Patrick Lefevere: “Het idee is dat Evenepoel de Vuelta rijdt in plaats van de Giro”
Remco Evenepoel rijdt volgend seizoen vermoedelijk de Vuelta a España en niet de Giro d’Italia. Dat onthulde de ploegmanager van de 21-jarige klassementsrenner bij Deceuninck-Quick-Step, Patrick Lefevere, aan La Dernière Heure. Lefevere wil de nummer twee van het EK op de weg in Trentino komend seizoen naar een hoger plan brengen.
“We willen dat hij eerst een zware etappekoers kan winnen, zoals Tirreno-Adriatico, de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland. Pas dan zullen we hem weer opstellen in een drie weken durende wedstrijd”, kondigt Lefevere aan. “Het idee is dat hij de Vuelta a España zal rijden in plaats van de Giro d’Italia. Het zou een vergissing zijn om hem volgend jaar zowel in Italië als in Spanje te laten deelnemen. Remco is dan pas 22 jaar: een grote ronde in een jaar is voor hem genoeg. Hij is niet zo jong begonnen met fietsen, zoals Tadej Pogačar.”
In principe begint Evenepoel in Argentinië aan het nieuwe seizoen, tijdens de Vuelta a San Juan (23-30 januari). Die ronde wist de 21-jarige renner in 2020 al eens te winnen. Tirreno-Adriatico zou dan de voorkeur krijgen boven Parijs-Nice, hoewel dat nog niet zeker is. Lefevere: “We zullen enkele koersen kiezen op basis van de tijdritten.” Ook wordt er waarschijnlijk plaats ingeruimd voor de Waalse klassiekers: op 20 april zou Evenepoel dan voor het eerst aan de start staan van de Waalse Pijl, vier dagen later aan de start van Luik-Bastenaken-Luik.
Mogelijk programma Remco Evenepoel in 2022
Vuelta a San Juan (30 januari-6 februari)
Tirreno-Adriatico (7-13 maart)
Waalse Pijl (20 april)
Luik-Bastenaken-Luik (24 april)
Critérium du Dauphiné (5-12 juni)
of Ronde van Zwitserland (12-19 juni)
Vuelta a España (19 augustus-11 september)
Maar eigenlijk maakt het niet veel uit: gewoon starten waar het uitkomt en een volledig jaar koerservaring en -hardheid opdoen. Als dat zonder pech/blessures/valpartijen lukt, dan zal de eindbalans wel enkele mooie successen bevatten.
En de tijdrit meestal ook met grotere verschillen en meer impact op het klassement dan in de Tirreno.
Alleen RvBaskenland kan er misschien nog bij.
En dan met een Vuelta in de benen en misschien nog een Italiaans najaar(tje) de winter in... Dan heeft ie voor het eerst een volledig (en ook nog flink uitgerekt) seizoen.
Met een focus op de Giro loop je het risico dat hij, net als dit jaar, half mei eigenlijk al einde seizoen is qua topwedstrijden.
ik denk niet dat rondjes als PN of Tirreno worden beslist door een aanval. Of in ieder geval niet door een solo van ver door 1 van de favorieten.
Hetgeen daar rondrijdt aan toppers en hun ploegen is vaak dusdanig in orde dat er gewoon gecontroleerd wordt gereden. Het is echt een ander niveau dan de ronde van Polen, San Juan of Denemarken.
Een goede tijdrit en met de besten mee bergrop is doorgaans de route naar een goede uitslag. Waarbij de winnaar vaak dat laatste tikje extra kan brengen bergop.
Overigens hoeft Evenepoel wat mij betreft niet eens meteen te winnen. Maar als hij gewoon in dat soort wedstrijden ook met de besten mee kan (lees: podium) is dat gewoon dikke prima. En eigenlijk zou Zatje zich ook zo moeten uitdrukken.
En vwb de Vuelta: ik denk een slimme keuze omdat je nu nog alle tijd hebt om te zien hoe het seizoen verloopt. Gaat alles goed, dan kun je het met hem wagen voor het klassement. Lukt het niet zoals ze zouden willen, dan kunnen ze gewoon een paar dagen uit gaan kiezen en voor de rest gewoon leren een grote ronde uitrijden.
Verder hoop ik vooral dat ze wat minder hoog van de toren gaan blazen en praten over winnen. Gewoon even de druk gaan weghalen bij die knul. Stoppen met vergelijken met pog, rog of anderen. Maar vooral lekker gaan fietsen, trainen en af en toe doseren in de kleinere wedstrijden, dan zouden de resultaten uiteindelijk gewoon moeten volgen.
ik heb Lefevere nog maar zelden kunnen betrappen op logica vwb Evenepoel. Hij stuurde Remco naar de Giro na een lange revalidatie, met de intentie om met hem de Giro te winnen. Ongeacht wat hij en Evenepoel daarna nog zeiden over hoe onrealistisch het was, en niet waar en dat soort dingen.
Ik hoop vooral dat Evenepoel beseft dat ook hij niet te veel stapjes moet willen overslaan. Eerst leren kruipen, dan leren lopen, en daarna pas rennen.
Ik moet je gelijk geven wat betreft het verleden. Ik hoop dat Pat eruit geleerd heeft en dat dit de eerste stap is richting een logische ontwikkeling. Stap voor stap en geen dingen overslaan. Ik denk dat we elkaar hierin verstaan.
'Wie bedoel je trouwens: 'hij' of 'Hij' ?
De volzin luidt als volgt: Als Roglic voor zijn vierde overwinning in de Vuelta wilt gaan, en Evenepoel deze ronde ook rijdt, dan gaat Roglic de Vuelta natuurlijk niet winnen.
“Eerst een kleinere zware ronde winnen voordat hij een GT kan rijden”
Ga er maar aan staan met al die punchy concurrenten.
From zero to hero, the Wielerflits edition.
ik sluit dat niet uit. Qua manier van koersen erg leuke coureur. Als hij nou ook zijn act naast de fiets een beetje onder controle krijgt en gaat kappen met zijn voetbaldivagedrag, dan gaat hij pas écht populair worden lijkt me. Dan ben ik in ieder geval 'gewoon' om!
De huidige ploegleiding heeft bewezen dat ze een klassieker kunnen winnen. Maar Evenepoel opstellen in de Giro met dik 2maand training was een flinke misslag. Hij had beter dit jaar al een programma Romandië-Zwitserland-Spelen-Vuelta gereden.
Daarnaast heeft Remco iemand nodig die hem kalm houdt. Ok, je laat een lengte in die afdaling, da maak je wel goed bergop. Of: we gaan ons niet bezighouden met een tussensprint voor 3seconden.
En Keisse heeft zijn leven lang op de piste gereden en verder vooral blind op kop liggen hengsten op de weg. Die zal vast wel wat goeie tips hebben over positioneren in het peloton, maar verder zie ik niet goed in wat voor meester-tacticus zich daarin zou moeten schuilhouden. Ook al vaak genoeg zien opdraven in praatprogramma’s en van zijn input daar viel ik nu niet meteen steil achterover. Lijkt me wel een goeie adviseur als het gaat om zesdaagsen rijden en winnen.
Sowieso lijkt het beeld van de meester-tacticus in de auto of de avond voor de koers in de teambus mij fel overtrokken. Je zal vast wel hier of daar een ploegleider of ervaren renner hebben die af en toe eens een slimme tactische zet doet, maar verder denk ik dat we dat in de wielersport echt niet moeten overdrijven.
De meerwaarde van de begeleiding zit hem denk ik eerder in de trainingsopbouw dan dat het door een krakend en piepend oortje komt in de koers waarvan achteraf dan blijkt dat de communicatie niet eens werkte of zo.
Klassementen rijden vereist gewoon een heel andere mentaliteit. De meeste dagen is het doel gewoon zorgen dat die ene man uit de problemen blijft, en 20% succes betekent 4 van de 5 pogingen mislukt.
Denk niet zwart
Maar denk in de kleur van je hart
Klinkt best correct, maar waarom je bloedrood moet denken is mij 30 jaar later nog steeds onduidelijk. Romans zou inderdaad een prima tekstschrijver voor Frank Boeijen kunnen worden. Onlangs kwam die naam hier overigens voorbij en hebben we een half uur nodig gehad om te bedenken dat de man Frank en geen Paul Boeijen heet.
