

“Toch vind ik het idee op zich absoluut heel goed. Ik ben voor een simpele variant, zonder medische criteria: ik zou elke ploeg het recht geven om één renner te wisselen in de laatste week.”

RIDE Magazine
33 Reacties
07-02-2024 09:07
100% eens met Lefvere. Vreselijk idee dat uiteindelijk niks oplost.
Jaja, Mas ging op zijn bakkes op rit 2, dat zit nog in het koppie kennelijk.
Dan heb ik een geweldig ander idee: gewoon weer 9 man per ploeg, kan iedereen bij de start al een vervanger meenemen.

Wissels, brrrrrrrrrrrrrrr
07-02-2024 09:31
Hier ben ik het mee eens. Stel je voor er zijn regenachtige omstandigheden in de eerste week van de Tour met een aantal bergetappes. Vingegaard gaat onderuit en opgave. Dan komt Cian Uijtdebroeks ingevlogen, die de eerste zware week nog niet heeft geleden. Voor je het weet wint hij 2 bergetappes en eindigt hij hoog in het klassement. Dat wil je toch niet hebben, een wissel die voordeel heeft ten opzichte van de rest.
    07-02-2024 09:39
    hoe moet hij hoog endigen? Hij heeft niet gereden, en staat dus op grote achterstand en kan nooit hoog in het klassement komen. Hij kan wel ritten winnen dat wel.

    En je kan ook gewoon regels instellen, wissel renners doeen niet meer mee voor klassementen, wel voor ritoverwinningen.
    07-02-2024 09:47
    Een ritzege in de Tour is publicitair gezien belangrijker geworden dan pakweg een klassieker als Gent-Wevelgem. Is toch evengoed je reinste competitievervalsing dat frissere renners dan de ritten komen winnen?

    Dit is gewoon geen al te weloverwogen idee van Unzué, dat niet in te passen valt binnen het format van een grote ronde en dat er uiteraard ook nooit gaat komen.
    07-02-2024 09:57
    Dat is toch vreselijk: Cian die ineens erin komt, beetje kopman sleurt, lachend in de bus zit, rit wint. Omdat hij een weekie later vanaf hoogtestage komt. Daar krijg je als volger toch de rillingen van?

    Het is gewoon net zo kansloos als die gare berg van Zonneveld.
    07-02-2024 17:44
    Gewoon alle wedstrijden zoals op mallorca
07-02-2024 09:32
Misschien niet altijd even tactisch verwoord, maar ik ben het eens met Lefevere. En de vergelijking met voetbal gaat wat mij betreft helemaal mank. Een evenement van 3 weken lang waarin vermoeidheid een cruciale rol speelt, is natuurlijk heel wat anders dan een wedstrijd van 90 minuten met nog een kwartier rust ook. Nog afgezien van het feit dat wielrennen in de basis nog altijd een individuele sport is, met kans op ritzeges etc. voor de "wisselrenners".
07-02-2024 09:17
De VAR zou weleens een heel goed idee kunnen zijn. Zeker als je kijkt naar het gedrag van sommige Quick-Step renners in het verleden.
    07-02-2024 10:12
    Een VAR bestaat al in de vorm van een wedstrijdjury die beelden terugkijkt, maar het mag natuurlijk allemaal daadkrachtiger en consistenter worden om cowboygedrag beter te weren uit het peloton. Dat dit er vooral moet komen vanwege historisch gedrag van met name QS-renners is natuurlijk een gekleurde kijk op de zaak - die hebben niet meer of minder uitgestoken dan renners van andere ploegen.
    07-02-2024 10:58
    Ja Marik. De VAR ging dan ook Van Aert uit koers kunnen halen hebben vorig jaar op 10km van de aankomst in Harelbeke, omdat Jumbo het nodig vond om de ketting nog even te smeren. Kijk er het regelement maar op na, dat mag niet.
    07-02-2024 17:43
    Of Tony martin die de koers probeert te vervalsen en renners blokkeert om te ontsnappen, zodat hij een makkelijke dag heeft. Die badmintonners die het op een akkoordje gooiden kregen sancties, dit soort anti koers gewoonten, tegen ieders belang in de sport, zouden net zo goed hard aangepakt moeten worden. Leidersploeg of niet
07-02-2024 09:38
De historiek van de grote ronde! We gaan er geen watjes van maken! Ja Patrick! Weg met ploegleiderswagens. Zelf banden plakken en frames lassen. Twee versnellingen (je wiel omdraaien) en etappes van 20 uur over gravelpaden door de bergen. Dat is de historiek van de Grote Ronde!
    07-02-2024 09:41
    Precies dit. Bij levefere heb ik altijd het beeld van bazen van vroeger. Altijd personeel uitkafferen etc.

