Patrick Lefevere: “Het idee is dat Evenepoel de Vuelta rijdt in plaats van de Giro”

dinsdag 19 oktober 2021 om 21:11
Patrick Lefevere: “Het idee is dat Evenepoel de Vuelta rijdt in plaats van de Giro”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel rijdt volgend seizoen vermoedelijk de Vuelta a España en niet de Giro d’Italia. Dat onthulde de ploegmanager van de 21-jarige klassementsrenner bij Deceuninck-Quick-Step, Patrick Lefevere, aan La Dernière Heure. Lefevere wil de nummer twee van het EK op de weg in Trentino komend seizoen naar een hoger plan brengen.

“We willen dat hij eerst een zware etappekoers kan winnen, zoals Tirreno-Adriatico, de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland. Pas dan zullen we hem weer opstellen in een drie weken durende wedstrijd”, kondigt Lefevere aan. “Het idee is dat hij de Vuelta a España zal rijden in plaats van de Giro d’Italia. Het zou een vergissing zijn om hem volgend jaar zowel in Italië als in Spanje te laten deelnemen. Remco is dan pas 22 jaar: een grote ronde in een jaar is voor hem genoeg. Hij is niet zo jong begonnen met fietsen, zoals Tadej Pogačar.”

In principe begint Evenepoel in Argentinië aan het nieuwe seizoen, tijdens de Vuelta a San Juan (23-30 januari). Die ronde wist de 21-jarige renner in 2020 al eens te winnen. Tirreno-Adriatico zou dan de voorkeur krijgen boven Parijs-Nice, hoewel dat nog niet zeker is. Lefevere: “We zullen enkele koersen kiezen op basis van de tijdritten.” Ook wordt er waarschijnlijk plaats ingeruimd voor de Waalse klassiekers: op 20 april zou Evenepoel dan voor het eerst aan de start staan van de Waalse Pijl, vier dagen later aan de start van Luik-Bastenaken-Luik.

Mogelijk programma Remco Evenepoel in 2022
flag-ar Vuelta a San Juan (30 januari-6 februari)
flag-it Tirreno-Adriatico (7-13 maart)
flag-be Waalse Pijl (20 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (24 april)
flag-fr Critérium du Dauphiné (5-12 juni)
of flag-ch Ronde van Zwitserland (12-19 juni)
flag-es Vuelta a España (19 augustus-11 september)

Dit artikel delen:

124 Reacties

Panache 19 oktober 2021 om 21:20

Tirreno, Waalse Pijl, Vuelta allemaal vol met muurtjes. Goed als leerproces, maar wat lastiger om te winnen (als dat een doel zou zijn). Ik denk dat Romandië op zijn lijf geschreven is, maar snap ook wel dat niet alle adviezen van de genuanceerde aanhang opgevolgd worden. Dauphine is slim: je kan daar de degens kruisen met de wereldtop die op >90% (in opbouw) zit en door slim te pieken veel zelfvertrouwen op doen.

Mwielerfan 19 oktober 2021 om 21:27

Helemaal eens, romandie heeft ook vaak twee tijdritten nog eens. Parijs nice heeft vaak meer middel gebergte, wat gelijkmatiger dan de muren van tirreno. Dus die altijd boven tirreno

Limal 19 oktober 2021 om 22:09

De R v Zwitserland is ook niet slecht als alternatief voor de Dauphiné: een 10 km "proloog", een langere tijdrit en cols die doenbaar zijn (i.e. geen muren).

Maar eigenlijk maakt het niet veel uit: gewoon starten waar het uitkomt en een volledig jaar koerservaring en -hardheid opdoen. Als dat zonder pech/blessures/valpartijen lukt, dan zal de eindbalans wel enkele mooie successen bevatten.

Erik33 20 oktober 2021 om 07:20

Dit is wel een hele stap terug. Hoop niet dat dit de trend wordt van zijn wieler carrière.

peter s 19 oktober 2021 om 21:21

Ach ach , duurt het maanden langer ,eer hij een grote ronde wint

Batens 20 oktober 2021 om 07:10

In de Vuelta wint hem ook ni zene

Marik 19 oktober 2021 om 21:21

Dat vind ik een zeer slim idee van Ome Pat. Eindelijk gaan ze daar eens goed nadenken over de agenda van REV.

Turtlehead 19 oktober 2021 om 21:35

Mee eens. Overigens vind ik PN meer wat voor hem: verschillende etappes waarin aanvallen kan, zonder dat het enorm op slot zit en inderdaad minder muurtjes-gedoe.
En de tijdrit meestal ook met grotere verschillen en meer impact op het klassement dan in de Tirreno.
Alleen RvBaskenland kan er misschien nog bij.
En dan met een Vuelta in de benen en misschien nog een Italiaans najaar(tje) de winter in… Dan heeft ie voor het eerst een volledig (en ook nog flink uitgerekt) seizoen.
Met een focus op de Giro loop je het risico dat hij, net als dit jaar, half mei eigenlijk al einde seizoen is qua topwedstrijden.

Sammysosa 19 oktober 2021 om 21:39

Eens. Het is voor die entourage natuurlijk (relatief) nieuw om er op zo een manier mee om te gaan, maar dit stemt hoopvol.

Michelangelo 19 oktober 2021 om 22:00

@Turtlehead,
ik denk niet dat rondjes als PN of Tirreno worden beslist door een aanval. Of in ieder geval niet door een solo van ver door 1 van de favorieten.

