Opinie | Johan Bruyneel: “Pogacar en UAE focusten hele Tour op tijdrit”

zondag 20 september 2020 om 16:00
Opinie | Johan Bruyneel: “Pogacar en UAE focusten hele Tour op tijdrit”

foto: Cor Vos

Ik moet het eerlijk toegeven: deze sensationele ontknoping van de Tour de France zag ik niet aankomen. Alles wat ik had voorspeld voor de klimtijdrit naar La Planche des Belles Filles is niet uitgekomen. Ik denk dat we getuige zijn geweest van een unieke sportgebeurtenis en de definitieve geboorte van een grote wielerster: Tadej Pogačar.

Ik wil een groot compliment maken aan de begeleiding van het UAE-Emirates team. In de aanloop naar deze Tour zijn ze liefst drie keer met Pogačar naar de Vogezen afgereisd om het tijdritparcours tot in de kleinste details voor te bereiden. Ze hebben toen ter plekke zelfs ook al op de fietswissel geoefend. Alle versnellingen die Pogačar moest rijden, stonden van tevoren al in een draaiboek.

Zodoende kon hij zaterdagochtend relaxed in het hotel blijven en hoefde hij niet meer naar het parcours te gaan. Daarmee heeft hij veel stress van zich afgehouden. Anders moet je in de ochtend het hotel verlaten. Als je dan op de aangegeven tijden het parcours verkent lopen daar al supporters rond. Dit verhoogt alleen maar de druk.

Overtuiging 
Bij UAE Emirates hadden ze de tijdrit naar La Planche des Belles Filles in de aanloop al bestempeld als dé belangrijkste dag van de Tour. Dat bewijst dat ze enorm overtuigd waren dat ze met Pogačar voor de prijzen gingen meedoen. Als je de voorlaatste dag zo nadrukkelijk aanstipt, dan moet je de overtuiging hebben dat Pogačar alle bergen kan overleven en na drie weken nog altijd ideaal geklasseerd staat.

foto: Cor Vos

De voorbereiding is natuurlijk heel belangrijk, maar je moet het op het bepalende moment ook maar doen. Pogačar heeft het onmogelijke gepresteerd. Hij ging van start in de tijdrit met 57 seconden achterstand om 36,2 kilometer verderop de Tour te winnen met een voorsprong van 59 tellen. Deze slag, dit had niemand verwacht. Alle logica kan overboord worden gegooid.

Fascinerende thriller 
Normaal kunnen tijdritten saai zijn, maar deze Sloveense tweestrijd was een fascinerende thriller. Het was mooi om de verschillende fietsstijlen naast elkaar te zien. Roglic rijdt in de tijdritten altijd met een hoge cadans. Ditmaal zag je echter dat op het moment dat hij meer wattages op de pedalen moest zetten, dat hij daar niet de kracht voor had. Pogačar reed met een veel lagere cadans en zette juist veel meer kracht op de pedalen.

Bij het eerste meetpunt dat we zagen had Pogačar direct al twaalf seconden op de geletruidrager goedgemaakt. Wow, dat was voor mij een verrassing. Al had het nog gekund dat Roglic zijn tijdrit dusdanig opbouwde dat hij voor de klim zijn beste krachten spaarde.

Off-day
Ik was vooraf overtuigd dat Roglic nooit een achterstand van meer dan een halve minuut voor de laatste zes steile kilometers wilde hebben. Net als Pogačar wisselde hij immers ook van fiets en daar kan altijd iets misgaan. Op de klim zag je echter direct dat Roglic zijn dag niet had, terwijl Pogačar bergop juist heel opmerkelijk nog meer tijd op alle andere renners pakte.

Ik heb geen echte verklaring waarom Roglic voor zijn doen zo’n off-day kende. Hij moet onder een enorme druk hebben gestaan. Niets ging goed. Zelfs de fietswissel liep niet soepel. Nee, het was zijn dag niet. Ik heb hem de afgelopen twee jaar in geen enkele wedstrijd zo hoekig op de fiets gezien. Hij hoorde onderweg de tussentijden en wist dat zijn achterstand opliep. Hij had echter niet de kracht in de benen om zijn wattages omhoog te brengen. Hij had simpelweg de benen niet.

foto: Cor Vos

Enorme mokerslag
Voor Roglic moet dit mentaal een enorme mokerslag zijn. Ja, ik heb met hem te doen. Maar dit is sport. En sport kan vreselijk hard zijn. Een heel jaar heeft hij in perfectie naar deze Tour toegeleefd. De ploeg heeft alles gedaan en hem gedurende de ronde uitmuntend bijgestaan. Zelden werd de gele trui in de Tour zo goed omringd door zijn ploegmaten. Ook Roglic zelf moet het gevoel hebben gehad dat alles onder controle was. Op de meest cruciale dag van het jaar haalde hij echter niet zijn normale niveau.

