Organisatoren reageren op dalende kijkcijfers in het veldrijden: “Veel te kort door de bocht”

Organisatoren reageren op dalende kijkcijfers in het veldrijden: “Veel te kort door de bocht”

©Photopress.be

dinsdag 13 november 2018 om 06:52

Gisteravond verscheen een tweet van professor Daam Van Reeth. De sports economic researcher analyseert acht tv-crossen op openbare omroepen en concludeert dat de kijkcijfers in Vlaanderen zwaar teruglopen. “Veel te kort door de bocht”, reageren zowel Chris Mannaerts van Sportidee als Christophe Impens van Golazo in koor. “Jammer dat een professor geen rekening houdt met alle parameters.”

Geraardsbergen, Meulebeke, Ronse, Lokeren, Oudenaarde (Koppenberg), Rosmalen (EK), Niel en Gavere. Dat zijn de acht wedstrijden – vier op VTM en vier op Sporza – waarvan professor Van Reeth over de cijfers beschikt. In alle acht de gevallen zijn de kijkcijfers van 2018 lager dan die van 2017. Gemiddeld -19%, zo blijkt.

Dus contacteerde Wielerflits de organisatoren. Chris Mannaerts van Sportidee, dat de Brico Crossen organiseert, en Christophe Impens van Golazo, organisator van de DVV-wedstrijden. Twee keer hetzelfde relaas. “We kennen ondertussen professor Van Reeth”, vertelt Impens. “Zijn cijfers zijn een jaarlijks terugkerend verschijnsel en hij blijft steeds de bal mis slaan. Van een professor wordt verwacht dat hij met alle parameters rekening houdt, maar hij beperkt zich alleen tot de absolute cijfers. Zeer jammer.”


Warme nazomer
Mannaerts treedt Impens bij. “Professor Van Reeth houdt helaas geen rekening met de warme nazomer die we dit jaar gekend hebben. Ik ga niet zeggen dat de kijkcijfers beter zijn. Dat zou ook te kort door de bocht zijn. Maar ik neem de Brico Cross in Meulebeke als voorbeeld. 359.000 kijkers in 2017 tegenover 254.000 in 2018. Een daling van 29 procent. Maar als we kijken naar het marktaandeel stellen we het tegendeel vast: er is een stijging van 57% naar 71%.”

Een ander voorbeeld is Ronse. Daar stelt Van Reeth maar liefst een daling van 34 procent vast. “Logisch”, moet Impens zelfs niet eens nadenken over een verklaring. “Vorig jaar werd Ronse op Sporza uitgezonden, met aansluitend Parijs-Tours. Dit jaar werd Ronse door VTM gecoverd, maar stonden ze wel tegenover Parijs-Tours op Sporza. Alweer dezelfde conclusie: als Van Reeth dáár geen rekening mee houdt…”

Veel te vroeg

Brico Cross Meulebeke – foto: PhotoPress.be

Impens stoort zich ook aan het feit dat Van Reeth al een evaluatie maakt na amper acht van de pakweg vijfendertig crossen. “Veel te vroeg. Het seizoen moet nog compleet losbarsten. Nu kan je gewoon nog niets evalueren. Wij organisatoren moeten ons echter steeds weer verweren. Ik durf er trouwens op te verwedden dat we zondag in Hamme veel betere cijfers dan vorig jaar zullen kunnen voorleggen. In 2017 werd net op hetzelfde moment van de Flandriencross een Davis Cupwedstrijd uitgezonden. Natuurlijk verlies je daar kijkers. Dat is zondag niet het geval, waardoor de cijfers zullen stijgen. Ik bedoel maar: er zijn zoveel paramaters waar je rekening moet mee houden.”

“Er is trouwens nog een parameter waar hij geen rekening mee houdt: we gaan steeds meer naar een online wereld. Hoeveel mensen kijken naar live streaming op het net? Hoeveel mensen kijken naar samenvattingen op allerhande sites of naar losse fragmenten?”