Hetgeen daar rondrijdt aan toppers en hun ploegen is vaak dusdanig in orde dat er gewoon gecontroleerd wordt gereden. Het is echt een ander niveau dan de ronde van Polen, San Juan of Denemarken.

Een goede tijdrit en met de besten mee bergrop is doorgaans de route naar een goede uitslag. Waarbij de winnaar vaak dat laatste tikje extra kan brengen bergop.

Overigens hoeft Evenepoel wat mij betreft niet eens meteen te winnen. Maar als hij gewoon in dat soort wedstrijden ook met de besten mee kan (lees: podium) is dat gewoon dikke prima. En eigenlijk zou Zatje zich ook zo moeten uitdrukken.

En vwb de Vuelta: ik denk een slimme keuze omdat je nu nog alle tijd hebt om te zien hoe het seizoen verloopt. Gaat alles goed, dan kun je het met hem wagen voor het klassement. Lukt het niet zoals ze zouden willen, dan kunnen ze gewoon een paar dagen uit gaan kiezen en voor de rest gewoon leren een grote ronde uitrijden.

Verder hoop ik vooral dat ze wat minder hoog van de toren gaan blazen en praten over winnen. Gewoon even de druk gaan weghalen bij die knul. Stoppen met vergelijken met pog, rog of anderen. Maar vooral lekker gaan fietsen, trainen en af en toe doseren in de kleinere wedstrijden, dan zouden de resultaten uiteindelijk gewoon moeten volgen.

notriple 19 oktober 2021 om 21:34

Ik reageer niet

Sammysosa 19 oktober 2021 om 21:37

Genoteerd.

Turtlehead 19 oktober 2021 om 21:37

Da’s flauw…

Limal 19 oktober 2021 om 21:48

Ik had liever Zoetemelk zien winnen.

Pietspeed 19 oktober 2021 om 23:42

Zo, zo das lef hebben.

Mystery Rider 20 oktober 2021 om 13:05

Tja, Van der Haar zal natuurlijk niet de Vuelta winnen, want die neemt niet deel…geen andere voorkeur?

djerkson 20 oktober 2021 om 17:06

…door toch te reageren met de reactie dat je niet reageert?

klootje kriekeljon 19 oktober 2021 om 21:50

Hadden ze in eerste instantie al moeten doen. Vuelta vaak toch de 2e ronde in het seizoen voor andere renners, of een goedmakersrondje voor zij die geblesseerd raakten. Piek tussen die renners en dan kun je voor podium mee doen. Het was de veel logischere vervolgstap in een plan geweest, dan die Giro dit jaar.

Pietspeed 19 oktober 2021 om 23:43

Van z’n fouten leert men. En aangezien de mens niet foutloos is…

xistnc 19 oktober 2021 om 21:54

De Vuelta is toch een soort drieweekse Clasica San Sebastian. Dus ja, ik snap het wel.

Chasse_patate 19 oktober 2021 om 21:55

Als Roglic voor zijn vierde wilt gaan gaat hij de Vuelta niet winnen.

Quintenri 19 oktober 2021 om 21:59

Ik denk ook dat dat niet de ambitie is. Er staat dat hij eerst een zware etappekoers van een week moet proberen winnen, alvorens ze hem OPSTELLEN in een grote ronde. De logische volgende stap is dus een grote ronde uitrijden. Niet winnen.

Michelangelo 19 oktober 2021 om 22:04

@Quintenri,
ik heb Lefevere nog maar zelden kunnen betrappen op logica vwb Evenepoel. Hij stuurde Remco naar de Giro na een lange revalidatie, met de intentie om met hem de Giro te winnen. Ongeacht wat hij en Evenepoel daarna nog zeiden over hoe onrealistisch het was, en niet waar en dat soort dingen.

Ik hoop vooral dat Evenepoel beseft dat ook hij niet te veel stapjes moet willen overslaan. Eerst leren kruipen, dan leren lopen, en daarna pas rennen.

Quintenri 19 oktober 2021 om 22:58

@Michelangelo

Ik moet je gelijk geven wat betreft het verleden. Ik hoop dat Pat eruit geleerd heeft en dat dit de eerste stap is richting een logische ontwikkeling. Stap voor stap en geen dingen overslaan. Ik denk dat we elkaar hierin verstaan.

Turtlehead 20 oktober 2021 om 13:46

Als Roglic voor de vierde Vuelta gaat, dan is er denk ik iets misgegaan in (of voor) de Tour…

‘Wie bedoel je trouwens: ‘hij’ of ‘Hij’ ?

LaDoyenne 20 oktober 2021 om 14:43

@Turtlehead

De volzin luidt als volgt: Als Roglic voor zijn vierde overwinning in de Vuelta wilt gaan, en Evenepoel deze ronde ook rijdt, dan gaat Roglic de Vuelta natuurlijk niet winnen.

D.Koch 19 oktober 2021 om 22:06

Klinkt realistisch allemaal en dat door PatLef.

Martijn Arensman 20 oktober 2021 om 08:16

Je hebt blijkbaar over de voorwaarde van Pat heen gelezen?

“Eerst een kleinere zware ronde winnen voordat hij een GT kan rijden”

Ga er maar aan staan met al die punchy concurrenten.

