Wereldbeker veldrijden moet snoeien in aantal Belgische manches

Wereldbeker veldrijden moet snoeien in aantal Belgische manches

foto: Cor Vos

dinsdag 25 januari 2022 om 17:30
Opinie

De eerste échte editie van de vernieuwde Wereldbeker veldrijden zit erop. De vuurdoop van het meest prestigieuze regelmatigheidscriterium mag voor zeventig procent geslaagd genoemd worden. Wat betekent dat er nog ruimte is voor verbetering. Dat 16 manches te veel van het goede is, is voor iedereen duidelijk. Daarnaast mag best ook gesnoeid worden in het aantal Belgische proeven.

Nadat Flanders Classics het voorbije decennium haar stempel drukte op het Vlaamse voorjaar op de weg, stapte het bedrijf in 2018 ook in het veldrijden. In eerste instantie als eigenaar van de Superprestige, vanaf vorig seizoen is het – samen met de Internationale Wielerunie UCI – verantwoordelijk voor de organisatie en de uitwerking van de Wereldbeker.

Na een noodeditie (veroorzaakt door Covid-19) vorige winter, vond dit seizoen de eerste echte versie van die vernieuwde Wereldbeker plaats. Zestien manches, verdeeld over zes landen, hoofdzakelijk afgewerkt op zondagen. Dat laatste met als doel de herkenning en de uniformiteit te vergroten. Geen discussie over, daar is Flanders Classics nu al grotendeels in geslaagd. Op zondag is het Wereldbeker en die is in Nederland te zien op Eurosport (Player). In Vlaanderen blijft dat nog wat zoeken. De ene keer moet je op Eén afstemmen, de andere keer op Telenet en Proximus. Wel telkens met dezelfde vertrouwde stemmen.

Minpunt: dat alle andere crossen die geen deel uitmaken van de Wereldbeker moeten wijken, voelt niet goed. Voor wie op zaterdag kan organiseren in combinatie met een Wereldbeker op zondag in de buurt, is de schade beperkt. Maar dat bijvoorbeeld Gavere, een van de oudste klassiekers die het veldrijden rijk is, naar februari moet verhuizen, is een brug te ver.

Zondag werd de Wereldbeker afgesloten in Hoogerheide – foto: Cor Vos

De grootste kritiek gaat echter over het aantal manches. ‘Zestien is té veel. Het versmacht de rest van de kalender’, foeterde Sven Nys vorig jaar al. Het is gebleken dat Nys daar een punt had. Bij Flanders Classics beseffen ze het probleem. CEO Tomas Van den Spiegel liet al uitschijnen dat dat aantal volgende winter naar veertien wordt herleid. Minder kan voorlopig niet, omdat dat zo in het contract met de UCI staat. En wellicht omdat dat ook een rem zet op de inkomsten van Flanders Classics.

Minder wedstrijden betekent immers minder fee. Terwijl Flanders Classics deze winter alleen al zwaar heeft geïnvesteerd om deze editie tot een goed einde te brengen. Denk maar aan het redden van de wedstrijd in Zonhoven, die concurrent Golazo plots niet meer wilde organiseren wegens niet rendabel. Voorts werd een aantal manches zonder publiek afgewerkt. Daar zal in overleg ook andere honoraria aan Flanders Classics betaald zijn.

Veertien dus, volgende winter. Het zou voor minstens één extra vrij weekend kunnen zorgen, zodat de teams die dat willen een tussentijdse stage kunnen inlassen. Tenminste, als de Belgische federatie dat weekend niet meteen opvult met andere wedstrijden. Voorts werkt Flanders Classics volgens onze bronnen naarstig verder aan het internationale karakter. Er wordt een manche in Londen toegevoegd en we keren ook terug naar Spanje. De naam Benidorm is de voorbije weken al een paar keer gevallen. Met de VS, Tsjechië, Italië, Frankrijk, Nederland en België zouden we dan spreken over acht landen.

Een van de mooiste decors dit jaar, in het Franse Flamanville – foto: Cor Vos

Komen we bij een volgend heikel punt. Zes van de zestien – volgende winter vijf van de veertien? – wedstrijden die in België worden verreden, dat is en blijft veel als je de naam WorldCup wil gebruiken. Maak je daarmee indruk op het Olympisch Comité? Misschien moet drie het streefdoel worden. Dat geeft ruimte om de kalender nog verder te internationaliseren. Ook opvallend: met Koksijde, Zonhoven en Antwerpen (dat nu weliswaar werd afgelast) telt de Wereldbeker drie zandcrossen. Beter focus je op meer internationale parcoursen, die meer spankracht garanderen en waar ook niet-Belgen en – Nederlanders hun gading vinden.

