Patrick Lefevere haalt hard uit naar juryvoorzitter
Foto WielerFlits (Archief)
dinsdag 7 juli 2015 om 09:07

Patrick Lefevere haalt hard uit naar juryvoorzitter

Tijdens de derde etappe van de Tour de France haalde Patrick Lefevere op twitter al hard uit naar juryvoorzitter Guy Dobbelaere. In een column in Het Nieuwsblad deed de manager van Etixx-Quick-Step dit nog eens lichtjes over. “Iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.”

De jury en organisatie van de Ronde van Frankrijk besloot gisteren de wedstrijd tijdelijk te neutraliseren na een zware val. Er waren namelijk niet genoeg artsen en ambulances meer voor handen om de veiligheid van de renners te waarborgen. Lefevere is het niet eens met die beslissing en waarschuwt voor een gevaarlijk precedent.

“Ik heb al veel vreemde dingen gezien in de Tour, maar wat ik gisteren zag sloeg alles”, begint de Belg zijn betoog. Hiermee doelt hij er op dat organisator ASO besloot om de wedstrijd stil te leggen en dat de door de UCI aangeduide juryvoorzitter (Dobbelaere) hier niets aan deed. “Dit is immers hetzelfde als de premier die voor rechter speelt: een overtreding van de scheiding der machten.”

Volgens Lefevere is het de derde grove fout van Dobbelaere. Eerder was hij ook juryvoorzitter in de door Nairo Quintana gewonnen Giro-etappe over de Gavia in de sneeuw en in Parijs Roubaix van dit jaar met het spoorwegincident.

“Hij was de man die moest beslissen wat er gebeurde. Maar waar was hij?” vraagt Lefeverre zich af over Dobbelaere. “Ik heb hem niet gezien. Hij verstopte zich achter de geblindeerde ramen van zijn wagen.”

Hij verstopte zich achter de geblindeerde ramen van zijn wagen

Er moet actie komen, zo zegt de baas van Etixx-Quick-Step. “Pas op, ik ken Guy Dobbelaere en vind hem een sympathieke man. Maar hij is gewoonweg onbekwaam om de functie van juryvoorzitter uit te voeren. En iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.”

Lefevere vindt het een drogreden dat een tekort aan ambulances werd opgegeven om de koers stil te leggen. “Terwijl er wel degelijk een noodplan bestaat. Dan moeten er bij de nabijgelegen ziekenhuizen andere ziekenwagens opgevorderd worden.”

Misschien werd de koers wel geneutraliseerd omdat ene monsieur Cancellara erbij betrokken was

De Belg denkt dat er een andere reden is dat er geneutraliseerd werd. “Pas op, ik ben niet rancuneus. Ik had met Rigoberto Uran en Michal Golas zelf twee renners in die zware valpartij. Maar misschien werd de koers wel geneutraliseerd omdat ene monsieur Cancellara erbij betrokken was.”

[poll id=”71″]

RIDE Magazine
89 Reacties
Sorteer op:
7 juli 2015 09:11
edit redactie: gedraag je
7 juli 2015 09:12
Tjaa, ik vind het wel een goede zet, omdat de veiligheid van renners best wel wat belangrijker mag worden.
7 juli 2015 09:12
Lefevre, deze man is niet vies van een relletje creeren zolang het in zijn eigen voordeel past. Had die gele trui nu maar gewoon gepakt op Neeltje Jans door Cavendish goed te instrueren.

Ik blijf erbij dat na een massale valpartij de koers stil mag worden gelegd. Veiligheid staat voorop. Bij voetbal , formule 1 en andere sporten wordt de wedstrijd toch ook stilgelegd wanneer er een situatie is die gevaarlijk is voor de sporters?
7 juli 2015 09:14
Idd de ziekenwagen van de nabije ziekenhuizen zitten ook gelijk in de koers, wat een vervelende man!
7 juli 2015 09:14
Man man man, wat een zure kerel. "Er moeten bij nabijgelegen ziekenhuizen ambulances opgevorderd worden." Want tijdens de tour staat de rest van de wereld stil, en zullen die ambulances nergens anders nodig zijn. En bovendien, op deze ambulances zal dan toch ook gewacht moeten worden?
7 juli 2015 09:15
En wat al lag bij de volgende valpartij Cavendish met een gebroken nek in de greppel zonder medische hulp. Akelige man die Lefevre, altijd slachtofferrol innemen.
7 juli 2015 09:16
Wat wordt ik ziek van hem! Als er een paar van zijn team ernstig bij hadden gelegen had hij weer gezeurd als ze door waren gereden, wegwezen uit het wielrennen!
7 juli 2015 09:17
Lefevre is gefrustreerd omdat door zijn fout Tony Martin tweemaal naast het geel grijpt !
Ik zou geen reacties van deze blaaskaak meer plaatsen ! Hartelijk dank.
7 juli 2015 09:17
“Iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.” Nou Patrick, ik zou zeggen stop je spullen maar vast in een kartonnen doos. Wel voor het eerst dat ik het eens ben met hem. Nu hopen dat hij een keer zijn woord houdt.

