Lefevere na winst WK ploegentijdrit: “Schande dat de ploegentijdrit verdwijnt”

Lefevere na winst WK ploegentijdrit: “Schande dat de ploegentijdrit verdwijnt”

foto: Sirotti

maandag 24 september 2018 om 13:34

Quick-Step Floors kroonde zich zondag voor een vierde maal tot wereldkampioen ploegentijdrit. De Belgische formatie heeft nu vier van de zeven edities gewonnen. Dat de discipline nu verdwijnt, is tot groot ongenoegen van ploegbaas Patrick Lefevere. “Het is geen doodzonde, maar een schande”, reageert hij tegenover Sporza.

De Belg is uitermate tevreden met de prestatie van zijn ploeg op de discipline. “Op papier brengt Team Sky sterkere renners aan de start, maar een ploegentijdrit gaat ook over cohesie, voorbereiding en wilskracht. Bovendien winnen we met drie renners jonger dan 25: Asgreen, De Plus en Schachmann”, onderschrijft hij de kracht van zijn ploeg.

In 2012 werd de eerste ploegentijdrit verreden op een mondiaal kampioenschap, dit jaar alweer de laatste. “Ik vind dat geen doodzonde, maar een schande. De UCI doet dat naar eigen zeggen op verzoek van de teams. Niet alle ploegen nemen deel. Als WorldTour-ploeg moet je niet naar excuses zoeken, vind ik”, is Lefevere niet voorzichtig in het uiten van zijn mening.

Ondanks het succes van zijn ploeg, al meer dan zeventig seizoenszeges, heeft Lefevere nog steeds geen nieuwe geldschieter. “Hopelijk helpt deze wereldtitel, want het is niet normaal dat we nog altijd op zoek zijn naar een nieuwe hoofdsponsor. Maar goed, we blijven doorgaan”, sluit de Belg af.

Dit artikel delen:

24 Reacties

UrbanSteel 24 september 2018 om 13:56

Die jonge gasten van Quick-Step Floors hoeven schijnbaar geen ervaring op te doen zoals de jonge garde van Lotto Jumbo, die jongens van Quick-Step Floors kunnen boven zichzelf uitgroeien.

teunster 24 september 2018 om 21:05

Is het moderatiebeleid veranderd?

superbove 24 september 2018 om 14:25

3 van de zes verlaten de ploeg.

Hangelos 24 september 2018 om 15:47

Tja het is lastig contracten verlengen met geld dat er (nog) niet is… Zo’n jongen als De Plus was heus wel bij QS gebleven als die zekerheid er was.

Schachmann naar Bora vind ik geen onlogische keuze, en haast vanzelfsprekend met de situatie van QS in het achterhoofd.

Het nadeel van het WK TTT is misschien wel dat het in de week van het WK zit, op zich logisch natuurlijk maar dit zorgt wel voor complicaties gezien de TTT met teams werkt terwijl de rest van het WK een landenopzet heeft. Een TTT met landenteams zou daarom beter in het geheel passen. Je zou dan daarnaast ergens op de kalender een soort officieus WK TTT voor teams kunnen organiseren welke wel lucratief is voor de teams, of iets combineren a la hammer series.

Birdheart 24 september 2018 om 14:29

Patrick klaagde jaren geleden dat het een vermogen kost om op te draven op de ttt en er geen beloning was en bla bla bla. Nu winnen ze en voila het is schande dat het verdwijnt. Blijf het een aparte vogel om te volgen die man mag nooit met pensioen garantie voor mooie uitspraken

Marcel1112 24 september 2018 om 14:44

Exact. Volgens mij voorspelde hij dat er in de toekomst nog maar 3 WT teams zouden participeren.

ah-ja 24 september 2018 om 14:39

Heb je die blaaskaak weer…

EddyB1958 24 september 2018 om 14:51

Ben zeker geen supporter van Foreign Legion Quick Step Floors maar jonge renners als De Plus en Asgreen waren wel top tien in de lange Vuelta tijdrit, jullie hebben nu een insider bij Wout Van Aert, kennen jullie niemand die kan uitleggen waarom Lefevere geen mecenas vindt?

Alto 24 september 2018 om 15:27

Ik ben het niet vaak met hem eens, maar dat het zonde is dat de WK-TTT verdwijnt vind ik ook. In mijn ogen een van de mooiste onderdelen van het wielrennen.

TomDJ 24 september 2018 om 16:51

Ja, prachtig onderdeel.
Hier komt de team-geest mooi tot zijn recht.

Okee, de kosten…
Maar dat is dan weer niet mijn probleem.

Romāns Vainšteins 24 september 2018 om 15:33

Oneens, opzouten met dat ding van het landen WK. Gedrocht.

Gewoon met kleine landenteams op de gewone fiets doen.

Marcel1112 24 september 2018 om 15:43

M.b.t. landenteams ben ik volledig met je eens, maar waarom niet op een tijdritfiets?

achtpuntzes 24 september 2018 om 18:04

Ja, RV. Waarom eigenlijk op een gewone fiets? Ik zie geen enkel voordeel.

Pizzi 24 september 2018 om 23:50

Geen TT-fietsen invliegen = goedkoper. Deden ze in de Ronde van Qatar ook.

tvm 24 september 2018 om 16:32

Wat is erger, een doodzonde of een schande? #durftevragen

achtpuntzes 24 september 2018 om 18:05

Ik heb geen flauw idee lol

Marcel1112 24 september 2018 om 18:30

Doodzonde

Mwielerfan 24 september 2018 om 20:17

Misschien zei in werkelijkheid dat het dood zonde met spatie was. Dat is minder erg dan Schande zou ik denken.

debarreman 24 september 2018 om 17:04

Dat de TTT een landenwedstrijd wordt, prima. Maar een combinatie herenteam en damesteam? Tjonge, welke gek heeft dat verzonnen?

Marcel1112 24 september 2018 om 17:25

Als bijnummer naast een heren en een dames landenwedstrijd mag het van mij wel. Er komen wel gekkere ideeën voorbij, zoals tijdritten op een gewone fiets laten doen. Dat is bijna net zo absurd als de F1 voortaan met Volkswagen Kevers te laten rijden.

Marszzz 24 september 2018 om 18:26

Het wordt tijd voor een WK tegenwindfietsen

achtpuntzes 24 september 2018 om 18:02

Een ploegentijdrit op een WK was gewoon belachelijk, goed dat ze dit hebben ingezien.

Zo’n gecombineerd dames/heren landen TTT gaat natuurlijk niet werken, garantie voor een uiterst lachwekkend koersverloop dus dat zal echt maximaal voor1 keer zijn.

Marszzz 24 september 2018 om 18:30

Het kost veel geld voor een team, en de meest draagkrachtigste zijn daarom ook present. Zeker op andere continenten is dit niet te doen voor kleinere teams. Misschien moeten ze het WK loskoppelen en altijd in Europa houden ergens.

stalle 25 september 2018 om 08:29

Patrick heeft natuurlijk volledig gelijk.
Dergelijk mooi nummer afvoeren is ronduit belachelijk.

Headlines

Materiaalzone

Populair