Patrick Lefevere: “Alaphilippe bewijst nu mijn ongelijk, maar ik heb dat graag”
Foto: Cor Vos
vrijdag 17 mei 2024 om 09:00

Patrick Lefevere: “Alaphilippe bewijst nu mijn ongelijk, maar ik heb dat graag”

De ritzege van Julian Alaphilippe in de Giro d’Italia, heeft ook zijn ploegbaas bij Soudal Quick-Step, Patrick Lefevere, geplezierd. Lefevere was eerder dit jaar een aantal keer kritisch voor zijn poulain in de media, maar neemt die woorden nu (deels) terug. Dat vertelt hij tegen HLN.

Lefevere benadrukt dat die kritiek niet persoonlijk was. “Mijn relatie met Julian is niet wat velen ervan willen maken. Dat ventje rijdt bij mij sinds zijn zeventiende. Ik heb al die jaren in hem geloofd. De laatste jaren gaat het wat minder, ja. Het is zeker niet mijn fout. Ik zeg ook niet dat hij er veel aan kan doen. Het is wat het is. Ik heb genoeg herhaald dat ik niet content was. Dat was niet persoonlijk. Het was niet genoeg voor wat hij kan en waarvoor hij betaald wordt. Dat is mij niet in dank afgenomen. Misschien heb ik het niet op de juiste manier gezegd. Ik heb nu eenmaal geen andere stijl.”

Maar de ervaren ploegbaas wilde de Franse ex-wereldkampioen wel aan boord houden, alleen wilde hij dat enkel tegen andere voorwaarden dan zijn huidige contract. “Ik heb vorig jaar voorgesteld om zijn contract te verlagen. Niet dat ik hem zou vernederen. Mijn voorstel was om hem in 2024 minder loon te betalen, maar ook om 2025 erbij te nemen. Dat bewees dat ik nog altijd vertrouwen had. Dat werd geweigerd en daar stopte het voor mij.”

“Maar kijk, Julian bewijst nu mijn ongelijk. Ik heb dat graag. En ik voel me niet te goed om dat toe te geven. Niet dat ik honderd procent ongelijk heb. Want we spreken over geld, en dat moet ook ingevuld worden. Het is niet mijn stijl om een rennerscontract te verlengen voor minder geld. Maar nogmaals, ik kan niet zeggen dat hij de laatste twee jaar goed gereden heeft.”

RIDE Magazine
30 Reacties
17-05-2024 09:48
Ik vind het dubbel. Die zege in een Giro-rit is natuurlijk erg knap, maar toen Alaphilippe in '21 zijn miljoenencontract tekende voor 3 jaar, was dat niet met het idee dat een Giro-rit zijn grootste overwinning zou worden in die 3 seizoenen.

In de grote koersen is hij er sindsdien niet meer aan te pas gekomen, en als kopman van een grote ploeg is een Giro-etappe, en verder nog een rit in de Dauphiné en het Baskenland in '22 en '23 als belangrijkste wapenfeiten wat karig.

Daar staat al dat moois tegenover dat Alaphilippe deze ploeg doorheen de jaren heeft geschonken. Toch kwam de overvleugeling door types als Pogacar (in het eendagswerk), Van der Poel, Evenepoel en in iets mindere mate Van Aert wel erg abrupt.
    17-05-2024 10:01
    Wielrennen is meer dan zeges. In een kopgroep van 15 man is Flip degene die je ziet met zijn gewiebel-en-zwoeg. Ik heb hem ook overal zien knokken en versnellen om waar hij was er iets van te maken.
    17-05-2024 10:06
    Ja, de motivatie en de flair heeft hij zeker nog. Maar dat die 3 jaren een teleurstelling waren, neem je niet weg met een Giro-ritzege tegen Maestri.

    Als Evenepoel dan eens wegvalt zoals dit jaar, valt de hele klassieke campagne voor Soudal-Quick Step in het water en dat zou met een kopman als Alaphilippe erbij eigenlijk niet mogen.