Flanders Classics geeft zichzelf een aantal jaar tijd om naar een optimale kalender te streven. Dat krediet verdienen eigenaar Wouter Vandenhaute en co. Al is het maar omdat ze met de hervorming van het voorjaar op de weg bewezen hebben dat ze in staat zijn kwaliteit neer te zetten. Ook dat ging niet zonder slag of stoot. Dat Vandenhaute en Van den Spiegel bereid zijn te luisteren naar de meningen van de diverse stakeholders, pleit in hun voordeel. Nu nog hopen dat elke partij mee zijn schouders wil zetten onder de toekomst van de cross. Dan komt dat wel goed. Met of zonder Van Aert en Van der Poel.

Dit artikel delen:

35 Reacties

platteprijs 24 januari 2022 om 15:51

Wil je een breder publiek voor je winnen, dan is enkel uitzenden op Eurosport en andere commerciële zenders volgens mij ook een drempel. Tweemaal per uur een onderbreking door reclame is killing. En nee de player is enkel voor een groepje diehards.

Dahu 24 januari 2022 om 16:23

'En nee de player is enkel voor een groepje diehards'
De player is net als alle andere 'video on demand' diensten de toekomst van tv kijken. Als je die doelgroep nu reduceert tot een groeje diehards vergeet je je toekomstige doelgroep, wat mij best onhandig lijkt als je een breder publiek voor je wilt winnen.

platteprijs 24 januari 2022 om 16:28

@Dahu ben ik met je eens. Maar er komen steeds meer streamingdiensten bij. Om het betaalbaar te houden, zullen de meeste mensen selectief moeten zijn. Ik denk dat je met de player daarom het grote publiek niet gaat winnen.

Franco Ballerini 24 januari 2022 om 16:34

Ik verwacht dat de Player binnenkort wordt opgenomen in een bredere streamingdienst.

Koers 24 januari 2022 om 16:37

Het probleem in NL is dat je concurreert met schaatsen, waarbij sommige toernooien MOETEN worden uitgezonden. Wellicht dat Ziggo zich er weer aan wil wagen, maar ook dat is niet overal zichtbaar. In navolging van de Champions League baanwielrennen zou rtl7 ook nog een kanshebber zijn, maar die wil wel vdp aan de start. Het is jammer dat de NLse tv niet eerder is ingestapt, toen vdp nog 30 crossen besliste.

Franco Ballerini 24 januari 2022 om 16:49

@Koers: ze kunnen in ieder geval de Nederlandse WB manches inplannen wanneer er geen schaatsen is. Maar als je dan een verslag krijgt zoals tijdens het afgelopen NK schieten we er ook niets mee op. Dat schrikt het publiek eerder af.

Dahu 24 januari 2022 om 17:02

Ik denk dat het niet zozeer een uitzendprobleem is, maar meer wat er allemaal omheen gebeurt, en dan vooral online. Er moet over gepraat worden om mensen aan te trekken, kijk maar naar Tour de Tietema. Wat dat betreft heb je veel meer aan het simpele feit dat Wout en Mathieu meedoen dan aan het uitzenden op 30 zenders. Die trekken een jonger publiek dat niet per se ouderwets televisie kijkt

Murcia 24 januari 2022 om 16:02

De slager gaat niet in haar eigen vlees snijden en waarom ook? Veldrijden is een Vlaamse sport en zal dat altijd blijven. Wedstrijden in het epicentrum schrappen voor erg onzekere races op de wat langere termijn in het buitenland is het bijten van de sponsors die ook alleen uit Vlaanderen komen en gaat dus niet gebeuren. Het totaal aan wedstrijden terug brengen tot 14 is een prima oplossing en men moet echt het gevecht tegen windmolens wat de Olympische status is nu eens opgeven. Het wordt nogal pijnlijk als de liefde slechts van één kant komt.

platteprijs 24 januari 2022 om 16:13

Ik vind dat cross geen Olympische sport moet zijn. Maar er zijn wel meer sporten die Olympisch zijn waarvan je je kunt afvragen of ze dat verdienen. Bij sommige kun je je zelfs afvragen of ze wel een sport zijn. Of hebben de heel veel categorieën, kijk maar naar schaatsen, skiën et cetera. Vaak gaat het alleen om lobby of geld. Dat clubje rond Bach is gewoon corrupt. Als je daar aan de juiste touwtjes weet te trekken, ben je zo een demonstratiesport op de volgende winterspelen. Alleen zijn de Vlamingen daar te braaf voor, net als de Nederlanders. Wat natuurlijk positief is, maar je komt geen meter verder.

