Patrick Lefevere zet met grijns voorjaarskern Soudal Quick-Step op scherp
Video Soudal Quick-Step gold jarenlang als dé klassiekerploeg bij uitstek. Tot afgelopen jaar, want toen kwamen de blauwhemden amper in het stuk voor. Teammanager Patrick Lefevere vertelt voor de camera van WielerFlits dan ook dat we zijn ploeg niet meer zo moeten zien. “Wij zijn een ploeg in evolutie”, stelt de 68-jarige Belg.
Daarmee doelt hij op Remco Evenepoel, want de eindzege in de Vuelta a España van zijn poulain staat hoog in het vaandel. “Ik win graag alles. Maar ik steek natuurlijk niet weg dat winnen in een grote ronde, dat werd voor België al bijna wanhopig. Dat was al 44 jaar geleden. Heel veel jongens binnen onze ploeg, hadden dat nog nooit meegemaakt. We gaan proberen om verder te doen op die drive.”
Zelf blijft Evenepoel bescheiden over zijn ambities in de Giro d’Italia, zijn hoofddoel in 2023. “Hij heeft veel kritiek gekregen (op zijn uitspraken van voorheen, red.). Niet iedereen kan daar goed tegen, Nederlanders misschien nog iets beter dan Belgen. Het is wel zo dat de jongere generatie vrijpostiger is en zegt wat ze denken en willen doen. Maar als je iets zegt, moet je het wel kunnen waarmaken.”
Lefevere haalde afgelopen winter met Jan Hirt slechts één extra klimmer voor Evenepoel binnen. Toch weet de Belg wel hoe dat spelletje werkt. “Dat zal ook de komende wedstrijden gebeuren, wanneer de eerste managers opduiken. Die denken dat we renners nodig hebben en met Evenepoel in de ploeg, durven ze de prijzen een beetje op te drijven. Voor mij zullen die renners meer kosten dan voor anderen. Maar daar moet ik met niet door laten beïnvloeden.”
Terug vertrouwen in de Vlaamse klassiekers
Meer focus dus op Evenepoel, maar dat betekent niet dat Lefevere geen fiducie meer heeft in zijn voorjaarskern. “Daar reken ik op. Julian Alaphilippe gaat terug de Noordelijke klassiekers rijden, we hebben nog altijd Yves Lampaert, Kasper Asgreen en Florian Sénéchal. Als we dat collectief kunnen manoeuvreren dat we in de finale geraken, dan zijn we niet op voorhand verloren. Ook zijn er renners die einde contract zijn en dus hun salaris moeten justificeren, zoals men zegt.”
En dan is er nog Fabio Jakobsen. De Nederlandse sprinter won vorig jaar Kuurne-Brussel-Kuurne. Hij hoopt komend jaar een koers als Gent-Wevelgem aan te kunnen. Lefevere ziet dat anders: “Ik weet het niet. Vorig jaar hebben we een paar klassiekers geprobeerd en dat is toch tegengevallen. […] Ik denk dat hij zich moet specialiseren in wat hij goed kan: etappes winnen, Scheldeprijs en een wedstrijd als Parijs-Tours, als ze daar weer normaal doen zonder gravel.”
maar aan zijn spreken te horen was de receptie toch ná de voorstelling
Je gaat niet elk jaar Luik winnen (een koers die ook Pogacar perfect ligt), dus het Vlaamse werk moet beter maar zeker ook in Strade en MSR zou Alaphilippe weer moeten kunnen meedoen voor de knikkers in koersen die heel goed bij hem passen.
Of Asgreen weer zijn niveau haalt van 2021 in de kasseiklassiekers valt nog te bezien, en Sénéchal of Lampaert zijn geen renners die met de besten mee kunnen als het losbreekt tussen de toppers.
Uiteindelijk is vooral de keuze van het hart voor West-Vlaamse (duurbetaalde) sprinter Merlier een opvallende transfer geweest. Ze hadden op papier misschien meer baat gehad bij een goede extra klimknecht of bijkomend speerpunt op de kasseien. Al is Merlier wel een garantie op zeges natuurlijk, en dat blijft voor Pat altijd belangrijk.
Pogacar doet óók mee in Strade, MSR, RVV en Luik en is misschien wel een nog betere (eendags)coureur dan Julian, al heeft die laatste wellicht een hardere punch. En dan Mathieu en Wout er natuurlijk nog bij, die hij ook in veel koersen tegenkomt.
Op het WK in '20 en '21 heeft Alaphilippe nog getoond tot wat hij in topvorm in staat is, maar of het nog een heel voorjaar aan een stuk kan? Ik vrees er een beetje voor.
Maar als hij echt goed is en ook Asgreen weer beter voor de dag komt, is er veel mogelijk. Al zijn de andere ploegen, TJV bij uitstek, er ook op vooruitgegaan.
of het WK bijvoorbeeld
ow wacht...
Hij woont natuurlijk ook niet ver van de hoofdzetel van Quick-Step, dus het is toch wel een jongen 'van de streek'. Ik heb toch wel het gevoel dat ze Merlier er mede daarom graag bij wilden.
kunje hem moeilijk kwalijk nemen
Ze hebben beiden al voldoende bewezen dat ze tot snelste sprinters behoren na een vlakke etappe. Daarvoor zijn ze er ook, niet om Gent-Wevelgem te winnen.
Merlier ook al bewezen om een Nokere koerse en een GP Samyn aan te kunnen. Dus kan wel ietswat hardere koers overleven.
Graag opnieuw op wereldbeker niveau.
Heeft een degelijk budget voor een WT-ploeg maar behoort al jaren tot 1 vd beste teams. Is toch een mooie prestatie.
En als je idd teams als UAE en Jumbo maar toprenners ziet aantrekken, dan mag er wel eens gedacht worden: die hebben ook geld over.
Bovendien, hij aast zelf op elk buitenkansje om de concurrentie een loer te draaien, of het nu, ploeg, renner of sponsor is. Nergens voor nodig om met deze man medelijden te hebben.
Werkelijk altijd slachtofferrol, bij allerlei gegeven zaken. Als je hem niet kende zou je denken dat hij de manager van een noodlastige continentale ploeg is.
Grootste budgetten in de klassiekers, net OMDAT hij zich niet toelegde op klassementen. Dat is bijvoorbeeld een keuze die Jumbo NIET moet maken, die hebben gewoon het geld om zowel een top GC ploeg als een top klassieker ploeg uit te bouwen. Andere ploegen kunnen ook gokken op enkel klassiekers, enkel sprints, enkel klassementen. Daar staat iedereen vrij in, maar dat is wel een beperking die je jezelf moet opleggen. En natuurlijk moet hij slim en gewiekst zijn, anders win je zoveel niet. Met het budget van een middenmoter het grote teams zo lastig maken, blijkbaar vind jij dat niet knap, of zelfs "not done". Vreemde houding.
Als je die vent mee naar de stad neemt is het: och nee toch file, waarom moet mij dat overkomen. En wil je geloven dat ik geld moest betalen om een simpele middenklasser te parkeren? Waar al die anderen met sportwagens kwamen en kennelijk gewoon hetzelfde moesten betalen? Weet u, als het aan mij had gelegen was ik te paard gekomen, maar ze zien mij al komen. De politie zal me uitlachen meneer en dan heb ik het weer gedaan. En ik zweer u, ik zag de prijzen bij die Nederlandse keten van pompstations net omlaag schieten toen ik juist afgerekend had. Dat zal dan ook zeker toeval zijn.