D.Koch 20 oktober 2021 om 15:47

Ja ik ben benieuwd. Ik denk dat rev echt wel een kans heeft

Alfons Haavers 19 oktober 2021 om 22:13

Ik zie het nog gebeuren dat de raadgevers hier, wanneer REV acties onderneemt in lijn met het advies hier en met successen als gevolg, hem echt in de armen sluiten en hij uitgroeit tot een persoonlijke favoriet van velen.

From zero to hero, the Wielerflits edition.

Michelangelo 19 oktober 2021 om 22:22

@Alfons,
ik sluit dat niet uit. Qua manier van koersen erg leuke coureur. Als hij nou ook zijn act naast de fiets een beetje onder controle krijgt en gaat kappen met zijn voetbaldivagedrag, dan gaat hij pas écht populair worden lijkt me. Dan ben ik in ieder geval ‘gewoon’ om!

Limal 19 oktober 2021 om 22:25

En dan REV die via Instagram zijn dank betuigt aan deze heren raadgevers. Tot tranen toe bewogen zullen ze zijn.

Panache 19 oktober 2021 om 22:34

Indien Evenepoel af wil van het vinnige commentaar hier dan moet hij twee dagen voor de start van Grote Pijl Jef Scherens of Gewaai in Zutendaal in een interview benoemen dat hij zich zo ontzettend oppept door al die negatieve berichten dat hij het hele peloton op een kwartier gaat zetten en dat nog klaarspelen ook. Uit angst voor grotere zeges zingt de kritische garde dan gegarandeerd een toontje lager.

Murcia 19 oktober 2021 om 22:37

Zoals de meesten hier vind ik dit een goede keuze qua programma, gewoon je richten op een zo goed mogelijk resultaat in de rondes van een week waarbij de Tirreno een keuze is die vanwege de weersomstandigheden in die periode vaker wordt gemaakt. (Al was hij dit jaar natuurlijk een slecht weer editie.) De Vuelta is van de drie grote rondes de meest gemoedelijke en tegelijkertijd de meest uitdagende in het muurtjes werk waar Evenepoel progressie moet maken.

Koersmaniak 19 oktober 2021 om 22:56

Wanneer halen ze bij die QS een ploegleider met ervaring in klassementen/grote rondes/rondetalenten?

De huidige ploegleiding heeft bewezen dat ze een klassieker kunnen winnen. Maar Evenepoel opstellen in de Giro met dik 2maand training was een flinke misslag. Hij had beter dit jaar al een programma Romandië-Zwitserland-Spelen-Vuelta gereden.
Daarnaast heeft Remco iemand nodig die hem kalm houdt. Ok, je laat een lengte in die afdaling, da maak je wel goed bergop. Of: we gaan ons niet bezighouden met een tussensprint voor 3seconden.

lo squalo dello Stretto 20 oktober 2021 om 08:47

De grap is dat Keisse ploegleider wordt en zeer goed kan opschieten met Evenepoel. Maar Keisse was zelf de boel aan het opjagen in de Giro en aan het roepen dat Evenepoel die boniseconden moest nemen. M.a.w. van Keisse gaat het duidelijk niet komen.

Napoleon 20 oktober 2021 om 11:58

Ook ergens wel logisch, want Keisse is gepokt en gemazeld in het Wolfpack-denken dat altijd volledig gericht is geweest op dagsucces. Pakken wat je pakken kan, bijten voor je gebeten wordt. Dat agressieve rijden met verschillende pionnen is behoorlijk anders dan rijden voor een klassement. Zeker omdat DQS vaak probeert een overtal te creëren, terwijl je vaak maar 1 klassementsman hebt.

Alfons Haavers 20 oktober 2021 om 12:20

Ik zie soms niet echt waar het tactisch vernuft bij DQS vandaan komt. Peeters? Steels? Bramati? Ik heb nu toch wel al heel wat docu’s gezien waarin die mannen echt niet verder komen dan wat nietszeggende oneliners. Volgens mij weten die renners zelf wel hoe ze een koers moeten rijden, en zijn het meestal eerder de benen en wat meeval dan het koppie die wedstrijden beslissen.

En Keisse heeft zijn leven lang op de piste gereden en verder vooral blind op kop liggen hengsten op de weg. Die zal vast wel wat goeie tips hebben over positioneren in het peloton, maar verder zie ik niet goed in wat voor meester-tacticus zich daarin zou moeten schuilhouden. Ook al vaak genoeg zien opdraven in praatprogramma’s en van zijn input daar viel ik nu niet meteen steil achterover. Lijkt me wel een goeie adviseur als het gaat om zesdaagsen rijden en winnen.

Sowieso lijkt het beeld van de meester-tacticus in de auto of de avond voor de koers in de teambus mij fel overtrokken. Je zal vast wel hier of daar een ploegleider of ervaren renner hebben die af en toe eens een slimme tactische zet doet, maar verder denk ik dat we dat in de wielersport echt niet moeten overdrijven.

De meerwaarde van de begeleiding zit hem denk ik eerder in de trainingsopbouw dan dat het door een krakend en piepend oortje komt in de koers waarvan achteraf dan blijkt dat de communicatie niet eens werkte of zo.

Napoleon 20 oktober 2021 om 12:56

De tactiek wordt volgens mij ook niet in de auto bepaald. Het grote plan wordt meestal vooraf geschreven, daarop worden de renners ingedeeld. De plannen van DQS zijn er altijd op gericht om dagwinst te pakken (of in een enkel geval de sprinter binnen tijd over de bergen te sleuren). Elke kans mag door iedereen gegrepen worden, en als het een keer niet lukt proberen we het morgen opnieuw. 20% succes is dan al heel mooi.

Klassementen rijden vereist gewoon een heel andere mentaliteit. De meeste dagen is het doel gewoon zorgen dat die ene man uit de problemen blijft, en 20% succes betekent 4 van de 5 pogingen mislukt.

Romāns Vainšteins 19 oktober 2021 om 23:03

Klinkt allemaal prima. Zolang ie maar driftig op de fiets op solo’s blijft azen en niet ineens allemaal kool&geit sparende oneliners uitbraakt die elk halfgaar ‘ik help jou met media’-mannetje oppennen kan. Lekker blijven wie hij is.

xistnc 19 oktober 2021 om 23:26

Wat staat hier precies?

notriple 19 oktober 2021 om 23:42

@RV je gaat steeds interessanter doen met je belerende ondertoontje.

Pietspeed 19 oktober 2021 om 23:47

Is dat Letse taal, of waar komt RV vandaan ook al weer?

Reiger 19 oktober 2021 om 23:55

Wat kan Romans het toch prachtig opschrijven. Het is alleen net als met de liedjes van Frank Boeijen. Geen hond die het begrijpt/verstaat..

Michiel 20 oktober 2021 om 00:01

Hahaha Reiger

Marik 20 oktober 2021 om 07:42

Wat ik al eerder schreef, het lijkt een soort uitdaging om zoveel mogelijk bijvoeglijke naamwoorden in 1 reactie te proppen.

Medicijnman 20 oktober 2021 om 08:54

Ik snap RV wel, hij is bang dat REV politiek correcte uitlatingen gaat doen zodat we hier bij WF minder olie op het vuur krijgen

Beer 20 oktober 2021 om 09:07

Mooi en leuk geschreven door Romans, mét inhoud bovendien, wat sommige criticasters (neem nou zo’n Marik) wel eens missen. Ik begrijp perfect wat er staat. En zoveel bijvoeglijke naamwoorden staan er toch ook niet in?

Marik 20 oktober 2021 om 09:12

Ah beer, dank je wel voor je oprechte reactie. De afgelopen dagen heb ik je vaak zien reageren in topics die gingen over Remco. En wat zag ik? Je was heel veel bezig met reageren op de man in plaats van op de inhoud. Wat was je een druk baasje zeg! En je deed precies wat je mij altijd (en nu weer) verwijt. Wat ontzettend grappig om te zien. Jij bent het vast wel met me eens dat je veel beter kunt. Kom op beer!

Reiger 20 oktober 2021 om 09:19

@Marik +300.000 En ook nooit een agressief toontje met verkapt gescheld erin..

Willem Kieft 20 oktober 2021 om 12:38

Denk niet wit
Denk niet zwart
Maar denk in de kleur van je hart

Klinkt best correct, maar waarom je bloedrood moet denken is mij 30 jaar later nog steeds onduidelijk. Romans zou inderdaad een prima tekstschrijver voor Frank Boeijen kunnen worden. Onlangs kwam die naam hier overigens voorbij en hebben we een half uur nodig gehad om te bedenken dat de man Frank en geen Paul Boeijen heet.

Michiel 20 oktober 2021 om 12:48

Kopstoot van een vlinder is ook een uitspraak van van dik hout zaagt men planken.

Maillot à Pois 20 oktober 2021 om 13:34

RV heeft een geheel eigen en bijzondere wijze om de dingen op te schrijven, en ik moet zijn teksten ook wel eens 2 of 3 keer lezen. Maar als je die moeite neemt, is het in mijn ogen best wel duidelijk wat hij bedoelt.

Willem Kieft 20 oktober 2021 om 14:51

Als je echt moeite doet is het uiteindelijk wel enigszins begrijpelijk, Maillot. Maar waarom doet een iemand zo veel moeite om dit soort woorddiarree, die vooral de schijn van diepgang en humor moet suggereren, te produceren? Daarbij zit er ook altijd weer die suggestie van verhevenheid boven het eenvoudige WF-volk en wannabe rebellie in. Wat ik nu dus eigenlijk bijna op zijn Romans’ zeg: bleh.

Marco 20 oktober 2021 om 15:31

@Kieft Waar staat dat “ik help jou met media’-mannetje” nu precies voor?

Alfons Haavers 20 oktober 2021 om 15:43

1 of andere mediatrainer die alle grootspraak eruit drilt, waardoor je enkel nog voorgekauwde nietszeggende quotes uit REV zijn mond hoort komen waar niemand zich aan kan storen maar ook niemand nog iets aan heeft. Dán pas zou het een typische voetballer zijn.

Marco 20 oktober 2021 om 15:45

Ik denk het niet Alfons… Romans heeft het over op pennen dus het gaat om een mede WF gebruiker….

Alfons Haavers 20 oktober 2021 om 15:46

Genoeg amateur-mediatrainers voor Remco toch hier op Wielerflits?

Marco 20 oktober 2021 om 15:55

kool&geit sparende oneliners uitbraakt die elk halfgaar ‘ik help jou met media’-mannetje oppennen kan.

Kool en geit sparend is ALLES sparend omdat je moet uitzoeken hoe je ze 1 voor 1 naar de overkant brengt..