Nico Dick 24 januari 2022 om 16:22

@platteprijs: stel je maar eens voor dat Lappartient deel uitmaakt van dat clubje…

platteprijs 24 januari 2022 om 16:26

@Nico, jammer maar dat is een Fransman en die is de Guldensporenslag nog niet vergeten.

Arie den Blanken 24 januari 2022 om 16:30

Murcia: Ik deel je mening. Het veldrijden heeft als corona weer eens achter de rug is in Vlaanderen een prima businessmodel en dat moet je niet op het spel zetten voor het zoals jij zo mooi zegt gevecht tegen windmolens wat de Olympische lobby is. 14 WB manches is ook nog veel te veel.

Cochise 24 januari 2022 om 16:38

Dit dus. De Belgische inzendingen voor de WB zijn crossen met een vast arsenaal aan investeerders. Haal je die uit de de WB – ten koste van eenmalige buitenlandse avonturen – dan heb je alleen méér verongelijkte organisatoren en nog meer crossen die je op zaterdagen of in september of februari moet proppen.
Ik ben grote fan van het werk van Flanders Classics, maar ik geloof nog steeds niet dat je de veldritsport groter kan maken in een land door er met het BeNe-profpeloton neer te strijken voor een cross. Ze gaan nu al jaren crossen in de VS en het aantal Amerikanen dat zich kan meten met de beteren wordt alleen maar kleiner. Investeren doe je aan de basis.

Michelangelo 24 januari 2022 om 16:50

Volgens mij heeft de cross in Val di Sole aangetoond dat je prima kunt crossen in de sneeuw, maar dat het daardoor niet meteen een sport is die ook in de sneeuw thuis hoort. En daarmee dus ook niet op de OS.

Dan acht ik een downhill op de sneeuw (crashed ice of snowboardcross op de fiets) nog een stuk kansrijker als echte wintersport.

Theo Bovengemiddelkamp 24 januari 2022 om 20:54

Eens met Cochise. Kaatsen, of Fierljeppen is ook niet plots een internationale sport, wanneer de Friese Kaatsbond wedstrijden in Scandinavië, de VAE en Albanië organiseert. Opleiden, jeugdwedstrijden en uiteindelijk professionele begeleiding zijn basisvoorwaarden om een sport te laten groeien in het buitenland.

Behalve het VK zou Flanders Classics ook beter werk maken van een cross in Zwitserland. Ik had het idee dat daar weer goed gewerkt wordt aan de ontwikkeling van de sport.

Koers 24 januari 2022 om 16:33

Die in London is wel mooi, hopelijk op een datum dat Pidcock aanwezig is. Wat de verhouding BEL/rest betreft, dat blijf je toch wel wat houden. Wellicht kun je nog iets over de grens kijken, of nog een extra toevoegen in Tjechië ofzo, maar de basis zal toch in Belgie blijven. En dat is natuurlijk niet alleen negatief: de rijen publiek is ook mooi om te zien.

Volgens een andere Wielerflitser zou Fayetteville, dat dit jaar het test wk (en wk) was, mogelijk blijven. Mochten die andere 2 ook blijven is dat nog niet zo slecht, maar verder lijkt het me kostentechnisch niet ideaal om buiten de EU uit te breiden. Daarvoor moet je eerst maar eens een renners uit die landen hebben die om de hogere plekjes meedoen.
Wellicht kan er nog een crossje in Leeds, de achtertuin van Pidcock worden toegevoegd. Engeland is tegenwoordig een behoorlijk fietsland. Veel hangt wel af van de deelname van Pidcock natuurlijk…

De Cabybara van de Conradkade 24 januari 2022 om 16:36

Het publiek staat ook in andere landen rijen dik… zie Milton Keynes bijvoorbeeld.

