Patrick Lefevere over motards: “Ze moeten áchter de kopgroep plaatsnemen”

maandag 16 april 2018 om 08:56

foto: Sirotti

Patrick Lefevere, ploegbaas bij Quick-Step Floors, heeft zich na afloop van de Amstel Gold Race beklaagd over het gedrag van de motoren tijdens de koers. “Wat de televisiemotoren de laatste tijd doen, is werkelijk schandalig”, laat de Belg optekenen in Het Laatste Nieuws.


Waar de Belg op doelt is de plaatsing van de motoren. “Bij een kloof van 20 seconden moeten ze áchter de kopgroep plaatsnemen. Niet vóór”, legt Lefevere zijn frustraties uit. “Ik stoor me er al langer aan.”

De eigenaar van Quick-Step Floors schroomt de confrontatie omtrent de kwestie niet. “Ik denk dat ik UCI-voorzitter David Lappartient eens een mail ga sturen. Met Tom Van Damme, voorzitter van Belgian Cycling in cc”, aldus Lefevere. “Dat ze de beelden maar eens grondig herbekijken.”

Over de prestaties van zijn ploeg heeft hij dit voorjaar niet te klagen. Na afloop van de Amstel Gold Race kan hij ook niet anders dan content zijn. “Voor de eerste keer dit voorjaar staan we eens niet op het podium, daar kan ik dus mee leven”, stelt Lefevere na de koers, waarin Julian Alaphilippe op plaats zeven zijn best geklasseerde renner was.

In het vervolg van de Ardennenklassiekers verwacht de Belg nog wel wat van zijn ploeg. “Die koersen worden anders.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

Casar 16 april 2018 om 09:01

Meneer heeft niet gewonnen dus gaat die zeuren. Wat een vermoeiende man

Rebellin 16 april 2018 om 09:03

Deze man is zo al zo lang zo enorm belangrijk voor de sport. Ik roep de UCI dan ook op om heel gauw naar deze man te luisteren! Je zou kunnen stellen dat de koers gisteren uiteindelijk is beslist door de motards.

Jeff®ey 16 april 2018 om 09:06

Totdat ene Terpstra op kop rijd in de E3 Of Vlaanderen dan moeten de motoren er ineens wel voor

vanuit de kantlijn 16 april 2018 om 09:16

Toen Tony Martin die kasseienrit won in de Tour heb ik Lefevere ook niet gehoord….

marehoek 16 april 2018 om 09:21

Als.een van zijn renners wint hoor je.hem
Niet wat een.huilebalk.

sooike 16 april 2018 om 09:28

Het zijn niet alleen de televisie-motards, maar vooral de motards met fotografen, die allemaal op het beste plekje willen zitten. Bovendien heb je , ook bij de AGR, motards zonder de nodige ervaring die seingever voor een dagje zijn of met verslaggevers en fotografen van de Limburgse sufferdjes een dagje mogen rondrijden en met de borden op hun motor vrijuit mogen rondscheuren. Oplossing: veel kritischer zijn met accreditaties voor persmotards en vrijbuiters weren uit de koers !

Stenalic 16 april 2018 om 09:29

Wat hij zegt is zowel waar als hypocriet.

Alto 16 april 2018 om 09:35

Dus achter de kopgroep met minder dan 20 seconde? Dan profiteren daar de achtervolgers toch van?

Arry1337 16 april 2018 om 09:39

Hij heeft natuurlijk helemaal gelijk, al hoorde ik laatst van een renner een opmerking dat je er wel moet zitten om überhaupt te kunnen stayeren. Het zou sterker zijn mocht hij deze kritiek delen aan de hand van meerdere situaties in verschillende koersen waar hij ook een voorbeeld geeft dat zijn ploeg er voordeel uit haalde.

Polleke 16 april 2018 om 09:49

De organisatoren zitten in hun drang om smaller, steiler, spectaculairder gevangen want ze moeten het wel ‘verkopen’ via de pers… de ruimte is stilaan veel te klein geworden… maar PL zou ook moeten weten dat als zijn mannen niet in beeld komen, zijn product, een wielerploeg, gedoemd is om te verdwijnen….een dilemna op zijn minst…

GinneR 16 april 2018 om 10:05

Opvallend dat hij hier pas mee komt na AGR.
Na alle andere klassiekers had hij het ook moeten zeggen…

t731 16 april 2018 om 10:06

Volledig mee eens. Wat er in de waalse pijl gebeurde is gewoon te triest voor woorden. In de Amstel zagen we dat Wellens gewoon op of net onder het niveau van Gasparotto zat.

En de motards in de Amstel zijn al jaren abominabel. Dat ligt aan de smalle weggetjes, het feit dat motards in NL weinig ervaring hebben, en het gebrek aan respect voor de koers bij de fotografen. Tja, en dan krijg je winnaars als Kreuziger, Valgren en Fuglsang.

Rebellin 16 april 2018 om 10:19

@t731 Dat jij fuglsang een winnaar durft te noemen ;-)

EddyB1958 16 april 2018 om 10:21

Iedere renner zal er van profiteren,ook die van Quick Step…
@t731,welke editie van de Waalse Pijl.
Die van dit jaar lijkt me onmogelijk.

blix 16 april 2018 om 10:25

Voor de eerste keer niet op het podium? Telt de Brabantse Pijl dan niet meer mee, meneer Lefevere?

ghostwriter 16 april 2018 om 10:30

Hypocriet of niet, hij heeft natuurlijk wel een punt. Vooral in de Brabantse Pijl was het duidelijk dat Wellens door motoren een groot voordeel had ten opzichte van Gasparotto. Zonder die motoren had Gasparotto waarschijnlijk dat gat kunnen dichten.

Fast Freddy 16 april 2018 om 10:30

Hij zegt; ‘wat motoren de laatste tijd doen’. Hierbij ontkent hij niet dat aanvallers uit eigen stal ook hebben kunnen profiteren van de motards. Gewoon een terecht punt dus. Het is pure koersvervalsing en dat is niet alleen van de laatste tijd.
Motoren dienen minimaal 20 meter afstand te houden of erachter te rijden. Passeren uitgezonderd.

Jean Dumas 16 april 2018 om 10:42

Bij de Tro Bro was het helemaal een drama. Daar reden twee motoren tussen Laporte en Gaudin terwijl het verschil 7 seconden was.

kielabokki 16 april 2018 om 10:51

FF, geloof je het zelf? Als het een blauwhemd was had je hem nooit gehoord.

Kopa 16 april 2018 om 10:52

@Alto nee, er staat bij een kloof vanaf 20 seconden. Niet bij minder dan 20 seconden.

rvb 16 april 2018 om 10:57

Doe je niks aan kleine weggetjes is motor ellende. Organiseer de koers op de snelweg lol.

nickdt 16 april 2018 om 11:18

@FF

Dat zegt ie niet, want waarom trekt ie zijn bek niet open hierover als er 1tje van hem wint.

peervaneynthoven 16 april 2018 om 12:43

Omdat mijnheer altijd selectief verontwaardigd is! Niet geloofwaardig die zeurpiet en altijd “lullend” in zijn eigen straatje. En nu ik toch bezig ben, Michel Wuyts met zijn eeuwige vergelijkingen dat het in België altijd zoveel groter, zoveel mooier, zoveel beter is. De wegen zijn beter(!??), de organisatie is beter(!??) de motoren rijden nooit in de weg en/of bevoordelen nooit renners(!??), er rijdt niemand over het fietspad (behalve buitenlanders) enz. enz. Opportunisme, chauvinisme?? Een tandje minder of wat kritischer in deze kan best. Niets dan lof overigens voor de kennis van de koers en de voorbereiding van (ook vooral) José De Cauwer. Overigens steekt de kennis van de L1 commentatoren ook verre uit boven die “deskundigen” bij de NPO/ES met Sander Kleikers en Bas van Mulken voorop.Dat heb ik nu weer gemerkt tijdens de voorbeschouwingen en de start van de AGR zondagmorgen vroeg. Uitstekende coverage!

jooprioolpijp 16 april 2018 om 12:50

Er zijn er hier nog die ‘nietes’ roepen als Lefevere zegt dat de aarde een bol is (‘Als zijn eigen renners er van profiteren hoor je hem niet’). De man heeft gewoon gelijk, of je het/hem nu leuk vind of niet.
Over die mail naar Lappartient kunnen we kort zijn, daar komt hooguit een loze kreet of een natte scheet op terug. Maar Lappartient mag me verbazen, om het eens met een WF-dooddoener te zeggen.

girardengo 16 april 2018 om 12:57

@jooprioolpijp