dinsdag 10 januari 2023 om 16:00

Patrick Lefevere zet met grijns voorjaarskern Soudal Quick-Step op scherp

Video Soudal Quick-Step gold jarenlang als dé klassiekerploeg bij uitstek. Tot afgelopen jaar, want toen kwamen de blauwhemden amper in het stuk voor. Teammanager Patrick Lefevere vertelt voor de camera van WielerFlits dan ook dat we zijn ploeg niet meer zo moeten zien. “Wij zijn een ploeg in evolutie”, stelt de 68-jarige Belg.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Daarmee doelt hij op Remco Evenepoel, want de eindzege in de Vuelta a España van zijn poulain staat hoog in het vaandel. “Ik win graag alles. Maar ik steek natuurlijk niet weg dat winnen in een grote ronde, dat werd voor België al bijna wanhopig. Dat was al 44 jaar geleden. Heel veel jongens binnen onze ploeg, hadden dat nog nooit meegemaakt. We gaan proberen om verder te doen op die drive.”

Zelf blijft Evenepoel bescheiden over zijn ambities in de Giro d’Italia, zijn hoofddoel in 2023. “Hij heeft veel kritiek gekregen (op zijn uitspraken van voorheen, red.). Niet iedereen kan daar goed tegen, Nederlanders misschien nog iets beter dan Belgen. Het is wel zo dat de jongere generatie vrijpostiger is en zegt wat ze denken en willen doen. Maar als je iets zegt, moet je het wel kunnen waarmaken.”

Lefevere haalde afgelopen winter met Jan Hirt slechts één extra klimmer voor Evenepoel binnen. Toch weet de Belg wel hoe dat spelletje werkt. “Dat zal ook de komende wedstrijden gebeuren, wanneer de eerste managers opduiken. Die denken dat we renners nodig hebben en met Evenepoel in de ploeg, durven ze de prijzen een beetje op te drijven. Voor mij zullen die renners meer kosten dan voor anderen. Maar daar moet ik met niet door laten beïnvloeden.”

De Panne - Belgiium - cycling - Lefevere Patrick (BEL) General Manager of Soudal Quick-Step pictured during team presentation of the Soudal Quick-Step family day at Plopsaland on January 6, 2023 in De Panne, Belgium, 6/01/2023 - Photo: Jan de Meuleneir/PN/Cor Vos © 2023

foto: Cor Vos

Terug vertrouwen in de Vlaamse klassiekers
Meer focus dus op Evenepoel, maar dat betekent niet dat Lefevere geen fiducie meer heeft in zijn voorjaarskern. “Daar reken ik op. Julian Alaphilippe gaat terug de Noordelijke klassiekers rijden, we hebben nog altijd Yves Lampaert, Kasper Asgreen en Florian Sénéchal. Als we dat collectief kunnen manoeuvreren dat we in de finale geraken, dan zijn we niet op voorhand verloren. Ook zijn er renners die einde contract zijn en dus hun salaris moeten justificeren, zoals men zegt.”

En dan is er nog Fabio Jakobsen. De Nederlandse sprinter won vorig jaar Kuurne-Brussel-Kuurne. Hij hoopt komend jaar een koers als Gent-Wevelgem aan te kunnen. Lefevere ziet dat anders: “Ik weet het niet. Vorig jaar hebben we een paar klassiekers geprobeerd en dat is toch tegengevallen. […] Ik denk dat hij zich moet specialiseren in wat hij goed kan: etappes winnen, Scheldeprijs en een wedstrijd als Parijs-Tours, als ze daar weer normaal doen zonder gravel.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
10 januari 2023 17:48
Fijn interview vind ik het. Gaat gewoon op de vragen in en geeft normale antwoorden.
10 januari 2023 08:33
De godfather blinkt weer in z'n vel.
    10 januari 2023 15:13
    kraag en das kon wel ietsje netter


    maar aan zijn spreken te horen was de receptie toch ná de voorstelling
10 januari 2023 10:54
Ploeg in verandering of niet, het voorjaar moet sowieso beter dan vorig seizoen.