Koers 24 januari 2022 om 16:40

@caby, dan moet je daar zijn! Maar ik bedoel meer: je moet niet iets gaan proberen in landen waar het echt niet leeft. Het wk wielrennen in Dubai was natuurlijk ook niet om aan te zien. Daar gaat men echt nooit fietsen. Koesteren wat je hebt en dat eerst verstevigen. En vervolgens als een olievlek aan de grenzen uitbreiden.

Mystery Rider 24 januari 2022 om 16:57

@Koers het WK Kamelenracen is hier in Dubai wel degelijk heel interessant om te bekijken.

Volgens mij was het WK in Qatar in 2016 en dat was een enorm spektakel – de Belgen die de boel in waaiers trekken voor Boonen, Gaviria die in een bocht gewoon door de wind eruit geknald wordt, Sagan die kilometers als laatste aan de waaier hangt om dan Cav en Tommeke te kloppen in de sprint – met als toemaatje een top 10 van klasse renners !

On topic – 14 is meer dan genoeg, 5 in België ook! Goeie balans

De Cabybara van de Conradkade 24 januari 2022 om 16:34

Kan het grotendeels in je opiniestuk vinden, Nico.

Was het niet oorspronkelijk het idee dat elk WK parcours minimaal het jaar ervoor onderdeel van de WB moest uitmaken? Daarmee krijg je en meer verscheidenheid van parcoursen en wat internationalisering en geef je de renners kans om een parcours te leren kennen en niet tegen zulke verrassingen als in Bieles aan te lopen.

Michelangelo 24 januari 2022 om 16:47

Ik ben het ook wel met Nick Dick eens.

Meer crossen in de WB betekende eigenlijk minder sportieve waarde. Waar vroeger het overslaan van een wereldbekerwedstrijd not done was behoudens voor VdP en Van Aert, zie je nu dat mensen structureel WB westrijden laten lopen.

Als ik het voor het zeggen zou hebben, zou ik de olympische ambitie laten varen. Focus waar je goed in bent, namelijk het organiseren van veredelde dorpsfeesten met bier, friet en wat fietsende mensen. En organiseer daaromheen in enkele landen wat crossen om ook de buitenlandse deelnemers tegemoet te komen. Maar het geld moet toch echt komen van de publieke belangstelling, en die is buiten Belgie toch op heel veel plekken beperkt. En als ie er is (verenigde staten) dan weegt de reis niet op tegen de publiciteit voor heel veel sponsoren.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Ik hoop dat FC en de UCI dit op tijd gaan inzien. Zodat ook andere organisatoren van mooie crossen weer de ruimte hebben om ook hun cross te organiseren zonder de dwangbuis van deze partijen.

De Cabybara van de Conradkade 24 januari 2022 om 16:52

Mja, als je daar naartoe wilt dan moet je het geen wereldbeker noemen. Noem het dan Vlaanderenbeker ofzo.

Michelangelo 24 januari 2022 om 17:33

Gewoon, de crosscup of zoiets.

De sport is gewoon niet mondiaal genoeg om het wereldbeker te noemen.

Deel Koeper 24 januari 2022 om 22:44

Ik vond dat de niet-Belgische crossen dit jaar allemaal beter dan verwacht bezocht werden, niet alleen de VS maar ook Frankrijk deed het gewoon goed. Italië viel eveneens nog relatief mee.

Nederlandse crossen waren wel triest, maar daar zal het dan gewoon niet gemogen hebben. Denk ik dan, kan me de exacte timing daar niet meer herinneren. Al was het EK ook tragisch en toen mocht het zeker nog wel. Maar goed, dat was dan ook een deprimerende locatie in the middle of nowhere, kan begrijpen dat zelfs hevige crossfans daar niet veel zin in hadden (geen waardering van de zwaarte van het parcours, maar van de omgeving).

Deel Koeper 24 januari 2022 om 22:56

En als ’t dan toch een triviaal en regionaal circus is, dan zou ik de simpele zielen die ervan houden gewoon zelf laten kiezen hoe ze het noemen. Laat ze het de universele trofee van episch wielermeesterschap noemen.

FDJ 24 januari 2022 om 17:57

Ik denk dat het veldrijden zich moet beseffen dat het vooral een Vlaamse sport is. Dus is een wereldbekermanche in België ook vooral een verdienmodel.