    Met als counter-argument dat het alle grote namen staat te wachten dat het op een gegeven moment minder wordt. Maar de plotse downfall van wereldkampioen Alaphilippe had denk ik niemand zien aankomen eind 2021.
    17-05-2024 10:14
    Nou het laatste jaar dat ie wereldkampioen werd was ie de rest van het jaar ook nergens en redde hij zijn seizoen daarmee. Dus ook 9 van de 10 maanden dat jaar waren zoals nu
    17-05-2024 10:18
    Hmm dat klopt toch niet helemaal hoor. Zijn belangrijkste resultaten in 2021:

    Strade: 2de
    Ritzege Tirreno voor VDP, WVA en Pogacar
    Amstel: 6de
    Waalse Pijl: 1e
    LBL: 2de
    Tour-rit gewonnen met een prachtige solo
    San Sebastian: 6de
    Plouay: 2de
    Dan het dagelijks gevecht met WVA in de Ronde van GB
    WK: 1e
    Lombardije: 6de

    Qua zeges was het misschien beperkt, maar meespelen voor winst tegen de wereldtop is toch nog iets heel anders dan in het stuk niet meer voorkomen zoals na '21.
    17-05-2024 10:39
    Er wordt zo makkelijk elke keer afgegeven op de slechte resultaten van Alaphilippe maar ondertussen wordt wel vergeten dat hij een paar hele zware valpartijen heeft meegemaakt de afgelopen seizoenen.
    17-05-2024 12:05
    @Domestique een wielrenner wordt (bijna) altijd betaald naar aanleiding van de prestaties die hij geleverd heeft. Je kunt dan stellen dat hij de jaren ervoor dan onderbetaald wordt.
    17-05-2024 12:09
    Dat Flip's 2021 als tegenvaller werd gezien (destijds ook door hemzelf) toont vooral hoe ongelooflijk dominant hij in de jaren ervoor was.

    Het is niet alleen dat hij sindsdien overvleugeld is door nog grotere talenten. Zijn prestatiecurve is echt ingestort.
17-05-2024 09:15
Zegt de beste man toch niks geks he. Zowaar....
    17-05-2024 09:42
    Voor het eerst in lange tijd dat we een zelf reflectie zien bij Patrick. Hopelijk gaan we dit vaker zien.
17-05-2024 09:44
Patrick is het v.b. van een persoon die door zijn technisch-inhoudelijke kennis ( in dit geval “het metier wielrennen”) en na promoties in de positie komt van top-manager maar niet over de onderliggende competenties beschikt om dat laatste beroep uit te oefenen. Eén van de competenties/ vaardigheden waar je als top-manager over moet beschikken is het hanteren van de juiste communicatiestijl afhankelijk van de persoon tegenover je én van de omstandigheden. Hij geeft nu zelf toe dat hij maar één communicatiestijl heeft. Maw: een cursus hier en daar om theoretische en praktische skills bij te spijkeren was niet slecht geweest. Probleem is dat mensen die van onderen komen soms moeite hebben met scholing (ze worden met hun neus op de feiten/ de beperkingen gedrukt en dat is niet fijn / moet je tegen kunnen)
    17-05-2024 10:12
    Denk ook dat zijn flexibiliteit van denken niet (meer?) Groot genoeg is om dit nog even aan te leren. Een paar cursussen kunnen een klein beetje bijsturen, maar echt anders leren communiceren moet ook vooral uit jezelf komen en dat zie ik niet gebeuren
    17-05-2024 10:20
    Dit is wel een beetje een grap hoop ik, iemand die meer dan twintig jaar aan het hoofd staat van één van de meest succesvolle wielerploegen van onkunde beschuldigen :-D En je doet alsof het over een van onder doorgegroeide verstandelijk beperkte uil is, maar hij was bijvoorbeeld wel al eerst boekhouder voor hij in de wielerwereld stapte als ploegleider he.
    17-05-2024 10:28
    Helemaal mee eens. Maar los van communicatiestijlen. Dit soort discussie hoort niet via de media te lopen.
    17-05-2024 12:31
    De wereld om hem heen is gewoon sneller veranderd dan Patrick Lefevere.

    Ik werk ook in een omgeving waar communicatie belangrijk is voor succes (en behoud), en de bochten waarin je jezelf moet wringen om te voldoen aan het huidige ideaalbeeld kan behoorlijk vermoeiend zijn. Ik kan me goed voorstellen dat je daar op je 69e klaar mee bent, dat ben ik op mijn 33e al namelijk.
    17-05-2024 12:52
    Zoals hierboven ook al werd gezegd. Patlef was vroeger boekhouder en heeft bij al zijn ploegen de puntjes op de i gezet en elke euro 5 maal omgedraaid.