Kool en geit sparend is ALLES sparend omdat je moet uitzoeken hoe je ze 1 voor 1 naar de overkant brengt..
Dus alles en iedereen sparende oneliners die een zogenaamde half gare zichzelf benoemde WF gebruiker/adviseur kan verzinnen.
PatLef spreekt wél uit dat het doel het winnen van die 'kleinere' rondjes is. Dat op zich is al voldoende druk, of misschien wel te veel. Langs de andere kant is aan de start staan met als doel winnen natuurlijk een basisgegeven van de sport - wie dit mentaal niet aankan wordt uiteindelijk helper i.p.v. kopman. Iets zegt me dat dit laatste nog moeilijker zou zijn voor Evenepoel dan de druk van kopman te moeten (leren) dragen. (Bij dat leren dragen van het kopmanschap hoort ook waardig verliezen bij, want er kan er altijd maar eentje van 10 à 15 gegadigden winnen...)
En nu horen we er écht niet meer van voordat het San Juan-tijd is!
Na winst in de Ronde van San Juan kan de marketingmachine weer aan de gang.
O ja, ik was vergeten te melden dat ook Valverde's record in Luik-Bastenaken-Luik in 2026 zal sneuvelen.
Was dat niet de teneur binnen jullie fanclubs nadat Remco de dubbelslag sloeg op het WK bij de junioren? En daarna, na z'n eerste overwinningen in C-wedstrijden, zou hij toch gewoon 10 opeenvolgende jaren de hattrick Giro-Tour-Vuelta maken, toch?
Eigenlijk zijn de interviews met Remco en die met zijn vader nog leuker. Net als goede grappen worden ze beter naarmate de tijd vordert.
Het is niet omdat er geregeld iemand wijst op jouw ongezonde fixatie en overdreven antipathie voor deze knaap dat die personen daarom automatisch aan een blinde idolatrie voor Evenepoel lijden.
Duik maar in de archieven, je zal genoeg genuanceerde en zelfs kritische berichten vinden.
Hij heeft geen slecht jaar gehad, wint toch op indrukwekkende wijze de nodige koersen, maar tegelijk heeft hij alle grote afspraken gemist.
Tevens zou ik als als eindbaas van DQS niet blij worden van zijn zelfgecreëerde aura. Dieptepunt was toch wel het EK. Fysiek een uitstekende koers, maar tactisch en zeker emotioneel een rampzalige koers met als orgelpunt het armgebaartje richting Colbrelli.
Ook zijn uitspraken na het WK waren weer typerend. De algemene opinie was vrij lovend over zijn optreden, om enkele dagen na zijn mediaoptreden weer volledig om te draaien.
Vooral benieuwd hoe men daar intern bij DQS mee omgaat.
Dit zie je Wout, Mathieu, Tadej, Primoz enz. nooit doen want zij weten dat zoiets geen enkele zin heeft. Het enige wat je moet doen is het onthouden totdat het een keer uitkomt om het terug te doen. Zo werkt profwielrennen nu eenmaal.
Juist. Dan moet je toch vooral niet doorrijden met een sprinter in je wiel? Tactisch in de tang noemen we dat.
Opvallende uitspraak van Tom Boonen in de HLN sportcast: Evenepoel moet stoppen met die documentaires. Niet voortdurend camera's achter zijn gat, twitter verwijderen, zijn rust nemen,... Daarmee gaat hij veel meer verbeteren dan louter door training.
Dat vind ik een mooie uitspraak van Boonen.
‘… die wél altijd op de afspraak was.’ Boonen is pas op zijn 24 volledig doorgebroken. De jaren ervoor was er net veel kritiek op Tom dat hij enkel wedstrijden tot 200km aan kon, en het in de grote klassiekers liet afweten (ondanks zijn 3e plek in Roubaix op zeer jonge leeftijd).
Overigens na 2012 is Boonen er maar 1 jaar meer in geslaagd (2016 op het WK en in Roubaix) om nog mee te doen voor winst in de topkoersen.
Zo zie je maar hoe snel de mensen vergeten.