Mwielerfan 24 januari 2022 om 19:50

5 van de 14 is toch helemaal prima. Alsof het ioc niet aan alle sponsoren of elke top 10 kan zien dat buiten Vlaanderen en noord Brabant niemand zich er mee bezig houdt

Mwielerfan 24 januari 2022 om 19:48

In het voorjaar hebben ze eerst een mooie serie gemaakt van de kasseien klassiekers, om daarna de omloop en dwars door Vlaanderen tot een rvv light te degraderen. Een paar jaar terug hadden die wedstrijden een eigen karakter, nu gaat alles over dezelfde type heuvels in de finale

Steven_E 24 januari 2022 om 20:37

Misschien even aan de titel toevoegen dat dit een opiniestuk is en geen vaststaand feit opgelegd door de UCI

Thijs E 24 januari 2022 om 22:53

Kappen met de VS, laat die maar een eigen cross competitie organiseren. Er is nog nooit een goede crosser vandaan gekomen, mocht er een zijn, dan komt die vanzelf naar Europa of wordt het spannender op het WK.

WB in Baskenland, Jura/Elzas/Normandië, Eifel, Tsjechië, Denemarken-zuid, Valkenburg/Groesbeek, Koksijde, Hoogerheide, Namen, Zonhoven, Zolder, Londen/Leeds/Liverpool en ergens een mooie stadscross. Bijna alles met de camper te rijden.

Max 4 wielsets, max 2 fietsen, 1 los frame, bandenbreedte tussen 30mm en 45mm, stuurbreedte naar 50, vorm is vrij. 1 persoon per renner in de post.

Zondagochtend kwalificatie voor startpositie.

Massimo Bataille 25 januari 2022 om 08:45

Ik ga akkoord met een kwalificatie in de morgen. Al moet het wel nog schematisch mogelijk blijven om iedereen te laten kwalificeren (met beloften en damescross op dezelfde dag).
Ik ben ook meer naar afslanking naar 12 crossen met daarbij 4/5 belgische crossen. Al is het maar om het financieel mogelijk te houden.
Al was de opkomst in het buitenland meer dan behoorlijk, maar ik denk nu niet dat ze daar veel winst op maken gezien de (zeer) hoge kosten voor WB-cross.
Maar als je kan crossen in 6/7 landen is dit toch meer dan behoorlijk.

Iedereen wil die WB gebruiken om de cross te internationaliseren, maar het zijn gewoon de nationale cups die meer belangstelling moeten hebben. Zo’n ToiToi cup, Coupe de France, copa de Espana of National Trophy.
Pas als die nationale competities wat interessante belangstelling hebben, is het de moeite om de wereldbeker daar ook te ‘forceren’.

Probleem is dat WB en Superprestige / badeendcompetitie zo’n overwicht (en hoger niveau) hebben dat alle toppers hiernaartoe komen.

Mystery Rider 25 januari 2022 om 09:01

Nou, Katie Compton, Jonathan Page,…

En de competitie in de US mag dan niet zo hoogstaand zijn als in BeNe, maar er staan elk weekend wel duizend deelnemers aan de start over alle leeftijdscategorieën, dan mag het toch wel dat de wereldtoppers in de US neerstrijken, zodat de rijders en supporters eindelijk hun idolen kunnen bewonderen.

Vergeet ook het economische aspect niet – Trek is echt wel een wereldspeler en wil toch wel even zijn dikbetaalde Europese renners in Amerika zien aantreden en dan even langskomen op het hoofdbureau voor wat public relations!

Maillot à Pois 24 januari 2022 om 22:56

Ik heb het idee dat de cross in de UK en Spanje aan populariteit wint. Als je de hoeveelheid crossen, het aantal deelnemers en het publiek (toch in die enkele waarvan ik beelden zag) ziet, dan moet een zichzelf respecterende Wereldbeker daar gewoon naartoe. Alleen moet je wel in Noord-Spanje/Baskenland zijn, daar leeft de cross, niet in Benidorm…

Rufusvb 25 januari 2022 om 00:02

Lekker zo laten joh, ‘strontrijden’ kan toch het beste in Belgieland ;-)

Rufusvb 25 januari 2022 om 00:03

Zonder gekheid: Vlaanderen is toch ‘the place to be’ voor cyclocross: dat moet je niet anders willen doen, maar juist proberen dat concept sterker te maken.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair