Organisator Zilvermeercross is het zat: “Subtoppers maken het ons niet makkelijk”

dinsdag 27 november 2018 om 13:05

foto: PhotoPress.be

Koen Monu, de organisator van de Zilvermeercross die aankomende zondag plaatsvindt, is er klaar mee. De organisator ziet namelijk veel veldrijders de cross, die niet meetelt voor een klassement, overslaan. Dat terwijl zij wel een startcontract getekend zouden hebben. In Het Nieuwsblad doet Monu zijn verhaal. 


“Wij hebben een budget dat we onder controle proberen te houden, maar dat interesseert bepaalde renners niet. De toppers laten duidelijk weten of ze komen of niet, maar vele subtoppers spelen met onze voeten. Die wachten af en kijken of ze ergens anders in het buitenland meer kunnen verdienen. Dat maakt het als organisator niet makkelijk”, vertelt de organisator zijn verhaal.

Michael Vanthourenhout
Geërgerd noemt Monu Michael Vanthourenhout als één van deze subtoppers: “Met Vanthourenhout, bijvoorbeeld, hebben we een startcontract, maar hij heeft nog niet bevestigd. Ach, hij zal wel ziek worden in Spanje, zeker, en een ziektebriefje sturen?”

Jurgen Mettepenningen, manager van Marlux-Bingoal, noemt de woorden van Monu zielig. “Er is geen contractaanvraag gedaan, laat staan iets getekend. Dit is een zielige reactie van een organisator die aandacht naar zich wil toetrekken. Het zijn pertinente leugens die mijn ploeg en de cross schaden”, laat hij fel weten.

Dit artikel delen:

20 Reacties

josi 27 november 2018 om 13:16

Wel interessant om de nummer 2 van het WK een subtopper te noemen. Dan blijven er maar bar weinig toppers over. Verder is het moeilijk te oordelen als mensen elkaar tegenspreken. Ik kan me wel voorstellen dat het moeilijk is om een cross te organiseren die niet tot een klassement behoort. Aan de andere kant is zo’n cross nu juist eens een mooie mogelijkheid om als subtopper iets te winnen.

Taliesin 27 november 2018 om 15:11

Dit snap ik niet, vanthourenhout is toch doorgaans een goede subtopper en niet meer dan dat? Waarom de tweede plaats op het wk voorrang geven op de vele vierde, vijfde en zesde plaatsen de rest van 2018?

Hoebele 27 november 2018 om 13:16

Komkommertijd!

ah-ja 27 november 2018 om 13:29

zielig

rahimns 27 november 2018 om 13:30

Het is niet Mathieu die de cross kapot maakt maar dit soort geneuzel

EddyB1958 27 november 2018 om 13:35

Nu ja naast Mathieu zijn het allemaal subtoppers of niet?En daar doen de regenboogtrui of de trui van leider in de wereldbeker weinig tot niets aan af …

Romāns Vainšteins 27 november 2018 om 13:47

Meer van dit type crossen zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de nacht van Woerden. Namelijk een leuk, lokaal festijn organiseren met lekker boeien wie er precies hun titanengevechts des modders beslechten. Desnoods zet je ze leuke maskers op en hou je in het midden wie het nou helemaal zijn allemaal.

Sandervs76 27 november 2018 om 14:46

Dat zou een briljante format zijn. Allemaal dezelfde fiets en een pinopak aan. En na de finish pas kijken wie wie is. Alleen Van Der Haar en Iserbyt kun je met enige zekerheid gokken.

Olly 27 november 2018 om 15:00

Sander +1 Hahaha echt een goed idee!!

Zjoske 27 november 2018 om 17:00

@Sander
Die ene die met een ronde voorsprong binnenkomt is ook wel duidelijk.
En die Pino waar niet veel meer uitkomt dan “mwah” kennen we ook.

Mwielerfan 27 november 2018 om 23:22

In pakken verkleed racen doen ze in Amerika ook voor de profs toch

kampioenvanhetkarakter 27 november 2018 om 16:16

Laten we ook eerlijk zijn, dat het bij de cross niet alleen om de sport gaat, maar ook om de ambiance in de feesttent. In veel van die dorpen is de jaarlijkse cross een soort dorpsfeest. Ik ga elk jaar naar Essen en er zijn genoeg toeschouwers die het niet interesseert of Vanthourenhout of Aerts wint, die supporteren gewoon voor de plaatselijke favoriet en vinden de biertent belangrijker.

Als je als organisator groter wil, zorg dat je of een klassement wordt, of maak een format waarbij je meer bent dan de zoveelste cross. De Ambiancecross in Wachtebeke was een zeer goed voorbeeld hiervan…lage toegangsprijs, feesttent met artiesten…

Romāns Vainšteins 27 november 2018 om 16:26

Precies ja.

Niet veel anders dan de Paardenmarkt in Zuidlaren.

platt 27 november 2018 om 18:31

Ja niet veel anders dan de Ronde van Vlaanderen

Merlinappa 27 november 2018 om 17:18

Kan RV niet gewoon een ban krijgen op alle cross-artikelen? Ik snap ondertussen wel dat ie cross een soort veredeld circus vindt, dat hoef je niet onder elk artikel duidelijk te maken.

OT: Ze houden wel van een beetje moddergooien in Belgie!

Romāns Vainšteins 27 november 2018 om 17:46

Ik draag gewoon inhoudelijk bij aan deze discussie door het standpunt ‘ze hebben geen namen nodig om er een leuk evenement van te maken’ een beetje in te kleuren. Een doordacht businessplan waarmee deze beste man toch krijgen kan wat hij graag wil zie ik verder niet in deze draad.

Merlinappa 27 november 2018 om 20:20

Ik doelde op je paardenmarkt vergelijking, dat snapte je hopelijk wel toch? Als je gemaskerde taferelen wil zien raadt ik je aan om cross in de usa te kijken, daar hebben ze allemaal gekke shit. Ook midrace biertje atten enzo, best lachen

Brabander 27 november 2018 om 17:21

Dat van die maskers vond ik anders wel een leutig idee :)

Thijs E 27 november 2018 om 19:32

Als je dit soort claims doet en je krijgt terug dat zo’n contract niet bestaat, zet het dan op je website.

Geen klassementscross? Maak er dan inderdaad een volksfeest van met cross als bijprogramma.

Mwielerfan 27 november 2018 om 23:26

Precies. Hierdoor kijken subtoppers wel uit om naar deze cross te komen volgend jaar.