“Veldrijden blijft uitstekend product”
Professor Van Reeth was telefonisch niet bereikbaar, maar reageerde wel op onze vraag via Twitter. “Marktaandelen worden niet publiek gemaakt, dus die heb ik niet. Verder is het voor sponsors minstens even relevant te weten dat je honderdduizend kijkers minder hebt, dan dat je marktaandeel gelijk blijft. Het zijn mensen die producten kopen, geen marktaandelen.”

“Ach”, zucht Impens. “”Een marktaandeel van 58%, zoals Niel, dat betekent dat op dat moment zes op tien tv-kijkende Vlamingen op cyclocross afstemden. Geen slecht product,  zou ik zeggen… De professor wil echter laten uitschijnen dat het veldrijden een probleem heeft. Misschien heeft hij het doel onze sponsors af te schrikken. Flauwekul natuurlijk. Los van het feit dat hij veel te kort door de bocht gaat, blijft de cross een uitstekend format én zeer betaalbaar voor sponsors. Geloof me, het gaat best goed met de sport en tv-kijkend Vlaanderen, zelfs al wordt de cross op dit moment gedomineerd door één renner. Bovendien wordt de kloof tussen de kijkcijfers voor de dames- en de herenwedstrijden steeds kleiner. Nee, we maken ons absoluut geen zorgen.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

Merlinappa 13 november 2018 om 07:21

Lekker handig om geen internet-cijfers mee te nemen inderdaad, wat een prutser.

0
FDJ 13 november 2018 om 07:25

“Dus contacteerde Wielerflits de organisatoren.”

Maar op wat voor manier? De tweet van Dick aan deze professor is al vooringenomen en gaat er al van uit dat het allemaal niet klopt. Hoe ga je dan je hoor en wederhoor toepassen? Niet met een objectieve kijk lijkt mij zo.

Daarnaast komt het Dick niet zo goed uit. Deze cijfers zijn keihard en zouden voor organisatoren een wake up call moeten zijn in plaats van allerlei excuses aandragen. Ze erkennen problemen dus niet. Ik zie de parrtime press officer Dick hierin terug. Daarnaast is hij binnengehaald als veldritman hier op deze site. Gezien deze cijfers van de professor lijkt mij de vraag dan ook gerechtvaardigd of er niet meer investering had kunnen komen in achtergrondverhalen op de weg in plaats van het veldrijden.

Ook in het verbeterpuntentopic werd de overdaad aan crossberichten al aangestipt. Een gerechtvaardigde vraag in dit licht.

0
eppie_steppie 13 november 2018 om 07:52

Eens. Ik ken de heer Dick of zijn intenties niet, maar dit leest als een vooringenomen stukje, inderdaad. De professor vandaag nog even nabellen voor wat meer tekst en uitleg?

Dalende kijkcijfers worden in geen geval goedgemaakt door een stijgend marktaandeel. Dat betekent slechts dat andere programma’s nóg slechter werden bekeken.

0
trickstuff 13 november 2018 om 08:06

Hilarisch, en niet serieus te nemen artikel.
Typische reacties van personen die in het bericht van de professor een aanval op hun broodwinning zien.
Nul komma nul steekhoudende argumenten.

0
Boomie1 13 november 2018 om 08:14

Dit raakt kant noch wal. Jammer dat Wielerflits aandacht besteed aan zo’n figuur.
Er is sowieso al een heel simpele verklaring voor:

Naar Sporza kijken ook veel Hollanders als enkel zij uitzenden (DVV trofee). De Superprestige wordt tegenwoordig op Ziggo in Nederland uitgezonden alsmede het EK en de Wereldbeker op Eurosport en de NOS. Daar verliest Sporza kijkers aan!

0
Craig Vanderswag 13 november 2018 om 13:50

Buitenlandse kijkers zijn nooit meegerekend geweest in de kijkcijfers.

0
Col du Bramont 13 november 2018 om 08:25

Zonder nadere duiding vd cijfers (on-line, kijkgedrag Nederlanders, mannen vs vrouwen en andere factoren) een nietszeggende tweet.

0
assen 13 november 2018 om 08:48

Meer van dit soort berichten, ha ha ha.
“We maken ons absoluut geen zorgen” – maar wel uitgebreid ingaan op het commentaaar van onze professor.

“Lies, damned lies, and statistics” – wie kent die klassieke en gevleugelde uitspraak van Mark Twain niet? Klopt als een bus!

