Orica-GreenEDGE raakt ook Michael Albasini kwijt

woensdag 8 juli 2015 om 19:51
Orica-GreenEDGE raakt ook Michael Albasini kwijt

Foto: Sirotti

Michael Albasini gaat donderdag in de zesde etappe van de Tour de France niet meer van start. De Zwitser kwam vandaag tot twee keer toe ten val en blijkt daarbij een breuk in zijn linkerbovenarm te hebben opgelopen. Dat meldt zijn ploeg Orica-GreenEDGE via Twitter.

Albasini finishte vandaag in een grote groep op bijna een kwartier van winnaar André Greipel. Hij is na Simon Gerrans en Daryl Impey al de derde uitvaller van Orica-GreenEDGE, dat na minder dan een week koers dus nog maar zes man over heeft.

[poll id=”72″]

Dit artikel delen:

39 Reacties

Geurt Harm 8 juli 2015 om 21:55

Heb het al eerder getwitterd… echt absurd zoveel gevaarlijke étappes voor de ploegentijdrit. Dat is vragen om oneerlijke concurrentie… daarmee wint niet de beste ploeg tijd, maar de gelukkigste en dat mag nooit de Tour bepalen. De organisatie zou hem volgens mij moeten omzetten in een individuele tijdrit; dat is veel eerlijker. Orica mist nu al drie renners; de tijd van de 5e man telt… Welk blok aan de been is Dowsett voor zijn ploeg, of Ten Dam en Kelderman? Grote kans dat die jongens er binnen een paar kilometer af liggen… Vind dit zeer oneerlijk. Dan word je als ploeg dubbel gepakt.

dumoman 8 juli 2015 om 22:05

Om er nog een beetje spanning in te houden, TTT schrappen of individueel maken

Orakel 8 juli 2015 om 22:16

Wat een idiote redeneringen (TTT individueel maken…). Je kunt niet zo’n grote verandering doorvoeren. Waarom denk je dag Malori en Dowsett geselecteerd zijn? Waarom zou Froome zijn tijdrit niet meer getraind hebben? Ploegen moeten maar wat zuiniger zijn op hun renners en geen derderangs knechten naar voren schreeuwen. Wanneer er ieder jaar een TTT zou zijn Halfweg de Tour, dan werd er minder gevallen.

Darth333 8 juli 2015 om 22:55

José de Cauwer had het erover dat ze zelfs met 3 man (bij wijze van spreken) mogen starten. Dus ik denk dat het geen probleem vormt en dat het in strijd met de regels is.

remco2103 8 juli 2015 om 22:59

Stel dat een ploeg minder dan 5 renners heeft, maar deze 4 renners zijn wel uitstekende hardrijders/tijdrijders, dan zou het theoretisch kunnen dat deze ploeg sneller gaat zijn dan een ploeg die bij wijze van spreken moet ‘wachten’ op hun 5e man.

Verweggistan 8 juli 2015 om 23:00

@darth: Ze mogen altijd starten in de ploegentijdrit, maar de ploeg krijgt dan geen uitslag; dus Orica staat niet in de daguitslag. Net als bij renners die op achterstand binnenkomen in de ploegentijdrit krijgen ze gewoon hun achterstand erbij in het klassement.

MooieMario 9 juli 2015 om 00:09

Bij Orica kunnen ze al bijna niet eens meer klaverjassen s’avonds want daar heb je 4 man voor nodig. In de Giro en Vuelta beginnen ze vaak met een ploegentijdrit. Dat is wel de meest eerlijke vorm van een ploegentijdrit houden.

Als ik de tourorganisatie was dan zou ik er een individuele tijdrit van maken. Er zijn nog 3 etappes waar veel kan gebeuren en ik zie nog wel een aantal renners uitvallen. Ik vind het echt gevaarlijk hoe er nu in het peloton gekoerst wordt.

SolitaryShell 9 juli 2015 om 00:13

Volgens de UCI-regels mag het niet eens, een ploegentijdrit pas in de negende rit.

Quote:
2.6.003
Team time trial stages shall take place during the first third of the race.

Rare zaak dit.

Nick Doup 9 juli 2015 om 00:24

Hangt er vanaf hoe je het ‘first third of the race’ opvat. Letterlijk; dan heb je gelijk. Dan mag het t/m rit 7. Het kan ook zijn dat ze het opdelen in ‘voor rustdag 1′ (week 1), ’tussen de rustdagen’ (week 2) en ‘na rustdag 2’ (week 3) als drie delen. Dan mag het wel.

MooieMario 9 juli 2015 om 00:42

@Orakel
Beetje kromme redenering. Je ziet hoe er gereden wordt. De klassementsman willen ze voorin houden en daar zie je knechten omheen. Dat zie je de hele dag en aan het einde komen daar de sprinterstreintjes bij. Kijk eens hoe snel de vluchters steeds teruggepakt worden allemaal minimaal 50 kilometer voor de finish. Grote valpartijen zijn zo niet te voorkomen. Meest bespottelijke idee dat opper je zelf door de TTT aan het eind van de tour te doen. Malori en Dowsett zijn ook meegenomen voor het vlakke want een ploeg met 9 klimmers werkt ook niet.

kajson 9 juli 2015 om 00:49

@Orakel je doet net alsof astana sky bmc en etixx niet en masse voorop zitten de halve koers. Dat is namelijk de manier om je hele ploeg zoveel mogelijk kans te geven om te overleven.(denkt men) Maar wat nou als dr nog 10 ploegen beslissen dat dat de manier is. Ik denk helemaal niet dat een TTT in rit 9 minder valpartijen geeft, t verandert t koersgedrag in t peloton wel, maar niet ten goede wat mij betreft.

De tour is altijd nerveus de eerste week want iedereen is doodsbang om zn klassement te verliezen en wil glorie, daar verandert die ttt niks aan. Mont Ventoux in etappe 2 wel maar dan is de spanning meteen weg en de valpartijen dus ook.

Wortelen 9 juli 2015 om 00:54

@ Nick Doup
Je zou het zelfs nog kunnen interpreteren als 1/3e van het totaal aantal kilometers die gereden moeten worden.

Orakel 9 juli 2015 om 09:16

“@Orakel je doet net alsof astana sky bmc en etixx niet en masse voorop zitten de halve koers”.

Vreemde conclusie. Kijk eens bij welke teams mijn 5 voorbeelden rijden.

Mijn stelling dat ploegen voorzichtiger worden is gisteren uitgebreid in praktijk gebracht (die 2e groep die op een sukkeldraf achter het peloton reed). Het aantal valpartijen is dit jaar ook stukken lager dan met name vorig jaar.

Mijn punt is dat ploegen moeten beseffen dat hun knechten niet perse voorin het peloton hoeven te zitten. Door knechten uit de drukte te houden ben je sterker in de TTT en is je kopman vooraan ook veiliger (mits alle ploegen zo gaan denken).

sven241 9 juli 2015 om 12:49

Pffd Orica. Weer iemand kwijt, de ploegentijdrit winnen ging al niet meer lukken na die eerdere uitvallers, maar nu wordt het moeilijk om nog binnen de tijd te finishen denk ik.

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair