Ex-ploegmaat Vermote: “Vandaag zorgt Tony Martin voor rust in het hoofd van Steven Kruijswijk”

Door , zondag 7 juli 2019 om 10:28
Ex-ploegmaat Vermote: “Vandaag zorgt Tony Martin voor rust in het hoofd van Steven Kruijswijk”

©Cor Vos

Hoe belangrijk wordt Tony Martin deze namiddag in de ploegentijdrit van Jumbo-Visma? Julien Vermote, vijf jaar ploegmakker van de Duitser bij Quick-Step, weet het. “Ontzettend belangrijk! Geloof me, alleen al zijn aanwezigheid zorgt voor extra rust in het hoofd van kopman Steven Kruijswijk.”


Julien Vermote verhuisde in 2018 van Quick-Step naar Dimension Data. Martin was een jaar eerder al vertrokken naar Katusha Alpecin. Vijf jaar lang waren ze ploegmaats bij de ploeg van Patrick Lefevere, waar ze meerdere successen boekten in het ploegentijdrijden. Martin werd met Quick-Step drie keer wereldkampioen in deze discipline. De laatste keer, in Doha, maakte ook Vermote deel uit van het winnende zestal.

Slipstream
“Een van de mooiste momenten uit mijn carrière”, vertelt Vermote aan WielerFlits. “Een dag die ik nooit vergeet. Niet alleen omdat we goud pakten, maar ook omdat ik zelden zo heb afgezien als toen. In een ploegentijdrit worden vooraf de posities vastgelegd en daar wordt de hele wedstrijd lang niet van afgeweken. Mijn plaats was toen net achter Tony, als buffer tussen hem en de rest van het team. Na nog geen tien minuten hing ik al volledig tussen mijn kader.”

Vermote verduidelijkt: “In een ploegentijdrit is de beste plaats om te herstellen, positie vier en vijf. Daar profiteer je optimaal van de slipstream van je voorgangers. Als tweede man vang je wel nog best veel wind. En als Tony Martin dan twee, soms drie en af en toe zelfs vier beurten van vijftien seconden na elkaar voor zijn rekening neemt, is dat moordend. Hij was toen ook op zijn best.”

Ervaring
“Tony was de motor van de ploeg en ik ben overtuigd dat hij dat ook bij Jumbo-Visma nog is”, gaat Vermote voort. “Zijn houding oogt ook zo natuurlijk. Hij zit als gegoten op die TT-fiets. Hij is niet alleen een verschrikkelijke tempobeul, hij is ook aerodynamisch en heeft de ideale lichaamsbouw om de groep te trekken. Dan doel ik op zijn grootte. Je kan maar beter achter Martin zitten, dan bijvoorbeeld achter Campenaerts, Castroviejo of Kwiatkowski, die een stuk kleiner zijn.”

Doha – Cor Vos © 2016

“Naast zijn capaciteiten als hardrijder, heeft Tony ook zijn jarenlange ervaring als groot voordeel. Ook ik heb ontzettend veel van hem bijgeleerd. Kleine, maar praktische dingen. Hoe je zo aerodynamisch mogelijk rijdt, bijvoorbeeld. Of de manier waarop je na je kopbeurt achteraan weer inpikt om zo weinig mogelijk energie te verspillen. Belangrijk, want in een ploegentijdrit zijn dat de twee zwaarste inspanningen: je kopbeurt, gevolgd door het opnieuw inpikken als laatste man. Dat is iedere keer weer een sprintje. Dat hou je best zo kort mogelijk.”

Psychologisch voordeel
Volgens Vermote beheerst Martin ook de kunst om – als hij aan zijn kopbeurt begint – het tempo op een zeer geleidelijke manier op te drijven. “Het heeft geen zin om onmiddellijk de snelheid met twee kilometer per uur de hoogte in te jagen en zo je ploegmaats de nek af te rijden. Het zijn allemaal dingetjes die logisch klinken, maar je moet er wel mee bezig zijn. Als team ben je immers maar zo sterk als je zwakste schakel. Ook dat realiseert Martin zich als geen ander.”

Die ervaring is volgens de 29-jarige Vermote een extra troef voor Jumbo-Visma deze namiddag. “Ik beweer niet dat je met hem erbij zekerheid hebt van een topresultaat. Kijk naar zijn periode bij Katusha. Die wonnen ook niet plots hun tijdritten met de komst van Tony Martin. Maar een meerwaarde is hij sowieso. Geloof me, alleen psychologisch is zijn aanwezigheid in je team al een pluspunt. Ik weet wel zeker dat een klassementsrenner als Steven Kruijswijk – in vergelijking met sommige concurrenten – met een pak minder stress aan de start staat in de wetenschap dat hij Martin aan zijn zijde heeft. En eigenlijk mag je daar ook de aanwezigheid van Wout van Aert bij vermelden.”

Power van Van Aert
Dat Van Aert nog geen ervaring heeft in deze discipline lijkt een minpunt, maar moeten we ook niet erger maken dan het is, vindt Vermote. “Ze hebben onlangs nog getraind op de automatismen. En Wout is sowieso een klasbak en is conditioneel in orde. Hij zal volgens mij, net als Martin, overschot hebben. De power die Van Aert kan ontwikkelen, compenseert zijn gebrek aan ervaring. Ook hij wordt straks een van de motoren van het achttal.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

stalle 7 juli 2019 om 10:39

Remember de Tour 2016 rit 16.

Verweggistan 7 juli 2019 om 10:46

Vermote. Ook al verdwenen in de Bermuda-driehoek die DimensionData heet.

assen 7 juli 2019 om 10:49

Dank voor dit interview WF!

Random wielerliefhebber. 7 juli 2019 om 10:55

Is dit een open sollicitatie van Vermote? :P

Marveloke 7 juli 2019 om 11:17

edit wf: bedankt, aangepast

Joop Zoetemelk 7 juli 2019 om 11:30

Tony was op weg om de beste, succesvolste tijdrijder aller tijden te worden.
Alleen zijn keuze om een nieuwe Jan Ullrich te worden en zich bergop te verbeteren heb ik nooit begrepen.

Mijn gevoel is dat zijn bouw perfect past bij een Roubaix, rvVlaanderen en de andere Belgische klassiekers.
Zijn voorganger Fabio wist dit perfect uit te buiten door beide koersen te winnen.

On topic: geweldig om zo’n fenomeen in je ploeg te hebben.
Ik denk dat Jumbo-visma ook de TTT gaat pakken mede door zijn inbreng.
Alle mannen zijn in vorm, zelfs de gele trui drager had iets over..

thorsen 7 juli 2019 om 12:03

Hij begon juist met klimambities en heeft die vrij snel laten varen om de beste tijdrijder te worden.

LutsenkoFan 7 juli 2019 om 12:21

Ik lees een hoop onzin.

Hij ging juist maar Katusha om in de voorjaarsklassiekers te presteren met name in Parijs Roubaix. Hij viel een beetje tegen en heeft dat idee ook laten varen. Dat klim verhaal is er ook nooit uitgekomen en gebeurde volgensmij nog toen hij zoekende was naar zijn specialiteiten op jonge leeftijd.

GroeneTrui 7 juli 2019 om 12:56

Hij won als jonge renner Parijs – Nice. Dan is het normaal dat je ook eens kijkt hoever je komt voor de langere ronden. Ik herinner me ook hoe hik een paar jaar later bijna de Ronde van Zwitserland won. Als hij dan twee klimmers extra in dienst had, dan had hij gewoon gewonnen

Netraam 7 juli 2019 om 12:58

Er is natuurlijk een tijd geweest dat elke redelijk tot goede tijdrijder met een schuin oog naar klassementen keek. Tony Martin en Jos van Emden hebben dat bijvoorbeeld geprobeerd. Ook Jerome Coppel, Rohan Dennis nu, Marco Pinotti en Gustav Larsson. Wellicht was Cancellara wat dat betreft wel een uitzondering.

Fernandi 7 juli 2019 om 14:08

De ingeving dat hij meer moest kunnen kwam dacht ik in een tour rit naar de Mont Ventoux, toen hij met , ik meen, Garate op pad was.
Garate wist Martin ter nauwer nood te verslaan in de laatste 100 meter.

Mwielerfan 7 juli 2019 om 16:07

Precies zo ja, spannend duel. Ergens rond 2009 oid?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Tour de France 2019

Materiaalzone

Populair