Wout en Mathieu hebben samen nog niet de helft gewonnen van Tommeke. Er is nog tijd genoeg maar we hebben het wel over een gigant met recht van spreken. Ook over de keerzijdes van de wielerroem.
Nu lijken we dan wel in een periode aanbeland waarin renners al op zeer jonge leeftijd kunnen scoren, maar dat betekent niet dat Evenepoel niet nog marge voor verbetering in zich heeft. Hij sport dan wel al jaren op hoog niveau, maar wielrennen doet hij nog niet zo lang.
Daar ligt voor hem zijn progressiemarge + wat hij allemaal uit dit seizoen kan meenemen (dat hij beseft aan wie hij iets heeft als het succes wegebt en de rest niet belangrijk is, dat het publiek dat hem op handen draagt zich even snel tegen hem kan keren, dat hij op topniveau de rest niet kan versmachten zoals bij de juniors of in kleinere wedstrijden en tactisch moet leren koersen, dat hij nog serieuze werkpunten heeft zoals stuurvaardigheid in afdalingen, klimmen in het hooggebergte, explosiviteit, enz.)
Of hij daarmee een grote stap gaat zetten, weet ik niet. Alleen lijkt het me wel plausibel dat er nog wat marge op zit.
Net zoals Pidcock dit seizoen ook wel eens op zijn limieten is gebotst, of Hirschi een moeilijk jaar heeft gehad. Vorig jaar was het een non-seizoen voor Bernal, dit jaar wint hij de Giro. Pogi zal ook niet elk jaar doorkomen zoals 2021, etc.
De grote uitspraken bij elk groot nieuw talent, maakt eigenlijk niemand waar. Pogacar is de nieuwe Eddy Merckx, Bernal ging de Tour de komende 10 jaar domineren, Sagan was de veelvraat die alle monumenten zou winnen, in 2005 zeiden ze dat Boonen ook wel eens LBL ging winnen (een renner van 80+ kg nota bene)…
Die uitspraken over Eddy II zijn dus voorbijgestreefd. Betekent voor mij niet dat Evenepoel niet toch nog een mooie carrière kan uitbouwen en zelfs absolute topkoersen kan winnen.
En waarom niet: zelfs een grote ronde. Ik sluit het niet uit. Het kan binnen 5-6 jaar ook nog gebeuren. Of de nieuwe Brajkovic? Kan ook, te vroeg om te zeggen.
RE zal een of mogelijk de prominente plaats in het team eerst moeten gaan verdienen.
Er moet een iets dikker geldbuideltje van Italie naar Lefevere, en dan komt Evenepoel gewoon weer opdraven in Italie.
Voor geld (en een paar goede flessen wijn) danst de beer...
Het zou niet voor het eerst zijn. Patje is een uitgenaste ploegbaas met een obsessie voor centen.
@Marco,
Ze zien hem in Italie graag komen denk ik. Maar er is natuurlijk een subtiel verschil tussen geliefd zijn en veel aandacht genereren. ;-)) En ook met een groot kanon kun je losse flodders afschieten!
Hij heeft zelfs zijn eerste standbeeld al, en 't staat niet in België ;-)
Dit lijken me toch weer reacties van mensen die graag een opmerking maken, maakt niet uit waarover..
Ik veronderstel dat Van Aert het veldrijden gratis doet omdat hij zijn Belgische publiek niet de hele winter kan missen...
PS. De Giro betaald ook voor Sagan en daar zeggen ze over dat hij in kontjes knijpt en valpartijen veroorzaakt
Ik zal met mijn potjes verf hier in Italie mijn eigen kunstwerk van "San Remco" op een muurtje schilderen... uiteraard compleet vanuit het perspectief van mij als groot kunstenaar en Evenepoel bewonderaar ;-)
Overigens hebben echt grote renners een plek op mythische cols gekregen. En een beeldje (groot kan het in geval van Remco niet zijn) op de Alto da Foia (wie kent die col niet), is toch net wat anders dan je naam of beeltenis ergens op de Alpe d'Huez of Zoncolan....
Staat het standbeeld van Wout van Aert daarom in zijn eigen tuin?
Ik denk ook al dat ik weet op welk muurtje ik mijn kunstwerk ga tekenen... hij heeft er zijn fiets al ooit tegenaan gezet ;-)