    Wat tot grote successen leidde. En dat leidt er ook toe dat hij streng is voor de grootste lonen. Snapt als geen ander hoeveel hij betaalde en de prestaties die ertegenover stonden. Niets mis mee.
17-05-2024 11:07
Ook al wint Alaphilippe weinig meer, hij is wel altijd in beeld. En je kunt moeilijk zeggen dat hij het nooit probeert. Dus wat dat betreft levert hij publicitair gezien nog altijd meer op dan een sprinter die je alleen de laatste 100 meter ziet en dan misschien vijf overwinningen in een seizoen pakt.

En het blijft wat mij betreft gewoon een heel aantrekkelijke renner.
    17-05-2024 13:34
    Maar als hij niks wint is het wel een heel duur reclamebord.
17-05-2024 12:59
Beter als Lefevre redeneren (als “harde” zakenman) dan Froome miljoenen betalen om écht niks te presteren…
    17-05-2024 13:07
    Inderdaad, voor het loon van alaphilippe kan je ook jong tallent binnenhalen en daar rijden er momenteel in België voldoende van rond
17-05-2024 14:09
Hij drukt zich wellicht soms wat ongelukkig uit, maar bovenal bewijst Lefevere keer op keer realist en een faire broodheer te zijn. Onder de streep is een wielerploeg in feite toch gewoon een bv, waarin de werknemers moeten leveren obv datgene wat ze betaald krijgen. Dat zullen niet de leukste gesprekken zijn, maar ze horen er wel bij, dat is in de burgermaatschappij niet anders. Kan me voorstellen dat er bij andere ploegen heel wat minder netjes met renners wordt omgegaan, maar dat krijgen wij gewone stervelingen allemaal niet mee.

Niettemin genoten van de ritzege van Alaphilippe eerder deze week, zeker na alle tegenslag. Laten we hopen dat het de opmaat is naar nog een paar mooie prestaties dit jaar.
    17-05-2024 14:13
    Met jouw hele post eens!
17-05-2024 09:17
En nu wij een mening hierover?

OK, ik denk dat aan beide zijden de 'kaap' van topfavoriet naar attractieve aanvaller te laat herkend is. Iedere coureur loopt hier eens tegenaan en het is zeer lastig om in te zien wanneer. Flip kan nog jarenlang in rondes op pad om etappes te gaan winnen, daarvoor heeft hij het talent en de fysiek.
17-05-2024 10:42
Lijkt mij eigenlijk een mooi aanbod dat Alaphilippe gekregen heeft. Een minder contract was zeker niet onterecht en een jaar extra tegelijkertijd wel een mooie geste en teken van vertrouwen. Ik zou het er ook even mee gehad hebben als dat dan geweigerd wordt.
    17-05-2024 12:44
    Ik zou het er mee hebben gehad als mijn baas dit soort dingen maar steeds op straat blijft gooien. Verder weet ik niet of ik iemand vragen om salaris in te leveren waar hij op basis van een contract gewoon recht op heeft om vervolgens nog een jaar te mogen blijven tegen een verlaagd salaris, nou echt als een blijk van vertrouwen zou opvatten... Te minder waar Allaphippe dat gereduceerde salaris in 2025 vast ook ergens anders kan ophalen zonder salaris te hoeven inleveren over 2024.
    17-05-2024 15:45
    Ook er eens aan gedacht wat zijn ploegmaten er van zeggen dat hun kopman niet levert ? Daar zal in de bus ook wel harde woorden gevallen zijn na afloop en niet alleen van Lefevere .
17-05-2024 11:00
Deze zege is mooi, maar betekent geen terugkeer aan de wereldtop. Monumenten, WK's en gele truien liggen niet meer binnen zijn bereik. Maar als een luxere uitvoering van Thomas de Gendt kan hij nog een paar jaar mooie dingen laten zien.

17-05-2024 13:40
Hij heeft natuurlijk gewoon gelijk en dit is een zeer correcte en faire reactie. Maar er zijn wel uitspraken gevallen die verkeerd waren.
17-05-2024 09:23
In HNB stond ook nog dat Julian eigenlijk dat contract wou tekenen maar werd tegengehouden door de manager die wou afwachten (en misschien de vrouw ook intussen).
17-05-2024 10:32
Geen woord Spaans van patlev

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine