Ook in 2023 waren commentatoren en analisten weer spraakmakend
foto's: Cor Vos
maandag 4 december 2023 om 20:00

Ook in 2023 waren commentatoren en analisten weer spraakmakend

In de maand december blikt WielerFlits traditioneel terug op het afgelopen wielerseizoen met de reeks Eindejaarslijstjes. Wat waren de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar en welke renners verdienen nog een eervolle vermelding voor 2023? Er is weer een nieuwe lijst met bijbehorende poll. Vandaag peilen we de populariteit van commentaarduo’s.

NOS

Het einde van een tijdperk: zo kunnen we het afscheid van Maarten Ducrot als wielercommentator bij de NOS wel omschrijven. Na ruim negentien jaar in de commentaarcabine zwaaide de oud-profwielrenner en Tourritwinnaar af. We zullen zijn gevleugelde uitspraken ‘uit het raam hangen’, ‘een stuk uit de vloer eten’, ‘linkeballen’, ‘hij zit achterstevoren op zijn fiets’ en ‘het nieuwe wielrennen’ stiekem toch wel een beetje missen. Tijdens de Amstel Gold Race Race 2023 hoorden we Ducrot voor het laatst, aan de zijde van zijn jarenlange commentaarpartner in crime, Herbert Dijkstra.

Maar de koers wacht op niemand, en dus ook niet op Maarten Ducrot. Joris van den Berg is inmiddels alweer enkele jaren de vaste NOS-stem bij de wieleruitzendingen, vaak geassisteerd door oud-renner Stef Clement. Van den Berg en Clement zijn in de Tour bijvoorbeeld een vast duo, maar dit jaar werd Van den Berg in de tweede Tourhelft bijgestaan door Michael Boogerd.

Maarten Ducrot (rechts), hier met Herbert Dijkstra, nam na 19 jaar afscheid als wielercommentator – foto: Cor Vos

In die andere Tour, de Tour de France Femmes, mochten Andries Lamain en Roxane Knetemann de uurtjes volpraten voor de NOS. Zij vormen door het groeiend aantal vrouwenkoersen dat uitgezonden wordt sinds dit jaar een duo. Lamain is de opvolger van Danny Nelissen, die na aantijgingen van grensoverschrijdend gedrag niet meer te horen is als commentator en analist bij de Nederlandse publieke omroep.


Sporza

Bij de NOS was er het afgelopen seizoen dus een grote verandering met het afscheid van Maarten Ducrot, maar op de burelen van Sporza bleef het vrij rustig. Dat was vorig jaar wel anders, toen commentaaricoon Michel Wuyts vanwege zijn pensioengerechtigde leeftijd geen nieuw contract kreeg bij de VRT. Zijn vervangers waren oude bekenden en leverden ook dit jaar het commentaar bij de grootste wielerevenementen. Renaat Schotte nam ook dit jaar weer de grote rondes (Tour de France en Vuelta a España) voor zijn rekening.

Karl Vannieuwkerke is dan weer de man die de voorjaarsklassiekers en de WK-wegwedstrijd bij de mannen mocht becommentariëren. Schotte en Vannieuwkerke konden tijdens hun uitzendingen terugvallen op de wielerexpertise van – uiteraard – José De Cauwer. De inmiddels 74-jarige oud-renner, ploegleider en bondscoach is al sinds mensenheugenis dé sidekick/co-commentator van de Lage Landen. De man die als ploegleider van ADR-Agrigel in 1989 met Greg LeMond de Ronde van Frankrijk wist te winnen, is niet meer weg te denken uit het commentaarhokje.

Commentator bij weg- en baanwedstrijden, man op de motor: Renaat Schotte is van vele markten thuis – foto: Cor Vos

In het veldrijden hebben we ook een José De Cauwer en dan doelen we uiteraard op Paul Herygers. De oud-crosser – de wereldkampioen van 1994 in Koksijde – vormde lange tijd een gewaardeerde tandem met Michel Wuyts en doet tegenwoordig met Ruben Van Gucht verslag van de cross. Van Gucht beperkt zich als commentator evenwel niet tot de cross, want hij doet ook het vrouwenwielrennen. Tijdens de Tour de France Femmes en andere vrouwenkoersen werd hij bijgestaan door voormalig wielrenster Ine Beyen.


Eurosport

Eurosport noemt zichzelf ‘Home of Cycling’, vanwege de grote hoeveelheid wielerwedstrijden die het uitzendt. En een ‘Home of Cycling’ kan natuurlijk ook vissen uit een grote poel van commentatoren. Het meeste bekende koppel? Jeroen Vanbelleghem en Karsten Kroon. Informatief, onderhoudend, hilarisch, kolderiek en niet alleen maar oog voor de koers: dit spraakmakende duo is te horen tijdens Italiaanse wedstrijden als de Giro d’Italia, Tirreno-Adriatico en Il Lombardia, maar ook de Vuelta a España.

Vanbelleghem is ook vaak de man die de (Belgische) voorjaarsklassiekers voor zijn rekening neemt en dit doet hij steevast met voormalig wielrenner Bobbie Traksel, die inmiddels ook al ruim tien jaar verbonden is aan Eurosport. Traksel praat als co-commentator ook vaak de Franse wieleruitzendingen (denk aan Parijs-Nice, het Critérium du Dauphiné en – als klap de vuurpijl – de Tour de France) vol met hoofdcommentator Jan Hermsen. Verder verslaat Andries Lamain de nodige wielerkoersen, samen met Erik Breukink, Michael Boogerd of Koen de Kort.

Met zijn opvallende observaties en smakelijke anekdotes is Karsten Kroon uitgegroeid tot een soort cultfiguur – foto: Cor Vos

Vanbelleghem is tevens de vaste hoofdcommentator bij de cross. Dit was jarenlang alleen het geval bij de mannenwedstrijden, maar in de eerste weken van het huidige veldritseizoen nam hij ook de vrouwencrossen voor zijn rekening. De Belg wordt al jaren bijgestaan door oud-crosser Thijs van Amerongen. Traksel deed tot dit jaar de wedstrijden bij de vrouwen, samen met ex-crosser Sanne van Paassen, maar was de voorbije weken ‘alleen’ te horen bij het baanwielrennen. Traksel en Hermsen leiden deze uitzendingen traditioneel in goede banen.

Voor het vrouwenwielrennen heeft Eurosport twee belangrijke co-commentatoren in huis met Iris Slappendel en rising star Jip van den Bos. De twee oud-rensters zijn sidekick van ‘onze’ Tim de Vries, Andries Lamain en (af en toe) Nick Stöpler. Die laatste was tot voor kort hoofdcommentator bij de vrouwenkoersen, maar werd in september 2022 ook aangesteld als bondscoach van de Nederlandse baanploeg.


VTM

We hadden het eerder over het afscheid van Michel Wuyts bij de VRT, maar dat betekent niet dat Wuyts niet meer actief is als koerscommentator. De 66-jarige Belg is momenteel in dienst van de commerciële omroep VTM. Deze zender heeft de rechten van slechts enkele wedstrijden, maar Wuyts was wel te horen tijdens Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije. Hij werd in beide gevallen ondersteund door oud-wielrenner Jan Bakelants.

En wat met de cross? Wuyts was vorig jaar nog te horen bij de Exact Crossen, een serie van zeven veldritten met onder meer de Azencross in Loenhout en de Kasteelcross in Zonnebeke. Dit veldritseizoen neemt Sporza in België het stokje over en dus horen we de kenmerkende stem van Wuyts in de wintermaanden niet meer door de Belgische (en Nederlandse) huiskamers.

Michel Wuyts

Michel Wuyts, dé stem van het Belgische wielrennen, is steeds minder te horen – foto: Niels Bastiaens


Stem hier op jouw favoriet!

RIDE Magazine
78 Reacties
Sorteer op:
4 december 2023 08:50
Als de Cauwer met pensioen gaat is het misschien wel overstappen naar ES Engels. Ik word al verdrietig als ik er bij stil sta.
    4 december 2023 13:15
    Zelfs de Cauwer kon het bedroevende niveau op Sporza amper redden, werd soms zelfs meegezogen in de blinde adoratie.

    Qua analisten gaat het in principe nog wel met mannen als de Cauwer, Boogerd en Kroon.
    Het zijn vooral de commentaren die echt bedroevend zijnen meer op fans lijken dan op professionele werknemers.
    4 december 2023 14:32
    Inderdaad. De Cauwer is MET VOORSPRONG de beste commentator / analist. Niemand kent meer van de koers, leuk om naar te luisteren, grappig, en ook leuke verhalen / anecdotes.

    Wie er dan naast hem zit is voor mij van ondergeschikt belang. Renaat of Karl, lichte voorkeur voor Karl.

    Al ben ik in tegenstelling tot velen wel blij dat Wuyts weg is. Ik vrees dat Roger De Vlaeminck gelijk had toen hij ooit zei: "Wuyts kan goed praten, maar kent niks van koers". Bij Wuyts heb ik dikwijls de indruk dat hij meer bezig is met lyrische woordenschat, dan met eigenlijk iets te zeggen dat steek houdt.
4 december 2023 09:44
Joris van den Berg die zogenaamd grappig is.. Man, man, man, wat een onbenul!
    4 december 2023 11:28
    echt vreselijk misplaatst inderdaad,
    hele vervelende stem,
    iets te blij met zich zelf
    en op de koop toe loopt die constant achter de feiten aan

