Parijs-Nice geeft alle wildcards aan Franse teams

Door , woensdag 9 januari 2019 om 12:37
Marc Soler

Vorig jaar ging Marc Soler met de zege aan de haal - foto: ASO

De ASO heeft woensdag het parcours gepresenteerd van Parijs-Nice. De Franse WorldTour-koers ligt volgens de organisatie helemaal open tot aan de slotdag. Daarnaast werden ook de vijf wildcards verdeeld. Naast de achttien WorldTour-teams, krijgen ook alle vijf Franse ProContinental-teams een uitnodiging.


Dat betekent dat Arkéa-Samsic (de ploeg van Warren Barguil, André Greipel en Bram Welten), Cofidis (Nacer Bouhanni, Christophe Laporte), Delko-Marseille Provence (Ramunas Navardauskas), Direct Energie (Lilian Calmejane, Pim Ligthart, Niki Terpstra) en Vital Concept-B&B Hotels (Bryan Coquard, Steven Lammertink) zich mogen opmaken voor de Koers naar de Zon. Buitenlandse ProContinental-formaties zijn net zoals de voorbije seizoenen niet van de partij. Ook toen gingen de wildcards uitsluitend naar Franse equipes.

flag-fr Parcours Parijs-Nice 2019

Dit artikel delen:

11 Reacties

Samlambeej 9 januari 2019 om 14:06

Cofidis krijgt overal een wildcard terwijl het geen inspirerend ploegje is. Natuurlijk omdat ze veel organisaties zwaar sponsoren.

Allemaal franse ploegen alé.. De andere pro-conti ploegen worden hier moedeloos van. Slecht voor de wielrennerij.

FDJ 9 januari 2019 om 16:02

Cofidis heeft ook nog gewoon eens een hele leuke ploeg. Ze hebben een aantal sprinters die echt kunnen scoren met Laporte, Bouhanni en Hofstetter en ook nog eens een heel aardige trein met renners als Mathis, Petit en Soupe.

Verder met Atapuma, Berhane, Herrada en Mate aanvallend ingestelde renners als het omhoog gaat in een koers.

Dus om nu Cofidis eruit te pakken is de verkeerde.

Samlambeej 9 januari 2019 om 16:31

@FDJ
Van de startplekken via wildcards in vlaamse klassiekers, De Ronde, Luik, PR, Parijs-Nice, Dauphiné, ASO Noorwegen, de Tour én de Vuelta is er altijd op voorhand en met zekerheid eentje voor Cofidis. Ze zijn eigenlijk beter af dan de WT teams maar hun selectie is subtop van de subtop. Was dat heel erg en is dat nu nog steeds.

ebl 9 januari 2019 om 14:16

Wat een domme opmerking Samlambeej…

Als ze dat niet deden bestonden er met grote zekerheid niet zoveel franse teams, dát zou pas écht slecht voor de sport zijn

Samlambeej 9 januari 2019 om 14:27

@ebl
Nu verdwijnt de interesse van alle niet-franse sponsors van pro conti ploegen. We horen toch vaker managers van pro continentale ploegen die afhaken omdat ze de vriendjespolitiek beu zijn. Er zijn 5 wildcards, 3 plekjes aan franse in beurtrol en 2 buitelandse.

r525 9 januari 2019 om 15:31

@samlambeej
Ben voorstander van selecteren op kwaliteit, maar laten we niet gaan doen alsof dit voorbehouden is aan de Fransen. Andere landen doen dat niet anders, zie de Belgische klassiekers of de Amstel.
Kijk bijvoorbeeld naar Direct Energie, heeft altijd een degelijke kasseienploeg gehad, maar werd vorig jaar (of het jaar daarvoor alweer?) voor heel veel kasseien wedstrijden niet uitgenodigd omdat zonodig elke Belgische ploeg aanwezig moet zijn.

Samlambeej 9 januari 2019 om 15:54

@r525
2018: In De Ronde werden wildcards gegeven aan het buitenlandse Cofidis, Vital Concept en Roompot
In de E3, DDV, De Panne en le Samyn was het aan Direct Energie.
In 2017 reed Direct Energie alle Vlaamse en alle Waalse klassiekers PR en AGR incluis. Enkel E3 niet. Beurtol dus. Dit jaar zijn ze er sowieso bij.

r525 9 januari 2019 om 16:15

Ja plus alle Belgische PCT, waarvan je van Sport Vlaanderen en WB echt niet kan zeggen dat het op kwaliteit is gebaseerd. Eendagswedstrijden hebben het voordeel dat ze meer teams uit kunnen nodigen. Maar je ziet dat Ronde van Vlaanderen in ieder geval alle Belgische teams die ze kunnen uitnodigen, sowieso uitnodigt.
In de grote rondes van het jaar deed de TDF hetzelfde als de andere grote rondes. 1 buitenlandse ploeg, de rest van eigen nationaliteit.

Mwielerfan 10 januari 2019 om 01:39

Roompot is er ook vaak bij en niet vanwege goede resultaten

Jean Dumas 9 januari 2019 om 17:37

Aanloop naar slotweekend wel iets vlakker dan andere jaren, maar kloeke tijdrit voor Paris-Nice.

Covadonga 9 januari 2019 om 19:50

Wat een rommelig artikel. Een kop per etappe zou het beter maken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.