“Terwijl er wel degelijk een noodplan bestaat. Dan moeten er bij de nabijgelegen ziekenhuizen andere ziekenwagens opgevorderd worden.”
Tuurlijk, alle ziekenhuizen hebben een ziekenwagen of 3 klaar staan voor het geval de tour ze nodig heeft. Deze zijn ook dezelfde minuut terug aanwezig na een valpartij. Ziekenwagen zijn ook totaal niet nodig voor andere zaken.

edit redactie: niet doen
7 juli 2015 09:20
Patrick heeft wel gelijk “Iemand die onbekwaam is moet ontslag nemen of ontslagen worden.”
exit Patrick!!!
7 juli 2015 09:23
Wat een "rebelletje" is het toch!
7 juli 2015 09:24
Ik denk dat ik me voor het eerst kan vinden in de mening van Lefevre. Er zijn toch wel vaker valpartijen geweest met meerdere slachtoffers en die opmerking van een noodplan zie ik niet als een leugen daarnaast lagen er ook twee renners van zijn ploeg bij. Weliswaar geen Martin maar wel een Uran.
Als er nu te weinig ziekenwagens waren zullen ze die ook elders weggehaald moeten hebben. De koers was namelijk niet zolang geneutraliseerd dat de ziekenwagens de tijd hadden om twee keer op en neer te rijden naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.
7 juli 2015 09:24
Man, ik ben het weleens eens geweest met deze figuur maar hij zet zichzelf vreselijk te kakken hier.

JUIST door de vergelijking te trekken met de Giro vorig jaar, waar hij stond te blerren dat de veiligheid van renners altijd op 1 moest komen. De reden dat de koers gisteren geneutraliseerd werd was met precies dát in het achterhoofd en niets anders. Die tweede valpartij direct na die erge, complete chaos, geen hulpdiensten die er langs konden.. Er was geen betere beslissing mogelijk!

Wat ie ook nog even vergeet, en dat doet iedereen die over "volledige willekeur" praat, is dat er géén kopgroep voorop reed, er géén beslissingen waren gevallen in de koers, en er op géén sportieve wijze iemand benadeeld- of bevoordeeld is.

Precies daarom is het zo stompzinnig dat dit soort figuren dan roepen "wat nou als ze morgen vallen op de kasseien". Dan is de koerssituatie totaal anders en kan je niet neutraliseren omdat er een groep ernstig voordeel of nadeel van kan hebben. Tenzij de chaos zo compleet is dat de veiligheid van de renners in het geding komt, datgene waar Lefevre in de Giro nog zo hard over riep.