    Wielrennen van nu is niet meer te vergelijken met wielrennen van vroeger
    07-02-2024 10:29
    Allemaal véél betere ideeën dan hier op het forum discussie over met welke 2 secret renners Heijboer op de rustdag vanaf zijn berg naar beneden stiefelen komt. Met van die roofvogelkapjes over het hoofd en dan tadáá: dit zijn ze!
07-02-2024 10:30
Totaal oneens met Lefevre. Ten eerste is het aanhalen van de historie en de heroïek een argument dat nergens op slaat. Weg met de verzorging langs de weg en drink maar uit de fontein op het dorpsplein, terug naar landenploegen, afschaffen van de helmen, geen mecaniciens meer maar bandje om de nek en zelf plakken en lassen in de smidse onder aan de berg, zoiets terug Patrick?
Ten tweede kan het de gezondheid van de renners ten goede komen. Waarom doorrijden met een gebroken schouder, gapende wond aan het dijbeen als er een vervanger klaarstaat zodat je niet ten koste van alles door moet gaan om je team niet in de steek te laten?
Ten derde kan het aantal renners per ploeg worden opgerekt naar bijvoorbeeld 32 of 33, meer beroepsrenners is goed voor de breedte van de sport.
Ten vierde kunnen meerdere renners zich bekwamen in het rondewerk en ervaring opdoen met rijden in een hectisch peloton. Op den duur maakt dat de sport veiliger.
En ja, er zitten ook zeker nadelen aan dit voorstel van Unzué, maar schiet het nou niet direct af. Er zijn genoeg regels en voorwaarden te koppelen aan dit voorstel ( zie vorige artikel), maak het in ieder geval bespreekbaar. Iedere sport ontwikkelt zich, VAR in voetbal, DRS in formule 1, challenges in tennis, maximaal 12 rondes in boksen, de lijst houdt niet op.
    07-02-2024 12:20
    Spake: helemaal met je eens ! Mbt hen die het anders zien: in een democratie mag iedereen idd zijn mening geven, het is gratis en ook een goed recht. Echter nuanceringen maken / uitzonderingen en kaders bedenken voor de hoofdregel is voor velen een stuk lastiger, dan worden sommigen van ons ook met zichzelf geconfronteerd incl hun beperkingen. Dan wordt ook opeens de humor aangegrepen. Heb het artikel in het Spaans gelezen…het gaat Unzue er idd om om de sport humaner te maken. Hij oppert ook het idee om bij een val ( ipv tig km’s doorrijden met flinke pijn tot aan de finish) je meteen naar het zkh wordt gebracht en dat je, mits geen breuken, de volgende dag weer verder kunt…
    07-02-2024 13:05
    @Landisma: dat idee om na een val iemand tijdelijk uit koers te halen, dan te laten onderzoeken en als het seiz op groen gaat de volgende dag weer te laten starten lijkt me wel een voorstel waar serieus naar gekeken mag worden.
    Maar dan wel in de rituitslag (en klassement) een achterstand van bijvoorbeeld 15 minuten noteren (tenzij de val in de laatste 3 km was), of gelijk aan de nummer laatst in de daguitslag.
    07-02-2024 13:28
    Als je dat invoert wordt elke kopman die in een berm beland tijdens vlakke etappes meteen naar het ziekenhuis gebracht om de dag nadien gniffelend en met een pak minder k in de benen zijn tocht voort te zetten. ‘We namen het zekere voor het onzekere’ ‘maar hij is zeker niet op achterstand binnengekomen: nu heeft ie de tijd van Mollemahaha-broewahahhhaaa’

    Zeer corruptgevoelig dus. Ook wanneer je de tijd van de laatste finisher geeft, dan kan je altijd nog je gevallen rittenkapers sparen. Dat wordt dan 1 grote stoet van ambulances elke dag.

    Kijk alleen nou naar die (idiote, af te schaffen) 3 k regel en wat ze daar al mee kunnen. Dit zijn s werelds meest gehaaide valsspelers, 1 seconde de andere kant opkijken en je huisraad is foetsie.
    07-02-2024 17:50
    Weet je wat de gezondheid pas ten goede komt? Geen topsport en al helemaal niet 21 dagen achter elkaar
07-02-2024 13:03
'Die zal absoluut onpartijdig zijn en ongetwijfeld uit Franse dokters bestaan ' ... O Patric, ik ga je missen straks
07-02-2024 10:35
tuurlijk is het een onzinnig verhaal als je vele kijker wil wegjagen moet je het vooral doen.
( iedereen kan hard fietsen met wind mee )
07-02-2024 09:44
MAtxin geeft er ook nog zijn eigen draai aan: één renner wisselen in de laatste week. Dan krijg je een soort wedstrijd in een wedstrijd. Frisse renners die de etappes onder elkaar verdelen in de laatste week.
Hoop niet dat dit er komt. Tegenslag is een van de mooiste aspecten van het wielrennen. En dan in combinatie met dat rare individuele en teamsport waarin jee als topper dus ook benadeeld kunt zijn als je helpers om je heen wegvallen. Het noodlot dat je op de knieën dwingt, ik kan daar echt van genieten.
    07-02-2024 10:36
    Eens. Toch moeten ze wel iets met “geblesseerde” renners. Om nou een grote ronde uit te gaan fietsen met een gebroken knieschijf.. wat mij betreft beslist daar een anonieme jury over met doktoren erin.
07-02-2024 10:07
The godfather the man the legend
07-02-2024 12:39
Als er ooit een wielrenner een etappe wint, terwijl hij minder etappes dan zijn collega's heeft gereden, dan stop ik met kijken naar grote rondes.

Ik zou trouwens best leuk vinden als er weer een ronde was in de 'jaren 30 style'.
07-02-2024 12:10
Dat idee van die Unzué valt op zich nog mee maar hoe werk je een renner in die verschillende ritten niet meegereden heeft? Erft die dan de tijd van de uitvaller? In de praktijk gaat dat heel moeilijk zijn. Dat van die Matxin slaat nergens op, dan wordt het echt playstation.
    07-02-2024 12:19
    De nieuwe renner krijgt de tijd van de laagst geklasseerde renner van die ploeg.
07-02-2024 13:06
Dit idee is toch al opgepakt in de Hammer-series van destijds. Of ben ik abuis ??
07-02-2024 14:18
Zoiets lijkt alleen haalbaar als de "nieuwe" renners niet meer in aanmerking komen voor rituitslagen en eindstanden en wanneer die dus enkel mogen bijdragen als helper/waterdrager.
    07-02-2024 14:27
    Dan nóg.

    Hele tactiek van het concurrerende team oproken kan de vuilbak in wanneer die nog een grommende Kuss en van Aert in een kooi hebben zitten.
08-02-2024 04:38
Er is nog geen reactie van renners op dit voorstel. Wat vallen en uitvallen en wisselen betreft, ben ik benieuwd naar de opinie van veelvallers zoals Gesink en Kelderman. Volgens mij klagen die nooit. Gewoon herstellen en trainen voor de volgende koers/ronde. Geen flauwe kul met wissels. Pech gehad? Volgende keer beter.
Zolas anderen voorstellen is het belangrijker om het parcours veiliger te maken en gevaarlijke acties van renners te bestraffen (en voorkomen).
    08-02-2024 05:26
    @Molehill Gesink en Kelderman vallen niet veel meer dan anderen, zij breken alleen vaker iets bij hun valpartij.
08-02-2024 19:06
Zou wel grappig zijn:

Alle wisselrenners (1 van elke ploeg) moeten anderhalve uur voor de start van de echte rit samen vertrekken. Zij moeten binnenzijn een halfuur voor de ritwinnaar én binnen een bepaald percentage van de aankomsttijd van de eerste reserve.
Zo moeten die ook doorrijden, hebben ze een soortgelijke vermoeidheid als de eigenlijke renners in koers, kan er tactisch gereden worden om te proberen bepaalde teams hun wisselrenner buiten tijd te rijden én hebben de toeschouwers langs de kant van de weg iets extra's om naar uit te kijken voor de renners passeren.

Reacties zijn gesloten.