Je gaat niet elk jaar Luik winnen (een koers die ook Pogacar perfect ligt), dus het Vlaamse werk moet beter maar zeker ook in Strade en MSR zou Alaphilippe weer moeten kunnen meedoen voor de knikkers in koersen die heel goed bij hem passen.

Of Asgreen weer zijn niveau haalt van 2021 in de kasseiklassiekers valt nog te bezien, en Sénéchal of Lampaert zijn geen renners die met de besten mee kunnen als het losbreekt tussen de toppers.

Uiteindelijk is vooral de keuze van het hart voor West-Vlaamse (duurbetaalde) sprinter Merlier een opvallende transfer geweest. Ze hadden op papier misschien meer baat gehad bij een goede extra klimknecht of bijkomend speerpunt op de kasseien. Al is Merlier wel een garantie op zeges natuurlijk, en dat blijft voor Pat altijd belangrijk.
    10 januari 2023 11:52
    Kan me hier wel in vinden. Het zal in het Vlaamse werk vooral afhangen in welke vorm alaphilippe aan de start verschijnt. Ik hoop op de oude alaphilippe weer. Met Asgreen weet ik nog niet allemaal
    10 januari 2023 12:10
    De ploeg is ok, maar vrees dat Jumbo alleen wat kruimels zal overlaten.. Maar als de giro is afgevinkt bij Evenepoel, hoop ik dat hij in '24 het parcours van Pogacar eens volgt en ook in het voorjaar meer opduikt. De beste renners moeten gewoon steeds tegen elkaar strijden.
    10 januari 2023 13:00
    Denk dat het aantrekken van Merlier mogelijk ook al voorsorteren is op een eventueel vertrek van Jakobsen. Denk dat Merlier zich wat vlotter zal neerleggen bij een rol in de schaduw in de Vuelta of Giro, wanneer REV iedereen in dienst krijgt in de Tour, terwijl Jakobsen dat niet meteen ziet zitten denk ik. Zou me niet verbazen als ze Jakobsen uit z'n contract laten lopen en zijn loon gebruiken om 2-3 heel goede klimknechten aan te trekken. DFM, Taaramae, Dennis, Konrad, Izagirre, De La Cruz, ...
    10 januari 2023 13:22
    Ik ben ook erg benieuwd naar Alaphilippe komend seizoen. In 2019 reed hij een voorjaar om van te duizelen, maar sindsdien is de concurrentie voor hem alleen maar toegenomen.

    Pogacar doet óók mee in Strade, MSR, RVV en Luik en is misschien wel een nog betere (eendags)coureur dan Julian, al heeft die laatste wellicht een hardere punch. En dan Mathieu en Wout er natuurlijk nog bij, die hij ook in veel koersen tegenkomt.

    Op het WK in '20 en '21 heeft Alaphilippe nog getoond tot wat hij in topvorm in staat is, maar of het nog een heel voorjaar aan een stuk kan? Ik vrees er een beetje voor.

    Maar als hij echt goed is en ook Asgreen weer beter voor de dag komt, is er veel mogelijk. Al zijn de andere ploegen, TJV bij uitstek, er ook op vooruitgegaan.
    10 januari 2023 13:52
    Als alaphilippe zorgt dat hij in topvorm is. Maakt hij in elke klassieker een kans. Maar dan moet hij wel in topvorm zijn denk ik
    10 januari 2023 14:11
    "Je gaat niet elk jaar Luik winnen..."

    of het WK bijvoorbeeld


    ow wacht...
    10 januari 2023 14:19
    Zeg Sjors....Waar jij dat nu reeds verschillende keren haalt dat Merlier een West-Vlaming is, Joost mag het weten. Merlier is dan misschien wel geboren in Kortrijk, maar de jongen woont al zijn hele leven in Wortegem-Petegem. Tot nader order is dat nog steeds Oost-Vlaanderen.
    10 januari 2023 14:32
    Je hebt gelijk, GOAT. Wortegem-Petegem is inderdaad nog net Oost-Vlaanderen. :) Al wordt er in de media wel vaker naar hem gerefereerd als West-Vlaming, zie bv. https://www.hln.be/wielrennen/hij-zit-volgend-jaar-bij-patrick-lefevere-christoph-roodhooft-is-duidelijk-over-toekomst-tim-merlier~af410279/ of https://www.demorgen.be/snelnieuws/tim-merlier-is-belgisch-kampioen-wielrennen-na-spannende-eindsprint~bccdc1ec/. Misschien daarom dat het in mijn hoofd ook een West-Vlaming is.

    Hij woont natuurlijk ook niet ver van de hoofdzetel van Quick-Step, dus het is toch wel een jongen 'van de streek'. Ik heb toch wel het gevoel dat ze Merlier er mede daarom graag bij wilden.
    10 januari 2023 15:08
    als ge op de grote baan van Wortegem 4km rechtdoor rijdt zijde an de kerk van Kerkhove (W-VL) velen spreken daar met licht West-Vlaams accent.

    kunje hem moeilijk kwalijk nemen
10 januari 2023 19:09
Patje zou er dan ook nog eens goed aan doen om met Fabio rond de tafel te gaan zitten en hem vragen of hij weet wat er voor hem te zoeken is op het WK in Schotland. Niets, helemaal niets voor een pure sprinter dus. En neer dan dat is en wordt Fabio gewoon niet. Inderdaad compleet uit zijn hoofd praten en alleen naar zo veel mogelijk etappes winnen in grote als wel kleine etappe koersen.
10 januari 2023 06:42
Je hebt met alaphilippe asgreen senechal en Lampaert toch bestt een aardige ploeg. En dan voor Kuurne en Wevelgem met Jakobsen merlier
    10 januari 2023 07:37
    Ik snap niet dat die pure sprinters nog steeds met Wevelgem in hun hoofd zitten, die koers is daarvoor toch veel te zwaar geworden, daar wint nu bijna altijd een sterke renner met een goed eindschot.
    10 januari 2023 09:49
    Er is niet genoeg doorgeselecteerd. Jakobsen en Merlier kunnen de grote klassiekers niet aan.
    10 januari 2023 10:26
    Toch niemand die beweert dat ze die grote klassiekers aankunnen?
    Ze hebben beiden al voldoende bewezen dat ze tot snelste sprinters behoren na een vlakke etappe. Daarvoor zijn ze er ook, niet om Gent-Wevelgem te winnen.
    Merlier ook al bewezen om een Nokere koerse en een GP Samyn aan te kunnen. Dus kan wel ietswat hardere koers overleven.
    10 januari 2023 10:39
    Klopt Maillot, en derde in Dwars door Vlaanderen ook. 2022 was gewoon niet zo'n goed jaar voor hem maar met zijn cross achtergrond en wat hij heeft laten zien in het verleden zie ik hem nog wel een stap zetten in de klassiekers bij Quickstep.
10 januari 2023 09:21
Wellicht dat ze met Merlier nu een sprinter hebben die op termijn nog wat meer kan in het voorjaar.
10 januari 2023 09:43
Pat heeft gelijk. Ik mis de oude Parijs-Tours :-(.
    10 januari 2023 10:32
    Ok boomer.
    10 januari 2023 11:55
    ik ook. Cote du Pont Volant, Cote du Petit Pas d'Ane, ...
    Graag opnieuw op wereldbeker niveau.
    10 januari 2023 12:35
    Ik vind P-T nu eindelijk weer klassiekerwaardig.
10 januari 2023 10:43
Opvallend dat Jakobsen zelf een ander beeld bij zijn kwaliteiten heeft dan zijn werkgever, die m.i. terecht concludeert dat hij beter is in het pure sprintwerk dan in klassiekers als Gent-Wevelgem en Milaan-Sanremo. De WK-ambities van Jakobsen mogen we dus ook met een korreltje zout nemen.
10 januari 2023 15:23
En weer lopen te zeiken over geld. Alsof de pascha van Vlaanderen de enige is wiens ploeg aan marktwerking onderhevig is. Echt de grootste Calimero van het peloton. Iedereen is tegen hem en zijn ploeg als je hem moet geloven.
    10 januari 2023 16:32
    Ja is gewoon ook verantwoordelijk voor de financiën toch? En hij praat er idd graag over, maar vind het wel eens goed dat dit niet altijd achterwege gelaten wordt.

    Heeft een degelijk budget voor een WT-ploeg maar behoort al jaren tot 1 vd beste teams. Is toch een mooie prestatie.

    En als je idd teams als UAE en Jumbo maar toprenners ziet aantrekken, dan mag er wel eens gedacht worden: die hebben ook geld over.
    10 januari 2023 18:53
    Zijn eigen ploeg is sinds mensenheugenis een van de beste ploegen van het peloton. De beste in de klassiekers. Dat hij voorheen de budgetkeuze maakte om zich niet op klassementen in grote rondes te richten, tja. Maak van de laatste 30 jaar een overzicht van grootste budgetten in de klassiekers...
    Bovendien, hij aast zelf op elk buitenkansje om de concurrentie een loer te draaien, of het nu, ploeg, renner of sponsor is. Nergens voor nodig om met deze man medelijden te hebben.
    Werkelijk altijd slachtofferrol, bij allerlei gegeven zaken. Als je hem niet kende zou je denken dat hij de manager van een noodlastige continentale ploeg is.
    10 januari 2023 21:03
    Uit je schrijven blijkt duidelijk dat jij een probleem hebt met hem, en dat je niet objectief kan zijn wanneer het Lefevere betreft, Klootje.

    Grootste budgetten in de klassiekers, net OMDAT hij zich niet toelegde op klassementen. Dat is bijvoorbeeld een keuze die Jumbo NIET moet maken, die hebben gewoon het geld om zowel een top GC ploeg als een top klassieker ploeg uit te bouwen. Andere ploegen kunnen ook gokken op enkel klassiekers, enkel sprints, enkel klassementen. Daar staat iedereen vrij in, maar dat is wel een beperking die je jezelf moet opleggen. En natuurlijk moet hij slim en gewiekst zijn, anders win je zoveel niet. Met het budget van een middenmoter het grote teams zo lastig maken, blijkbaar vind jij dat niet knap, of zelfs "not done". Vreemde houding.
    10 januari 2023 21:55
    Een beetje vreemd dat een ploegmanager het niet over het financiële aspect mag hebben. Hij zegt toch niets van onrealistisch of wentelt zich toch niet in een slachtofferrol volgens wat ik lees in dit interview? Dat makelaars de prijs opdrijven van hun atleten is toch geen geheim...
    11 januari 2023 02:18
    Waar halen jullie het idee van middenmoter vandaan? De laatste jaren in budget wellicht wat ingehaald door de echte poenploegen. Maar kijk eens wat voor wereldtop er al tientallen jaren rondreed. Dat kost wat.

    Als je die vent mee naar de stad neemt is het: och nee toch file, waarom moet mij dat overkomen. En wil je geloven dat ik geld moest betalen om een simpele middenklasser te parkeren? Waar al die anderen met sportwagens kwamen en kennelijk gewoon hetzelfde moesten betalen? Weet u, als het aan mij had gelegen was ik te paard gekomen, maar ze zien mij al komen. De politie zal me uitlachen meneer en dan heb ik het weer gedaan. En ik zweer u, ik zag de prijzen bij die Nederlandse keten van pompstations net omlaag schieten toen ik juist afgerekend had. Dat zal dan ook zeker toeval zijn.
11 januari 2023 14:22
Het is jumbo visma Light zal ik maar zeggen als expert
11 januari 2023 14:34
Fabio won 1 etappe in de tour vorig jaar, Cavendish won met een kleiner contract 4 etappes en groene trui een jaar eerder. Fabio is veel te zwaar qua gewicht voor de tour . Komt de bergen compleet kapot.over. Dan weet je het wel.. Cavendish gaat bij Astana voorbij de 34 .Levebre lost his touch als je het mij vraagt.
    12 januari 2023 00:05
    Hij haalde 5j geleden voor de neus van oa het veel rijkere Team Sky en Bora, de beste renner ter wereld binnen. Valt wel mee met die touch denk ik dan...

Reacties zijn gesloten.