Pascal Ackermann gedeclasseerd: “Verkeerd beoordeeld door de jury”

woensdag 14 oktober 2020 om 18:22
Pascal Ackermann gedeclasseerd: “Verkeerd beoordeeld door de jury”

foto: Cor Vos

BORA-hansgrohe is het niet eens met het juryoordeel in de Scheldeprijs, dat bepaalde dat Pascal Ackermann werd gedeclasseerd voor het afwijken van zijn lijn met een val van August Jensen als gevolg.

“Dit werd duidelijk verkeerd beoordeeld door de jury”, liet ploegleider Steffen Radochla weten via het team. “Pascal zag een gaatje en lanceerde zijn sprint zonder ook maar iemand aan te raken. Iemand raakte vervolgens helaas zijn achterwiel en viel. Het was echter een wedstrijdincident als we wel vaker zien. Naar mijn menig is dit de verkeerde beslissing.”

Volgens de Duitser, die in de jaren 2000 zelf een verdienstelijke sprinter was, heeft de ploeg geen loon naar werken gekregen. “Het is jammer voor Pascal maar ook voor alle andere jongens, want ze hebben het vandaag heel goed gedaan in de finale.” Ackermann werd teruggezet naar de 21e plaats, de laatste plek van de eerste groep.

Dit artikel delen:

64 Reacties

Sven.99 14 oktober 2020 om 23:15

Tuurlijk doet hij dit niet express, maar hij zwiept hem behoorlijk naar rechts en rijd iemand zn stuur onder zn armen vandaan. Terechte beslissi g van de jury

Cyclinglife 15 oktober 2020 om 09:01

Het gat is er overduidelijk. Hij kon er daar dus makkelijk en goed ingeschat langszij komen. Hij gaat alleen iets te ver naar rechts met erlangs komen.
Als dit niet meer kan/mag ivm deklassering en je geen ellebogen, geen kopstoten, niet meer van je lijn mag uitwijken. Konden ze beter bijna de gehele top zoveel deklasseren omdat er de laatste 500 meter veel gebeurde.
In verlenging hiervan zie ik niet in hoe je consequent de regels moet toepassen, zonder willekeur te creëren of enkel als het fout gaat, en er nog sprint etappes kunnen worden gehouden zonder iedereen in de sprint te deklasseren

Michelangelo 15 oktober 2020 om 09:22

Andere zienswijze hebben is prima.

Maar vind jij de beuken, het duwen en het elleboogwerk in de aanloop “normaal”?

Ja, het gebeurt altijd, omdat het wordt toegestaan / niet bestraft. Maar zou dat ook de norm moeten zijn in jouw ogen? Als ik ga fietsen met mijn fietsmakkers, dan sprinten we regelmatig om het plaatsnaambordje. En dan gaat het er af en toe fel aan toe, maar zonder elkaar te raken of van de fiets te rijden. En nee, het gaat niet om geld, en we zijn geen profs, maar we willen allemaal winnen.

Ik vraag me verder af of je de sprint wel echt goed hebt bekeken. Hij MOET Jensen gezien hebben, want hij reed er eerst zo goed als naast. Maar hij gaat niet DOOR een opening, hij MAAKT een opening. Door het voorwiel van Jensen eronderuit te “Jungelsen”. Is dat echt acceptabel of normaal sprinten in jouw ogen?

En die gast had het niet naverteld zonder helm…

Cyclinglife 15 oktober 2020 om 10:06

Ik zeg nergens dat ik kopstoten of ellebogen of verkeerd van de lijn afwijken normaal vindt. Maar dat is wel wat er links ( van bovenaf) gebeurd. Maar die deklasseren ze niet. En dat is hypocriet of je deklasseerd de gehele bende die zich zichtbaar misdraagt (uiteraard ziet de jury niet alles wat er in een sprint, onmogelijk) of niemand. Nu wordt er 1 gedeklasseerd omdat hij te ver naar rechts uitwijkt. Als hij minder ver naar rechts zwaait/zwiept is er voldoende ruimte om langszij te komen. Hij gaat te wijdt.

En sprinten naar een plaatsnaam bordje met vrienden is leuk om te doen, maar dat doe je dus ook niet met een compleet peloton. Je hebt dan ook meer de ruimte om te sprinten. En zoals je zegt gaat het nergens om in tegenstelling tot prof wielrenners wiens brood het is. Ze hebben een extra drijfveer die ze net over het randje kan doen gaan.

Ik zie dus niet hoe je een sprintend prof peloton veilig kan doen. Of zonder gezever bij iedere jury beslissing. De sprintaankomsten zijn te smal voor zoveel renners, bochten in de aanloop of in de sprint zelf helpen ook niet mee. Een sprint heuvel op gaat vaak wel beter. Maar dat is ook niet te doen bij elke wedstrijd.

Michelangelo 15 oktober 2020 om 10:49

@Cyclinglife,
Ik denk dat dit een stukje is van de lange adem. Ik denk dat je bij de start van het nieuwe seizoen als UCI kenbaar moet maken dat je het schouderduwen, ellebogenwerk, zwiepers en ander gedrag gaat aanpakken, of het nu geleid heeft tot valpartijen of niet. Met tijdstraffen, puntenstraffen of uitsluitingen voor een wedstrijd (afhankelijk van etappekoersen / eendagskoersen). En met de boodschap dat de wedstrijdjury oordeelt, en af en toe een keer naast kan zitten. Maar dat dit met het oog op veiligheid acceptabel is.

en dan komt heel snel het moment dat het duwen en wringen contraproductief werkt voor renners en ploegen. En dat ploegleiders beseffen dat het anders aangepakt moet worden. En hun renners anders gaan instrueren voor zover dat dan nog nodig is.

Maar het mag duidelijk zijn dat de norm moet veranderen. En dat moet toch echt vanuit de UCI komen….

FondriestTF3 15 oktober 2020 om 09:25

In dit geval zie ik het van z’n lijn afwijken niet als het probleem. Er is namelijk een gat en daar mag hij in duiken.

Dat ‘duiken’ doet hij echter niet door naar rechts te sturen maar door een zwieper te maken. Dan kegel je mensen achteruit die bij je achterwiel zitten.

Optie 1: Zeker weten dat er niemand zit. Dan mag je een zwieper maken omdat je niemand zult raken.

Optie 2: ‘Rustig’ naar dat gat sturen zodat iedereen kan anticiperen.

Michelangelo 15 oktober 2020 om 10:07

De deur stond op een kier. Maar die was niet groot genoeg om er doorheen te kunnen. En dan kun je een aanal dingen fatsoenljke dingen doen:
– Op je plek blijven zitten en concluderen dat je er niet door kunt
– Wachten tot de deur wat verder open gaat zodat je er wel door kunt
– De deur voorzichtig verder open duwen zodat je zeker weet dat je niet iemand verwondt die er achter staat.
Allemaal prima wat mij betreft.

Ackermann koos echter voor optie 4: De deur verder openbeuken als een politieagent die een inval doet. Zonder rekening te houden met het feit dat er iemand achter de deur kan staan.

En Jensen kreeg de deur nu keihard tegen zijn neus….

EdEnd 15 oktober 2020 om 10:45

Ik zie Ackerman gewoon een inschattingsfout maken. Hij heeft de snelheid van Jensen te laag ingeschat en gedacht dat het gaatje dat hij nodig had er tegen die tijd wel zou zijn. Terechte terugzetting in de uitslag maar om Ackerman nu als gevaarlijke gek neer te zetten is wat overdreven. Ackerman moet de beelden zelf nog eens terugkijken, naar Jensen toelopen en zeggen: sorry dat had ik helemaal verkeerd ingeschat. Daar hoeven geen maanden schorsing voor te komen.

Daarnaast is de vraag waar wij als wielerfans mee bezig zijn om mensen schorsingen aan te smeren. Wij rijden niet mee en zijn dus niet degene die moeten roepen om zware straffen, volgens mij kunnen de renners en teams dat heel goed zelf.

Verder blijf ik, misschien wel als een van de weinigen, genieten van massasprints.

Michelangelo 15 oktober 2020 om 11:23

Ik denk dat je je vergist: heel veel liefhebbers hier zien graag een massasprint. Maar vaak niet de voorafgaande saaie koers. Of de verschrikkelijke valpartijen.

En verder denk ik dat er een roep is ook vanuit het peloton om meer veiligheid en minder valpartijen. Maar het is ergens ook wel logisch dat ze zelf niet roepen “straf ons harder alsjeblieft”. Hardrijders op de snelweg gaan ook niet vragen om meer snelheidscontroles.

En dat is exact waar de UCI in moet stappen. Regels stellen en handhaven, omdat je dit niet van de renners zelf kunt en mag verwachten. Dit moet je van hogerhand regelen.

Headlines

Materiaalzone

Populair