    meer iets voor ketnet ofzo, dat zinloze gebrabbel
    4 december 2023 15:29
    Meer iets voor een commentaarpensioen. Ophoepelen met die knakker.
4 december 2023 11:19
Me even beperkend tot cyclocross: ik vind het commentaar van Thijs van Amerongen (in duo met 'de babbelbelg') werkelijk top. Deskundig, 'ziet alles', fijne- beetje raspende- stem.
    4 december 2023 14:06
    Het beste crosscommentaar wat ik ooit gehoord heb, was vorig seizoen toen Thijs het wegens technische problemen zonder Jeroen mocht doen.
4 december 2023 12:57
Wat mij vooral opvalt, ook uit de reacties hierboven, is hoe hoog het duo Wuyts/De Cauwer de lat gelegd heeft enkele jaren terug, en hoe uitzonderlijk dat eigenlijk was, terwijl we dat jarenlang als normaal hebben beschouwd.
Beiden vlotte babbel, enthousiasme, leuke dynamiek, plaagstoten, kennis van zaken, gebeten door de koers, veel koersverhalen, tactisch inzicht, verhalen uit de buik van het peloton...
De duo's van nu kunnen vaak wel enkele zaken uit het lijstje hierboven aanvinken, maar komen op andere facetten dan weer duidelijk minder uit de verf.

Het duo Vannieuwkerke/De Cauwer komt wat mij betreft het dichtst in de buurt, maar daar vind ik het dan weer erg storend dat die eerste, als manager van, de naam van Gianni Vermeersch 100x per aflevering vernoemd, zelfs als die helemaal niet in beeld rijdt. Op basis daarvan gestemd op Schotte/De Cauwer, die misschien een iets mindere onderlinge dynamiek hebben, maar waar ik me nooit aan stoor en gewoon kundig commentaar geven.

Wuyts/Bakelants vind ik ook nog wel een goed duo, omdat Wuyts nog steeds met voorsprong de meest kundige commentator is, en Bakelants mondig genoeg is om hem tegengas te geven indien nodig.

Van Belleghem en Kroon zijn ok om volgen, maar toch voelt het altijd alsof er nog wat mist. Heb bij hen minder het gevoel dat ze de koers kunnen lezen en zaken kunnen voorspellen. Het is onderhoudend, maar mist op de één of andere manier de diepgang waarbij je een inzicht krijgt dat je niet zelf al had.

Boogerd heeft dat naar mijn gevoel veel meer en brengt dat ook enthousiast over. Breukink en De Kort hebben die inzichten ook, maar die klinken altijd zo bedeesd, alsof ze liever hebben dat de commentator het woord neemt en de verhalen/analyses aanvult. Bobbie Traksel praat graag, maar die heeft het dan weer lastig om de boodschap over te brengen en uit zijn woorden te komen.

Ruben Van Gucht en Ine Beyen betalen nog leergeld. In het begin merkte je heel hard dat hij de vrouwenkoersen vroeger nooit gevolgd had waardoor hij vaak niet verder dan Kopecky kwam, dat begint stilaan te beteren. Kunnen daardoor als duo nog het meest progressie maken vermoed ik.

Veldrijden volg ik veel minder, maar Herygers is eigenlijk al jarenlang de De Cauwer van de cross, welbespraakt, veel kennis van zaken, humor,... en altijd prettig om naar te luisteren.

Op de NOS eigenlijk nooit live koers gekeken, enkel omkaderingsprogramma's rond de Tour.
Sluit me daarin wel aan bij Thurau, dat het eigenlijk opvalt hoe weinig Dione van koers weet, zeker als ik vergelijk met haar Vlaamse tegenhangers door de jaren heen.
    4 december 2023 18:42
    Ondanks zijn leeftijd mis ik Wuyts het meeste om zijn kinderlijke enthousiasme en liefhebberij En dan vooral in het voorjaar natuurlijk.

    Karsten en Babbelbelg luistert prima weg maar je mist een stukje beleving.

    De Cauwer + Belg is ook goed. Al moeten ze oppassen dat het niet teveel belgen fanfictie word. De Cauwer zelf lijkt ook steeds meer een handje daarvan te krijgen. Volgens hun is zegmaar elke Belg, van Jasper Philipsen tot Jens Reynders een geweldige WT coureur en 1vd superwaardevolle renners binnen hun ploeg. Dat het kaliber Jens Reynders, Wallays, Lawrence Naesen enzovoort vooral opvulling is dringt niet door tot Belgische huiskamers. Louis Vervaeke is een soort Sepp Kuss en Johan Meens is een toptalent
4 december 2023 12:01
Kroon en van Bellegem. Maar op de telefoon kan ik allen op stopler en slappendel stemmen. Verder een verassing dit jaar. Jens Voigt op de motor bij Eurosport. Zijn Engels is geweldig, zijn enthousiasme is groot en zijn info relevant.
4 december 2023 11:20
Nog steeds fan van De Cauwer, maar ben minder te spreken over Karl/Renaat als commentators. Laat hun dan toch maar vive le velo presenteren en op de motor zitten, daar vind ik ze beter uit de verf komen.

