Parcours Vuelta a San Juan onthuld: geen tijdrit, wel bergetappe naar 2624 meter hoogte

zaterdag 24 december 2022 om 18:02
Parcours Vuelta a San Juan onthuld: geen tijdrit, wel bergetappe naar 2624 meter hoogte

foto: Cor Vos

De organisatie van de Vuelta a San Juan (2.Pro) heeft het parcours voor de komende editie bekendgemaakt. De Argentijnse rittenkoers, die duurt van 22 tot en met 29 januari, zal vermoedelijk beslist worden in rit vier en vijf, als er stevig geklommen moet worden. In 2023 bevat de Vuelta a San Juan geen tijdritkilometers.

De laatste editie van de Vuelta a San Juan vond plaats in 2020, net voor het uitbreken van de coronacrisis. De eindzege ging toen naar Remco Evenepoel, die destijds de macht greep in de chronoproef op dag drie. De huidige wereldkampioen, die ook nu zijn seizoen zal beginnen in Argentinië, zal zijn slag dit jaar niet kunnen slaan in een tijdrit. Wel zijn er twee bergetappes om het verschil te maken.

De Vuelta a San Juan begint op zondag 22 januari echter met een vlakke etappe van en naar San Juan. Rit twee gaat door het middengebergte, waarna op dag drie de sprinters waarschijnlijk weer aan de beurt zijn. De vierde etappe kent vooral een lastig middenstuk, want halverwege de koers ligt de top van de Alto de la Virgen de Andacollo. Dat betekent klimmen naar 2219 meter hoogte. Ook in de finale loopt het overigens nog op naar Barreal.

Donderdag volgt dan een rustdag, waarna de wedstrijd vrijdag verdergaat met de koninginnenrit. De 173,7 kilometer lange etappe voert namelijk over meerdere hellingen naar de Alto del Colorado (18,9 kilometer aan 4,4 procent). In 2020 was er ook een finish op deze 2624 meter hoge berg. Toen won Miguel Eduardo Flórez van Androni Giocattoli-Sidermec voor Óscar Sevilla en Brandon McNulty. Evenepoel eindigde die dag als vijfde op vier seconden van de winnaar. De kans is groot dat de winnaar van de achtdaagse na deze bergetappe bekend is. De laatste twee ritten zijn namelijk weer vlak.

Deelnemersveld
Naast Soudal-Quick Step, de opvolger van Quick-Step Alpha Vinyl, zullen onder andere INEOS Grenadiers, Trek-Segafredo, BORA-hansgrohe, Astana Qazaqstan en TotalEnergies meedoen aan de achtdaagse rittenkoers. Voor INEOS Grenadiers zullen Filippo Ganna en waarschijnlijk Egan Bernal van start gaan, TotalEnergies vaardigt Peter Sagan af en Movistar trekt met aanwinst Fernando Gaviria naar Argentinië.

Rittenschema flag-ar Vuelta a San Juan 2023 (22-29 januari):
22/01 – Etappe 1: San Juan – San Juan (143,9 km)
23/01 – Etappe 2: Valle Fértil – Jáchal (201,1 km)
24/01 – Etappe 3: Villicum Autodrome – Villicum Autodrome (170,9 km)
25/01 – Etappe 4: Villicum Autodrome – Barreal (196,5 km)
26/01 – Rustdag
27/01 – Etappe 5: Chimbas – Alto del Colorado (173,7 km)
28/01 – Etappe 6: Vicente Chancay Velodrome – Vicente Chancay Velodrome (144,9 km)
29/01 – Etappe 7: San Juan – San Juan (112 km)

Dit artikel delen:

9 Reacties

Ardoisier 24 december 2022 om 18:29

Een BERGETAPPE NAAR 2624 METER HOOGTE klinkt als een veel te hoge berg, zo vroeg in het seizoen. Wie weet op welke hoogte die etappe begint? Oftewel, hoeveel hoogtemeters zijn er in die etappe? Als ze op 2000 meter starten, is het nog te overzien.

0
Ronellenfitsch 24 december 2022 om 18:56

Je kunt uitrekenen hoeveel 18,9 km a 4,4% is …

0
Gunther Leonhardt 24 december 2022 om 20:20

Die finish zit er al jaren in en is helemaal niet zo zwaar. Ganna finishte in de laatste editie op 4 seconden van de winnaar.

0
Cochise 24 december 2022 om 23:10

De voet van de klim ligt inderdaad ook al op 1900m hoogte. In Colombia of zelfs Qinghai lake rijden ze vaak hele (zelfs “vlakke”) ritten boven de 2000m hoogte.

1
Kannibaal van Schepdaal 24 december 2022 om 19:48

Een maand op voorhand, terwijl ploegen hun planning wellicht al even klaar hebben.

Puur amateurisme, en het is geen geïsoleerd geval.

-1
xistnc 24 december 2022 om 19:57

Het parkoers komt je niet uit, bedoel je?

Volgens mij valt dat goed mee. 19km aan net 4% kun je net als een tijdrit beschouwen als een wattagechallenge.

0
Kannibaal van Schepdaal 24 december 2022 om 21:29

Wat kan mij het schelen. Het is maar een profielnaam, hoor. Mijn identiteit hangt niet samen met een renner.

Maar goed, ik noteer dat het nog steeds kritiekloos passeert. En of het een goed parcours is of niet, is volledig naast de kwestie. Ploegen moeten een planning maken en of er tijdrit in een ronde zit, is nu eenmaal heel bepalend om er als klassementsrenner een doel van te maken. Vorig jaar was het ook onwaarschijnlijk onprofessioneel om kort voor Milaan-Turijn, wat doorgaans een wedstrijd voor klimmers is, die wedstrijd om te vormen tot een sprintwedstrijd.

Stel je voor dat de organisatie van het WK, waar renners die zich kansrijk achten op het parcours vaak een groot deel van maken, een maand ervoor het parcours plots verandert zodat een ander type renner meer kans maakt.

Alle wedstrijdprofielen moeten bekend zijn begin november, zo eenvoudig is het.

Maar denk gerust dat ik dit alles vind louter omdat het nu in het nadeel is van iemand als Evenepoel. Dat zou nogal een simpele reflex zijn. Maar goed, zoals de waard is, kent men zijn klanten zeker.

0
Cochise 24 december 2022 om 23:14

Je gaat er dan van uit dat:
– Soudal-Quick step niet op de hoogte was?
– De ploeg zonder Evenepoel naar daar was afgezakt als ze het geweten hadden?
– De ploeg een doel heeft gemaakt van de eindzege?

Ik neem aan dat de tijd van te kiezen in functie van laat staan het mikken op eindzeges in San Juan, Valencia of Noorwegen wel stilaan van ondergeschikt belang is voor een renner die een grote ronde heeft gewonnen.

0
Maillot à Pois 24 december 2022 om 23:42
Quote:
Ploegen moeten een planning maken en of er tijdrit in een ronde zit, is nu eenmaal heel bepalend om er als klassementsrenner een doel van te maken.

Maar de Vuelta a San Juan is sowieso geen doel, behalve dan voor de renners uit het Latijns-Amerikaanse circuit. Voor WorldTour ploegen is het puur een voorbereidingswedstrijd. Een tijdrit was hooguit leuk geweest als test (en dan nog een heel relatieve test, want als ik me niet vergis werd de tijdrit in de vorige editie op gewone fietsen afgewerkt). Hier gaat Evenepoel echt niet wakker van liggen.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone