Onttroonde Alejandro Valverde sluit seizoen af in Italië

maandag 30 september 2019 om 12:59
Onttroonde Alejandro Valverde sluit seizoen af in Italië

foto: Cor Vos

Alejandro Valverde sluit het huidige seizoen af met deelname aan Milaan-Turijn en de Ronde van Lombardije. Net als vorig jaar zijn dit de laatste twee wedstrijden tot aan de winterstop voor de Spanjaard, die gisteren afstand deed van de regenboogtrui.

Valverde staakte gisteren in de WK-wegwedstrijd de strijd met nog zes plaatselijke ronden rond Harrogate te gaan, nadat hij last had van de barre weersomstandigheden. “Ik wil mijn excuses aanbieden aan mijn ploegmaats en iedereen in Spanje. Ik was helemaal doorweekt en kon niet meer opwarmen, waarna ik mijn teamgenoten vertelde dat ik niet verder kon. Iedereen wist al dit het een moeilijk WK zou worden en het weer maakte het nóg zwaarder.”

Daardoor moest de Spanjaard afstand doen van de regenboogtrui, die hij vorig jaar veroverd had in het Oostenrijkse Innsbruck. De vice-winnaar van de Vuelta a España 2019 is daarom komende weken te zien in zijn Spaanse kampioenstrui. Aan de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport bevestigde hij immers dat hij over anderhalve week start gaat in de Italiaanse semiklassieker Milaan-Turijn. Daarna volgt nog deelname aan de Ronde van Lombardije.

Dit artikel delen:

22 Reacties

john 30 september 2019 om 13:09

Dit was tenminste een waardige wereldkampioen ,wil het van de huidige nog eens zien (als je maar een wedstrijd gewonnen hebt tot gisteren)

ChefSpijker 30 september 2019 om 13:14

Eén wedstrijd? Pedersen heeft sowieso al meerdere profzeges. En dat nummertje vorig jaar in de Ronde was wel erg sterk. Ook al was Niki net iets beter. Pedersen is ook nog altijd maar 23, gewoon een erg grote belofte. En zal nu binnen Trek ook wel meer status krijgen. Gewoon naast Stuyven in het voorjaar zetten als kopman.

Domestique 30 september 2019 om 13:14

Pedersen heeft de wedstrijd gisteren gewoon fair & square gewonnen, dus hoe waardig wil je het hebben?

Romāns Vainšteins 30 september 2019 om 13:20

Al wint ie 8 jaar niks meer dan nog is het de geweldigste renner in de beste koers van 2019. Dat gezwam om meer palmares en constante prestaties is ontzettend boring, het is juist een charme van wielrennen dat ook Ciolek, Zaugg, Goss, Iglinsky, Poels, Bettiol etc een megakoers kunnen winnen in de juiste omstandigheden.

Kevin Lowagie 30 september 2019 om 13:26

@John Eufemanio Fuentes vond Valverde waarschijnlijk ook een zeer waardige wereldkampioen en vooral een goede klant waar hij veel aan heeft verdiend. :p

Panache 30 september 2019 om 14:12

Ergste is de cirkelredenering. Om een grote renner te worden, moet je een grote koers winnen. Maar dat winnen moet juist gebeuren door iemand die nu een grote naam is. Hoe krijgt diegene die grote naam? Door een grote koers te winnen…

Maillot à Pois 30 september 2019 om 14:47

Check your facts John, voor je iets zegt.
Overwinningen van Mads Pedersen:
2017: NK Denemarken, rit + eindklassement Tour du Poitou Charentes, rit + eindklassement Danmark Rundt
2018: rit Herald Sun Tour, rit Danmark Rundt, Fyen Rundt + Tour de l’eurometropole (1.HC)
2019: GP d’Isbergues
Ok, dat zijn nog geen topwedstrijden, maar er zijn niet veel 23-jarigen die het hem nadoen. Topper in spe.

kielabokki 30 september 2019 om 15:05

Beetje zelfde orde als Ballan, Camenzind, 1e x Freire en ook onze vriend RV.

Merlinappa 30 september 2019 om 19:26

Heb je dit WK uberhaupt wel gezien?! Man man man..

Kosmonaut 1 oktober 2019 om 14:16

Zo, wat zitten er weer snel een paar op de kast.
Ik kan het mis hebben, maar ik denk dat john gewoon bedoeld dat Valverde de regenboogtrui veel kleur heeft gegeven afgelopen seizoen, en dat het nog maar afwachten is hoeveel we die trui komend seizoen vooraan in de wedstrijden gaan zien. Volgens mij is daar niks mis mee, ik deel die mening ook. Pedersen is nog jong, heeft veel talent en kan een topper worden, maar zijn prestaties dit seizoen geven mij in ieder geval niet al te veel hoop dat we de regenboogtrui veel vooraan gaan zien meestrijden volgend jaar, al hoop ik er naast te zitten. En dit doet verder niks af aan zijn geweldige en terechte WK zege!

AWestie 30 september 2019 om 13:11

Edit redactie: Correct, is aangepast

evos01 30 september 2019 om 13:12

???
Nee,echt niet!!!
Hij is blij dat ie van de trui af is.
Hij is stil uit het WK vertrokken.

xistnc 30 september 2019 om 13:28

Zijn tijd komt nog wel.

Arry1337 30 september 2019 om 18:05

:D

limburgia 30 september 2019 om 13:54

Een super kampioen als Valverde verdiend toch veel meer respect dan alsmaar zure kritiek .

Panache 30 september 2019 om 14:14

Zo gaat dat hier met de dubbele moraal. Gratis wattage door een zak bloed en je mag op de brandstapel. Gratis wattage door te stayeren en je bent nog net geen nationale held.

Hollow Knight 30 september 2019 om 14:14

Kampioenen nemen geen jarenlang doping om dan te blijven ontkennen. Kampioenen blijven niet zwijgen wanneer 1 van hun ploeggenoten bijna sterft tijdens de koers door experimenteel dopinggebruik. Kampioenen pesten geen andere collega’s omdat hun ploegmanager zich uitspreekt tegen doping. En het belangrijkste: kampioenen hebben geen vals haar.

Panache 30 september 2019 om 14:30

Welke mening je over doping hebt is in deze niet zo relevant. Feit is dat de grote kampioenen van 1900 tot sowieso 2012 allemaal aan de doping zaten. Stelling is dus verworpen.

tendam 30 september 2019 om 15:09

@panache
2012 is behoorlijk laat. Er is dan ook geen feitelijk bewijs van je bewering. Je kunt wel blijven roepen dat ze het allemaal deden, maar feit is dat Valverde er nooit openlijk voor is uitgekomen, waardoor het ook moeilijker is om zijn prestaties te vertrouwen dan (neem maar iemand) Mads Pedersen.

Feit is ook dat Valverde na zijn schorsing een veel leukere renner is geworden, veel aanvallender. Dat is wel opmerkelijk.

Panache 30 september 2019 om 15:24

Laat ik er 2010 van maken. Dan krijgt Cadel Evans het voordeel van de twijfel rondom zijn ‘trainingsadviezen’. Daar voor spreek je qua kampioenen over de generatie Armstrong, Contador, Menchov, Ullrich (rondewerk) en Ballan, Rebellin, Bettini, Zabel (eendagswerk) en ja daar zitten een Boonen en Cunego en Valverde tussen die echt wel wisten waar Abraham de mosterd haalde.

Navardauskas 30 september 2019 om 17:57

Yoooo Panache, 2 minuutjes stayeren na het terug douwen van je schouder in de kom, in de luwte van het eerste uurtje, in een jongerenwedstrijd.
(En die jongen dan nog 140 km (de) koers laten maken. Achtervolgers terug rijden naar de kopgroep. En dan nog achteraf lullen. )

Of een beschuldiging van (structureel) doping gebruiken.
Laten we Eekhoff maar een jaartje schorsen vanwege zijn verschikkelijke daden.

Doeiii…

ThorHushovd 30 september 2019 om 14:21

Wie kent het kapsel van Koning Koos uit Zandkasteel? Schijnt dat de makers geinspireerd waren door El imbatido.

Ps. Spoileralert: een keer naar het idiote kapsel van Koning Koos gekeken te hebben, kun je niet meer naar hem kijken zonder dat te blijven doen.