Al denk ik dat we vooral moeten stilstaan bij wat Pogačar op deze 19e september 2020 heeft laten zien. Wat een rit was dit! Drie weken lang heeft hij ongekend sterk gereden. Sta er ook nog maar eens bij stil dat hij in de zevende rit op weg naar Lavaur in de waaiers liefst 1’21 verloor. Door een mechanisch probleem had hij net van fiets gewisseld en reed hij nog achterin het peloton toen het peloton compleet brak. Een dag later pakte hij in de eerste Pyreneeënrit direct 40 seconden terug, wat zijn mentale weerbaarheid typeert.

Hij staat vandaag op de Champs-Élysées met de gele, witte en bolletjestrui. Liefst drie klassementen heeft hij gewonnen. Ik kan me alleen herinneren dat Eddy Merckx dat beter deed. Hij won in zijn eerste Tour de France in 1969 de gele, groene, bergtrui, terwijl hij ook nog gehuldigd werd voor het combinatieklassement en als meest strijdlustige renner van die ronde.

Zegen voor alle jonge renners
Pogačar zal morgen de meest fantastische verjaardag uit zijn leven kennen. Hij is de jongste naoorlogse Tourwinnaar. Hiermee rijdt hij overigens Egan Bernal uit de boeken die deze eer vorig jaar kende met zijn 22 jaar en 196 dagen.

Het typeert welke ongelooflijk, sterke, nieuwe generatie jonge renners is opgestaan. Hoe zij als begin twintigers al enorm overtuigd en zonder complexen rondfietsen. En dan is misschien wel het grootste talent van deze lichting, de inmiddels 20-jarige Remco Evenepoel, nog nooit van start gegaan in een grote ronde.

foto: Cor Vos

Met hun prestaties geven renners als Pogačar, Bernal en Evenepoel maar in deze Tour ook een Marc Hirschi veel vertrouwen aan andere jonge talenten. Zij realiseren zich dat ze niet jaren hoeven te wachten om mee te doen aan de top.

De Tourzege van Pogačar is dan ook een zegen voor alle jonge renners.

Dit artikel delen:

98 Reacties

josemanuelfuente 20 september 2020 om 16:00

Heel veel flitsers hadden deze opinie ook kunnen schrijven

Lange 20 september 2020 om 16:04

@redactie: hoezo? Je mag toch een mening hebben?

edit wf: lees svp onze huisregels nog een keer door

Lange 20 september 2020 om 16:11

Je hebt gelijk

Kelder is de Man 20 september 2020 om 17:47

Nette reactie Lange. Maar er zijn wel meer insinuaties hier. Wees dan consequent jongens.

SaulGoodman 20 september 2020 om 16:20

Deze prestatie gaat de tand des tijds zeker niet overleven. We zijn weer terug bij af, ik weet ook heel zeker dat het grootste deel van het peleton hier met gefronste wenkbrauwen maar kijkt.

Wildebert 20 september 2020 om 16:37

Tom wel in elk geval.

S.t.B 20 september 2020 om 16:52

Tom kennende heeft hij waarschijnlijk serieus zijn bedenkingen, en Tom kennende zal het ook niet lang duren voordat hij die bedenkingen met de buitenwereld zal delen..

Alto de angliru 20 september 2020 om 16:26

Wen er maar vast aan jongens deze jongen stond al bekend als aankomend ronde talent en blijft maar stappen zetten zelfs na zijn podium van vorig jaar vuelta en zal nog beter en sterker worden. Go Poga!

lander luypaert 20 september 2020 om 18:47

+100

Alto de angliru 20 september 2020 om 16:28

Wat ik grappig vind aan de meeste reacties is dat wanneer Woutje opeens kan klimmen en berggeiten eraf rijd en massa sprints wint van spierbonkels, of een Rogla die als schansspringer opeens kampioenen de vernieling inrijd omdat ze fan zijn van deze rennens het opeens niet zo verdacht is hahaha

NDI22 20 september 2020 om 16:34

Of wel, maar hoe verdacht is Pogacar dan wel niet, haha.

S.t.B 20 september 2020 om 16:48

Maar iedereen op z’n Armstrongs de vernieling inrijden, inclusief de laaggeklasseerde specialisten die al een tijdje hun benen hadden gespaard voor deze tijdrit.
Tel daarbij een paar heren in zijn begeleiding die nogal wat dopingvergrijpen op hun kerfstok hebben.
En na bijna 3 weken secondenspel waar de krachtsverhoudingen vrijwel gelijkwaardig waren ineens zo genadeloos huishouden?
Het zag er de laatste dagen meer naar uit dat Poga aan het aanklampen ipv opsparen was.
Maar ja.. Vooralsnog het voordeel van de twijfel..

Wildebert 20 september 2020 om 17:04

S.t.b. Wat er ook opmerkelijk aan is. Pogacar en zijn omlijsting worden hier op flits nauwelijks ‘aangepakt’, maar velen die het podium dat Bruyneel krijgt onterecht is. Raar en tegenstrijdig.

S.t.B 20 september 2020 om 17:11

@Wildebert..
Wat ik al eerder aangaf. Het ‘D’ woord in één zin met Pogacar gebruiken is voor de media momenteel een te heet hangijzer.
UAE is een speelgoedje van de sjeiks, en als die eenmaal hun peloton advocaten op je af sturen..

Alto de angliru 20 september 2020 om 17:00

Even wat vaker de grote wielerrondes volgen en je zal je antwoord vinden, de sterkste klassementsrenners zijn altijd het sterkste en hebben net dat extra in de laatste tijdritten.

Op zn Armstrongs? Nou vergeet je erbij te vertellen dat alle concurrenten van Lance gebruikten dus alsnog was Lance gewoon de betere van hun. De fout die Lance maakte was maffia achtige praktijken zoals mensen de mond snoeren dat is hem niet in dank afgenomen.

Wildebert 20 september 2020 om 17:05

Dit was toch echt wel iets meer dan ‘net’.

S.t.B 20 september 2020 om 17:05

De makkelijkste vragen beantwoord je..
Probeer die iets moeilijkere nu ook eens..

Jasper11 20 september 2020 om 17:24

Achteraf is mooi wonen.

Alto de angliru 20 september 2020 om 17:28

Wat is de moeilijkste dan? Dat ie Dumo en Woutje op meer dan een minuut rijd die zicht al 3 weken hebben uitgepierd voor hun kopman?

S.t.B 20 september 2020 om 17:43

Pogacar heeft zichzelf minstens zo uitgepiert en zag er de laatste dagen bepaald niet meer appeltjesfris uit.
Daarbij heeft Pogacar niet alleen Tom en Wout gedeklasseerd, maar iedereen. Best wel een anomalie gezien het secondenspel tijdens de gehele Tour.

Alto de angliru 20 september 2020 om 17:28

Zijn dat die laaggeklasseerde specialisten of ben je nou gewoon mensen aan het na praten?

debarreman 20 september 2020 om 17:29

Nog zo’n god, slechts drie keer formeel gepakt op doping, heeft gesproken: https://www.cyclingnews.com/news/eddy-merckx-jumbo-visma-rode-tour-de-france-stupidly/

klootje kriekeljon 20 september 2020 om 17:41

Dus Merckx vindt Evenepoel een praatjesmaker?

Kelder is de Man 20 september 2020 om 17:57

debarreman.. Allemaal gelul achteraf natuurlijk, zelfs van de grote. Net zoals Johan hier. Had delen van dit stuk vooraf geschreven en ik had m voor gek verklaard en achteraf bestempelt als een topanalyiticus. Nu.. Mwah.

Alto de angliru 20 september 2020 om 17:39

Wout van Aert die 78kg weegt en pocket klimmers van rond de 60kg op steile beklimmingen eraf rijd en de volgende dag massa sprints wint daar hoor ik jullie dan niet over op een of andere manier nee dat is pas super normaal haha

S.t.B 20 september 2020 om 17:54

Dat is net zo goed een anomalie, en daar mogen (sterker.. moeten) vragen over worden gesteld.

Panache 20 september 2020 om 20:10

78 kilo ???

Luc La 20 september 2020 om 18:16

De mening van zo’n campenaerts over de tijdrit van pogacar zou ik eens graag horen..

S.t.B 20 september 2020 om 18:35

In de hoop dat hij iets controversieels zegt?

kleomantre 20 september 2020 om 19:31

De meerwaarde van Bruyneel is er op het eind niet. De column waar hij echt iets had kunnen toevoegen, gezien zn eigen verleden, is er niet gekomen. Nou snap ik ook wel dat hij niet te specifiek en vrijuit kan praten, maar neem ‘m dan ook niet voor de opinie.

Er is een hele kleine escape voor Bruyneel als hij door ‘minitieuze voorbereiding’ iets anders bedoelt dan bochtjes visualiseren. Zoals hierboven terecht is opgemerkt is deze tijdrit te ongeloofwaardig waar iets niet in de haak is.

Gilberto 20 september 2020 om 19:36

Open deuren intrappen doen wij eigenlijk allemaal stuk voor stuk hiero, maar Bruyneel moest het weer overdrijven

Panache 20 september 2020 om 20:20

“Ik heb mijn waardes teruggekeken, dat waren wereldkampioenschap waardige waardes. Ik was heel erg goed”, oordeelt hij. “Daarom was ik ook des te verbaasder dat Pogacar nog 1.20 minuut sneller reed. Dat niveau haal ik nooit. Ik kan misschien nog ergens een procent winnen, maar geen vijf procent.”

peervaneynthoven 20 september 2020 om 21:02

Ik hoor niemand over de nog nooit eerder vertoonde Wattages die Pogacar deze tijdrit trapte. De uitspraak van Tom Dumoulin dat hij op WK niveau trapte en 1.20 moest toegeven wil zeggen dat Pogi in de toekomst (bijna) alles gaat winnen. Van Aert (toch geen koekenbakker als het om tijdrijden gaat) zelfs 1.30. Ik insinueer niets maar extreem is het wel.

Gilberto 20 september 2020 om 21:46

Maar Roglic is ook geen totale koekebakkert in het tijdrijden. Daarnaast ken je op zo’n moment met speciale motivatie vaak gewoon iets extra’s, zat Dumoulin op de verkeerde fiets, en is Roglic sowieso de betere klimmer. Dat alles bij elkaar opgetelt, is het ook weer niet zo extreem toch?

Hemelrijk 20 september 2020 om 22:28

Pogacar heeft kunnen stayeren achter de motoren, dus dan hoef je wat minder te trappen en dat levert in zo’n tijdrit minuutjes op

Hans Baas 20 september 2020 om 21:27

Pogacar was sowieso de favoriet, maar had geen team. Dat betekent dat àls er iets mis gaat in de finale, je de lul bent. Verder is dat team niet zo belangrijk. Er is maar één keer iets misgegaan, tijdens de waaier-rit, maar dat maakte hij al redelijk goed. En hij heeft de tijdrit gewoon belachelijk goed gereden, hoe goed die ook was voorbereid. Jumbo en Roglic hebben een fantastische tour gereden met een paar strategische fouten: Bernal leek de vijand, maar Pogacar was het, en toen die op de grond lag, hebben ze niet geschopt. Te lief.

Ligthning 21 september 2020 om 01:13

Van Aert weegt nu 75 kg, geen 78 kg zoals tijdens voorjaarsklassiekers. Door de combinatie van talent, enorm vermogen en afgenomen gewicht kan hij op tempobeklimmingen en op korte steile beklimmingen aardig uit de voeten. In bergritten met twee of drie zware beklimmingen, zou hij op het einde in moeilijkheden komen als betere klimmers versnellingen gaan plaatsen. Dus Van Aert zou een goed classement kunnen rijden, zeker als er ook nog een paar tijdritten in het programma opgenomen worden. Maar de Tour winnen ?
Ik vind het veel ongeloofwaardiger dat een lichtgewicht als Pogacar, op het eerste weliswaar golvende maar toch relatief gemakkelijke stuk van zo’n 30 km, al zo sterk voor de dag komt. Dat zou nog kunnen, als hij daar alles geeft, maar dan kan toch verwacht worden dat hij op de slotklim stilvalt. Of omgekeerd, als hij, zoals nu, een toptijd neerzet op de Planches de belles Filles, dat hij dan op reserves op de relatief gemakkelijke eerste 30 km het kalmer aan doet. Maar de beide combineren ? Neen, naïef ben ik niet.
Misschien moeten jullie maar eens gespecialiseerde wielersites, internationale pers, Franstalige en Engelstalige forums raadplegen. Naast een zekere bewondering, lees je daar toch vooral ongeloof en heerst er grote twijfel over de prestatie van Pogacar. En zijn heel verbrande entourage zal dat gevoel alleen maar versterken.

Headlines

Materiaalzone

Populair