Patrick Lefevere ziet niets in ‘wisselidee’ Unzué: “Bullshit, ik kijk al uit naar de VAR”
Eusebio Unzué, sinds jaar en dag teammanager van Movistar, heeft in gesprek met L’Équipe het idee geopperd om een wisselsysteem in te voeren in het wielrennen. De Spanjaard wil de koers zo een wat meer menselijk gezicht geven. Zijn collega-teambaas Patrick Lefevere is duidelijk geen voorstander.
Als het aan Unzué ligt, moeten ploegen in de toekomst een renner kunnen vervangen als deze in de eerste week van een grote ronde noodgedwongen af moet stappen. “Alle ploegen bereiden zich voor met tien à elf renners. Op het laatste moment laten we er dus altijd twee of drie thuis. Heb je dan geen recht op een oplossing, als er iemand uitvalt? Natuurlijk mag je niet wisselen voor technische of tactische redenen.”
“Maar in het voetbal was wisselen jarenlang ook niet toegestaan… Waarom niet proberen, testen? Laten we een stap vooruit zetten en kijken hoe het iedereen bevalt. We hebben verandering nodig.” Wielrennen is “de meest onbeweeglijke sport die er bestaat”, aldus Unzué. “We blijven dingen doen zoals veertig jaar geleden, toen ik begon. Maak de regels eens wat menselijker. Wees niet zo grof, zo overdreven onmenselijk.”
“We gaan er toch geen watjes van maken?”
Patrick Lefevere is niet akkoord en legt in gesprek met Het Laatste Nieuws uit waarom. “Ik ken Unzué al lang. Hij meent het goed, maar hij is soms te lief. In dit geval ben ik het niet met hem eens. Met deze regel veeg je de hele historiek van de grote rondes weg. Het is net de uitdaging om drie weken vol te houden. Tour, Giro en Vuelta duren 21 dagen, geen 17 of 15. Ik denk ook menselijk, maar we gaan er toch geen watjes van maken?”
“Helaas horen vallen en ziek worden erbij”, is de Belgische teambaas van mening. “Een groot deel van het succes van je team zit hem in de veerkracht, in het kunnen overschakelen naar een plan B. Dat zijn de momenten waarop de grote kampioenen opstaan, terugslaan na een tegenslag – dat is wat de mensen willen zien. Koers is boksen: het is niet omdat je op een bepaald moment in de touwen hangt, dat je de kamp verliest.”
Misbruik
Volgens Lefevere is het ook onmogelijk om een waterdicht systeem te creëren. “Koers is geen voetbal. Wie gaat bepalen wanneer een blessure of ziekte echt is? Ik kijk al uit naar de VAR. Die zal absoluut onpartijdig zijn en ongetwijfeld uit Franse dokters bestaan… Nee, hier gaan we een punthoofd van krijgen. Ik ga dit niet tegenhouden, maar ik ga het ook niet steunen. Het zal voor het wielrennen na Lefevere zijn.”
UAE-manager: “Idee is op zich heel goed”
Joxean Fernández Matxin, de sportief manager van UAE Emirates, schiet het idee van Unzué niet bij voorbaat af. “Het is wel gecompliceerd. Wie gaat evalueren of een crash groot genoeg is? Hoe ernstig moet een blessure zijn? Moet je je knieschijf breken of volstaat pijn in je knie? En wat met vermoeidheid? Na twee weken koersen lijkt uitputting heel erg op ziek zijn.”
“Toch vind ik het idee op zich absoluut heel goed. Ik ben voor een simpele variant, zonder medische criteria: ik zou elke ploeg het recht geven om één renner te wisselen in de laatste week.”
Jaja, Mas ging op zijn bakkes op rit 2, dat zit nog in het koppie kennelijk.
Dan heb ik een geweldig ander idee: gewoon weer 9 man per ploeg, kan iedereen bij de start al een vervanger meenemen.
Wissels, brrrrrrrrrrrrrrr
En je kan ook gewoon regels instellen, wissel renners doeen niet meer mee voor klassementen, wel voor ritoverwinningen.
Dit is gewoon geen al te weloverwogen idee van Unzué, dat niet in te passen valt binnen het format van een grote ronde en dat er uiteraard ook nooit gaat komen.
Het is gewoon net zo kansloos als die gare berg van Zonneveld.
Wielrennen van nu is niet meer te vergelijken met wielrennen van vroeger
Ten tweede kan het de gezondheid van de renners ten goede komen. Waarom doorrijden met een gebroken schouder, gapende wond aan het dijbeen als er een vervanger klaarstaat zodat je niet ten koste van alles door moet gaan om je team niet in de steek te laten?
Ten derde kan het aantal renners per ploeg worden opgerekt naar bijvoorbeeld 32 of 33, meer beroepsrenners is goed voor de breedte van de sport.
Ten vierde kunnen meerdere renners zich bekwamen in het rondewerk en ervaring opdoen met rijden in een hectisch peloton. Op den duur maakt dat de sport veiliger.
En ja, er zitten ook zeker nadelen aan dit voorstel van Unzué, maar schiet het nou niet direct af. Er zijn genoeg regels en voorwaarden te koppelen aan dit voorstel ( zie vorige artikel), maak het in ieder geval bespreekbaar. Iedere sport ontwikkelt zich, VAR in voetbal, DRS in formule 1, challenges in tennis, maximaal 12 rondes in boksen, de lijst houdt niet op.
Maar dan wel in de rituitslag (en klassement) een achterstand van bijvoorbeeld 15 minuten noteren (tenzij de val in de laatste 3 km was), of gelijk aan de nummer laatst in de daguitslag.
Zeer corruptgevoelig dus. Ook wanneer je de tijd van de laatste finisher geeft, dan kan je altijd nog je gevallen rittenkapers sparen. Dat wordt dan 1 grote stoet van ambulances elke dag.
Kijk alleen nou naar die (idiote, af te schaffen) 3 k regel en wat ze daar al mee kunnen. Dit zijn s werelds meest gehaaide valsspelers, 1 seconde de andere kant opkijken en je huisraad is foetsie.
( iedereen kan hard fietsen met wind mee )
Hoop niet dat dit er komt. Tegenslag is een van de mooiste aspecten van het wielrennen. En dan in combinatie met dat rare individuele en teamsport waarin jee als topper dus ook benadeeld kunt zijn als je helpers om je heen wegvallen. Het noodlot dat je op de knieën dwingt, ik kan daar echt van genieten.
Ik zou trouwens best leuk vinden als er weer een ronde was in de 'jaren 30 style'.
Hele tactiek van het concurrerende team oproken kan de vuilbak in wanneer die nog een grommende Kuss en van Aert in een kooi hebben zitten.
Zolas anderen voorstellen is het belangrijker om het parcours veiliger te maken en gevaarlijke acties van renners te bestraffen (en voorkomen).
Alle wisselrenners (1 van elke ploeg) moeten anderhalve uur voor de start van de echte rit samen vertrekken. Zij moeten binnenzijn een halfuur voor de ritwinnaar én binnen een bepaald percentage van de aankomsttijd van de eerste reserve.
Zo moeten die ook doorrijden, hebben ze een soortgelijke vermoeidheid als de eigenlijke renners in koers, kan er tactisch gereden worden om te proberen bepaalde teams hun wisselrenner buiten tijd te rijden én hebben de toeschouwers langs de kant van de weg iets extra's om naar uit te kijken voor de renners passeren.