0
LucasR 13 november 2018 om 08:51

Ja, vraag die professor dan ook om duiding. Je kunt uit die tweet bijvoorbeeld niet opmaken of hij cijfers betreffende streaming niet heeft meegenomen. Belachelijk stukje zo.

0
Craig Vanderswag 13 november 2018 om 13:51

Hij zegt toch net heel duidelijk dat het om ‘ TV-audiences’ gaat?

0
LucasR 13 november 2018 om 14:12

Dat is tegenwoordig een redelijk rekbaar begrip. Ik kijk bijvoorbeeld alleen maar tv via de pc.

0
Birdheart 13 november 2018 om 09:01

Sinds wanneer is het terug kijken van korte fragmenten op het internet een bewijs dat een sport leeft? Is de kans niet groot dat juist degene die de wedstrijden volgen ook na afloop de berichtgeving lezen en de geplaatste video bij de berichten bekijken?

0
billi 13 november 2018 om 09:12

Vroeger waren alle veldritten te zien op sporza (voor iedereen) op een enkele cross na (zoals Ardooie).

Tegenwoordig zit een deel achter de decoder en/of wordt uitgezonden door een andere zender, wel of niet te ontvangen.

Hierdoor haken kijkers ook af, als de ene wel te zien is, en de andere niet. In ieder geval de interesse om alles te kunnen volgen daalt.

0
FondriestTF3 13 november 2018 om 09:17

Het antwoord van die heer is wel een homerun hoor. Sponsors willen geen % marktaandeel maar keiharde exposure in aantallen potentiele klanten.

Dat dus.

Of veldrijden een probleem heeft, moeten de organisatoren vervolgens zelf maar bepalen. Maar kletsen over ‘parameters’ schiet niet op. Je moet mensen bereiken om sponsors te pleasen, mitsen en maren verkopen niet.

0
Mwielerfan 13 november 2018 om 23:27

Maar sponsors weten ook dat absolute aantallen kijkers vaak meer fluctueren dan marktaandeel. En dat programmering er tegenover heel veel uitmaakt.
Zijn echt wel goede argumenten van die organisatoren en die professor mag wel wat langere data reeksen verzamelen voor hij grote uitspraken doet

0
Groningen 13 november 2018 om 09:53

Zo’n vergelijking tussen twee jaren slaat natuurlijk nergens op. Daar hebben de organisatoren gelijk dat bijv het weer of andere evenementen van invloed zijn (en een vergelijking van slechts 8 crossen lost dat ook niet op). Het wordt pas interessant als deze trend zich over meerdere jaren (of in ieder geval een heel seizoen) doorzet

0
salb 13 november 2018 om 10:19

En hoe zit het met het aantal toeschouwers terplaatsen? Lijkt mij puur op gevoel ook steeds af te nemen.

0
sooike 13 november 2018 om 11:23

De penningmeester van het EK in Rosmalen heeft geen enkel probleem…Integendeel…het was er in het Autotron in Rosmalen drukker dan ooit.

0
salb 13 november 2018 om 11:31

Lijkt me logisch omdat Rosmalen een kampioenschap was. Zou dit ook zo zijn als het een gewone cross was?

0
girardengo 13 november 2018 om 11:07

Zonder een uitgebreidere analyse heb je aan deze cijfers dus niet zo heel veel. In de discussie zijn wel al wat mogelijke factoren genoemd. Persoonlijk blijf ik het veldrijden als vanouds boeiend vinden, om zijn acrobatische kant.

0
Scott Sunderland 13 november 2018 om 11:18

Een ding weet ik wel zeker: ik kijk zelf al jaren geen veldrijden meer. Ik lees alleen nog vluchtig de uitslagen achteraf. Elke wedstrijd dezelfde hoofdrolspelers en hetzelfde handjevol potentiële winnaars.

0
Lalsacien 13 november 2018 om 22:52

Kijk jij dan überhaupt nog wel wielrennen of gelden je argumenten om geen veldrijden te kijken niet voor het wielrennen op de weg?

0
tendam 13 november 2018 om 11:40

Er is ook gewoon niks aan. De mannenveldritten dan. Bij de vrouwen is er strijd, nieuwe gezichten.