Rare vogel die man.
7 juli 2015 09:24
edit redactie: niet doen

Altijd wat te mekkeren als een renner van zijn team niet wint. Het is trouwens een gentlemansrule in de Tour als de gele trui valt buiten zijn schuld om dat de renners wachten tot hij is teruggekeerd. Enne Lefevre...het is wel weer in Belgie dat er een zware valpartij was. Wie zet in vredesnaam daar het parcours uit met die smalle wegen? Denk daar maar eens over na Lefevre!!
7 juli 2015 09:25
Aan zijn "Engelse" tweets te zien kent hij het verschil tussen een president en een precedent nog niet eens. En als hij echt meent dat onbekwame mensen maar eens moeten opstappen of ontslagen moeten worden, zou het mooi zijn als hij eens kritisch naar zichzelf kijkt - of laat kijken.
7 juli 2015 09:25
Zum kotzen! Wat een ongelooflijke gevoelloze man! Levenslange verbanning naar Siberië.
7 juli 2015 09:28
Het enige punt dat hij heeft is dat de jury (in het algemeen) zich zelden durft uit te spreken/ een beslissing te nemen tijdens een koers, en te veel laat afhangen van de organisaties. De beslissing voor neutralisatie had officieel moeten komen van de jury (al dan niet uitgevoerd door de organisatie). (de jury wisten wellicht niet van het ambulancetekort, maar na overleg met Prud'homme wel, we weten natuurlijk niet of dat heeft plaatsgevonden en ik weet niet hoe de juryvoorzitter eruit ziet en of hij niet ook vooraan heeft gestaan; dus ik wil ook eerst het verhaal van de jury horen voordat ik een mening heb over deze specifieke organisatie; zouden meer mensen moeten doen, eerst even rustig worden en dan pas berichten op twitter of in een column gooien)
7 juli 2015 09:29
Wat een gezwets. Worden de renners een keer in bescherming genomen is het ook niet goed. De complot theorieen over renners die worden bevoordeeld rijzen meteen de pan uit. En iedereen is bang dat dit een precedent schept. Man man wat is de wielerwereld toch aards conservatief!
7 juli 2015 09:29
Die ziekenwagens zijn gewoon een drogreden die veel te makkelijk geslikt wordt. Als in een bergrit de eerste groep 30min voor de laatste zit, met nog tientallen kleine groepjes tussenin, gaan ze dan net voor de afdaling de koers neutraliseren om alles samen te laten komen? Idem waaierrit, of klassieker, of wanneer er een vroege vlucht op kop zit, zit daar dan telkens een ambulance achter??
Goeie zet van WF trouwens om een simpele column online te zetten, sowieso dat er tientallen clicks & gefrustreerde posts volgen als het van Patrick Lefevere z'n hand komt :) Kassa-kassa via de reclame-opbrengsten!
7 juli 2015 09:31
@Steven_E...
Jij hebt 't in de gaten, zo denk ik er ook over.
7 juli 2015 09:33
@Folgie: inderdaad in België maar mijn inziens was dit een mooie brede weg, lijkt me niet relevant te zijn, het was een stuurfout zonder meer...
7 juli 2015 09:35
@Steven
In een begrit met verschillende groepjes is het risico op valpartijen natuurlijk aanzienlijk kleiner dan een razend peleton in de eerste week van de tour richting Huy.
Als ze waren door gereden en er was iets gebeurt terwijl er onvoldoende ambulances beschikbaar waren was de wereld helemaal te klein geweest.

Dat niemand de reden voor het platleggen van de koers geloofd zegt trouwens ook wel iets over het vertrouwen wat er is richting de 'wielersport' ;)
7 juli 2015 09:35
@ stevenE

Huh? Een ziekenwagen kan toch altijd langs een rijdend peloton rijden? Daarnaast ging het erom dat de ziekenwagens gewoon allemaal bezet waren vanwege de vele slachtoffers bij de val, er wás dus gewoon niets meer. En toen gebeurde die tweede val vlak erna.

Vergelijking loopt dus volledig mank.
7 juli 2015 09:36
Gezien het feit dat de race binnen 27 seconden geneutraliseerd werd denk ik ook dat de ziekenauto-reden een drogreden is. Die heel goed uitkomt om begrip te kweken voor deze toch wel hele byzondere actie.

Op dit forum doet de naam Lefevre alleen al velen in woede ontsteken en neemt men automatisch een standpunt in, want niet dat van hem is, maar in dit geval ben ik het wel voor een groot deel met hem eens. Ook al denk ik niet dat het om Cancellara ging, maar om wat de Cauwer meteen al op Sporza vertelde. Je wilt zeker zijn dat er niets heel ernstigs aan de hand is en niet verantwoordelijk zijn voor een rit waar doorgereden wordt, terwijl er iemand overleden is.
7 juli 2015 09:37
"het is wel weer in Belgie dat er een zware valpartij was. Wie zet in vredesnaam daar het parcours uit met die smalle wegen? Denk daar maar eens over na Lefevre!"

De valpartij vond plaats op een zeer brede, overzichtelijke weg. Dat heeft niets met België te maken.

Deze opmerkingen van Lefevere zullen hem nog lang achtervolgen. Er lijkt namelijk een schroef bij hem los te zitten, of hij overziet de situatie totaal niet. Wanneer er geen ambulances zijn, wil je geen kans op een nieuwe zware valpartij, waarbij de renner niet geholpen kan worden. Het lijkt wel alsof Lefevere zonder kennis van de reden weer geroeptoeterd heeft en nu te trots is om op zijn geschreeuw terug te komen.

Reacties zijn gesloten.