Ik heb dan ook gestemd op het ES koppel Kroon/Van Belleghem. De combinatie van de veel te serieuze Van bellghem en de veel te niet serieuze Kroon blijft opvallend goed werken, met een leuke combinatie van serieus vakkundig commentaar en humor.
    4 december 2023 14:35
    Ik vind het jammer om te moeten zeggen, maar het duo op (Nederlandstalige) Eurosport is echt niet om aan te horen. Zo saai, ik kijk nog liever met het geluid AF.

    Engelstalige Eurosport is dan weer geweldig, met Rob Hatch, Sean Kelly, Adam Blythe, etc.
4 december 2023 09:48
Zou graag eens de combi van Andries L als aangever en Thomas Dekker als analist aan het werk horen. Lamain is vrijwel de enige die nietb pretendeert de koers te kennen, maar is wel in staat de juiste opmerkingen/vragen te maken/stellen. Dekker kent en volgt de koers van A tot Z.
    4 december 2023 11:40
    In principe had je een soortgelijke combi tijdens de eerste uren van de Giro op Eurosport. Waarbij Andries vaak met Boogie of Breuk het commentaar deed. Dat beviel inderdaad prima. Zeker met Boogie. Bij Breuk heb je meer het gevoel dat die er niet helemaal meer inzit wat betreft het huidige peloton en de kwaliteiten va renners.
4 december 2023 10:36
Ik hoop komend jaar Boogie nog weer wat vaker te horen. Die man ademt wielrennen, heeft een onwaarschijnlijk koersgeheugen en ik vind het ook leuk dat hij meer dan vele anderen nog ontzettend meeleeft met de renners. Kroon, Bakelants en de Cauwer ook dikke prima.

Bij de lead commentatoren is de enige bij wie ik echt wegzapp Joris vd Berg. Die man verpest voor mij echt een koers met zn misplaatste grapperij icm totale gebrek aan kennis. Mannen als Renaat en Van Belleghem voegen voor mij nog wel wat toe als commentator, doordat je merkt dat ze zelf ook echt van de koers houden, al is het geen niveau "Wuyts" van pakweg 10 jaar geleden.
4 december 2023 13:51
Bij het wielrennen ontkom je bijna niet aan gekleurd commentaar geven. Onbewust praten mensen toch vaak vanuit hun eigen referentiekader. Waar het om gaat is dat je niet gaat overdrijven, of dat het wordt geneutraliseerd door je co-commentator. Wat mij betreft staan Karsten en Jeroen op eenzame hoogte. Jeroen heeft een ongelofelijke feitenkennis en herkent renners misschien wel als allerbeste. Hij kijkt wel wat door een Belgische bril en dan komt Karsten om de hoek kijken als tegenhanger. Nuchter, klein beetje nonchalant en dwarsdenkend. Een heerlijke combinatie die wat mij betreft nog lang in stand gehouden mag worden.

De zo bejubelde De Cauwer slaat mij de laatste jaren echt door in chauvinisme. Zeker als je hoort wat er volgens hem allemaal voor Van Aert moet worden gedaan en hoe die jongen volgens José wordt achtergesteld, dan blijkt daar een grote chauvinistische bril. Dit haalt zijn ongekend hoge niveau (die hij wel kan behalen) voor mij erg naar beneden.
    4 december 2023 14:28
    @Marik: Lijkt me ook niet terug te brengen tot wielrennen alleen, maar gewoon sport (en bij uitbreiding alles van competitieve aard) in het algemeen? Vind het ook niet meer dan logisch en in veel gevallen maakt het de beleving zelfs alleen maar mooier. Snap eigenlijk niet dat het voor zoveel mensen een afknapper is, want dat weet je toch op voorhand? De nationaliteit van de zender/commentator waar je voor kiest, gaat net dat tikkeltje enthousiaster benoemd worden, net wat meer worden voorgetrokken, net wat minder kritisch benaderd worden, etc...

    Om maar een voorbeeld te geven: Jack van Gelder met de Bergkamp-goal tegen Argentinië. Ik zou mij er als 'neutrale' toeschouwer blijkbaar aan moeten storen, maar vond dat extatische commentaar het moment net eens zo mooi maken. Net als bv het Zweedse commentaar bij de wereldgoal (omhaal van net over de middenlijn) van Ibrahimovic tegen Engeland, of de Zuid-Amerikaanse commentatoren die je bijna zonder microfoon tot hier kan horen brullen bij een goal van hun land.

    Meer zelfs, als een commentator niet die passie zou uitstralen en zijn oprechte enthousiasme niet zo zou weten over te brengen, maakt dat hem/haar voor mij al grotendeels ongeschikt voor de rol.
    4 december 2023 14:42
    @jappe666

    de meeste liefhebbers kijken hun favoriete sporten dan ook meestal op hun eigen zenders, dat er bij het wielrennen een relatief grote hoeveelheid nederlanders wordt veroordeeld tot de vlaamse uitzending, lijkt me vrij ongebruikelijk.

    maar daarvoor hoeft de vlaamse zender zich uiteraard niet aan te passen. als het daar te vlaams is voor een nederlander, ja, da's dan pech hebben
    4 december 2023 15:12
    Misschien dat daarom de combi Jeroen/Karsten prettig is: een beetje van beide :D.
    4 december 2023 17:38
    @Marik
    Eens over De Cauwer, met name dat continu vertellen dat Wout meer doet voor de ploeg dan zij voor hem is echt stuitend. Had meer respect voor Jose gehad als hij kritisch durfde te zijn op de Vlaamse held en diens keuzes of tekortkomingen dan het gemakkelijk te gooien op het misbruiken van Wout door de ploeg.
4 december 2023 10:44
Als Nederlander zonder twijfel op Renaat en José gestemd. Luistert heel prettig, prima vermaak ook tijdens sprintersritten. Ongeëvenaard. Snap ook niet op welke basis dat Eurosport duo zoveel stemmen krijgt. Als Evenepoel of een andere Belg wint of lost dan slaat de stem van de Belg over. Zijn stem ligt totaal onprettig in het gehoor en dan Karsten 'ik' Kroon er nog naast. Zit jaarlijks te hopen op de aankondiging dat de Giro terugkomt bij Sporza.
    4 december 2023 11:22
    Misschien omdat niet iedereen dezelfde smaak heeft...
    4 december 2023 14:39
    Ook objectief is er meer dan genoeg aan te merken op Van Belleghem. Toen Evenepoel er doorzakte in de Vuelta was hij compleet van slag. Geen zinnig commentaar meer mogelijk. Totaal gebrek aan professionaliteit.
    4 december 2023 14:50
    Pure liefhebber zijn en objectief blijven gaan ook ingewikkeld hand-in-hand. Ik vind dat prima en niet storend. Als ik afstem op de Belg, mogen zij Belgen supporteren, groot gelijk.
    4 december 2023 17:18
    @Wim zeker, ik luister graag naar Sporza. Alleen beschikken ze daar over commentatoren die kundig zijn en uiteraard de Belgen extra belichten. Bij Van belleghem is het echter kinderlijk qua niveau naast dat de man alles mist om een prettige commentator te zijn. Het is geen fijne luistersessie, de man komt als een nerd over en voegt niets toe. Als er keuze is op meerdere zenders zal ik nooit naar hem luisteren.
4 december 2023 12:04
Lamain bevalt mij goed, is dienstbaar en zit niet alles vol te praten zoals de meeste van zijn collega's. Ik hoop erop dat die bij de NOS een prominente plek krijgt. Joris is een idioot en dat is nog vriendelijk uitgedrukt. Qua co-commentator is Roxane iets teveel dol op zichzelf geworden door de omgang met de VI- dinosauriërs. Maar ik kijk en luister weinig naar de NOS, want Clement is de wijsneus in optima forma en in de nababbel valt altijd weer op hoe weinig Dione weet van wielrennen.

BIJ ES zijn de Babbelbelg en Kroon nu op elkaar ingespeeld wat het voor de kijker aangenaam maakt, Karsten volgt de koers echt niet zo intensief en weet dus bepaalde dingen totaal niet, ook al had hij de 24 artikelen van Wielerflits of In de Leiderstrui over het onderwerp kunnen lezen. Juist dat heeft wel zijn charme, Babbelbelg die hier wel alles volgt stelt een vraag en krijgt dan niks terug, lig ik in een deuk. Maar ze maken de tijd wel vol op een niet hinderlijke manier. Hermsen is een man die letterlijk niks weet van de koers en in combinatie met taalverkrachter en opendeuren intrapper Traksel is dat een hel om als kijker te ondergaan.

Bij Sporza vind ik Renaat erg goed, ja hij maakt fouten zoals het niet doorgeven van de gebeurtenissen van de eerste uren waar de TV nog niet bij is maar dat compenseert hij met een voor mij goede dynamiek met De Cauwer. Inderdaad leidt dit er vaak toe dat de laatste te veel ruimte krijgt maar liever dat dan het bitse afkappen wat de late Wuyts vaak bij Jose deed. De Cauwer is nog steeds de koning van de analyse maar zijn negatieve houding jegens TJV is echt irritant aan het worden. Dit jaar presteerde hij het nog om de zege van Vingegaard vorig jaar in de Tour toeval te noemen. Ja sorry maar dan gaan mijn tenen krullen.

Herijgers bij de cross verdient een standbeeld, kennis van zaken maar ook iemand zonder een dikke nek. Dat juist hij dan moet werken met de Ivo Niehe onder de Belgische commentatoren is een ramp. Ruben is de vleesgeworden zelfingenomenheid, mocht hij permanent vervangen worden door Christophe zou dat een zegen zijn.
    4 december 2023 13:16
    Kan aan mij liggen, maar ik heb die negatieve ondertoon van De Cauwer richting TJV nog nooit opgemerkt.
    Ik heb hier door de jaren heen al veel reacties gelezen op het commentaar, waar ik dan op beginnen letten ben.
    In veel gevallen kwam ik dan inderdaad tot de constatatie dat bepaalde dingen veel frequenter voorvielen dan ik zelf eerst door had, maar bij dat negatieve richting TJV heb ik dat helemaal niet, integendeel zelfs. Hoor hem heel vaak vol lof spreken over zowel het team als hun renners, en heb hem zich vaak zelfs horen "excuseren"/verduidelijken omdat Renaat/José/Karl gelezen/gehoord hadden dat die perceptie leefde na bepaalde uitspraken etc.

    Zou ook niet weten op basis waarvan hij negatief zou (moeten) zijn richting TJV?
    4 december 2023 14:39
    Ik weet wel dat Jose De Cauwer een boontje heeft voor Tadej Pogacar..

    Of hij per se tegen TJV is weet ik niet? Misschien tegen de dominantie van hun ploeg? Net als veel Vlamingen heeft hij misschien meer sympathie voor de underdogs. Ik denk dat hij ook niet per se de grootste fan was van Team Sky / Ineos tijdens hun jaren van dominantie. (hoewel je Pogacar / UAE niet echt underdogs kan noemen natuurlijk).
    4 december 2023 14:53
    Interessante invalshoek Jappe...
4 december 2023 09:32
Als Karsten Kroon er is dan luister ik daar het liefst naar. Komt oprecht over en het houdt het interessant.

Ik hou niet van commentaar zoals Ducrot het doet. Veel praten, maar weinig objectief. Het gaat vaak over wat een renner denkt of voelt. Lijkt of hij het wielrennen ook niet echt volgt, maar het meer gewoon aan elkaar praat. Net zoals Smeets dat in het verleden deed.

En dan heb je ook nog commentatoren zoals Breukink die eigenlijk vooral meepraten en niks echt zeggen. Het is ok, maar niet interessant.
4 december 2023 10:26
Goede analyse, en in de poll toch wel een verrassende voorsprong voor Jeroen en Karsten.
4 december 2023 13:18
Ik kijk meestal wielrennen op de zender van het land waar de wedstrijd plaatsvindt.
Vind de meeste prima maar geniet vooral van Laurent Jalabert en Marion Rousse in combinatie met Thomas Voeckler op de motor.
    5 december 2023 08:37
    Ze zijn best grappig ja. Elke zomer in Frankrijk luister ik ook naar hen maar ook bijzonder grappig hoe ze haast vechten voor de microfoon. Pure chaos. Hilarisch bij momenten
4 december 2023 20:23
Ik kan totaal niet volgen dat VanBellegem en Kroon zo ver favoriet zijn. Ze zitten er vaak mijlenver naast en zijn tamelijk oninteressant tijdens de rustige uren. De formuleringen van Renaat (gevarieerd en treffend) naast de vakkennis van José brengen voor mij royaal aan kop.
    4 december 2023 21:01
    Dan ben jij zwaar in de minderheid, vaststelling.
4 december 2023 08:36
Leuk overzicht van mannen en vrouwen die er via het commentaarhokje iets leuks van willen maken en de koers proberen te duiden. Laten we blij zijn dat ze dit werk doen, want een wedstrijd zonder commentaar is niet alleen onoverzichtelijk maar ook saai (al lees ik hierboven dat MaGarin ambient sound een verademing vindt). Om jouw beste commentaarduo van 2023 te kiezen moet er eigenlijk eerst aan een voorwaarde voldaan zijn: je moet ze allemaal een kans hebben gegeven, dus je moet op ieder duo hebben afgestemd, waarna je dan eventueel een keus kan maken. Voor wie geldt dat? Er zijn 15 duo's genoemd, ik heb er afgelopen jaar maar 3-4 van beluisterd. Ik kijk wielrennen standaard op Discovery-plus omdat ik weet dat vrijwel alle wedstrijden via die tv-app te zien zijn, Dus gewoon gemak. Ik hoop dan dat Jeroen Vanbellegem en Karsten Kroon het commentaar verzorgen. Het is gewoon genieten hoe Karsten Kroon door drie keer door te vragen de babbelbelg uit zijn rol krijgt. En andersom: wanneer Jeroen Vanbellegem een lastige vraag stelt dat er aan de kant van Karsten Kroon een doodse stilte valt, alsof zijn microfoon spontaan is uitgevallen. Die dynamiek is wel leuk.
    4 december 2023 09:05
    Merci Panache, ik kan me hier voor 100% bij aan sluiten. Ik kan ook maar over een beperkt aantal duo’s een mening geven, maar het commentaar van het duo Jeroen/Karsten is onderhoudend en soms subtiele humor.

    Maar in het algemeen alle respect voor deze mensen, die vanaf tv schermen, samen met internet en kennis uren lang, soms slaapverwekkende, wedstrijden van commentaar voorzien. Een vak apart :-)
    4 december 2023 18:35
    Babbelbeg babbelt wel irritant veel.
4 december 2023 10:02
Af en toe mis ik Wuyts nog wel eens, maar dan de Wuyts van 10-15 jaar geleden. Die kon de beleving van een wielerwedstrijd met zijn lyrische commentaar voor mij naar een nog hoger niveau brengen. Tijdens bv. MSR en Lombardije heb ik nog wel van hem genoten samen met Bakelants, die meer dan José flink tegengas durft te geven en hem daardoor soms eens met de voetjes op de grond zet. Dat is wel nodig, want Wuyts zit soms wat vast in zijn eigen tunnelvisie en begint de laatste jaren steeds meer onzin uit te kramen. Dat vond ik eigenlijk toch nog het beste duo dit jaar.

Duo Vannieuwkerke en De Cauwer vind ik ook wel oké, al heb ik het niet altijd voor Karl zijn tof-proberen-doen-sfeertje en ook De Cauwer gedijt beter naast iemand die hem wat in het gareel houdt zoals Wuyts vroeger. Karl doet wel totaal geen moeite meer om nog voor onafhankelijk journalist door te gaan, dat gladde en gluiperige kan ik nooit wegdenken als ik hem zie of hoor. Voor Renaat heb ik het nooit gehad, en dat blijft zo. Hij zit er vaak gewoon naast en de manier waarop hij enthousiast wordt, voelt voor mij altijd wat onnatuurlijk aan.

Dat laatste is nog meer het geval voor Vanbelleghem. Die begint ook vaak vanuit het niets op nogal onnatuurlijke manier in overdrive te gaan. Kroon kan ik als persoon op zich wel verdragen, al is dat meer iemand die het allemaal wat gezellig aan elkaar lult dan dat ik hem echt een meerwaarde vind om de koers te duiden. Op dat vlak vind ik De Cauwer wel beter, omdat die de koers toch erg snel leest. Al vraag ik mij af hoeveel jaren hij als zeventiger nog heeft in het commentaarhok. Herygers is dan een beetje zijn tegenhanger in de cross. Ruben ernaast kan ook wel eens op mijn zenuwen werken, maar doet het op zich wel oké.

Als ze de koers geven op Sporza kijk ik daar, anders is het Eurosport. Ik ken zeker ook niet alle duo's die ik hier zie tussen staan, maar met name Ine Beyen (probeert zich een bepaalde professionele houding aan te nemen waardoor het wat arrogant overkomt, het is net als Renaat Schotte heel erg iemand die een commentator 'speelt' ), Stef Clement (kent wel wat van koers maar moet ik gewoon niet als persoon, met telkens die hoogdravende toon en dan denk ik dat betweterige koppie er automatisch bij) en Bobbie Traksel (lult elke seconde vol maar zegt zelden iets interessants) trek ik minder, al hoor ik ze eigenlijk niet zo vaak bezig.

Op zich vind ik het allemaal wel prima, zolang ik de koers maar kan zien. Nog nooit iemand gehoord waardoor het voor mij vervelend wordt om te kijken. Het is ook gewoon een moeilijke stiel, met zelden iemand zoals Wuyts vroeger of Jan Wauters bij fragmenten uit de jaren stillekes die voor mij een extra dimensie geeft aan de sportbeleving.

Zou wel graag eens wat opvolging zien bij de jongere garde co-commentatoren. Sven Nys vind ik wel goed, Tom Dumoulin als analist ook - al heb ik hem nog nooit bezig gehoord als co-commentator. Vermoedelijk wordt het op termijn bij Sporza Bakelants. Niet slecht maar ook weer niet iemand die voor mij veel extra brengt.
    4 december 2023 12:27
    Hier kan ik me goed in vinden. Al kunnen mijn zenuwen minder goed tegen Van Gucht. En hopelijk wordt Beyen snel vervangen door haar voorgangster Liselotte Decroix (ze is bij Jumbo weg, dus waarom niet)
    4 december 2023 12:35
    Decroix heeft alleen de handicap dat ze veel te aardig is, in de tijd met Van Gucht liet ze zich compleet wegblazen door diens egomania. Kan me niet voorstellen dat ze terug wil en ze blijft in koers toch? Alleen bij een andere ploeg. Volgens de Story en Prive's van Vlaanderen blijken Ine en getrouwde Ruben het ook erg gezellig te hebben dus Ine zal wel naast hem blijven zitten. LOL
    4 december 2023 19:36
    Ja LOL idd, diedoettetmetdie, LOL all over.