Dus alles en iedereen sparende oneliners die een zogenaamde half gare zichzelf benoemde WF gebruiker/adviseur kan verzinnen.

Willem Kieft 20 oktober 2021 om 18:10

Marco, woordvoerde/PR-man dat sport figuren bedoelt RV. Denk ik

Michelangelo 20 oktober 2021 om 20:09

Ik heb wel een donkerbruin vermoeden om welke flitser het gaat….

Pietspeed 19 oktober 2021 om 23:48

Ome Pat, dat lijkt me een goed plan!

Jean Dumas 20 oktober 2021 om 02:12

Zelfde mentale fout: ze willen dat hij eerst een Tirreno of Dauphiné ‘wint’ voordat hij überhaupt weer in een grote ronde start. Nooit gezien.

Limal 20 oktober 2021 om 05:17

Ik heb (in een insomniaanse bui) ook de artikels op HLN en Sportwereld bekeken, die bijna letterlijke kopies zijn van elkaar, en WF zegt als enige dat Evenepoel eerst zo'n rondje moet winnen *voordat* hij weer in een grote ronde mag starten. Een foutje of doelbewust de inhoud dramatiseren, wie zal het zeggen, maar opvallend is het alleszins.

PatLef spreekt wél uit dat het doel het winnen van die 'kleinere' rondjes is. Dat op zich is al voldoende druk, of misschien wel te veel. Langs de andere kant is aan de start staan met als doel winnen natuurlijk een basisgegeven van de sport – wie dit mentaal niet aankan wordt uiteindelijk helper i.p.v. kopman. Iets zegt me dat dit laatste nog moeilijker zou zijn voor Evenepoel dan de druk van kopman te moeten (leren) dragen. (Bij dat leren dragen van het kopmanschap hoort ook waardig verliezen bij, want er kan er altijd maar eentje van 10 à 15 gegadigden winnen…)

Limal 20 oktober 2021 om 05:23

Nog een interviewtje ook, voor de liefhebbers: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211019_95723386

En nu horen we er écht niet meer van voordat het San Juan-tijd is!

Tollpatscher 20 oktober 2021 om 07:30

Na het "leren lopen, en daarna pas rennen", maar eerst de knopjes van Remco eens laten vastdraaien meneer Lefevere.

LaDoyenne 20 oktober 2021 om 07:50

Ziezo. Bij deze komt er een einde aan Roglics zegereeks in de Vuelta, en die van Alaphilippe in de Waalse Pijl.

Na winst in de Ronde van San Juan kan de marketingmachine weer aan de gang.

Cochise 20 oktober 2021 om 13:51

Erg grappig. En binnenkort doen alsof deze uitspraak door Remco zelf of minstens door zijn fanclub hier werd gedaan.

LaDoyenne 20 oktober 2021 om 15:03

@Cochise

O ja, ik was vergeten te melden dat ook Valverde's record in Luik-Bastenaken-Luik in 2026 zal sneuvelen.

Was dat niet de teneur binnen jullie fanclubs nadat Remco de dubbelslag sloeg op het WK bij de junioren? En daarna, na z'n eerste overwinningen in C-wedstrijden, zou hij toch gewoon 10 opeenvolgende jaren de hattrick Giro-Tour-Vuelta maken, toch?

Reiger 20 oktober 2021 om 16:40

@LaDoyenne Wel heel erg leuk dat ook het WF-archief af en toe te raadplegen is toch?

LaDoyenne 20 oktober 2021 om 17:19

@Reiger

Eigenlijk zijn de interviews met Remco en die met zijn vader nog leuker. Net als goede grappen worden ze beter naarmate de tijd vordert.

Cochise 20 oktober 2021 om 17:41

Dat lijkt me een beetje het probleem. Uiteraard passeert hier af en toe een of andere fantast die wat roept over Tourzeges. Dat dan maar toewijzen aan elke volger die geen afkeer heeft van Evenepoel is een beetje goedkoop.
Het is niet omdat er geregeld iemand wijst op jouw ongezonde fixatie en overdreven antipathie voor deze knaap dat die personen daarom automatisch aan een blinde idolatrie voor Evenepoel lijden.
Duik maar in de archieven, je zal genoeg genuanceerde en zelfs kritische berichten vinden.

Japsie 20 oktober 2021 om 07:51

Duidelijk dat Patje en DQS wat lessen hebben geleerd. Ik ben vooral benieuwd of ze komende winter ook gaan investeren in het mentale gedeelte van deze jongen.
Hij heeft geen slecht jaar gehad, wint toch op indrukwekkende wijze de nodige koersen, maar tegelijk heeft hij alle grote afspraken gemist.
Tevens zou ik als als eindbaas van DQS niet blij worden van zijn zelfgecreëerde aura. Dieptepunt was toch wel het EK. Fysiek een uitstekende koers, maar tactisch en zeker emotioneel een rampzalige koers met als orgelpunt het armgebaartje richting Colbrelli.
Ook zijn uitspraken na het WK waren weer typerend. De algemene opinie was vrij lovend over zijn optreden, om enkele dagen na zijn mediaoptreden weer volledig om te draaien.
Vooral benieuwd hoe men daar intern bij DQS mee omgaat.

Reiger 20 oktober 2021 om 10:45

Die gebaartjes naar andere renners wanneer ze niet over willen of kunnen nemen zijn idd walgelijk. Accepteer gewoon de omstandigheden die je tegenkomt in de koers.
Dit zie je Wout, Mathieu, Tadej, Primoz enz. nooit doen want zij weten dat zoiets geen enkele zin heeft. Het enige wat je moet doen is het onthouden totdat het een keer uitkomt om het terug te doen. Zo werkt profwielrennen nu eenmaal.

Melkzuur 20 oktober 2021 om 11:17

Ik kan je wel volgen, maar de namen die je vermeldt zijn natuurlijk geen strijkijzers zoals Evenepoel er een is. Waarom zou Pogacar zich druk maken met Masnada in zijn wiel, als hij weet dat hij zelfs dan nog steeds erg veel kans op winst heeft, al dan niet in de spurt? Dat maakt het makkelijk(er) om rustig te blijven. Evenepoel verliest de spurt van 90% van het peloton, zeker als ze niet willen overnemen. Niet heel erg in het rondewerk (alhoewel, bonificaties…), maar dat is het wel in een eendagswedstrijd, en al zeker als er een trui te winnen valt.

Panache 20 oktober 2021 om 11:37

“Evenepoel verliest de spurt van 90% van het peloton, zeker als ze niet willen overnemen.”

Juist. Dan moet je toch vooral niet doorrijden met een sprinter in je wiel? Tactisch in de tang noemen we dat.

Reiger 20 oktober 2021 om 11:37

@Melkzuur ik snap wel dat het frustrerend is met iemand in je wiel die niet overneemt en je daarna op lengtes sprint voor de zege. De gebaartjes komen op mij over als zinloos amateurtoneel. Tot nu toe heeft nog niet één zo’n gebaartje geleid tot winst dus kun je er beter maar mee stoppen. Verspilde energie dus. En wat Panache hierboven schrijft klopt ook. Iemand rijdt niet mee? Poten stil houden. Dan maar geen 2de plek. En er zal niemand zijn die jouw actie niet begrijpen zal. Ik niet, jij ook niet. Simpel en doeltreffend.

lo squalo dello Stretto 20 oktober 2021 om 08:50

Zou het ook zo doen als ploegleider van DQS. Eerste seizoenshelft mikken op rittenkoersen als Parijs-Nice, Catalonië, Romandië & Zwitserland. Eerst eens kijken of dat lukt. Luik uiteraard ook, daar kan hij misschien meeprofiteren van de sterkte van de ploeg of rijden voor Alaphilippe. Erna focus op de Vuelta.

josi 20 oktober 2021 om 08:56

Een goed plan om hem de zwaardere eenweekse rittenkoersen te laten rijden. Met uitzondering van Romandië in zijn debuutseizoen heeft hij die tot dusver vermeden. Zeker de Dauphiné zal een goede indicatie zijn waar hij echt staat t.o.v. de top in het rondewerk.

Panache 20 oktober 2021 om 11:41

Die zegt juist het minst. Laatste drie winnaars Fuglsang, Martinez, Porte. Het is een opbouwkoers.

Jean Dumas 22 oktober 2021 om 09:08

De opbouw richting pieken in de Dauphiné is in ieder geval verkeerd, want als hij in het voorjaar top wil zijn en in de Vuelta is dat alweer een piekmoment teveel.

Adorni 20 oktober 2021 om 09:11

Gaat Remco deze winter ook crossen? In de leer bij bondscoach Vanthourenhout om op die manier een betere piloot te worden.

Opvallende uitspraak van Tom Boonen in de HLN sportcast: Evenepoel moet stoppen met die documentaires. Niet voortdurend camera's achter zijn gat, twitter verwijderen, zijn rust nemen,… Daarmee gaat hij veel meer verbeteren dan louter door training.
Dat vind ik een mooie uitspraak van Boonen.

Reiger 20 oktober 2021 om 09:24

Tommeke is het helemaal eens met “de haatzaaiers” op WF zeg maar!

Aart van Woud 20 oktober 2021 om 09:52

Mooie uitspraak en ook nog eens waar. En van een ervaringsdeskundige die wél altijd op de afspraak was. Read and learn Remco..

Alfons Haavers 20 oktober 2021 om 09:56

Dat Remco van Tom Boonen kan leren, daar ben ik het helemaal mee eens.

‘… die wél altijd op de afspraak was.’ Boonen is pas op zijn 24 volledig doorgebroken. De jaren ervoor was er net veel kritiek op Tom dat hij enkel wedstrijden tot 200km aan kon, en het in de grote klassiekers liet afweten (ondanks zijn 3e plek in Roubaix op zeer jonge leeftijd).

Overigens na 2012 is Boonen er maar 1 jaar meer in geslaagd (2016 op het WK en in Roubaix) om nog mee te doen voor winst in de topkoersen.

Zo zie je maar hoe snel de mensen vergeten.

Reiger 20 oktober 2021 om 11:41

@Alfons Tot en met 2012 heeft hij toch in overvloed geleverd in “zijn” wedstrijden?
Wout en Mathieu hebben samen nog niet de helft gewonnen van Tommeke. Er is nog tijd genoeg maar we hebben het wel over een gigant met recht van spreken. Ook over de keerzijdes van de wielerroem.

Alfons Haavers 20 oktober 2021 om 11:58

Zeker weten Reiger. Maar van de 21-jarige Boonen kon je ook niet zeggen dat hij wél altijd op de afspraak was. Dat kon je pas vanaf 3 jaar later.

