De Sunweb Groep is overgenomen door het Scandinavisch-Duitse Triton, een zogenoemde durfinvesteerder. Triton heeft voor een onbekend bedrag een meerderheidsbelang in het Nederlandse vakantiebedrijf verworven. Deze ontwikkeling heeft echter geen gevolgen voor de wielerploeg, laat woordvoerder Peter Reef aan WielerFlits weten.
Sunweb Vakanties werd in 1991 opgericht en was een van de eerste vakantie-aanbieders die overging op het online verkopen van tickets. Huidig eigenaar Joost Romeijn blijft minderheidsaandeelhouder en treedt toe tot de raad van commissarissen. “Deze transactie is aan te raden om mee te doen in de internationale reisindustrie. Schaalvergroting is daarvoor nodig en ook extra kapitaal om voldoende te investeren in internet en automatisering”, zegt Romeijn in De Telegraaf.
Geen gevolgen voor wielerploeg
Sunweb is ook hoofdsponsor van de gelijknamige wielerploeg. Navraag leert dat deze ontwikkeling geen gevolgen voor Tom Dumoulin en co heeft. “De grote Zweedse investeerder Triton heeft een groot aandeel in de Sunweb Groep genomen. Dit stelt Sunweb in staat hun groeiplannen versneld te realiseren. Ze behouden hun visie, directie en business plan. Dit is ook goed nieuws voor de ploeg, want de lange-termijn marketing strategie met Team Sunweb als voornaamste pilaar, blijft ongewijzigd”, stelt Reef.
In het verleden raakten wielerploegen wel eens een naamgevende sponsor kwijt, als het moederbedrijf werd overgenomen door een ander bedrijf. Het meest recente voorbeeld is Sky, dat werd overgenomen door het Amerikaans Comcast. “Dat bedrijf ziet nu eenmaal minder brood in het wielrennen. Dan houdt het op. Maar dat had ik niet zien aankomen”, vertelde Sky-renner Dylan van Baarle onlangs nog in een interview aan deze site. Voor het Sunweb van kopman Dumoulin lijkt dat dus niet aan de orde.
11 Reacties
Zou ik ook zeggen, maar het is natuurlijk veel te vroeg om te juichen voor de ploeg.
Altijd een charme van het wielrennen dat volledig afhankelijk zijn van bedrijven en sponsoren. 1 te Oslo vol-op-de-Triton-CEO klappende fixie-idioot en volgend jaar kunnen ze allemaal wieberen.
Als de contracten goed zijn veranderd er alleen iets met oplichters als delaney
durfinvesteerder tja….nou dat gaat niet lang duren ben ik bang. Ik zou al wat rondkijken voor een sponsor.
Inderdaad , als er durfinvesteerders iets overnemen wordt er zo snel mogelijk gecashet of wanneer het wat minder gaat zo snel mogelijk verkocht.
Tuurlijk kan dit gevolgen hebben. Maar niet voor dit seizoen.
Wielrennen is zo’n prachtige sport en word schitterend in beeld gebracht wat perfect is voor sponsors maar er zou een andere manier van financiering moeten komen.
Niet te afhankelijk maken van een sponser.
Voor 2019 niet, nee. Zet het bericht maar alvast klaar voor 2020.
Dit is niet te vergelijken met de sponsorsituatie rond Team Sky. De sponsoring door Sky eindigde sowieso na 2019, terwijl Sunweb zich heeft gecommitteerd aan Team Sunweb voor nog zeker 4 jaar. Wat er daarna gebeurd is natuurlijk afwachten. In dit verband vind ik het hardnekkige gerucht dat een grote NL’se firma in de wielersport wil stappen erg interessant.
Maarja wat is commiteren? Joostie is flink gaan cashen en nu zijn het durfkapitalisten. Op het moment dat die denken dat ze de heilige graal te pakken hebben (en dat denken ze vaak), dan is marketing plots niet meer belangrijk en dan onttrekken ze die 15 miljoen uit de wielerploeg in een handomdraai.
HEMA, met zo’n grote worst op de rug en een heel palet dieren voor Ouwehands aan de voorzijde, die Panda’s aldaar zijn internationaal vermarktbaar ook.