Patrick Lefevere haalt hard uit naar juryvoorzitter
Tijdens de derde etappe van de Tour de France haalde Patrick Lefevere op twitter al hard uit naar juryvoorzitter Guy Dobbelaere. In een column in Het Nieuwsblad deed de manager van Etixx-Quick-Step dit nog eens lichtjes over. “Iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.”
De jury en organisatie van de Ronde van Frankrijk besloot gisteren de wedstrijd tijdelijk te neutraliseren na een zware val. Er waren namelijk niet genoeg artsen en ambulances meer voor handen om de veiligheid van de renners te waarborgen. Lefevere is het niet eens met die beslissing en waarschuwt voor een gevaarlijk precedent.
“Ik heb al veel vreemde dingen gezien in de Tour, maar wat ik gisteren zag sloeg alles”, begint de Belg zijn betoog. Hiermee doelt hij er op dat organisator ASO besloot om de wedstrijd stil te leggen en dat de door de UCI aangeduide juryvoorzitter (Dobbelaere) hier niets aan deed. “Dit is immers hetzelfde als de premier die voor rechter speelt: een overtreding van de scheiding der machten.”
Volgens Lefevere is het de derde grove fout van Dobbelaere. Eerder was hij ook juryvoorzitter in de door Nairo Quintana gewonnen Giro-etappe over de Gavia in de sneeuw en in Parijs Roubaix van dit jaar met het spoorwegincident.
“Hij was de man die moest beslissen wat er gebeurde. Maar waar was hij?” vraagt Lefeverre zich af over Dobbelaere. “Ik heb hem niet gezien. Hij verstopte zich achter de geblindeerde ramen van zijn wagen.”
Hij verstopte zich achter de geblindeerde ramen van zijn wagen
Er moet actie komen, zo zegt de baas van Etixx-Quick-Step. “Pas op, ik ken Guy Dobbelaere en vind hem een sympathieke man. Maar hij is gewoonweg onbekwaam om de functie van juryvoorzitter uit te voeren. En iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.”
Lefevere vindt het een drogreden dat een tekort aan ambulances werd opgegeven om de koers stil te leggen. “Terwijl er wel degelijk een noodplan bestaat. Dan moeten er bij de nabijgelegen ziekenhuizen andere ziekenwagens opgevorderd worden.”
Misschien werd de koers wel geneutraliseerd omdat ene monsieur Cancellara erbij betrokken was
De Belg denkt dat er een andere reden is dat er geneutraliseerd werd. “Pas op, ik ben niet rancuneus. Ik had met Rigoberto Uran en Michal Golas zelf twee renners in die zware valpartij. Maar misschien werd de koers wel geneutraliseerd omdat ene monsieur Cancellara erbij betrokken was.”
[poll id=”71″]
I will remember this. Every crash we will waiting during the #tourdefrance
— Patrick Lefevere (@PatLefevere) July 6, 2015
To be clear I hate crashes but this is really a dangerous president @ToDeFr
— Patrick Lefevere (@PatLefevere) July 6, 2015
Again @guydobbelaere #uci president #giro last year @ToDeFr now. Go home guy
— Patrick Lefevere (@PatLefevere) July 6, 2015
Ik blijf erbij dat na een massale valpartij de koers stil mag worden gelegd. Veiligheid staat voorop. Bij voetbal , formule 1 en andere sporten wordt de wedstrijd toch ook stilgelegd wanneer er een situatie is die gevaarlijk is voor de sporters?
Ik zou geen reacties van deze blaaskaak meer plaatsen ! Hartelijk dank.
“Terwijl er wel degelijk een noodplan bestaat. Dan moeten er bij de nabijgelegen ziekenhuizen andere ziekenwagens opgevorderd worden.”
Tuurlijk, alle ziekenhuizen hebben een ziekenwagen of 3 klaar staan voor het geval de tour ze nodig heeft. Deze zijn ook dezelfde minuut terug aanwezig na een valpartij. Ziekenwagen zijn ook totaal niet nodig voor andere zaken.
edit redactie: niet doen
exit Patrick!!!
Als er nu te weinig ziekenwagens waren zullen ze die ook elders weggehaald moeten hebben. De koers was namelijk niet zolang geneutraliseerd dat de ziekenwagens de tijd hadden om twee keer op en neer te rijden naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
JUIST door de vergelijking te trekken met de Giro vorig jaar, waar hij stond te blerren dat de veiligheid van renners altijd op 1 moest komen. De reden dat de koers gisteren geneutraliseerd werd was met precies dát in het achterhoofd en niets anders. Die tweede valpartij direct na die erge, complete chaos, geen hulpdiensten die er langs konden.. Er was geen betere beslissing mogelijk!
Wat ie ook nog even vergeet, en dat doet iedereen die over "volledige willekeur" praat, is dat er géén kopgroep voorop reed, er géén beslissingen waren gevallen in de koers, en er op géén sportieve wijze iemand benadeeld- of bevoordeeld is.
Precies daarom is het zo stompzinnig dat dit soort figuren dan roepen "wat nou als ze morgen vallen op de kasseien". Dan is de koerssituatie totaal anders en kan je niet neutraliseren omdat er een groep ernstig voordeel of nadeel van kan hebben. Tenzij de chaos zo compleet is dat de veiligheid van de renners in het geding komt, datgene waar Lefevre in de Giro nog zo hard over riep.
Rare vogel die man.
Altijd wat te mekkeren als een renner van zijn team niet wint. Het is trouwens een gentlemansrule in de Tour als de gele trui valt buiten zijn schuld om dat de renners wachten tot hij is teruggekeerd. Enne Lefevre...het is wel weer in Belgie dat er een zware valpartij was. Wie zet in vredesnaam daar het parcours uit met die smalle wegen? Denk daar maar eens over na Lefevre!!
Goeie zet van WF trouwens om een simpele column online te zetten, sowieso dat er tientallen clicks & gefrustreerde posts volgen als het van Patrick Lefevere z'n hand komt Kassa-kassa via de reclame-opbrengsten!
Jij hebt 't in de gaten, zo denk ik er ook over.
In een begrit met verschillende groepjes is het risico op valpartijen natuurlijk aanzienlijk kleiner dan een razend peleton in de eerste week van de tour richting Huy.
Als ze waren door gereden en er was iets gebeurt terwijl er onvoldoende ambulances beschikbaar waren was de wereld helemaal te klein geweest.
Dat niemand de reden voor het platleggen van de koers geloofd zegt trouwens ook wel iets over het vertrouwen wat er is richting de 'wielersport'
Huh? Een ziekenwagen kan toch altijd langs een rijdend peloton rijden? Daarnaast ging het erom dat de ziekenwagens gewoon allemaal bezet waren vanwege de vele slachtoffers bij de val, er wás dus gewoon niets meer. En toen gebeurde die tweede val vlak erna.
Vergelijking loopt dus volledig mank.
Op dit forum doet de naam Lefevre alleen al velen in woede ontsteken en neemt men automatisch een standpunt in, want niet dat van hem is, maar in dit geval ben ik het wel voor een groot deel met hem eens. Ook al denk ik niet dat het om Cancellara ging, maar om wat de Cauwer meteen al op Sporza vertelde. Je wilt zeker zijn dat er niets heel ernstigs aan de hand is en niet verantwoordelijk zijn voor een rit waar doorgereden wordt, terwijl er iemand overleden is.
De valpartij vond plaats op een zeer brede, overzichtelijke weg. Dat heeft niets met België te maken.
Deze opmerkingen van Lefevere zullen hem nog lang achtervolgen. Er lijkt namelijk een schroef bij hem los te zitten, of hij overziet de situatie totaal niet. Wanneer er geen ambulances zijn, wil je geen kans op een nieuwe zware valpartij, waarbij de renner niet geholpen kan worden. Het lijkt wel alsof Lefevere zonder kennis van de reden weer geroeptoeterd heeft en nu te trots is om op zijn geschreeuw terug te komen.