Michael Albasini gaat donderdag in de zesde etappe van de Tour de France niet meer van start. De Zwitser kwam vandaag tot twee keer toe ten val en blijkt daarbij een breuk in zijn linkerbovenarm te hebben opgelopen. Dat meldt zijn ploeg Orica-GreenEDGE via Twitter.
Albasini finishte vandaag in een grote groep op bijna een kwartier van winnaar André Greipel. Hij is na Simon Gerrans en Daryl Impey al de derde uitvaller van Orica-GreenEDGE, dat na minder dan een week koers dus nog maar zes man over heeft.
#TDF2015: Suffering 2 crashes today, scans have revealed Michael Albasini fractured his upper left arm. Sadly, he will not start tomorrow.
— ORICA-GreenEDGE (@ORICA_GreenEDGE) July 8, 2015
[poll id=”72″]
39 Reacties
Man man wat een pech. Veel kansen op een rit, blijft weinig over. Ook sneu in de TTT.
5 man en Matthews…
tsjongejonge, wat zuur voor ze zeg. Wordt een erg zware TTT ben ik bang.
Dat gaat een zware opgaven worden voor Orica aankomende zondag, met nog maar 6 man waarvan matthews alles behalve goed is. Die mogen niemand meer kwijtraken. Blijft toch een raar iets een ploegentijdrit op dag 9 van de tour.
Wat een pech. Matthews erg gehavend, Tuft en één van de Yates lagen er vandaag ook bij geloof ik. Hopelijk houden ze er nog 5 over voor zondag. Is er een regel dat je met minimaal 5 renners moet starten?
Maar er zijn nog 3 etappes te rijden voor de TTT, het is maar te hopen voor hun dat het niet nog erger wordt. 'Gelukkig' hebben ze niemand voor het klassement, moet je voorstellen als dit bij Astana, Movistar, Sky of Tinkoff (of LottoNL en Trek met wat chauvinisme) zou gebeuren.
@Uwi: volgens mij rijdt je gewoon met 4 als je nog maar 4 renners over hebt, en dan telt dus de 4e tijd.
@thorsen Er zijn al 3 man uitgevallen (Gerrans, Impey en Albasini), dus Matthews + 5 man
“Dat gaat een zware opgaven worden voor Orica aankomende zondag, met nog maar 6 man waarvan matthews alles behalve goed is. Die mogen niemand meer kwijtraken”.
Jawel hoor. Ook met 4 man mag je gewoon een ploegentijdrit rijden. Orica zag ik niet echt als een favoriet zondag en de broers Yates doen enkel vrijbuiten. Orica was hier nooit voor een klassement.
Tja de TTT zullen ze nu zeker niet meer winnen. Alles gooien op aanvallen in de bergen met Weening en de Yates
Dit wordt wel een drama tour voor Orica, in de eerste week al 3 opgaves en Matthews die behoorlijk geblesseerd rondrijd (kan ook beter opgeven).
Hopen dat de Yates broers of Weening in een middengebergte etappe de tour kunnen redden voor Orica.
Wordt erg stil aan de eettafel op deze manier. Naar winst in de TTT kunnen ze wel fluiten. Jammer..jammer…jammer
De ploegentijdrit is op de 9e van 23 dagen / de 9e etappe van 21. Dat is in strijd met het UCI-reglement: “Team time trial stages shall take place during the first third of the race.”
Het was ook belachelijk, die veel te late TTT. De ASO weet toch hoe het de laatste jaren gaat, tegen rit 9 is het halve peloton al naar huis (bij wijze van). Het rare is dat er volgens mij vanuit de ploegen geen enkel protest is gekomen, die laten zich maar alles welgevallen.
Zo zuur voor Orica. Van tevoren hebben ze aangeven dat ze hier vooral voor de ploegentijdrit en de ritten in de tweede week komen; voordat je bij de ploegentijdrit bent heb je geen enkele van je speerpunten meer over. Matthews is er nog, maar wat kunnen we van hem verwachten in de tweede week? Van Simon Yates verwacht ik ook nog wel veel in de bergen, tenzij zijn prestatie op Huy het laatste beetje van zijn topvorm was.
@Orakel. De eindtijd wordt pas stilgezet zodra de 5e man binnen is van je ploeg. Dus je moet wel met minimaal 5 man van start gaan.
De 5e renner geldt alleen indien er vijf of meer renners finishen bij de TTT. Denk jij dat de hele ploeg gediskwalificeerd wordt dan?
Verder juich ik de late TTT toe. Het wordt daardoor veiliger. Vooral als het besef dat de knechten niet mogen vallen nog verder doordringt bij de renners. Je hoeft niet met mannen als Malori, Kruijswijk, Valgren, Poels, Grivko op de eerste rang te zitten in etappes zoals Huy.
Alle ballen op de Yates-brothers
Nu zouden juist de etappes komen voor Albasini en Matthews. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat Matthews morgen en overmorgen het gaat doen. Blijven alleen de Yates broeders over met hulp van Weening.
Voor de TTT zal de ASO misschien nog wel met een regelwijziging komen dat je bijvoorbeeld maar maximaal 3 minuten per ploeg kan verliezen gezien de omstandigheden etc.etc.
@AndriesW het is geen UCI die deze wedstrijd organiseerd maar de ASO, geen idee of er iets in hun regels staat erover. Volgens mij werd in het verleden wel vaker een TTT gereden later dan de eerste week, ben benieuwd wat de argumenten toen waren om het niet meer te doen.
Alle ballen op Weening!
@gorkie @Orakel @Uwi: Eerder zocht iemand dat hier al na (sorry, zoek zelf ff in de topics van gisteren): je start gewoon, de tijd van de laatste renner telt voor de uitslag van de rit en het AK, deze tijd maal vijf is de tijd voor het algemeen ploegenklassement.
De ‘ploeg’ moet echter wel binnen de tijdlimiet aankomen.
Dat laatste gaat voor Matthews misschien wel erg spannend worden die dag (als hij die haalt).
Mar… parijs is nog ver. En Weening die een etappe wint, stel je voor (in sprint der strijkijzers met LTD)
Een ploeg van 9 tegen een ploeg van 4. Ik ken sporten waarbij de regels dat niet toelaten ;-). Aan de andere kant zou ik der Tony best in z’n eentje aan het werk willen zien tegen ploegen op volle oorlogssterkte.
@Kaasjekaas
Behalve de wereldkampioenschappen organiseert de UCI bijna geen wedstrijden, volgens mij.
De UCI bepaalt uiteraard wel de regels. Dat is nou net de functie van die organisatie.
Op dit moment staan de topploegen er goed voor BMC, SKY, Tinkoff, Astana en Movistar zijn nog niet veel tegen gekomen en zijn op dit moment samen met Etixx de favorieten voor de TTT . Daarachter zitten eigenlijk alleen maar ploegen die al ziek, zwak en misselijk zijn.
Bij de TTT moeten ze een keuze maken. Ik verwacht dat ze bij Matthews blijven, met een klein risico dat iedereen naar huis moet. Maar normaliter zullen ze het wel overleven. Had Cannondale destijds ook met King moeten doen.
Orica heeft trouwens wel vaker pech. In de (verder aardig succesvolle) Giro vorig jaar haalden enkel Hepburn en Tuft de streep – als tweede en derde van onder in het klassement.
@rahimns
Movistar is wel Dowsett een soort van kwijt, ook Anacona gaat niet zo lekker.