Van der Poel is goed, heel goed. Dat weet het publiek inmiddels wel. Als hij niet wint is het nieuws.

0
Pol 13 november 2018 om 13:25

tendam
Ga jij lekker naar de wegkoersen kijken waar ze een kopgroep laten rijden, en op 5 KM van de meet ze terug pakken en dan sprinten. Dat is slaapverwekkend, ben je wel eens bij een cross gaan kijken ??????

0
tendam 13 november 2018 om 13:36

Daar kijk ik ook niet naar, behalve de laatste paar km. Ik vind de cross leuk, maar zoals ik zeg: alleen de damescross. Ik snap de reacties niet van de verstokte crossfans die het simpele feit niet accepteren dat het publiek wegloopt. Van der Poel doet gewoon z’n ding, maar erg spannend is het niet.

0
Pol 13 november 2018 om 14:12

Hoe kom je daar nu bij dat het publiek wegloopt. Ben elke week op de cross en er zijn crossen bij waar het nog nooit zo druk is geweest.Hoe kom jij aan die cijfers als je er nooit bent.

0
LucasR 13 november 2018 om 14:14

Tendam heeft toch gewoon gelijk? Ik kijk de vrouwencrossen met plezier en val daarna tijdens de mannencross in slaap. Zowel qua spanning als internationaal karakter is de mannencross inferieur aan die van de vrouwen.

0
LucasR 13 november 2018 om 14:17

En je zet wegkoersen nu ook wel makkelijk weg als enkel en alleen sprintetappes in grote rondes. Da’s natuurlijk niet waar! Heb je die Italiaanse najaarsweek gemist? Dat was smúllen!

Overigens vind ik het prachtig hoor, hoe Mathieu rondrijdt en de rest keer op keer degradeert, maar ik zie ‘m dat toch liever doen straks in maart op de Plug Streets.

0
G99prblms 13 november 2018 om 15:17

Hahaha @Pol. Dat is de perfecte vergelijking, want in de cross gaat het nu precies zo. Maar dan zonder dat stukje dat de koplopers worden teruggepakt.

0
Samlambeej 13 november 2018 om 12:32

Voilà @billi @FondriestTF3

0
LyndaLid 13 november 2018 om 12:53

Vind het ook erg kort door de bocht allemaal.

edit wf: gedraag je

0
kielabokki 13 november 2018 om 13:40

Daarom prima dat er een wielerflits.be komt. Mogen (niet alle) Vlamingen zich lekker daar kapot navelstaren.

0
guyremgabdel 13 november 2018 om 15:51

Het heeft momenteel ook te maken met de hegemonie van één bepaald renner waardoor alle spanning na amper 1 ronde verdwijnt. Denk je dat een klassieker waar 1 renner al na 10 km wegrijdt en nooit meer wordt bijgehaald veel kijkcijfers zal halen ? Mensen willen spanning en emotie en die is er (helaas) momenteel niet. Waarbij ik wil benadrukken dat ik alle respect opbreng voor de prestaties van die ene renner.

0
leegloper 13 november 2018 om 18:09

Toen met Hineault in LBL was wel speciaal hoor. Of laatst met Froome. Maar als dezelfde het elke keer zou doen, gaat de lol er een beetje af.

0
Mwielerfan 13 november 2018 om 23:30

Parijs bordeaux was ook speciaal…

0
leegloper 13 november 2018 om 18:12

Toch leuk dit bericht. Anders had ik die tweet gemist over de dalende kijkcijfers. Overigens geeft de professor aan dat het een first roundup is. Ik neem aan dat er meerdere komen gedurende het seizoen, waardoor eenmalige effecten zoals van een concurrerende davis-cup wedstrijd uitmiddelen. En als er wordt gediscussieerd over een eventuele afname van interesse, is het niet verkeerd om af en toe met cijfers te komen.

0
Uppsala 17 november 2018 om 13:37

als de cross niet op een open net wordt uitgezonden .. zorg dan in elkgeval voor een goede live stream op internet .. zoals tv drenthe dat bij de cross in Gieten heeft gedaan eerder dit jaar

0

Headlines

Populair

Materiaalzone