Nu lijken we dan wel in een periode aanbeland waarin renners al op zeer jonge leeftijd kunnen scoren, maar dat betekent niet dat Evenepoel niet nog marge voor verbetering in zich heeft. Hij sport dan wel al jaren op hoog niveau, maar wielrennen doet hij nog niet zo lang.

Aart van Woud 20 oktober 2021 om 12:06

Daar heb je wel gelijk in Alfons, maar ik doelde inderdaad specifiek op die periode dat men ook verwachtte dat Boonen op de afspraak was. Dus niet de Boonen van 21 , maar die vanaf zijn 24ste. Was ik misschien niet helemaal duidelijk in.

Reiger 20 oktober 2021 om 12:39

@Alfons Over de progressie die nog gemaakt gaat worden valt zeker te twisten. De Remco van het afgelopen najaar was niet heel veel beter dan die van voor de val. Op de belangrijke afspraken zoals OS, Giro en Lombardije viel hij toch een tikkeltje tegen. De Giro kwam te vroeg maar in de andere wedstrijden kwam hij er totaal niet aan te pas. Ik moet nog zien of zijn motor wel groot genoeg is voor koersen van 250 km. Tot 200 goed rijden kunnen veel renners maar het is ook een specialiteit/talent om boven de 200 km uit te blinken. We gaan het meemaken volgend jaar want hij zal toch iets moeten laten zien in grote wedstrijden om de status te bevestigen die hem al vanaf zijn juniorentijd wordt aangemeten. Ook op 22 jarige leeftijd.

Alfons Haavers 20 oktober 2021 om 13:10

Ik denk dat het zonder brede basis die je in de winter legt heel moeilijk is om een seizoen nog recht te trekken. En al helemaal om op een constant niveau te presteren.

Daar ligt voor hem zijn progressiemarge + wat hij allemaal uit dit seizoen kan meenemen (dat hij beseft aan wie hij iets heeft als het succes wegebt en de rest niet belangrijk is, dat het publiek dat hem op handen draagt zich even snel tegen hem kan keren, dat hij op topniveau de rest niet kan versmachten zoals bij de juniors of in kleinere wedstrijden en tactisch moet leren koersen, dat hij nog serieuze werkpunten heeft zoals stuurvaardigheid in afdalingen, klimmen in het hooggebergte, explosiviteit, enz.)

Of hij daarmee een grote stap gaat zetten, weet ik niet. Alleen lijkt het me wel plausibel dat er nog wat marge op zit.

Net zoals Pidcock dit seizoen ook wel eens op zijn limieten is gebotst, of Hirschi een moeilijk jaar heeft gehad. Vorig jaar was het een non-seizoen voor Bernal, dit jaar wint hij de Giro. Pogi zal ook niet elk jaar doorkomen zoals 2021, etc.

De grote uitspraken bij elk groot nieuw talent, maakt eigenlijk niemand waar. Pogacar is de nieuwe Eddy Merckx, Bernal ging de Tour de komende 10 jaar domineren, Sagan was de veelvraat die alle monumenten zou winnen, in 2005 zeiden ze dat Boonen ook wel eens LBL ging winnen (een renner van 80+ kg nota bene)…

Die uitspraken over Eddy II zijn dus voorbijgestreefd. Betekent voor mij niet dat Evenepoel niet toch nog een mooie carrière kan uitbouwen en zelfs absolute topkoersen kan winnen.
En waarom niet: zelfs een grote ronde. Ik sluit het niet uit. Het kan binnen 5-6 jaar ook nog gebeuren. Of de nieuwe Brajkovic? Kan ook, te vroeg om te zeggen.

SpeedyLegs 20 oktober 2021 om 09:20

Goede koers voor vo!gend vooral voor DQS en PL en de wolfpack als geheel. Belangen van sponsors, ploegbaas en het team gaan nu boven het belang van een renner die duidelijk niet aan alle soorten verwachtingen heeft voldaan.
RE zal een of mogelijk de prominente plaats in het team eerst moeten gaan verdienen.

Txirrindularitza 20 oktober 2021 om 09:28

PatLev doet niet flauw als het om verwachtingen gaat, en terecht. Kapot benieuwd naar komend seizoen als het prinsje er echt moet staan, nu het geen ‘jaar van de comeback’ betreft. Talent genoeg maar hij kan er verschrikkelijk doorheen zakken, zeker in rondes.

Reiger 20 oktober 2021 om 09:45

Je hebt gelijk met je eerste én je laatste zin. En wat die laatste zin betreft zou het ook niet eens erg zijn dat dat gebeurd in de Vuelta. Misschien zakt hij er wel compleet door in de laatste week. Geen ramp. Waar hij wel echt zal moeten bevestigen zijn de WT rittenkoersen zoals P-N, Tirreno, Zwitserland, Dauphiné enz. of welke rittenkoers dan ook. Daar weggereden worden zal wel een klein rampje zijn.

Aart van Woud 20 oktober 2021 om 09:53

Als rasklimmer zullen ze hem daar toch niet wegrijden zeker?

Reiger 20 oktober 2021 om 10:00

@Aart Het zal in die koersen wel moeten gebeuren denk ik. Wanneer hij daar bergop niet kan volgen, wordt er wel veel duidelijk wat betreft ambities voor de toekomst. Winnen is nog niet meteen noodzakelijk maar meedoen om de winst wel. Leeftijd en val gelden dan niet meer als excuus.

Aart van Woud 20 oktober 2021 om 10:19

Daar ben ik het mee eens Reiger.

Edwin Jansen 20 oktober 2021 om 09:52

Ben benieuwd hoe Remco hier zelf op gaat reageren. Ik denk dat het een heel wijs besluit is om hem eerst op de eerstvolgende stap na de Ronde van Polen te zetten en dat is meer van dat soort rondes te rijden en ook rondes van die lengte die nog zwaarder zijn. Ik verwacht dat Remco zelf verwacht dat hij volgend jaar de Giro en/of de Tour gaat rijden. En voor al die mensen die zitten te zuchten en steunen dat het dan nog veel langer gaat duren, ik zou zeggen ga aan de slag met je ongeduld. ;-) Het is heel erg belangrijk dat iemand die Remco vertrouwt en die hem ook iets kan zeggen, zonder dat direct de kont tegen de krib gaat, hem helpt met realistische verwachtingen te zetten. Ik val in herhaling, maar zoals ik Remco soms over zichzelf en zijn carrière hoor praten maak ik me ernstig zorgen over de vraag hoe lang hij dit nog zo vol gaat houden op zijn 21e. Hij maakt zichzelf helemaal gek.

Aart van Woud 20 oktober 2021 om 09:55

Niet alleen hij maakt zichtzelf gek, maar ook zijn gehele entourage doet dat. Het is nu ook voor het eerst dat zijn ploegbaas wat realistischer wordt in de aanpak.

Michelangelo 20 oktober 2021 om 10:07

Oftewel: die rijdt de Giro. En de prijsonderhandelingen zijn begonnen.

Er moet een iets dikker geldbuideltje van Italie naar Lefevere, en dan komt Evenepoel gewoon weer opdraven in Italie.

Voor geld (en een paar goede flessen wijn) danst de beer…

Reiger 20 oktober 2021 om 10:50

Jij denkt natuurlijk meteen aan de manipulatieve kant van Patje. We gaan deze onthouden!

Marco 20 oktober 2021 om 10:53

Evenepoel moet wel heel geliefd zijn en een grote kanon wanneer de Giro gaat betalen voor zijn komst.

Michelangelo 20 oktober 2021 om 10:59

@Reiger,
Het zou niet voor het eerst zijn. Patje is een uitgenaste ploegbaas met een obsessie voor centen.
@Marco,
Ze zien hem in Italie graag komen denk ik. Maar er is natuurlijk een subtiel verschil tussen geliefd zijn en veel aandacht genereren. ;-)) En ook met een groot kanon kun je losse flodders afschieten!

Maillot à Pois 20 oktober 2021 om 11:04

Evenepoel laat in elk geval ook buitenlandse wielerfans niet onberoerd. Ook in Italië en andere landen zijn er grote fans en grote criticasters.

Hij heeft zelfs zijn eerste standbeeld al, en ’t staat niet in België ;-)

Marco 20 oktober 2021 om 11:11

@Michelangelo Ken jij veel topsporters die het graag gratis doen?

Dit lijken me toch weer reacties van mensen die graag een opmerking maken, maakt niet uit waarover..

Ik veronderstel dat Van Aert het veldrijden gratis doet omdat hij zijn Belgische publiek niet de hele winter kan missen…

PS. De Giro betaald ook voor Sagan en daar zeggen ze over dat hij in kontjes knijpt en valpartijen veroorzaakt

Aart van Woud 20 oktober 2021 om 11:11

Waar staat dat standbeeld dan? In de Efteling?

Marco 20 oktober 2021 om 11:14

Op de Alto da Fóia

Maillot à Pois 20 oktober 2021 om 11:16

Punt voor Marco! ;-)

Marco 20 oktober 2021 om 11:20

Michelangelo is nu met een pot verf onderweg naar Portugal… ;)

Michelangelo 20 oktober 2021 om 11:30

@Marco,
Ik zal met mijn potjes verf hier in Italie mijn eigen kunstwerk van “San Remco” op een muurtje schilderen… uiteraard compleet vanuit het perspectief van mij als groot kunstenaar en Evenepoel bewonderaar ;-)

Overigens hebben echt grote renners een plek op mythische cols gekregen. En een beeldje (groot kan het in geval van Remco niet zijn) op de Alto da Foia (wie kent die col niet), is toch net wat anders dan je naam of beeltenis ergens op de Alpe d’Huez of Zoncolan….

Marco 20 oktober 2021 om 11:39

Goed idee Michelangelo, als het af is wil ik graag een foto zien van hoe jouw perspectief eruit ziet.

Staat het standbeeld van Wout van Aert daarom in zijn eigen tuin?

Michelangelo 20 oktober 2021 om 11:43

@Marco,
Ik denk ook al dat ik weet op welk muurtje ik mijn kunstwerk ga tekenen… hij heeft er zijn fiets al ooit tegenaan gezet ;-)

LaDoyenne 20 oktober 2021 om 14:20

Hoe langer hoe meer keuze er is inzake hellingen waarop men een standbeeld ter ere van Evenepoel kan oprichten: Zoncolan, Mikuni, Passo di Ganda en zowat elke helling uit de Giro dell’Emilia.

Jean Dumas 21 oktober 2021 om 17:55

Het standbeeld voor Remco staat in een zijstraatje van de Grote Markt in Brussel.

Headlines

Materiaalzone

Populair