    En dan damen commentaar geven ook nog :
    L
    O
    L
    5 december 2023 10:26
    Daar haal je iemand aan: het monument Jan Wouters. Dat niveau is onhaalbaar. Alleen al omwille van de sprankelende taal. Alleen radiopresentator Kristof Vandegoor komt in de buurt. Heel kritisch, ook voor de Belgen, en ook taalvirtuoos. Samen met Carl Bertele echt een gouden duo. Ze zorgen voor spanning op de radio, die zodanig is dat je de tv niet nodig hebt.
4 december 2023 10:12
Waar is die fiets!!!!???
https://youtu.be/4xknuovQOPA?si=mQgwKfX3JogVgT8D

https://www.youtube.com/watch?v=YU0KOxstGdk

Blijft prachtig
    4 december 2023 14:47
    Dank weer...

    het is een combinatie van vakkennis, enorme liefhebbers zijn, complementair zijn aan elkaar en dat heerlijke taaltje, dat hen eigenlijk voor altijd tot illuster duo maakt. Ongekende weelde.
4 december 2023 11:23
Ik stem op Kroon en Boogerd samen. Lekker verhalen vertellen, wat koers situaties duiden en slap auwehoeren. Zien wat er op dat moment gebeurd dat doe ik dan zelf wel:)
4 december 2023 11:29
Boogie is mijn favoriet, hij kent de koers en denkt vanuit het perspectief van de renners.


Ik vind Babbelbelg icm met Karsten Kroon ook lekker wegluisteren vooral de cringe momenten waarbij Karsten de vragen van Jeroen soms doodzwijgt zijn van hoog niveau.

Herbert, Maarten en nu weer Joris vd Berg zijn echt zeer matig.
Stef Clement niet veel beter en Dionne (weliswaar geen commentator). De hele ploeg van de NOS kan bij het grofvuil.
De enige met kennis en kunde hebben ze zelf al bij het grofvuil gezet.
4 december 2023 15:08
O ja. Wilfried de Jong moet de avondetappe overnemen. ZSM.
    4 december 2023 15:46
    Een tafelheer die overloopt van verheerlijking en anekdotes zou best wel eens kunnen werken voor op de zomeravond. Mart Smeets in een strakker gesneden jasje.
4 december 2023 16:49
Michel Wuyts mijn favoriet voor bij alle koersen hé, jammer dat hij niet meer op Sporza mag verslaan, sindsdien dan maar naar Euro 1 geschakeld, dat is zeker niet alles maar ja, what else...
4 december 2023 18:00
Kroon en de babbelbelg zijn gewoon cult.
4 december 2023 20:59
Ik zet vaak een mute-stream op (Tiz of Cyfo) en luister dan naar Radio1 Gio Lippens en Sebastien Timmerman, bevalt me prima bij de meeste koersen. Dat commentaar over de chateaux en ado-capriolen kunnen me gestolen worden.
En het commentaar van die andere José (Been) en voor mij onbekende britten met een heerlijk accent bij Eurosport luister ik ook met plezier naar.
Ik heb maar niet getsemd wan van dat lijstje hierboven luister ik eigenlijk alleen sporza/vrt als het niet anders kan.
4 december 2023 22:40
Heb voor Kroon en Vanbelleghem gestemd, die hebben de leukste interacties. Ben zowel Vannieuwkerke als Schotte wat beu en vind Van Gucht tegenwoordig gewoon zelfs vermakelijker (niet dat ik daar dan wel grote fan van ben).

Met De Cauwer is wat mij betreft niets mis, die doet wat hij al 20 jaar doet. Als een bepaalde mentaliteit bij sommigen pas sinds enkele jaren opvalt, dan is dat waarschijnlijk omdat hij nu op geel-zwarte teentjes trapt, maar die geeft al decennia kritiek op alles en iedereen en daar zitten al decennia zinnige en onzinnige argumenten tussen.

Heb weinig met Dijkstra & Ducrot, maar kan wel Ducrot het beste hebben, daar is het voor mij de verkeerde die ermee ophoudt. Verder is de beste co-commentator met 3 straatlengtes voorsprong Tom Boonen. Die doet dat maar zelden (enkel wanneer Bakelants niet kan), maar altijd accuraat, kennis van zaken, veel relativering en humor. Jan Bakelants heeft dat ook wel, maar die moet er altijd wat meer moeite voor doen.